https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... try=958291Nästa vecka kan Sverige komma att lansera en energisparkampanj, skriver Svenska Dagbladet.
I flera länder har breda energisparkampanjer tagits fram med anledning av det rådande läget.
Nu tittar Energimyndigheten på om Sverige ska gå ut brett med råd om elsparande.
Till exempel skulle det i Sverige innebära att man i ett första steg rekommenderas att släcka lampor i rum de inte är i. Kanske starta tvättmaskinen på helger.
– Man kanske kan låta bli att torktumla och i stället hänga tvätten i vardagsrummet i en säsong, säger Gustav Ebenå. enhetschef på Energimyndigheten till tidningen.
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag om att alla medlemsländer ska dra ner på elförbrukningen med fem timmar den tiden när priset är som högst.
Enligt Gustav Ebenå kommer den svenska kampanjen att likna den som Folkhälsomyndigheten hade under coronapandemin där människor rekommenderas att hålla avstånd.
– Utgångspunkten handlar om att varje kilowattimme räknas. Det handlar en del om företag också – hur kan man tänka, vad är rimligt.
Energisparkampanj kan lanseras inom kort
Moderator: Redaktion
Energisparkampanj kan lanseras inom kort
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Kontakt:
Re: Energisparkampanj kan lanseras inom kort
Detta gör man ju redan i andra europeiska länder, så varför inte i Sverige? I grunden är det bra att vi lär oss att inte slösa med el.
Varför kallar man det inte för vad det är: Ransonering!
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Fast... det är det väl ändå inte?Mickep skrev:Varför kallar man det inte för vad det är: Ransonering!

Så länge du är beredd att betala så finns det väl ingen praktisk begränsning för hur mycket energi du får köpa?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, det är ju bra råd de räknar upp. Och det finns naturligtvis massor av människor som aldrig tänkt i de banorna. Själv har jag gjort allt det där och mycket mer sedan länge.
Läste en artikel i en facktidskrift för elektriker där en rad yrkesmänniskor delade med sig av sina råd som de själva genomfört hemma för att spara på energi. Det var mer initierat men ändå inget som jag inte redan kände till och det mesta har jag gjort, utom vissa dyra och avancerade tekniska automationer. Jag har däremot sedan många år en router som kan styra fjärrströmbrytare vilken jag nu även utnyttjar till att styra min varmvattenberedare och värmepump till att bara vara igång på natten.
Om alla gjorde som oss som "hängt med ett tag" så skulle vi säkert kunna spara en hel del.
Läste en artikel i en facktidskrift för elektriker där en rad yrkesmänniskor delade med sig av sina råd som de själva genomfört hemma för att spara på energi. Det var mer initierat men ändå inget som jag inte redan kände till och det mesta har jag gjort, utom vissa dyra och avancerade tekniska automationer. Jag har däremot sedan många år en router som kan styra fjärrströmbrytare vilken jag nu även utnyttjar till att styra min varmvattenberedare och värmepump till att bara vara igång på natten.
Om alla gjorde som oss som "hängt med ett tag" så skulle vi säkert kunna spara en hel del.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Anledningen till att vi inte gjort det i Sverige stavas val. Ingen var speciellt intresserad av att tala om att spara energi i en valrörelse, det innebär en uppoffring. Enklare då att subventionera priset så allt kan fortgå som förut (gäller även priset på bensin och diesel). Nu när valet är avklarat kan man återgå till verkligheten, iaf när det kommer till elen.Solstralen skrev:Detta gör man ju redan i andra europeiska länder, så varför inte i Sverige? I grunden är det bra att vi lär oss att inte slösa med el.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021