Hur prioriterar biltillverkarna?
Moderator: Redaktion
Hur prioriterar biltillverkarna?
Efter att jag såg en sprängskiss på en Renualt Zoe har jag filosoferat lite över hur man tänker som elbilstillverkare.
Här ser man hur relativt litet batteripacket är. Man skulle ju lätt kunna få plats med ett dubbelt så stort batteripack och priset för att utöka till det ju inte särskilt stort. C:a 60.000:-. men antagligen mindre om man bara utökar kapaciteten. Personligen skulle jag mer än gärna betala de pengarna för ett dubbelt så stort batteri.
Då undrar jag hur biltillverkarna tänker när de tycker att 22 kWh är tillräckligt, när prisökningen för ett dubbelt så stort ändå är så relativt liten? En Plug in hybrid är ju mycket dyrare än en ren elbil med ett rejält batteri skulle kunna vara. En elbil med ett hyfsat batteri behöver ju trots allt inte kosta som en Tesla, alla är inte intresserad av topprestanda och lyxkvalitet in i minsta detalj. Är de så fast i nåt konstigt gammaldags tänkande kring elbilar att de inte klarar av att visualisera en riktigt elbil, eller vad är felet?
Här ser man hur relativt litet batteripacket är. Man skulle ju lätt kunna få plats med ett dubbelt så stort batteripack och priset för att utöka till det ju inte särskilt stort. C:a 60.000:-. men antagligen mindre om man bara utökar kapaciteten. Personligen skulle jag mer än gärna betala de pengarna för ett dubbelt så stort batteri.
Då undrar jag hur biltillverkarna tänker när de tycker att 22 kWh är tillräckligt, när prisökningen för ett dubbelt så stort ändå är så relativt liten? En Plug in hybrid är ju mycket dyrare än en ren elbil med ett rejält batteri skulle kunna vara. En elbil med ett hyfsat batteri behöver ju trots allt inte kosta som en Tesla, alla är inte intresserad av topprestanda och lyxkvalitet in i minsta detalj. Är de så fast i nåt konstigt gammaldags tänkande kring elbilar att de inte klarar av att visualisera en riktigt elbil, eller vad är felet?
Re: Hur prioriterar biltillverkarna?
Jag tror att de kanske inte har tillgång till så mycket batterier som behövs. Med bättre elbilar skulle nog efterfrågan bli större, och då är de kanske rädda att elbilarna kanibaliserar på deras förbränningsmotorbilsförsäljning, om folk väljer att vänta på elbilsleverans som de inte har tillräcklig produktionskapacitet för, istället för att köpa dieselbilar de kan leverera mycket snarare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, det är ju helt klart att de inte har haft ett ärligt uppsåt att verkligen vilja låta elbilarna ta över. Men nu får de ändå krypa till korset!
Flera elbilar är bara compliance cars, dvs nåt de bygger för att de måste. I tex Kalifornien måste du ha en elbil för att få sälja resten av sortimentet. Nu säljs nog inte just Renault i Kalifornien, men tänket är nog ganska likt. Kanske Frankrike har nån lag om elbilar på liknande sätt? Se bara på Merca B Electric. Den togs fram då Merca hade delägande hos Tesla och flera komponenter kommer direkt från Tesla, trots detta så har dom inte byggt in tex snabbladdningsmöjlighet (endast schuko). Dom vill alltså hålla bilarna i städerna och inte låta de kannibalisera på övriga utbudet.
Man hugger inte handen som föder en. Hade fossiltillverkarna gått all in, så hade vi varit på en helt annan nivå än vi är idag. Hade inte Tesla funnits, så hade vi förmodligen fortfarande varit på Think-nivå.
Man hugger inte handen som föder en. Hade fossiltillverkarna gått all in, så hade vi varit på en helt annan nivå än vi är idag. Hade inte Tesla funnits, så hade vi förmodligen fortfarande varit på Think-nivå.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast just Nissan är väl lite av undantaget, Carlos är ju ganska tydlig med vart han vill. Men de har ändå inte gjort sitt absolut bästa när det gäller pris/range.
Konstigt om Nissan låter de andra komma in på banan. En Nissan Leaf med 60kWh är ju fullt möjlig redan nu och skulle bara kosta 50kkr mer. Men de släpper inte en sådan nu utan väntar in Tesla, Bolt och de andra. Det förstår jag faktiskt inte, det är ju nu de har chansen att rycka åt sig ledningen. Nissan måste väl ha den ambitionen?
Konstigt om Nissan låter de andra komma in på banan. En Nissan Leaf med 60kWh är ju fullt möjlig redan nu och skulle bara kosta 50kkr mer. Men de släpper inte en sådan nu utan väntar in Tesla, Bolt och de andra. Det förstår jag faktiskt inte, det är ju nu de har chansen att rycka åt sig ledningen. Nissan måste väl ha den ambitionen?
Jag tror på olika faktorer, där en givetvis är att dom inte har säkrat upp tillgång på batterier och därför helst vilar lite på hanen.
Att dom sedan kommer att behöva kicka sina gamla motoringenjörer och strukturera hela bolaget efter branschen är givetvis inget som lockar heller.
Och man måste göra något åt laddinfrastrukturen.
Nä det känns lite jobbigt att ta i det just nu, nog bäst att ta det lite piano. Som vanligt. Vi har ju infört stöd för mp3 i våra nya fräcka cd-växlare, det får räcka för i år
Att dom sedan kommer att behöva kicka sina gamla motoringenjörer och strukturera hela bolaget efter branschen är givetvis inget som lockar heller.
Och man måste göra något åt laddinfrastrukturen.
Nä det känns lite jobbigt att ta i det just nu, nog bäst att ta det lite piano. Som vanligt. Vi har ju infört stöd för mp3 i våra nya fräcka cd-växlare, det får räcka för i år
Jo, jag vet att de är slöa. Men de eller åtminstone någon måste ju inse att det är en stor fördel att vara först.
Trots Teslas framgångar verka det som att de andra ändå inte tror på att det här är framtiden. Som försäljaren av min Zoe sa när han ursäktade sig för att han kunde så lite om bilen han skulle sälja: För ett par år sedan hade generalagenten en kurs om elbilar, och de skulle skicka nån från varje återförsäljarkontor på den. Men det var ingen som trodde på det, så det var nån som inte ens var specifikt inriktad på Renault som åkte på kursen och sen dess har det inte varit nåt mer utbildningstillfälle. Återförsäljaren säger rakt ut till mig att det mesta han vet om elbilar har han lärt sig av mig! De kan inte få fram information, det finns ingen kunskapsdatabas att söka i när kunder ställer frågor osv.
Det är tydligen med viss motvilja som hela bilbranschen nu tvingas ta sig an elbilarna. Men att de inte fattar att de lämnar fältet fritt? Inte konstigt om det poppar upp fler helt nya tillverkare som aldrig byggt bilar förut. Troligen kommer väl ett antal gamla väletablerade biltillverkare att gå i graven för att de inte orkade ändra på sig i tid. I andra branscher har det ju skett förr, så varför inte inom bilindustrin?
Det är tydligen med viss motvilja som hela bilbranschen nu tvingas ta sig an elbilarna. Men att de inte fattar att de lämnar fältet fritt? Inte konstigt om det poppar upp fler helt nya tillverkare som aldrig byggt bilar förut. Troligen kommer väl ett antal gamla väletablerade biltillverkare att gå i graven för att de inte orkade ändra på sig i tid. I andra branscher har det ju skett förr, så varför inte inom bilindustrin?
Aa precis det är ju också ett jätteproblem att dom sitter med ett återförsäljarnät som lever på eftermarknaden. Hur fasen skall man få dom att sälja något som är första spadtaget till deras egna grav.
Vill man vara lite Tesla-fanboyig skulla man kunna koka ned det till tre problem som kanske kommer att avgöra vilka som kommer att leva och inte:
Återförsäljarproblemet
Upstream, hur löser man batteritillgången.
Downstream, hur löser man laddinfrastrukturen.
Vill man vara lite Tesla-fanboyig skulla man kunna koka ned det till tre problem som kanske kommer att avgöra vilka som kommer att leva och inte:
Återförsäljarproblemet
Upstream, hur löser man batteritillgången.
Downstream, hur löser man laddinfrastrukturen.
Ja, men Carols Ghosn verkar ju åtminstone utåt ha insett vad som är på gång, har han svårt att få med organisationen kanske? Din Renualt säljare verkade inte vilja ta till sig informationen eller?
Carlos Ghosn måste ju inse att det här är chansen att bli störst. Leafen är ju fortfarande den mest sålda elbilen och lyckas de hålla det tempot så blir den snart det viktigaste i hela företaget och hela bilmarknaden. Men låter han Elin komma med en bra bil i samma prisklass ja då har han ju öppnat portarna för konkurrenten.
Carlos Ghosn måste ju inse att det här är chansen att bli störst. Leafen är ju fortfarande den mest sålda elbilen och lyckas de hålla det tempot så blir den snart det viktigaste i hela företaget och hela bilmarknaden. Men låter han Elin komma med en bra bil i samma prisklass ja då har han ju öppnat portarna för konkurrenten.
Förutom större batteripack så borde de ju kunna lösa detta med placering av motor m.m. Det "måste" ju inte finnas ett motorrum med motor utan motor och övriga delar som behövs borde ju kunna stuvas undan. Detta skulle innebära mer lastutrymme, högre krocksäkerhet (då det bättre går planera för deformationszoner, precis som i Model S), och samtidigt öppna upp för helt andra designmöjligheter.
Nissan och Renault har ju redan ett samarbete, så varför de inte samarbetar mer kring elbilar fattar jag inte. Renault Zoe är ju också en relativ storsäljare.
Men det kan ju mycket väl vara så att det finns stora konflikter inom organisationerna. Vem vet vilka som kvitterar ut stora lönecheckar från oljebolag och inte för allt smör i Småland vill bli av med de förmånerna?
Det ska bli intressant att se hur elbilar i allmänhet står sig i förhållande till fossilbilar på servicesidan. Kan det vara så att elbilar inte alls behöver servas lika mycket? Själva återförsäljarledet behöver ju inte skrotas. Det är ju bara Teslas filosofi.
Men hemmamekaren (som jag själv) har mindre och mindre som går att göra i och med elbilarnas intåg. Dels krävs ackreditering för att få göra service i starkströmsdelar av bilarna, dels krävs säkert en del specialverktyg som kostar alldeles för mycket för att de ska bli var mans egendom via Biltema. Biltillverkarna kan låsa och låsa upp tillgången till bilen efter eget behag osv. Byta bromsar, serva hjulupphängning osv. är väl det samma men inte mycket mer.
Men det kan ju mycket väl vara så att det finns stora konflikter inom organisationerna. Vem vet vilka som kvitterar ut stora lönecheckar från oljebolag och inte för allt smör i Småland vill bli av med de förmånerna?
Det ska bli intressant att se hur elbilar i allmänhet står sig i förhållande till fossilbilar på servicesidan. Kan det vara så att elbilar inte alls behöver servas lika mycket? Själva återförsäljarledet behöver ju inte skrotas. Det är ju bara Teslas filosofi.
Men hemmamekaren (som jag själv) har mindre och mindre som går att göra i och med elbilarnas intåg. Dels krävs ackreditering för att få göra service i starkströmsdelar av bilarna, dels krävs säkert en del specialverktyg som kostar alldeles för mycket för att de ska bli var mans egendom via Biltema. Biltillverkarna kan låsa och låsa upp tillgången till bilen efter eget behag osv. Byta bromsar, serva hjulupphängning osv. är väl det samma men inte mycket mer.
Här tror jag att biltillverkarna måste tänka till och satsa mer på eftermarknadsprylar. Istället för oljebyten, kamremsbyten så köper man kanske bättre helljus (starkare LED, inte fula extraljus), bättre högtalarsystem osv. Mindre uppgraderingar som kan köpas eftersom. Batteriuppgraderingar är förstås givet.Daoops skrev:Aa precis det är ju också ett jätteproblem att dom sitter med ett återförsäljarnät som lever på eftermarknaden. Hur fasen skall man få dom att sälja något som är första spadtaget till deras egna grav.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Just batteriuppgradering måste ju vara en lysande affärsidé. Man tillverkar en plattform som har plats med så mycket batterier som det bara är möjligt. Sen säljer man bilen efter kunden behov, man erbjuder förkonfigurerade varianter t.ex. som 30-40-50-60-70-80 kWh. En kund kan då köpa t.ex. en 30 kWh som instegsmodell, och sen kan man köpa till mer senare när man har fått råd eller insett att batteriet är för litet för de behov man har. Sen kan man dessutom uppgradera till batterier med högre energidensitet och få ännu större räckvidd.Laban skrev:Här tror jag att biltillverkarna måste tänka till och satsa mer på eftermarknadsprylar. Istället för oljebyten, kamremsbyten så köper man kanske bättre helljus (starkare LED, inte fula extraljus), bättre högtalarsystem osv. Mindre uppgraderingar som kan köpas eftersom. Batteriuppgraderingar är förstås givet.Daoops skrev:Aa precis det är ju också ett jätteproblem att dom sitter med ett återförsäljarnät som lever på eftermarknaden. Hur fasen skall man få dom att sälja något som är första spadtaget till deras egna grav.
Att serva och vårda sin bil kommer att att bli än mer attraktivt med dessa bilar. Att man kan öka prestanda på bilarna ökar ju livslängden och om man dessutom gör som Tesla och har de flesta reglagen på skärmen och sköter mjukvaruuppgraderingar online så kan en bil förbli attraktiv för samma kund under en mycket längre tid än idag och dessutom kommer andrahandsvärdet att vara högre.
Just det förstår jag att de flesta biltillverkare inte vill se! Men så länge vissa tillverkare gör så kommer det bli svårt för andra att låta bli...
Egentligen borde en nisch kunna vara den här: En bottenplatta med plats för massor av batterier, fyra hjul och en ratt. Sen kan resten vara budget-budget, så länge det uppfyller trafiksäkerhetsmässiga krav. Jag skulle vara kund på en sån bil. Jag skiter fullständigt i lull-lull. Jag bryr mig inte om bra stereoljud, imponeras inte av läderklädsel, självöppnande dörrar m.m. och har ingen förståelse för estetisk design. Jag förstår t.ex. inte varför Nissan Leaf har blivit nån slags slagpåse på det här forumet som varande en ovanligt ful bil. Jag ser inte det fula, och jag ser inte det snygga i andra bilmodeller som hyllas. För mig är sånt en ickefråga.
Jag ser bil som nåt man transporterar sig i från A till B och räckvidd och funktion är det viktiga. Jag vet att det är många med mig som ser likadant på bilar. Därmed är funktionell design naturligtvis viktigt. Att fler än jag delar den uppfattningen bevisas ju av att Volvo lyckades sälja sina 200- till 900-serier med sån framgång.
Jag ser bil som nåt man transporterar sig i från A till B och räckvidd och funktion är det viktiga. Jag vet att det är många med mig som ser likadant på bilar. Därmed är funktionell design naturligtvis viktigt. Att fler än jag delar den uppfattningen bevisas ju av att Volvo lyckades sälja sina 200- till 900-serier med sån framgång.
Sunt biltänkande!!! Helt i min smakNördar och sunt förnuft hör inte ihop!Jerker skrev:Egentligen borde en nisch kunna vara den här: En bottenplatta med plats för massor av batterier, fyra hjul och en ratt. Sen kan resten vara budget-budget, så länge det uppfyller trafiksäkerhetsmässiga krav. Jag skulle vara kund på en sån bil. Jag skiter fullständigt i lull-lull. Jag bryr mig inte om bra stereoljud, imponeras inte av läderklädsel, självöppnande dörrar m.m. och har ingen förståelse för estetisk design. Jag förstår t.ex. inte varför Nissan Leaf har blivit nån slags slagpåse på det här forumet som varande en ovanligt ful bil. Jag ser inte det fula, och jag ser inte det snygga i andra bilmodeller som hyllas. För mig är sånt en ickefråga.
X100 lev.14/8-18.
Det finns många olika "traditionella målgrupper" bland bilköpare - dessa ökar exponentiellt när man beaktar de olika kriterier som folk tycker är viktigast när dom väljer bil. Design, säkerhet, totalekonomi, prestanda, bränsleekonomi, miljöpåverkan, komfort, lastförmåga, dragförmåga, status osv.Jerker skrev:Egentligen borde en nisch kunna vara den här: En bottenplatta med plats för massor av batterier, fyra hjul och en ratt. Sen kan resten vara budget-budget, så länge det uppfyller trafiksäkerhetsmässiga krav. Jag skulle vara kund på en sån bil. Jag skiter fullständigt i lull-lull. Jag bryr mig inte om bra stereoljud, imponeras inte av läderklädsel, självöppnande dörrar m.m. och har ingen förståelse för estetisk design. Jag förstår t.ex. inte varför Nissan Leaf har blivit nån slags slagpåse på det här forumet som varande en ovanligt ful bil. Jag ser inte det fula, och jag ser inte det snygga i andra bilmodeller som hyllas. För mig är sånt en ickefråga.
Det kan inte vara helt enkelt för marknadsavdelningarna hos biltillverkarna.
Tack! +1far1far2 skrev:Sunt biltänkande!!! Helt i min smakNördar och sunt förnuft hör inte ihop!
Sant. Men det måste väl finnas några relativt begränsade målgrupper ändå? En sån är ju barnfamiljen. SUV:en är dagens 245:a, men SUVar idag känns som att de är mycket dyrare än 245:an var.dstr skrev:Det finns många olika "traditionella målgrupper" bland bilköpare - dessa ökar exponentiellt när man beaktar de olika kriterier som folk tycker är viktigast när dom väljer bil. Design, säkerhet, totalekonomi, prestanda, bränsleekonomi, miljöpåverkan, komfort, lastförmåga, dragförmåga, status osv.
Det kan inte vara helt enkelt för marknadsavdelningarna hos biltillverkarna.
Om man för över konceptet med en bottenplatta med valbar batterikapacitet till resten av bilen då? Man gör lite som när man bygger husvagnar idag, att man har ett tomt skal som sedan kunden konfigurerar innanmätet efter vissa fördefinierade val. Eller som med Tesla(!), relativt många olika utrustningspaket som man kan välja oberoende av varandra. Det viktiga är flexibiliteten. Om tillverkaren verkligen själv vill det så går det ju att konstruera bilen i grunden för en sån filosofi.
Det blir dyrt med många olika varianter. Tesla har tagit bort många val tex dubbeladdare.
Som sagt:Jerker skrev:Men hemmamekaren (som jag själv) har mindre och mindre som går att göra i och med elbilarnas intåg. Dels krävs ackreditering för att få göra service i starkströmsdelar av bilarna, dels krävs säkert en del specialverktyg som kostar alldeles för mycket för att de ska bli var mans egendom via Biltema. Biltillverkarna kan låsa och låsa upp tillgången till bilen efter eget behag osv. Byta bromsar, serva hjulupphängning osv. är väl det samma men inte mycket mer.
http://www.elbilen.org/?p=2895&fb_ref=Default
Ja, det som man gör idag kan man fortsätta med så klart dvs bromsar, hjulupphängningar lager osv. Endel annat behöver ju inte alls göras längre avgassystemsbyte, oljebyte och diverse filter.
Men tillverkarna kommer så klart se till att de behövs när det kommer ner till elektroniken och elen. Om de dessutom kan låsa in sig med specialverktyg/mätare så kan de fortfarande ta hutlöst betalt.
Men tillverkarna kommer så klart se till att de behövs när det kommer ner till elektroniken och elen. Om de dessutom kan låsa in sig med specialverktyg/mätare så kan de fortfarande ta hutlöst betalt.
Jag är lite både och då jag verkligen uppskattar en välbyggd snygg bil med många tekniska gizmos men samtidigt kan tänka mig en riktigt billig bil för A till B körning. Det viktigaste för mig är säkerheten och valuta för pengarna.Jerker skrev:Jag ser bil som nåt man transporterar sig i från A till B och räckvidd och funktion är det viktiga. Jag vet att det är många med mig som ser likadant på bilar. Därmed är funktionell design naturligtvis viktigt. Att fler än jag delar den uppfattningen bevisas ju av att Volvo lyckades sälja sina 200- till 900-serier med sån framgång.
Min förra bil (Audi A1) kostade enligt många 100000 för mycket mot vad man fick och visst var det så om man bara kollade på funktion. Jag hade lätt kunnat köpa en motsvarande Skoda på samma bottenplatta och typ samma utrustning för 100-150k mindre. Men det som de flesta inte förstod var att jag njöt varje gång jag fick köra bilen, allt i bilen hade jag valt, både funktion och design. Kvalitétskänslan var mycket hög och inget var hafsigt gjort.
Nuvarande bil (i väntan på Model 3) är en dieselgate passat och det blev den då vi fick barn och behövde en större bil. Med annat fokus kände jag inte att 100k extra var befogat och avstod från Audi denna gång. Att backa från Audi var nog rätt beslut men jag skulle gått ett steg längre och skaffat mig en Skoda/Seat (eller motsv) då kvalitetskänslan i Passaten inte levde upp till förväntan. Jag har inte något leende när jag sätter mig i denna bil och det har inte blivit bättre sen utsläppsskandalen heller.
Så summan är att jag antingen vill ha en billig säker bruksbil eller en riktig ögonsten

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Har inte det med intresse att göra? Jag själv snickrar en hel del, och när jag skaffade mig ett par Festoolverktyg så upplevde också jag det där lyckoruset över gedigen kvalitet och funktionell design. Rena Rolls Roysen (eller Teslanchpaulin skrev:Så summan är att jag antingen vill ha en billig säker bruksbil eller en riktig ögonsten

Jag tror ändå att det är rätt krångligt att få till det hela. En helt ny plattform behövs, kostar massor med pengar, om man har riktigt stort batteripack så som tesla så kostar det väldigt mycket, annars måste man ha mindre batterier vilka måste vara bättre och klara fler laddcykler. Dagens Chademo ger för lite effekt. det kan vara onödigt att sätta in så mycket batterier i en liten zoe som kanske används mer som en stadsbil. Tycker att zoe e bra men den borde kosta 200k inkl. Batteriet.