Laddkabeladapter Foxconn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Laddkabeladapter Foxconn

Inlägg av EV1 »

Laddkabeladapter.jpg
Hej!
Vad är detta för kabel och när/var används den? Märkte att jag saknar adapter för vanligt vägguttag, var hittar jag en sån till bra pris? Laddar med 3-fas hemma ibland och annars gratis på Tesla Supercharger, nu hade det varit nice att ladda lite på jobbet ibland då det är relativt billigt (2.25kr/kwh)

Tacksam för svar!

// Åke
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddkabeladapter Foxconn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EV1 skrev:
Laddkabeladapter.jpg
Hej!
Vad är detta för kabel och när/var används den? Märkte att jag saknar adapter för vanligt vägguttag, var hittar jag en sån till bra pris? Laddar med 3-fas hemma ibland och annars gratis på Tesla Supercharger, nu hade det varit nice att ladda lite på jobbet ibland då det är relativt billigt (2.25kr/kwh)

Tacksam för svar!

// Åke
Är din bil importerad?

Är det korta stiftet lite platt på ena sidan, så är det en vanlig dansk kontakt.
Lite svårt att se från vinkeln på bilden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Är din bil importerad?

Är det korta stiftet lite platt på ena sidan, så är det en vanlig dansk kontakt.
Lite svårt att se från vinkeln på bilden.[/quote]

Tack för svar, nej inte importerad men den hade en del danska radiostationer inprogrammerade så den har säkert rullat en del i Danmark :)
Så det är säkert som du säger och ja det ena stiftet är platt på en sida.

// Åke
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare

Inlägg av EV1 »

Hej,
Som en liten uppdatering,
Bytte den danska kontakten (typ K) mot en vanlig svensk kontakt (typ F), inga konstigheter i sig men vad som visade sig vara lite speciellt.
Den danska kontakten med 3 stift tvingar användaren att stoppa i kontakten på ett sätt och den svenska går ju att sätta i på två sätt.
Detta visade sig vara en omständighet som gör att jag måste stoppa i kontakten på rätt sätt, vrider jag 180 grader fel får jag laddfel i bilen, som i sin tur blockerade laddstolpen på jobbet. Tänkte först att jag slarvat på något sätt men tänkte till lite efter att ha mätt upp kabeln att det enda som kan vara förändrat i och med byte av kontakt var just positionen av fas och nolla. provade vända kontakten när jag kom hem och då funkar det som det ska, lite märkligt kan jag tycka men jag är inte elektriker :) Kanske någon vet mer om detta och kan förklara?

Med Vänlig Hälsning
Åke
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

EV1 skrev:
Hej,
Som en liten uppdatering,
Bytte den danska kontakten (typ K) mot en vanlig svensk kontakt (typ F), inga konstigheter i sig men vad som visade sig vara lite speciellt.
Den danska kontakten med 3 stift tvingar användaren att stoppa i kontakten på ett sätt och den svenska går ju att sätta i på två sätt.
Detta visade sig vara en omständighet som gör att jag måste stoppa i kontakten på rätt sätt, vrider jag 180 grader fel får jag laddfel i bilen, som i sin tur blockerade laddstolpen på jobbet. Tänkte först att jag slarvat på något sätt men tänkte till lite efter att ha mätt upp kabeln att det enda som kan vara förändrat i och med byte av kontakt var just positionen av fas och nolla. provade vända kontakten när jag kom hem och då funkar det som det ska, lite märkligt kan jag tycka men jag är inte elektriker :) Kanske någon vet mer om detta och kan förklara?

Med Vänlig Hälsning
Åke
Det är en känd "egenskap" hos Teslas 230V laddkablar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar