Frusen frunk problemet
Moderator: Redaktion
-
Melon Must
Frusen frunk problemet
Låset till frunken fryser när det är kallt så den inte går att öppna. Lite jobbig när laddkabeln ligger där. Jag vill gärna använda frunken är det är kallt, hatar att ha kabeln bland övrig packning. Någon som har löst problemet med någon sprej så den öppnar? Låsolja löste ju problemet förut när nyckelåset till bilen frös. Har sprayat med wd40 i förebyggande men det hjälpte inte. Hårtork kan man ju inte ha med om det inte finns 230v.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Frusen frunk problemet
Jag har haft detta problem ett par gånger på min Model 3 och nu på min Model Y.
Som jag upplever det så händer det när man t.ex. kör in bilen snöig i varmgarage ett tag. När den tinar upp så smälter snön på huven och rinner in under frunkluckan. Där samlas då vatten vid låset/haken som sköter öppning av frunken.
När bilen sen körs ut i vinterkyla igen och får stå ett tag, så fryser det vattnet till is och då går det inte att komma in i frunken. Frunken går att poppa upp en bit, men den går inte att öppna så man kommer åt utrymmet.
Jag lade ärende till Tesla i appen häromdagen och blev uppringd därifrån idag. Teslas syn är att det inte är ett designfel, utan att man får lära sig leva med det, t.ex. genom att inte förvara saker i frunken vintertid, samt ha den i varmgarage ett tag om man behöver fylla på spolarvätska.
I morgon ska jag köra den till varmgarage och låta den stå över dagen. Förhoppningsvis går frunken att öppna och så får jag försöka torka rent allt vatten jag kommer åt.
Är det fler som har detta problem? Har ni några förslag till åtgärder?
Som jag upplever det så händer det när man t.ex. kör in bilen snöig i varmgarage ett tag. När den tinar upp så smälter snön på huven och rinner in under frunkluckan. Där samlas då vatten vid låset/haken som sköter öppning av frunken.
När bilen sen körs ut i vinterkyla igen och får stå ett tag, så fryser det vattnet till is och då går det inte att komma in i frunken. Frunken går att poppa upp en bit, men den går inte att öppna så man kommer åt utrymmet.
Jag lade ärende till Tesla i appen häromdagen och blev uppringd därifrån idag. Teslas syn är att det inte är ett designfel, utan att man får lära sig leva med det, t.ex. genom att inte förvara saker i frunken vintertid, samt ha den i varmgarage ett tag om man behöver fylla på spolarvätska.
I morgon ska jag köra den till varmgarage och låta den stå över dagen. Förhoppningsvis går frunken att öppna och så får jag försöka torka rent allt vatten jag kommer åt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Inte ett desginfel att man inte kan använda frunken på vintern? 
Varav spolarvätskepåfyllning är en säkerhetsåtgärd...
Varav spolarvätskepåfyllning är en säkerhetsåtgärd...
Jodå, det händer. En hink med varmvatten att hälla runt kanterna på huven funkar.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Mycket har jag haft problem med, men inte frunken.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
SwedishAdvocate
Funkar det inte bara att borsta bort snön då, och inte istället låta den smälta och sen frysa?…slugger75 skrev: ↑13 jan 2026 14:12Jag har haft detta problem ett par gånger på min Model 3 och nu på min Model Y.
Skulle det trots det lyckas frysa på ngt sätt så borde det väl inte kunna vara så mkt vatten som fryst, och då verkar det ju som det fungerar med en spann med tillräckligt varmtempererat vatten…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting