juristen skrev: ↑24 feb 2023 13:21
Oljefilter stoppar inte oljans degradering, det fångar bara upp partiklar. Olja är fortfarande en färskvara.
Oljan utsätts inte för värme/sot/kondens på samma sätt som i en förbränningsmotor och det blir inte just någon smuts att rena.
Den bryts inte alls ned på samma sätt som i förbränningsmotorn.
Dubbelkopplingsväxellådor är känsliga, mekaniken som styr dem ogillar att få i sig partiklar.
Haldex har haft liknande intervall men sist det diskuterades här sa någon att oljebyte är borttaget från haldex sida.
Klassiska automatlådor brukar inte ha något byte men om det börjar strula kan det lösa problem i mekaniken att byta olja, oftast har lådorna gjort > 20.000 mil då.
Vanliga manuella växellådor har normalt inget byte, och en Teslaväxellåda har inga växlar med synkringar etc, så den klarar sig garanterat långt utan byte.
Klassisk olja är en färskvara; Det tar ett gäng miljoner år för den att bildas och den håller sig nog bara fräsh ett par miljoner år.