Sida 1 av 1

Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 03:01
av rallolah
Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 09:30
av Bjelke
Aldrig hört talas om just det där faktiskt, men det är ju olja där som säkert kan
bytas men det intervallet låter kort tycker jag.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 09:45
av AAKEE
Vanliga växellådor har överlag inte något intervall för byte.
Teslas drivlina har sannolikt inte det heller, och har gissningsvis inte haft det någonsin.

Växellådor med en massa finmekanik, tex dubbelkopplingslådor brukar ha ett intervall för byte. Audi kör 6000 mil på S-troniclådor.
Haldex-fyrhjulsinkoppling har samma sak, men de innehåller både kopplingar och finmekanik.

Teslas växellådor har inga växlar eller mekanik utan bara en fast utväxling.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 10:17
av chaffis75
AAKEE skrev: 04 jan 2023 09:45
Vanliga växellådor har överlag inte något intervall för byte.
Teslas drivlina har sannolikt inte det heller, och har gissningsvis inte haft det någonsin.

Växellådor med en massa finmekanik, tex dubbelkopplingslådor brukar ha ett intervall för byte. Audi kör 6000 mil på S-troniclådor.
Haldex-fyrhjulsinkoppling har samma sak, men de innehåller både kopplingar och finmekanik.

Teslas växellådor har inga växlar eller mekanik utan bara en fast utväxling.
Haldex kopplingen kräver normalt inte oljebyte men jag vet några biltillverkare kräver de..

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 15:49
av juristen
Angående bytesintervall på olja i automatlådor ska man skilja på biltillverkarnas, automatlådetillverkarnas och oljetillverkarnas rekommendationer.

Biltillverkarna har sällan eller aldrig angett något intervall på oljebyte i automatlådor, och jag har inte heller sett det ingå i någon service. De som tillverkar automatlådor och olja till automatlådor brukar däremot ange ett intervall. Det brukar röra sig om 6000-8000 mil och max 5 år, vilket i mina ögon är rimligt. Olja är en färskvara som bryts ned över tid.

Om jag får vara konspiratorisk så tror jag att biltillverkarna inte anger något intervall handlar mer om att de hellre säljer nya bilar än servar gamla och att ett bytesintervall på oljan skulle slå på servicekostnaderna för en bil där automatlådan ändå kommer fungera i över 10 år i stort sett oavsett hur långt bilen körs, i 99% av fallen. Och då kommer tillverkaren inte kunna göras ansvarig för att lådan rasar.

Det är anekdotiskt, men jag har bytt olja i automatlådan på flera äldre bilar där växellådan fått stämpel att vara riskabel och rasa ofta. Tex Audi A8, men även äldre BMW E38. Den gamla oljan har varit svart och seg, och växellådan har fungerat bättre och växlat mjukare efter ett par byten (man gör flera byten då man aldrig får ut all olja vid byte i en automatlåda).

Jag skulle byta olja i drivenheten på en Tesla var 5:e eller 6:e år.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 16:10
av LarsOJ
juristen skrev: 04 jan 2023 15:49
Angående bytesintervall på olja i automatlådor ska man skilja på biltillverkarnas, automatlådetillverkarnas och oljetillverkarnas rekommendationer.

Biltillverkarna har sällan eller aldrig angett något intervall på oljebyte i automatlådor, och jag har inte heller sett det ingå i någon service. De som tillverkar automatlådor och olja till automatlådor brukar däremot ange ett intervall. Det brukar röra sig om 6000-8000 mil och max 5 år, vilket i mina ögon är rimligt. Olja är en färskvara som bryts ned över tid.

Om jag får vara konspiratorisk så tror jag att biltillverkarna inte anger något intervall handlar mer om att de hellre säljer nya bilar än servar gamla och att ett bytesintervall på oljan skulle slå på servicekostnaderna för en bil där automatlådan ändå kommer fungera i över 10 år i stort sett oavsett hur långt bilen körs, i 99% av fallen. Och då kommer tillverkaren inte kunna göras ansvarig för att lådan rasar.

Det är anekdotiskt, men jag har bytt olja i automatlådan på flera äldre bilar där växellådan fått stämpel att vara riskabel och rasa ofta. Tex Audi A8, men även äldre BMW E38. Den gamla oljan har varit svart och seg, och växellådan har fungerat bättre och växlat mjukare efter ett par byten (man gör flera byten då man aldrig får ut all olja vid byte i en automatlåda).

Jag skulle byta olja i drivenheten på en Tesla var 5:e eller 6:e år.
Ja 6000mil är väl vedertagen sanning när det gäller automatlådor. Men de innehåller ju dessutom massa lameller vilket inte Teslas växellåda/slutväxel gör.

Om man lämnar in bilen för byte av oljan i automatlådan så spolar de hela lådan för att få ut all gammal olja ur converter mm. Ofta billigare än att byta själv flera gånger.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 16:38
av jonasl
Gissar på att de känner sig trygga på att den överlever garantitiden ut utan byte och oftast mycket längre än så. Det är antagligen inte fel att byta.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 19:21
av Olof Tenghoff
rallolah skrev: 04 jan 2023 03:01
Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)
Att döma av denna video var oljan i bakre DU ganska degraderad så det är kanske ingen dum ide att byta ändå.
3/Y och senaste generationen S/X (2021-) har oljefilter så deras olja borde hålla längre.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 04 jan 2023 23:19
av rallolah
Olof Tenghoff skrev: 04 jan 2023 19:21
rallolah skrev: 04 jan 2023 03:01
Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)
Att döma av denna video var oljan i bakre DU ganska degraderad så det är kanske ingen dum ide att byta ändå.
3/Y och senaste generationen S/X (2021-) har oljefilter så deras olja borde hålla längre.
Ja. Den här videon visar vad jag menar. Jag minns i det amerikanska Tesla-ägarforumet att de säger att det är bra att byta drivlinans olja vart tredje år. Andra sa att så länge bilen är under garanti ska vi bara ignorera det.

Jag frågade Tesla service här i Stockholm och de sa att om det inte finns i den årliga servicen så ska man inte göra det och Tesla gör det inte heller.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 23 feb 2023 08:36
av Top12
Jag fick 2014 rådet från Tesla att byta efter 20.000 mil.

Reduktionsväxeln fram 1,750 ml, tips för att komma åt påfyllningspluggen ta ur frunken.

Reduktionsväxeln bak stora motorn 1.400 ml

Valvoline ATF HD Heavy Duty transmission olja

Re: Drivlinans Olja

Postat: 23 feb 2023 18:35
av Marauder
Det finns oljefilter sedan ca 2017 om jag förstått rätt. Så oljan behöver ej längre bytas. Men det är klart det skadar ju inte att byta vid 20-30 tusen mil så länge exakt rätt mängd och kvalitet på olja används. Men troligen bortkastade pengar och onödigt. Kan förstå också att Tesla inte rekommender byte då det kan orsaka mer skada än nytta när glada amatörer häller i fel olja eller fel mängd, garantin lär ju inte gälla då heller. Jag kommer kanske byta i min bil men det blir isf efter att garantin gått ut.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 13:21
av juristen
Marauder skrev: 23 feb 2023 18:35
Det finns oljefilter sedan ca 2017 om jag förstått rätt. Så oljan behöver ej längre bytas. Men det är klart det skadar ju inte att byta vid 20-30 tusen mil så länge exakt rätt mängd och kvalitet på olja används. Men troligen bortkastade pengar och onödigt. Kan förstå också att Tesla inte rekommender byte då det kan orsaka mer skada än nytta när glada amatörer häller i fel olja eller fel mängd, garantin lär ju inte gälla då heller. Jag kommer kanske byta i min bil men det blir isf efter att garantin gått ut.
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 18:35
av jonasl
Tror att hela tanken med att inte behöva byta oljan är att det inte behövs för att det ska hålla garantitiden ut. Det kan inte finnas något dåligt med att byta.

Har varit exakt samma med en del växellådor bland annat inom VAG-koncernen.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 18:41
av mikebike
jonasl skrev: 24 feb 2023 18:35
Tror att hela tanken med att inte behöva byta oljan är att det inte behövs för att det ska hålla garantitiden ut. Det kan inte finnas något dåligt med att byta.

Har varit exakt samma med en del växellådor bland annat inom VAG-koncernen.
Och Haldexbakaxlar..

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 19:12
av jonasl
Frågan är bara när det är lagom att byta.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 19:47
av AAKEE
juristen skrev: 24 feb 2023 13:21
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Oljan utsätts inte för värme/sot/kondens på samma sätt som i en förbränningsmotor och det blir inte just någon smuts att rena.
Den bryts inte alls ned på samma sätt som i förbränningsmotorn.

Dubbelkopplingsväxellådor är känsliga, mekaniken som styr dem ogillar att få i sig partiklar.
Haldex har haft liknande intervall men sist det diskuterades här sa någon att oljebyte är borttaget från haldex sida.

Klassiska automatlådor brukar inte ha något byte men om det börjar strula kan det lösa problem i mekaniken att byta olja, oftast har lådorna gjort > 20.000 mil då.

Vanliga manuella växellådor har normalt inget byte, och en Teslaväxellåda har inga växlar med synkringar etc, så den klarar sig garanterat långt utan byte.

Klassisk olja är en färskvara; Det tar ett gäng miljoner år för den att bildas och den håller sig nog bara fräsh ett par miljoner år.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 19:50
av El-Anders
Det här kan diskuteras i oändlighet. Jag var på en kurs i smörjmedel i slutet på 80-talet. ( Jo... längesen) någon från en av de största oljebolagen var där.
Då visade de hur mycket metall "skräp" som fanns i en sprillans ny manuell växellåda. Silade oljan genom ett Melitta filter, så vi såg alla metallspån. Sedan så berättade han hur VW tvättade lådan och sköljde den fri från allt tillverknings skräp.
I och med detta kunde VW skippa oljebyte på manuella lådor och säga att oljan klarar livet ut på bilen. Såklart berättade han om deras fantastiska olja som inte bröts ned av hård användning och tid.

Det har säkert förändrats sedan dess. Ett tag tyckte ju vissa biltillverkare att 3000 mil var ett lämpligt miltal att byta motor olja på. Knappast någon tycker det är ok idag?
Jag är inte förvånad om Tesla tycker att oljan aldrig behöver bytas. En magnet inuti lådan och en en bra olja, kan ju de tycka räcker.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 21:19
av HenrikC
Och likväl blir VWs manuella lådor som nya av oljebyte.

Det är bra att byta olja i växellådor någon gång under deras livslängd. I vindkraftverk vill man att växellådan ska hålla länge, men eftersom det är rätt stökigt att byta olja hundra meter upp i luften så man skickar oljan på analys med jämna mellanrum och byter bara olja vid behov. Med tiden förbrukas tillsatserna medan själva basoljan klarar sig bättre.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 24 feb 2023 22:03
av El-Anders
Håller absolut med. Nu kommer jag ihåg ett av argumenten för " livstidsolja"
Det var att många oljebytar firmor är så dåliga på att hålla rent runt pluggen att personen som byter olja tillför så mycket grus in i lådan att det vore bättre att aldrig röra växellådan om den inte läcker.
Det är ju såklart sant också.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 27 feb 2023 09:32
av juristen
AAKEE skrev: 24 feb 2023 19:47
juristen skrev: 24 feb 2023 13:21
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Oljan utsätts inte för värme/sot/kondens på samma sätt som i en förbränningsmotor och det blir inte just någon smuts att rena.
Den bryts inte alls ned på samma sätt som i förbränningsmotorn.

Dubbelkopplingsväxellådor är känsliga, mekaniken som styr dem ogillar att få i sig partiklar.
Haldex har haft liknande intervall men sist det diskuterades här sa någon att oljebyte är borttaget från haldex sida.

Klassiska automatlådor brukar inte ha något byte men om det börjar strula kan det lösa problem i mekaniken att byta olja, oftast har lådorna gjort > 20.000 mil då.

Vanliga manuella växellådor har normalt inget byte, och en Teslaväxellåda har inga växlar med synkringar etc, så den klarar sig garanterat långt utan byte.

Klassisk olja är en färskvara; Det tar ett gäng miljoner år för den att bildas och den håller sig nog bara fräsh ett par miljoner år.
Det är inte i första hand själva basoljan som bryts ned med tiden, utan de olika tillsatser/additiv som lagts till för att den ska få önskade egenskaper för sitt speciella användningsområde.

Argumentet att olja inte behöver bytas har jag hört många gånger från biltillverkare. Varken BMW eller Audi anser t.ex. att oljan någonsin behöver bytas i deras automatlådor. Med tydliga bevis om motsatsen, både i växellådsras och exempel på strulande växellådor som blivit som bra efter oljebyte. Orsaken, som jag ser det, är att detta sker först när bilen blivit så gammal att den inte omfattas av några garantier och det inte är nybilsköparen som äger bilen längre. Biltillverkarens intresse är vid den tidpunkten inte att bilen ska hålla så länge som möjligt, utan att sälja nya bilar - vilket är ett motstridigt intresse. Jag tänker samma här, jag tycker det är naivt att tro att Tesla har ett intresse av att deras bilar ska hålla för evigt.

Men frågan är kanske vilken livslängd man anser vara önskvärd? Skulle målet vara att bilen ska hålla så länge som möjligt skulle jag definitivt byta olja åtminstone var 6:e år eller 10 000 mil. Oavsett var oljan sitter.

Re: Drivlinans Olja

Postat: 27 feb 2023 10:22
av Skatbo
Grufman skrev i någon Facebook grupp för TM3 om att olja inte behöver bytas, men oljefiltret rostar sönder i svenskt slaskväder och måste bytas emellanåt.