Garagets värmepump isf förvärmning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 305
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Garagets värmepump isf förvärmning?

Inlägg av FinaFisken »

Hej!
Jag har ett isolerat garage i Stockholm med en enkel luft-luft-värmepump där jag parkerar min M3 LR 2019 (utan inbyggd värmepump). Timdebitering på elen. Laddning på 1x230V x 13A optimeras med Gridio-appen för laddning nattetid.

Jag har f.n. värmen avstängd i garaget men skulle det vara bättre att ha den på för att slippa uppvärmning av batteriet innan laddningen kan börja? Värmepumpen är ju effektivare än bilen men värmer ju garaget och inte specifikt batteriet. Dessutom skulle jag kunna ladda med full effekt under de allra billigaste timmerna.

Kanske ingen större inverkan på hushållsekonomin men ett intressant optimeringsproblem.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Garagets värmepump isf förvärmning?

Inlägg av Nect »

FinaFisken skrev:
Hej!
Jag har ett isolerat garage i Stockholm med en enkel luft-luft-värmepump där jag parkerar min M3 LR 2019 (utan inbyggd värmepump). Timdebitering på elen. Laddning på 1x230V x 13A optimeras med Gridio-appen för laddning nattetid.

Jag har f.n. värmen avstängd i garaget men skulle det vara bättre att ha den på för att slippa uppvärmning av batteriet innan laddningen kan börja? Värmepumpen är ju effektivare än bilen men värmer ju garaget och inte specifikt batteriet. Dessutom skulle jag kunna ladda med full effekt under de allra billigaste timmerna.

Kanske ingen större inverkan på hushållsekonomin men ett intressant optimeringsproblem.
En fördel med varmt garage är att batteriet får samma temperatur som du har i garaget vid avfärd.
Så bilens förbrukning kommer vara lägre. :)

Jag har min i varmgarage fast håller bara ca 10-15c i garaget om jag inte ska vara där och pyssla. Kör förvärmen av kupén så den är runt 21c när jag tar bilen från garaget.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Garagets värmepump isf förvärmning?

Inlägg av LarsOJ »

FinaFisken skrev:
Hej!
Jag har ett isolerat garage i Stockholm med en enkel luft-luft-värmepump där jag parkerar min M3 LR 2019 (utan inbyggd värmepump). Timdebitering på elen. Laddning på 1x230V x 13A optimeras med Gridio-appen för laddning nattetid.

Jag har f.n. värmen avstängd i garaget men skulle det vara bättre att ha den på för att slippa uppvärmning av batteriet innan laddningen kan börja? Värmepumpen är ju effektivare än bilen men värmer ju garaget och inte specifikt batteriet. Dessutom skulle jag kunna ladda med full effekt under de allra billigaste timmerna.

Kanske ingen större inverkan på hushållsekonomin men ett intressant optimeringsproblem.
Det tråkiga med att parkera bilen i uppvärmt garage hemma är ju att all snö, slask, salt, smuts och elände smälter och hamnar på golvet. Har man bra fall mot brunn/ränna där bilen står parkerad är det hanterbart såklart. Men du kanske ligger på plusgrader ändå om det är isolerat?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Garagets värmepump isf förvärmning?

Inlägg av Jerker »

Jag vill minnas att en gammal regel är att det är dumt att ta in en isig och snöig bil i ett varmgarage och värma upp den på daglig basis. Den ökar risken för rostangrepp.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Garagets värmepump isf förvärmning?

Inlägg av NEO »

Jerker skrev:
Jag vill minnas att en gammal regel är att det är dumt att ta in en isig och snöig bil i ett varmgarage och värma upp den på daglig basis. Den ökar risken för rostangrepp.
Om man har dålig ventilation ja, men för rostangrepp krävs rätt höga fuktnivåer. Jag har runt 20% i mitt varmgarage med golvvärme. Kör jag in bilen med snö och slask går det upp till max 40%. Den rostar inte av det, vill minnas att det krävs 60-70% RH för rost.

För mig gör varmgarage susen för förbrukning, laddar på jobb så batteriet sjunker aldrig under 15-20 trots -12 ute.
Skriv svar