GM elbilar får V2G

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

GM elbilar får V2G

Inlägg av Zalman3 »


GM Energy expands beyond the automaker’s EV business with Ultium Home and Commercial services.

GM Energy looks to eventually offer vehicle-to-grid capabilities
Details of GM’s new energy management business unit emerged via press release early this morning, outlining some of the technology the American automaker intends to offer both passenger and commercial EV customers.

According to the automaker, GM Energy’s connected product and service offering will eventually offer the following applications for EV owners and their homes or businesses:

Bi-directional charging
Vehicle-to-home (V2H) capabilities
Vehicle-to-grid (V2G) capabilities
Stationary energy storage
Solar products
Software applications and cloud management tools
Microgrid solutions
Hydrogen fuel cells

https://electrek.co/

Strömmen från en GM elbil ska tydligen räcka upp till 21 dagar.
GM-Energy-details.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:

GM Energy expands beyond the automaker’s EV business with Ultium Home and Commercial services.

GM Energy looks to eventually offer vehicle-to-grid capabilities
Details of GM’s new energy management business unit emerged via press release early this morning, outlining some of the technology the American automaker intends to offer both passenger and commercial EV customers.

According to the automaker, GM Energy’s connected product and service offering will eventually offer the following applications for EV owners and their homes or businesses:

Bi-directional charging
Vehicle-to-home (V2H) capabilities
Vehicle-to-grid (V2G) capabilities
Stationary energy storage
Solar products
Software applications and cloud management tools
Microgrid solutions
Hydrogen fuel cells

https://electrek.co/

Strömmen från en GM elbil ska tydligen räcka upp till 21 dagar.
GM-Energy-details.jpg
Synd att GM inte säljer bilar i Europa. Mycket fina modeller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av Zalman3 »

GM skryter ju att deras pickup ska slå Ford 150 Lightning på nästan allt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
GM skryter ju att deras pickup ska slå Ford 150 Lightning på nästan allt.
Alla biltillverkare säger att deras modeller är bäst..

Jag har haft (och har 2) många GM pickuper och de är generellt sett ett snäpp över Ford enligt mitt tycke. Enda sättet att äga en jänke pickis (förutom RAM Fiat) i Sverige är genom import vilket inte kommer funka med eldrift. GM gör även världens bästa familjebil Suburban.
Användarvisningsbild
pjohan
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 maj 2022 10:19
Ort: Genarp

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av pjohan »

Vill man ha V2G mer än extrema nödlägen? Hört om folk som planerar att när bilen är parkerad över helger etc, planerar att använda det som batteri för solceller eller plocka ut billig el på natten och ladda tillbaka till huset under dyr dagtid men det måste väl vara en dum idé.

Ett batteripack kan cyklas ungefär 1500 gånger innan det har tappat kapacitet till 80%. Säg för att ett 100kWh batteri kostar 150000, då blir det 10 kronor per kWh som du plockar ut.

Dedikerade husbatterier är väl mindre problem om de går ner i kapacitet lite, men i elbilsfallet blir ju bilen sämre när den används som bil.
Vit M3, dragkrok
Ej frälst. Än.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av Zalman3 »

pjohan skrev:
Vill man ha V2G mer än extrema nödlägen? Hört om folk som planerar att när bilen är parkerad över helger etc, planerar att använda det som batteri för solceller eller plocka ut billig el på natten och ladda tillbaka till huset under dyr dagtid men det måste väl vara en dum idé.

Ett batteripack kan cyklas ungefär 1500 gånger innan det har tappat kapacitet till 80%. Säg för att ett 100kWh batteri kostar 150000, då blir det 10 kronor per kWh som du plockar ut.

Dedikerade husbatterier är väl mindre problem om de går ner i kapacitet lite, men i elbilsfallet blir ju bilen sämre när den används som bil.
Hur länge ett batteri håller beror på många saker.
Kemin, temperatur, antal cykler, ladd och urladdningshastighet, cykeldjup och lagringstid.

Med liten urladdning, låg laddhastighet och jämn temperatur, så kan ett batteri hålla LÄNGRE än om det inte används alls!
Eftersom om det inte används ändras temperaturen hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av chaffis75 »

Idag finns de ju inget intresse för v2g för normal hushållet i Sverige skulle jag säga.
Att köpa och sälja el och tjäna pengar på kräver en ordentlig prisskillnad för att jag ska vilja slita på batteriet. Dessuom är ju bilen sällan hemma dagtid vardagar när elen är dyr.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Idag finns de ju inget intresse för v2g för normal hushållet i Sverige skulle jag säga.
Att köpa och sälja el och tjäna pengar på kräver en ordentlig prisskillnad för att jag ska vilja slita på batteriet. Dessuom är ju bilen sällan hemma dagtid vardagar när elen är dyr.
Blir intressant att se ikväll om Polestar 3 har någon intressant affärsmodell för V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: GM elbilar får V2G

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
pjohan skrev:
Med liten urladdning, låg laddhastighet och jämn temperatur, så kan ett batteri hålla LÄNGRE än om det inte används alls!
Eftersom om det inte används ändras temperaturen hela tiden.
V2G hjälper INTE batteriet att hålla längre, såtillvida inte att alternativet är att batteriet står på 0 eller 100% laddat. Det har diskuterats tidigare mellan dig och kunniga i ämnet på forumet.

Däremot tror jag att det oroas onödigt mycket för slitage.
Skriv svar