Släpvagnskabeln går nästan ned i backen, hjälp!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Släpvagnskabeln går nästan ned i backen, hjälp!

Inlägg av cederstock »

Fastsättningen av dragkroken lämnar mycket att önska, man får ligga dubbelvikt på backen, utan att kunna se vad man faktiskt gör och utan de tydliga klick som utlovas av manualen för att bekräfta att den fastnat i låst läge. Hänvisning till symboler på kroken stämmer inte heller med verkligheten

Men bortsett från utmaningen att få kroken på plats är övningen att få fast elkabeln från släpkärran ett mysterium som jag behöver hjälp med. Dels pekar bilens elkontakt rakt ned, man måste alltså montera pol-adaptern (krävs för att få rätt poler till släpkärra) rakt underifrån upp i elkontakten. Redan här börjar problemen. Dels går det inte att vrida fast adaptern i låst läge då det saknas fysiskt utrymme att vrida runt den (adapterns kant går emot kanten på luckan när man vrider). Man kan sätta i den men alltså inte låsa fast den. Dels pekar den alltså rakt ned mot vägen och när man dessutom ansluter kontakten från släpkärran står man med en lång kontakt halvvägs ned mot gatan. Minsta lilla gupp eller snödriva kommer slå av denna.

Hur har Tesla tänkt? Finns andra kontakter i USA som ser annorlunda ut och fungerar bättre eller har man bara glömt att tänka klart här? Har någon annan hittat någon fungerande lösning? Kanske en vinkel-adpater eller liknande? Hittade en vinkeladapter på nätet men den är 13 till 13-polig så då måste man ända ha ytterligare en adapter (13 till 7).
5E565FF7-3AE1-4696-B48F-E0CF9849AA07.jpeg
Senast redigerad av cederstock, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Adapter som går att använda till dragkroken utan att gå

Inlägg av mikebike »

Adapterkabel skall tydligen funka bättre...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Adapter som går att använda till dragkroken utan att gå

Inlägg av Elmil »

mikebike skrev:
Adapterkabel skall tydligen funka bättre...
Ja, jag hyrde ett släp nyligen och fick med en 13-7 spiralkabel. Kontakten såg likadan ut som på min skräpadapter som är nästan omöjlig att montera, men drog ihop det hela distinkt och med lätthet. Jag tror det handlar om mekaniska toleranser.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Fredrik j
elbilist

Re: Släpvagnskabeln går nästan ned i backen, hjälp!

Inlägg av Fredrik j »

cederstock skrev:
Kanske en vinkel-adpater eller liknande? Hittade en vinkeladapter på nätet men den är 13 till 13-polig så då måste man ända ha ytterligare en adapter (13 till 7).
Har inte dom flesta hyrkärror möjlighet till 13-pol numera? Är det din egna kärra du drar är det väl bara att byta till 13-pol på den?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är en ovanligt dålig konstruktion, det går helt enkelt inte att förneka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel38852

Inlägg av DanneR »

Jag har en sån vinkeladapter plus en 13-7 adapter och det funkar ändå rätt bra tycker jag.
Alternativet är ju en av dessa från Biltema som man drar ett varv runt kroken så att det inte släpar: https://www.biltema.se/soksida/?query=s ... vagnskabel
Skriv svar