Drivlinans Olja

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Drivlinans Olja

Inlägg av rallolah »

Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av Bjelke »

Aldrig hört talas om just det där faktiskt, men det är ju olja där som säkert kan
bytas men det intervallet låter kort tycker jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5832
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av AAKEE »

Vanliga växellådor har överlag inte något intervall för byte.
Teslas drivlina har sannolikt inte det heller, och har gissningsvis inte haft det någonsin.

Växellådor med en massa finmekanik, tex dubbelkopplingslådor brukar ha ett intervall för byte. Audi kör 6000 mil på S-troniclådor.
Haldex-fyrhjulsinkoppling har samma sak, men de innehåller både kopplingar och finmekanik.

Teslas växellådor har inga växlar eller mekanik utan bara en fast utväxling.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5479
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev: 04 jan 2023 09:45
Vanliga växellådor har överlag inte något intervall för byte.
Teslas drivlina har sannolikt inte det heller, och har gissningsvis inte haft det någonsin.

Växellådor med en massa finmekanik, tex dubbelkopplingslådor brukar ha ett intervall för byte. Audi kör 6000 mil på S-troniclådor.
Haldex-fyrhjulsinkoppling har samma sak, men de innehåller både kopplingar och finmekanik.

Teslas växellådor har inga växlar eller mekanik utan bara en fast utväxling.
Haldex kopplingen kräver normalt inte oljebyte men jag vet några biltillverkare kräver de..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 905
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av juristen »

Angående bytesintervall på olja i automatlådor ska man skilja på biltillverkarnas, automatlådetillverkarnas och oljetillverkarnas rekommendationer.

Biltillverkarna har sällan eller aldrig angett något intervall på oljebyte i automatlådor, och jag har inte heller sett det ingå i någon service. De som tillverkar automatlådor och olja till automatlådor brukar däremot ange ett intervall. Det brukar röra sig om 6000-8000 mil och max 5 år, vilket i mina ögon är rimligt. Olja är en färskvara som bryts ned över tid.

Om jag får vara konspiratorisk så tror jag att biltillverkarna inte anger något intervall handlar mer om att de hellre säljer nya bilar än servar gamla och att ett bytesintervall på oljan skulle slå på servicekostnaderna för en bil där automatlådan ändå kommer fungera i över 10 år i stort sett oavsett hur långt bilen körs, i 99% av fallen. Och då kommer tillverkaren inte kunna göras ansvarig för att lådan rasar.

Det är anekdotiskt, men jag har bytt olja i automatlådan på flera äldre bilar där växellådan fått stämpel att vara riskabel och rasa ofta. Tex Audi A8, men även äldre BMW E38. Den gamla oljan har varit svart och seg, och växellådan har fungerat bättre och växlat mjukare efter ett par byten (man gör flera byten då man aldrig får ut all olja vid byte i en automatlåda).

Jag skulle byta olja i drivenheten på en Tesla var 5:e eller 6:e år.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av LarsOJ »

juristen skrev: 04 jan 2023 15:49
Angående bytesintervall på olja i automatlådor ska man skilja på biltillverkarnas, automatlådetillverkarnas och oljetillverkarnas rekommendationer.

Biltillverkarna har sällan eller aldrig angett något intervall på oljebyte i automatlådor, och jag har inte heller sett det ingå i någon service. De som tillverkar automatlådor och olja till automatlådor brukar däremot ange ett intervall. Det brukar röra sig om 6000-8000 mil och max 5 år, vilket i mina ögon är rimligt. Olja är en färskvara som bryts ned över tid.

Om jag får vara konspiratorisk så tror jag att biltillverkarna inte anger något intervall handlar mer om att de hellre säljer nya bilar än servar gamla och att ett bytesintervall på oljan skulle slå på servicekostnaderna för en bil där automatlådan ändå kommer fungera i över 10 år i stort sett oavsett hur långt bilen körs, i 99% av fallen. Och då kommer tillverkaren inte kunna göras ansvarig för att lådan rasar.

Det är anekdotiskt, men jag har bytt olja i automatlådan på flera äldre bilar där växellådan fått stämpel att vara riskabel och rasa ofta. Tex Audi A8, men även äldre BMW E38. Den gamla oljan har varit svart och seg, och växellådan har fungerat bättre och växlat mjukare efter ett par byten (man gör flera byten då man aldrig får ut all olja vid byte i en automatlåda).

Jag skulle byta olja i drivenheten på en Tesla var 5:e eller 6:e år.
Ja 6000mil är väl vedertagen sanning när det gäller automatlådor. Men de innehåller ju dessutom massa lameller vilket inte Teslas växellåda/slutväxel gör.

Om man lämnar in bilen för byte av oljan i automatlådan så spolar de hela lådan för att få ut all gammal olja ur converter mm. Ofta billigare än att byta själv flera gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av jonasl »

Gissar på att de känner sig trygga på att den överlever garantitiden ut utan byte och oftast mycket längre än så. Det är antagligen inte fel att byta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av Olof Tenghoff »

rallolah skrev: 04 jan 2023 03:01
Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)
Att döma av denna video var oljan i bakre DU ganska degraderad så det är kanske ingen dum ide att byta ändå.
3/Y och senaste generationen S/X (2021-) har oljefilter så deras olja borde hålla längre.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av rallolah »

Olof Tenghoff skrev: 04 jan 2023 19:21
rallolah skrev: 04 jan 2023 03:01
Hej

Jag minns att jag läste i Owner Manual att drivlinans olja måste bytas var 50k eller 70k kilometer. Jag laddade ner den senaste versionen av manualen men det verkar som om denna information inte längre finns där.

Kan någon hjälpa mig att veta om det är ett måste att byta olja och någon rekommendation för en verkstad i Stockholm som kan göra det? Och finns det någon anledning till att Tesla inte säger något om det när alla gör det.

Tesla MS LR 2020

Tack så mycket ;)
Att döma av denna video var oljan i bakre DU ganska degraderad så det är kanske ingen dum ide att byta ändå.
3/Y och senaste generationen S/X (2021-) har oljefilter så deras olja borde hålla längre.
Ja. Den här videon visar vad jag menar. Jag minns i det amerikanska Tesla-ägarforumet att de säger att det är bra att byta drivlinans olja vart tredje år. Andra sa att så länge bilen är under garanti ska vi bara ignorera det.

Jag frågade Tesla service här i Stockholm och de sa att om det inte finns i den årliga servicen så ska man inte göra det och Tesla gör det inte heller.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av Top12 »

Jag fick 2014 rådet från Tesla att byta efter 20.000 mil.

Reduktionsväxeln fram 1,750 ml, tips för att komma åt påfyllningspluggen ta ur frunken.

Reduktionsväxeln bak stora motorn 1.400 ml

Valvoline ATF HD Heavy Duty transmission olja
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av Marauder »

Det finns oljefilter sedan ca 2017 om jag förstått rätt. Så oljan behöver ej längre bytas. Men det är klart det skadar ju inte att byta vid 20-30 tusen mil så länge exakt rätt mängd och kvalitet på olja används. Men troligen bortkastade pengar och onödigt. Kan förstå också att Tesla inte rekommender byte då det kan orsaka mer skada än nytta när glada amatörer häller i fel olja eller fel mängd, garantin lär ju inte gälla då heller. Jag kommer kanske byta i min bil men det blir isf efter att garantin gått ut.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 905
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av juristen »

Marauder skrev: 23 feb 2023 18:35
Det finns oljefilter sedan ca 2017 om jag förstått rätt. Så oljan behöver ej längre bytas. Men det är klart det skadar ju inte att byta vid 20-30 tusen mil så länge exakt rätt mängd och kvalitet på olja används. Men troligen bortkastade pengar och onödigt. Kan förstå också att Tesla inte rekommender byte då det kan orsaka mer skada än nytta när glada amatörer häller i fel olja eller fel mängd, garantin lär ju inte gälla då heller. Jag kommer kanske byta i min bil men det blir isf efter att garantin gått ut.
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av jonasl »

Tror att hela tanken med att inte behöva byta oljan är att det inte behövs för att det ska hålla garantitiden ut. Det kan inte finnas något dåligt med att byta.

Har varit exakt samma med en del växellådor bland annat inom VAG-koncernen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 24 feb 2023 18:35
Tror att hela tanken med att inte behöva byta oljan är att det inte behövs för att det ska hålla garantitiden ut. Det kan inte finnas något dåligt med att byta.

Har varit exakt samma med en del växellådor bland annat inom VAG-koncernen.
Och Haldexbakaxlar..
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av jonasl »

Frågan är bara när det är lagom att byta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5832
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av AAKEE »

juristen skrev: 24 feb 2023 13:21
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Oljan utsätts inte för värme/sot/kondens på samma sätt som i en förbränningsmotor och det blir inte just någon smuts att rena.
Den bryts inte alls ned på samma sätt som i förbränningsmotorn.

Dubbelkopplingsväxellådor är känsliga, mekaniken som styr dem ogillar att få i sig partiklar.
Haldex har haft liknande intervall men sist det diskuterades här sa någon att oljebyte är borttaget från haldex sida.

Klassiska automatlådor brukar inte ha något byte men om det börjar strula kan det lösa problem i mekaniken att byta olja, oftast har lådorna gjort > 20.000 mil då.

Vanliga manuella växellådor har normalt inget byte, och en Teslaväxellåda har inga växlar med synkringar etc, så den klarar sig garanterat långt utan byte.

Klassisk olja är en färskvara; Det tar ett gäng miljoner år för den att bildas och den håller sig nog bara fräsh ett par miljoner år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av El-Anders »

Det här kan diskuteras i oändlighet. Jag var på en kurs i smörjmedel i slutet på 80-talet. ( Jo... längesen) någon från en av de största oljebolagen var där.
Då visade de hur mycket metall "skräp" som fanns i en sprillans ny manuell växellåda. Silade oljan genom ett Melitta filter, så vi såg alla metallspån. Sedan så berättade han hur VW tvättade lådan och sköljde den fri från allt tillverknings skräp.
I och med detta kunde VW skippa oljebyte på manuella lådor och säga att oljan klarar livet ut på bilen. Såklart berättade han om deras fantastiska olja som inte bröts ned av hård användning och tid.

Det har säkert förändrats sedan dess. Ett tag tyckte ju vissa biltillverkare att 3000 mil var ett lämpligt miltal att byta motor olja på. Knappast någon tycker det är ok idag?
Jag är inte förvånad om Tesla tycker att oljan aldrig behöver bytas. En magnet inuti lådan och en en bra olja, kan ju de tycka räcker.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av HenrikC »

Och likväl blir VWs manuella lådor som nya av oljebyte.

Det är bra att byta olja i växellådor någon gång under deras livslängd. I vindkraftverk vill man att växellådan ska hålla länge, men eftersom det är rätt stökigt att byta olja hundra meter upp i luften så man skickar oljan på analys med jämna mellanrum och byter bara olja vid behov. Med tiden förbrukas tillsatserna medan själva basoljan klarar sig bättre.
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av El-Anders »

Håller absolut med. Nu kommer jag ihåg ett av argumenten för " livstidsolja"
Det var att många oljebytar firmor är så dåliga på att hålla rent runt pluggen att personen som byter olja tillför så mycket grus in i lådan att det vore bättre att aldrig röra växellådan om den inte läcker.
Det är ju såklart sant också.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 905
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av juristen »

AAKEE skrev: 24 feb 2023 19:47
juristen skrev: 24 feb 2023 13:21
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Oljan utsätts inte för värme/sot/kondens på samma sätt som i en förbränningsmotor och det blir inte just någon smuts att rena.
Den bryts inte alls ned på samma sätt som i förbränningsmotorn.

Dubbelkopplingsväxellådor är känsliga, mekaniken som styr dem ogillar att få i sig partiklar.
Haldex har haft liknande intervall men sist det diskuterades här sa någon att oljebyte är borttaget från haldex sida.

Klassiska automatlådor brukar inte ha något byte men om det börjar strula kan det lösa problem i mekaniken att byta olja, oftast har lådorna gjort > 20.000 mil då.

Vanliga manuella växellådor har normalt inget byte, och en Teslaväxellåda har inga växlar med synkringar etc, så den klarar sig garanterat långt utan byte.

Klassisk olja är en färskvara; Det tar ett gäng miljoner år för den att bildas och den håller sig nog bara fräsh ett par miljoner år.
Det är inte i första hand själva basoljan som bryts ned med tiden, utan de olika tillsatser/additiv som lagts till för att den ska få önskade egenskaper för sitt speciella användningsområde.

Argumentet att olja inte behöver bytas har jag hört många gånger från biltillverkare. Varken BMW eller Audi anser t.ex. att oljan någonsin behöver bytas i deras automatlådor. Med tydliga bevis om motsatsen, både i växellådsras och exempel på strulande växellådor som blivit som bra efter oljebyte. Orsaken, som jag ser det, är att detta sker först när bilen blivit så gammal att den inte omfattas av några garantier och det inte är nybilsköparen som äger bilen längre. Biltillverkarens intresse är vid den tidpunkten inte att bilen ska hålla så länge som möjligt, utan att sälja nya bilar - vilket är ett motstridigt intresse. Jag tänker samma här, jag tycker det är naivt att tro att Tesla har ett intresse av att deras bilar ska hålla för evigt.

Men frågan är kanske vilken livslängd man anser vara önskvärd? Skulle målet vara att bilen ska hålla så länge som möjligt skulle jag definitivt byta olja åtminstone var 6:e år eller 10 000 mil. Oavsett var oljan sitter.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39

Re: Drivlinans Olja

Inlägg av Skatbo »

Grufman skrev i någon Facebook grupp för TM3 om att olja inte behöver bytas, men oljefiltret rostar sönder i svenskt slaskväder och måste bytas emellanåt.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Skriv svar