Tesla Service center påtvingar dyra reparationer

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

parenek4

Tesla Service center påtvingar dyra reparationer

Inlägg av parenek4 »

Hej på er
Jag äger en m3p som är från -19 och gått mer än 8000mil dvs inga garantier kvar. När jag köpte bilen så var det missljud från framvagn. Jag skapade ett ärende via appen och servicekille kom till min parkering och bytte båda control arm uppe. Trots det var missljud kvar. Då måste det vara k-stag sade han och bokade ny tid. Medans lång väntetid åkte jag till en annan bilverkstad och de konstaterade att det var inga fel på k-stag utan en länkarm som behöver bytas. Gjorde det. Missljudet försvann… bokar tid för 4hjulsinställning hos tesla. De tar in bilen och konstaterar att de inte kan utföra jobbet på grund utav glapp i bakvagn. Offert på 15000kr. Bokar för byte av grejer, väntar över en månad. Får tid… de kan inte utföra arbete på 2 dagar. Sedan skickar de meddelande affärsförslag på 21000kr byte av bromsbelägg bak. Hejdade de att inte röra utan endast utföra nödvändigt arbete för att kunna ställa in hjulen. Vill även ha alla utbyta delar kvar i bilen. Hämtar bil, köper nya bromsbelägg för 1000kr istället för 3100kr hos tesla, bokar tid hos en annan verkstad. De plockar ner belägen och visar för mig… minst 2/3 är kvar… jag passar på och visar länkarmarna som de har bytt på tesla, en mekaniker tittar på dessa 4st och en av de som är, så klart den dyraste, var helt ok och han såg ingen anledning att byta den.
Det som de har påtvingade på mig:
- kontroll arm 2st 2700+ 4hjulsinställning 2200kr
- bromsbelägg 3100kr plus arbete 1000kr+(förslag) gick på 1800kr hos en annan
- länkarm 2500kr + 1250kr arbete

Är det ok? Har andra upplevt liknande? Detta gäller tesla Segeltorp.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Tesla Service center påtvingar dyra reparationer

Inlägg av Walker »

Segeltorp…. Vilket sammanträffande. Hade min bil där för montering av dragkrok. Efter 2 besök var jobbet fortfarande inte riktigt gjort. Det samt dryg personal gör att jag vänder mig till Norrköping istället. Snart Örebro.
Segeltorp? Aldrig mer….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Känns som att det ibland kan vara svårt att ha koll på hela historien som utomstående men något man ändå bör beakta är att konstandsförslagen från Tesla i regel avser worst-case. Jag har t.ex. haft inne min förra bil för problem med bromsarna och fick en stor offert som sedan landade i en smörjning som åtminstone var ganska mycket billigare än det föreslagna. Även garantireparationer kan innehålla ett kostnadsförslag som sedan landar i 0 kr för att det just rörde sig om en garantiåtgärd. Förhoppningsvis skall vi tolka offert som ett förslag och inte tvång. Jag kan inte riktigt se var tvånget låg.
Sist men inte minst är det nog inte alls särskilt ovanligt att det är dyrare hos tillverkarna/märkesverkstäderna. Jag upplevde allt med min förra Audi som galet dyrt och alla mina vänner som kör Porsche kan lätt komma in på hur galet mycket pengar Porsche-ägandet kostar. "Vanliga" verkstäder är säkert oftast lika bra till ett bättre pris både för Tesla och andra lite mer påkostade märken.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

parenek4 skrev:
Hej på er
Jag äger en m3p som är från -19 och gått mer än 8000mil dvs inga garantier kvar. När jag köpte bilen så var det missljud från framvagn. Jag skapade ett ärende via appen och servicekille kom till min parkering och bytte båda control arm uppe. Trots det var missljud kvar. Då måste det vara k-stag sade han och bokade ny tid. Medans lång väntetid åkte jag till en annan bilverkstad och de konstaterade att det var inga fel på k-stag utan en länkarm som behöver bytas. Gjorde det. Missljudet försvann… bokar tid för 4hjulsinställning hos tesla. De tar in bilen och konstaterar att de inte kan utföra jobbet på grund utav glapp i bakvagn. Offert på 15000kr. Bokar för byte av grejer, väntar över en månad. Får tid… de kan inte utföra arbete på 2 dagar. Sedan skickar de meddelande affärsförslag på 21000kr byte av bromsbelägg bak. Hejdade de att inte röra utan endast utföra nödvändigt arbete för att kunna ställa in hjulen. Vill även ha alla utbyta delar kvar i bilen. Hämtar bil, köper nya bromsbelägg för 1000kr istället för 3100kr hos tesla, bokar tid hos en annan verkstad. De plockar ner belägen och visar för mig… minst 2/3 är kvar… jag passar på och visar länkarmarna som de har bytt på tesla, en mekaniker tittar på dessa 4st och en av de som är, så klart den dyraste, var helt ok och han såg ingen anledning att byta den.
Det som de har påtvingade på mig:
- kontroll arm 2st 2700+ 4hjulsinställning 2200kr
- bromsbelägg 3100kr plus arbete 1000kr+(förslag) gick på 1800kr hos en annan
- länkarm 2500kr + 1250kr arbete

Är det ok? Har andra upplevt liknande? Detta gäller tesla Segeltorp.
Min upplevelse av att jag fick "klonk" i framvagnen efter ca 10.000 mil, är att Tesla sa att det där fixar vi gratis, trots att garantin gått ut. De bytte luftfjädringen fram.
Tack Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Walker skrev:
Segeltorp…. Vilket sammanträffande. Hade min bil där för montering av dragkrok. Efter 2 besök var jobbet fortfarande inte riktigt gjort. Det samt dryg personal gör att jag vänder mig till Norrköping istället. Snart Örebro.
Segeltorp? Aldrig mer….
Har bara kört norrköping, de monterade drag, inga problem, tog under 1 timme och inga problem.
Bor i Örebro, längtar tills de öppnar!
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Skriv svar