GM Energy expands beyond the automaker’s EV business with Ultium Home and Commercial services.
GM Energy looks to eventually offer vehicle-to-grid capabilities
Details of GM’s new energy management business unit emerged via press release early this morning, outlining some of the technology the American automaker intends to offer both passenger and commercial EV customers.
According to the automaker, GM Energy’s connected product and service offering will eventually offer the following applications for EV owners and their homes or businesses:
Bi-directional charging
Vehicle-to-home (V2H) capabilities
Vehicle-to-grid (V2G) capabilities
Stationary energy storage
Solar products
Software applications and cloud management tools
Microgrid solutions
Hydrogen fuel cells
GM Energy expands beyond the automaker’s EV business with Ultium Home and Commercial services.
GM Energy looks to eventually offer vehicle-to-grid capabilities
Details of GM’s new energy management business unit emerged via press release early this morning, outlining some of the technology the American automaker intends to offer both passenger and commercial EV customers.
According to the automaker, GM Energy’s connected product and service offering will eventually offer the following applications for EV owners and their homes or businesses:
Bi-directional charging
Vehicle-to-home (V2H) capabilities
Vehicle-to-grid (V2G) capabilities
Stationary energy storage
Solar products
Software applications and cloud management tools
Microgrid solutions
Hydrogen fuel cells
GM skryter ju att deras pickup ska slå Ford 150 Lightning på nästan allt.
Alla biltillverkare säger att deras modeller är bäst..
Jag har haft (och har 2) många GM pickuper och de är generellt sett ett snäpp över Ford enligt mitt tycke. Enda sättet att äga en jänke pickis (förutom RAM Fiat) i Sverige är genom import vilket inte kommer funka med eldrift. GM gör även världens bästa familjebil Suburban.
Vill man ha V2G mer än extrema nödlägen? Hört om folk som planerar att när bilen är parkerad över helger etc, planerar att använda det som batteri för solceller eller plocka ut billig el på natten och ladda tillbaka till huset under dyr dagtid men det måste väl vara en dum idé.
Ett batteripack kan cyklas ungefär 1500 gånger innan det har tappat kapacitet till 80%. Säg för att ett 100kWh batteri kostar 150000, då blir det 10 kronor per kWh som du plockar ut.
Dedikerade husbatterier är väl mindre problem om de går ner i kapacitet lite, men i elbilsfallet blir ju bilen sämre när den används som bil.
Vill man ha V2G mer än extrema nödlägen? Hört om folk som planerar att när bilen är parkerad över helger etc, planerar att använda det som batteri för solceller eller plocka ut billig el på natten och ladda tillbaka till huset under dyr dagtid men det måste väl vara en dum idé.
Ett batteripack kan cyklas ungefär 1500 gånger innan det har tappat kapacitet till 80%. Säg för att ett 100kWh batteri kostar 150000, då blir det 10 kronor per kWh som du plockar ut.
Dedikerade husbatterier är väl mindre problem om de går ner i kapacitet lite, men i elbilsfallet blir ju bilen sämre när den används som bil.
Hur länge ett batteri håller beror på många saker.
Kemin, temperatur, antal cykler, ladd och urladdningshastighet, cykeldjup och lagringstid.
Med liten urladdning, låg laddhastighet och jämn temperatur, så kan ett batteri hålla LÄNGRE än om det inte används alls!
Eftersom om det inte används ändras temperaturen hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Idag finns de ju inget intresse för v2g för normal hushållet i Sverige skulle jag säga.
Att köpa och sälja el och tjäna pengar på kräver en ordentlig prisskillnad för att jag ska vilja slita på batteriet. Dessuom är ju bilen sällan hemma dagtid vardagar när elen är dyr.
Idag finns de ju inget intresse för v2g för normal hushållet i Sverige skulle jag säga.
Att köpa och sälja el och tjäna pengar på kräver en ordentlig prisskillnad för att jag ska vilja slita på batteriet. Dessuom är ju bilen sällan hemma dagtid vardagar när elen är dyr.
Blir intressant att se ikväll om Polestar 3 har någon intressant affärsmodell för V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Med liten urladdning, låg laddhastighet och jämn temperatur, så kan ett batteri hålla LÄNGRE än om det inte används alls!
Eftersom om det inte används ändras temperaturen hela tiden.
V2G hjälper INTE batteriet att hålla längre, såtillvida inte att alternativet är att batteriet står på 0 eller 100% laddat. Det har diskuterats tidigare mellan dig och kunniga i ämnet på forumet.
Däremot tror jag att det oroas onödigt mycket för slitage.