Skattefrågor

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Skattefrågor

Inlägg av Pontus »

Bara för att skatteverket är omöjligt att få ett vettigt svar ifrån i sådan här fråga så tänkte jag att det finns många kloka här.
Om man har ett företag som har någon passande beskrivning kan man då ha så låga inkomster att man inte har råd att ta ut lön men ändå kan finansiera tjänsteresor som man vill? Dvs. man tar ingen lön men företaget betalar ens resor.
Tex. ett företag som skriver reserecensioner eller gör en resepod typ, sedan sponsras detta bolag av ens "riktiga" företag men bara lagom för att täcka utgifterna för resorna.
Moraliskt är det ju helt fel men skattetekniskt är det lagligt?

Anledningen var att jag hörde om en pojk som har ett företag kring sin sport och då betalar företaget alla resor men mycket mer räcker det inte till. Känns som att man förr i tiden (jag är gammal) så var man tvungen att var proffs på ganska hög nivå för att bedriva ett sådant upplägg och att det då var helt klart att man gjorde det på heltid och inte arbetade med något annat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
ObscureEconomist

Re: Skattefrågor

Inlägg av ObscureEconomist »

Skatteverket kan nog svara på det men du måste hamna hos rätt person då.

Nu tänker jag bara högt, jag är inte skattejurist men har en hel del hp juridik och jobbar med frågor runt detta. Om du ger bidrag så kommer du sänka ditt resultat i moderbolaget eftersom dessa bidrag mest troligt kommer ses som en kostnad och inte lån. Då undanhåller du skatt genom att sänka ditt resultat på det här viset och ta ut det till dig själv privat genom resor. Dessa resor skulle du mest troligt behöva betala förmånsskatt på också så det är inte bara att resa för 1000 kronor och tro det är slutkostnaden.

Så kontentan tror jag är nej det är nog inte lagligt utifrån att du undanhåller skatt genom att sänka resultatet i moderbolaget.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Du bör nog ha en bra intäcktsmodell att visa Skatteverket hur företaget är tänkt att tjäna pengar och inte bara förse dig med resor…Ett annat alternativ är att lägga till ett verksamhetsområde i det befintliga företaget. Men är syftet att finansiera saker av privat natur är det inte lagligt.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Du skulle nog kunna använda dig av reglerna här https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 13685.html

Då blir det enklare att bedöma. Dvs lägg upp ett schema för resan och utför något som tar 6 timmar per dag eller 30 timmar per vecka.

Det svåraste blir kanske att visa på hur "arbetet" är till nytta för företaget, men om det finns en affärsplan som är någorlunda rimlig, och som innefattar resepodd och någonslags inkomst av den så blir det svårare för skatteverket att sänka dig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tack, att finansiera privata resor är ju självklart olagligt. Men frågan är väl snarare måste eller när ett företag komma till en viss nivå innan de kan finansiera sin verksamhet, I det här fallet resor till tävlingar för en idrottare som samtidigt har annat jobb?

Det är inte aktuellt för min egen del då jag inte har några planer på att starta eget igen mer bara en nyfiken fråga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om du har ett företag och det på ett eller annat sätt kommer in x kronor så får du självklart använda dem i verksamheten, så länge du följer reglerna om avdrag, förmåner och deras beskattning. Finns inga regler som säger att du måste ha en viss omsättning eller betala ut löner av en viss storlek. Finns massor av hobbyföretag.
Det som eventuellt kan vara trickigt är att få avdragsrätt för moms. Inte alla hobbyföretag som får det.
När det gäller det sponsrande företaget, däremot, finns det regler och riktlinjer om vad man får göra. Det är inte självklart att man får överföra pengar (avdragsgillt) till något som inte har med den egna verksamheten att göra. Precis som ObscureEconomist säger ovan så kan det räknas som att man undanhåller skatt och det är inte tillåtet.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31520.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Om du har ett företag och det på ett eller annat sätt kommer in x kronor så får du självklart använda dem i verksamheten, så länge du följer reglerna om avdrag, förmåner och deras beskattning. Finns inga regler som säger att du måste ha en viss omsättning eller betala ut löner av en viss storlek. Finns massor av hobbyföretag.
Det som eventuellt kan vara trickigt är att få avdragsrätt för moms. Inte alla hobbyföretag som får det.
När det gäller det sponsrande företaget, däremot, finns det regler och riktlinjer om vad man får göra. Det är inte självklart att man får överföra pengar (avdragsgillt) till något som inte har med den egna verksamheten att göra. Precis som ObscureEconomist säger ovan så kan det räknas som att man undanhåller skatt och det är inte tillåtet.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31520.html
Men det känns som jättesvårt för skatteverket att avgöra vad som är inom verksamheten och inte. Ta exemplet att man driver en hemsida som recenserar familjeresor och säljer annonsplats till ett annat bolag (också mitt då).
Får jag då åka på resor med min familj så länge jag lägger upp en recension på hemsidan och företaget betalar detta? Eller så kallade insperationsresor som författare gör, jag skriver bättre på Hawaii än här hemma så jag åker dit i 6 månader? Eller en bloggare som skriver om sina egna upplevelser får den dra av alla kostnader i sitt liv?

Nu ska det väl sägas att det finns många som göra seriösa recensioner av resor och då är det ju självklart en del av verksamheten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Du tänker alltså att annons på en hemsida för dina egna resor ska vara nog motiverat att inte ses som skatteundanflykt när du säljer en hutlöst dyr annonsplats för spridningen? Nja fundera på hur rimligt det verkar.

Skatterätt har ofta omvänd bevisbörda också där du har lättare att bevisa att något inte är som skatteverket påstår det så det är du som kommer få motivera det och förklara hur det är rimligt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
Men det känns som jättesvårt för skatteverket att avgöra vad som är inom verksamheten och inte. Ta exemplet att man driver en hemsida som recenserar familjeresor och säljer annonsplats till ett annat bolag (också mitt då).
Får jag då åka på resor med min familj så länge jag lägger upp en recension på hemsidan och företaget betalar detta?
Om din familj är involverad/anställd i verksamheten, och ni allihop är sysselsatta med recension i minst 6 timmar per dag eller 30 timmar per vecka? Ja det tror jag. Men om du blir reviderad måste du nog kunna visa upp det ni producerat, och det måste kunna bedömas som att det var rimligt att spendera 6/30 timmar för att producera det resultat ni producerat.

Kolla t.ex. på alla kickoff/konferensresor som företag gör. Man låser in hela firman från 9-15 i ett gammalt dammigt konferensrum på hotellet och plöjer Powerpoint med visioner och värdegrund. Sedan går man och svidar om och rullar hatt. Så har alla bolag jag jobbat för gjort, minst en gång om året.
Men det är extra noggrannt att ha alla papper i ordning om man har med sig närstående, du kan inte ta med dig en make/maka som bara går och shoppar hela dagen. Alla måste vara kontrakterade och sitta och våndas i det där dammiga konferensrummet 6/30 timmar.
Pontus skrev:
Eller så kallade insperationsresor som författare gör, jag skriver bättre på Hawaii än här hemma så jag åker dit i 6 månader? Eller en bloggare som skriver om sina egna upplevelser får den dra av alla kostnader i sitt liv?

Nu ska det väl sägas att det finns många som göra seriösa recensioner av resor och då är det ju självklart en del av verksamheten.
Man måste ju väva in kostnaderna i sin verksamhet så klart. Men om du skriver en bok om mat så är det ju inte konstigt att du vill låta ditt företag betala en massa restaurangbesök. Men att dra av 125 notor från samma pizzeria blir ju svårt.

Summa summarum så är det inte så svårt att använda företagets pengar till lite allt möjligt, men det blir ganska snabbt tidskrävande om man skall uppfylla rimlighetskraven. Nästan så det är lättare att bara ta ut pengarna som lön/utdelning och betala själv. :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Väldigt svårt att veta vad som är ok och inte förrän man blir granskad.

Jag har haft en liknande verksamhet där jag själv aldrig tog ut någon lön (men utdelning) men jag betalade skribenter och skickade dem på resor och liknande och åkte själv på en del både inom och utom landet. Min dåvarande revisor hade aldrig några synpunkter och han var en riktig paragrafryttare (på gott och ont).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar