Laddkabeladapter Foxconn
Moderator: Redaktion
Laddkabeladapter Foxconn
Vad är detta för kabel och när/var används den? Märkte att jag saknar adapter för vanligt vägguttag, var hittar jag en sån till bra pris? Laddar med 3-fas hemma ibland och annars gratis på Tesla Supercharger, nu hade det varit nice att ladda lite på jobbet ibland då det är relativt billigt (2.25kr/kwh)
Tacksam för svar!
// Åke
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddkabeladapter Foxconn
Är din bil importerad?EV1 skrev:Hej!
Vad är detta för kabel och när/var används den? Märkte att jag saknar adapter för vanligt vägguttag, var hittar jag en sån till bra pris? Laddar med 3-fas hemma ibland och annars gratis på Tesla Supercharger, nu hade det varit nice att ladda lite på jobbet ibland då det är relativt billigt (2.25kr/kwh)
Tacksam för svar!
// Åke
Är det korta stiftet lite platt på ena sidan, så är det en vanlig dansk kontakt.
Lite svårt att se från vinkeln på bilden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Laddkabeladapter Foxconn
Är din bil importerad?
Är det korta stiftet lite platt på ena sidan, så är det en vanlig dansk kontakt.
Lite svårt att se från vinkeln på bilden.[/quote]
Tack för svar, nej inte importerad men den hade en del danska radiostationer inprogrammerade så den har säkert rullat en del i Danmark
Så det är säkert som du säger och ja det ena stiftet är platt på en sida.
// Åke
Är det korta stiftet lite platt på ena sidan, så är det en vanlig dansk kontakt.
Lite svårt att se från vinkeln på bilden.[/quote]
Tack för svar, nej inte importerad men den hade en del danska radiostationer inprogrammerade så den har säkert rullat en del i Danmark

Så det är säkert som du säger och ja det ena stiftet är platt på en sida.
// Åke
Re: Laddkabeladapter Foxconn
Hej,
Som en liten uppdatering,
Bytte den danska kontakten (typ K) mot en vanlig svensk kontakt (typ F), inga konstigheter i sig men vad som visade sig vara lite speciellt.
Den danska kontakten med 3 stift tvingar användaren att stoppa i kontakten på ett sätt och den svenska går ju att sätta i på två sätt.
Detta visade sig vara en omständighet som gör att jag måste stoppa i kontakten på rätt sätt, vrider jag 180 grader fel får jag laddfel i bilen, som i sin tur blockerade laddstolpen på jobbet. Tänkte först att jag slarvat på något sätt men tänkte till lite efter att ha mätt upp kabeln att det enda som kan vara förändrat i och med byte av kontakt var just positionen av fas och nolla. provade vända kontakten när jag kom hem och då funkar det som det ska, lite märkligt kan jag tycka men jag är inte elektriker
Kanske någon vet mer om detta och kan förklara?
Med Vänlig Hälsning
Åke
Som en liten uppdatering,
Bytte den danska kontakten (typ K) mot en vanlig svensk kontakt (typ F), inga konstigheter i sig men vad som visade sig vara lite speciellt.
Den danska kontakten med 3 stift tvingar användaren att stoppa i kontakten på ett sätt och den svenska går ju att sätta i på två sätt.
Detta visade sig vara en omständighet som gör att jag måste stoppa i kontakten på rätt sätt, vrider jag 180 grader fel får jag laddfel i bilen, som i sin tur blockerade laddstolpen på jobbet. Tänkte först att jag slarvat på något sätt men tänkte till lite efter att ha mätt upp kabeln att det enda som kan vara förändrat i och med byte av kontakt var just positionen av fas och nolla. provade vända kontakten när jag kom hem och då funkar det som det ska, lite märkligt kan jag tycka men jag är inte elektriker

Med Vänlig Hälsning
Åke
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddkabeladapter Foxconn
Det är en känd "egenskap" hos Teslas 230V laddkablar.EV1 skrev:Hej,
Som en liten uppdatering,
Bytte den danska kontakten (typ K) mot en vanlig svensk kontakt (typ F), inga konstigheter i sig men vad som visade sig vara lite speciellt.
Den danska kontakten med 3 stift tvingar användaren att stoppa i kontakten på ett sätt och den svenska går ju att sätta i på två sätt.
Detta visade sig vara en omständighet som gör att jag måste stoppa i kontakten på rätt sätt, vrider jag 180 grader fel får jag laddfel i bilen, som i sin tur blockerade laddstolpen på jobbet. Tänkte först att jag slarvat på något sätt men tänkte till lite efter att ha mätt upp kabeln att det enda som kan vara förändrat i och med byte av kontakt var just positionen av fas och nolla. provade vända kontakten när jag kom hem och då funkar det som det ska, lite märkligt kan jag tycka men jag är inte elektrikerKanske någon vet mer om detta och kan förklara?
Med Vänlig Hälsning
Åke
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.