Hej!
Jag har ett isolerat garage i Stockholm med en enkel luft-luft-värmepump där jag parkerar min M3 LR 2019 (utan inbyggd värmepump). Timdebitering på elen. Laddning på 1x230V x 13A optimeras med Gridio-appen för laddning nattetid.
Jag har f.n. värmen avstängd i garaget men skulle det vara bättre att ha den på för att slippa uppvärmning av batteriet innan laddningen kan börja? Värmepumpen är ju effektivare än bilen men värmer ju garaget och inte specifikt batteriet. Dessutom skulle jag kunna ladda med full effekt under de allra billigaste timmerna.
Kanske ingen större inverkan på hushållsekonomin men ett intressant optimeringsproblem.
Garagets värmepump isf förvärmning?
Moderator: Redaktion
- FinaFisken
- Teslaägare
Re: Garagets värmepump isf förvärmning?
En fördel med varmt garage är att batteriet får samma temperatur som du har i garaget vid avfärd.FinaFisken skrev:Hej!
Jag har ett isolerat garage i Stockholm med en enkel luft-luft-värmepump där jag parkerar min M3 LR 2019 (utan inbyggd värmepump). Timdebitering på elen. Laddning på 1x230V x 13A optimeras med Gridio-appen för laddning nattetid.
Jag har f.n. värmen avstängd i garaget men skulle det vara bättre att ha den på för att slippa uppvärmning av batteriet innan laddningen kan börja? Värmepumpen är ju effektivare än bilen men värmer ju garaget och inte specifikt batteriet. Dessutom skulle jag kunna ladda med full effekt under de allra billigaste timmerna.
Kanske ingen större inverkan på hushållsekonomin men ett intressant optimeringsproblem.
Så bilens förbrukning kommer vara lägre.

Jag har min i varmgarage fast håller bara ca 10-15c i garaget om jag inte ska vara där och pyssla. Kör förvärmen av kupén så den är runt 21c när jag tar bilen från garaget.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det tråkiga med att parkera bilen i uppvärmt garage hemma är ju att all snö, slask, salt, smuts och elände smälter och hamnar på golvet. Har man bra fall mot brunn/ränna där bilen står parkerad är det hanterbart såklart. Men du kanske ligger på plusgrader ändå om det är isolerat?FinaFisken skrev:Hej!
Jag vill minnas att en gammal regel är att det är dumt att ta in en isig och snöig bil i ett varmgarage och värma upp den på daglig basis. Den ökar risken för rostangrepp.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Om man har dålig ventilation ja, men för rostangrepp krävs rätt höga fuktnivåer. Jag har runt 20% i mitt varmgarage med golvvärme. Kör jag in bilen med snö och slask går det upp till max 40%. Den rostar inte av det, vill minnas att det krävs 60-70% RH för rost.Jerker skrev:Jag vill minnas att en gammal regel är att det är dumt att ta in en isig och snöig bil i ett varmgarage och värma upp den på daglig basis. Den ökar risken för rostangrepp.
För mig gör varmgarage susen för förbrukning, laddar på jobb så batteriet sjunker aldrig under 15-20 trots -12 ute.