Byte till Model Y SR från XC70
Moderator: Redaktion
Byte till Model Y SR från XC70
Hej!
Jag funderar nu på att äntligen göra slag i saken och beställa en Model Y SR. Äger idag en XC70 och det verkar som att man fortfarande får bra betalt för dessa på andrahandsmarknaden.
För att motivera köpet har jag försökt mig på en enkel TCO för att jämföra kostnader och tänker då att jag ska kolla med er insatta om jag har gjort en rimlig kalkyl och tänkt rätt. För att inte behöva binda kapital har jag valt privatleasing då det passar just nu bättre rent privat.
Det verkar dock på papperet utefter det jag har räknat på att Volvon ter sig att vara billigare, jag misstänker att det har med de "onormalt" höga priserna på andrahandsmarknaden då det inte går att räkna med en värdeminskning på 20.0000kr om året längre.
Jag funderar nu på att äntligen göra slag i saken och beställa en Model Y SR. Äger idag en XC70 och det verkar som att man fortfarande får bra betalt för dessa på andrahandsmarknaden.
För att motivera köpet har jag försökt mig på en enkel TCO för att jämföra kostnader och tänker då att jag ska kolla med er insatta om jag har gjort en rimlig kalkyl och tänkt rätt. För att inte behöva binda kapital har jag valt privatleasing då det passar just nu bättre rent privat.
Det verkar dock på papperet utefter det jag har räknat på att Volvon ter sig att vara billigare, jag misstänker att det har med de "onormalt" höga priserna på andrahandsmarknaden då det inte går att räkna med en värdeminskning på 20.0000kr om året längre.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Svårt att räkna hem leasing på ny Model Y ekonomiskt i jämförelse med vad en redan halvgammal bil du äger kostar, tror jag.
XC70 verkar stå sig extremt bra i värde just nu - men det gör ju även Model Y vilket inte avspeglas i din kalkyl?
Ev reparationer på Volvon behöver du kanske ha i åtanke också.
XC70 verkar stå sig extremt bra i värde just nu - men det gör ju även Model Y vilket inte avspeglas i din kalkyl?
Ev reparationer på Volvon behöver du kanske ha i åtanke också.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
Re: Byte till Model Y SR från XC70
tack för svar, nej du har nog rätt det kan vara så att man jämför äpplen med päron i detta fall. Jag vet dock inte heller hur man kan räkna ut ett restvärde utifrån ett scenario med privatleasing, det är väl inget jag kan tillgodose mig då efter 36 månader lämnas bilen tillbaka till leasingbolaget?jonasl skrev:Svårt att räkna hem leasing på ny Model Y ekonomiskt i jämförelse med vad en redan halvgammal bil du äger kostar, tror jag.
XC70 verkar stå sig extremt bra i värde just nu - men det gör ju även Model Y vilket inte avspeglas i din kalkyl?
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Ja bilen ska lämnas tillbaka efter privatleasingens slut. Så du kan inte tillgodogöra sig ngt restvärde.Test1234 skrev:tack för svar, nej du har nog rätt det kan vara så att man jämför äpplen med päron i detta fall. Jag vet dock inte heller hur man kan räkna ut ett restvärde utifrån ett scenario med privatleasing, det är väl inget jag kan tillgodose mig då efter 36 månader lämnas bilen tillbaka till leasingbolaget?jonasl skrev:Svårt att räkna hem leasing på ny Model Y ekonomiskt i jämförelse med vad en redan halvgammal bil du äger kostar, tror jag.
XC70 verkar stå sig extremt bra i värde just nu - men det gör ju även Model Y vilket inte avspeglas i din kalkyl?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Nej, Teslas privatleasing är inte så förmånlig i mina ögon. Och som begagnatmarknaden ser ut idag är det potentiellt en ännu sämre affär än vissa andra märkens privatleasing.
Vi har kört en del privatleasing tidigare men valde att köpa Model Y.
Vi har kört en del privatleasing tidigare men valde att köpa Model Y.
Model Y LR AWD 2022
- linx
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
- Referralkod: ts.la/johnnie154249
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Är inte privatleasing en utav dom sämsta affärerna man kan göra med en bil?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Re: Byte till Model Y SR från XC70
linx skrev:Är inte privatleasing en utav dom sämsta affärerna man kan göra med en bil?
Som så mycket annat så beror det på det enskilda fallet.
Teslas privatleasing är dock mycket dyr och den ska man nog undvika.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
En mer negativ/ realistiskt vy kommer här.
Tror inte man kan räkna med så låg värdeminskning på 3 år, men vet inte vad som händer med pris på bränsle och pris på elbilar.
Jag skulle räkna halvering på 3 år.
Sedan ser jag inga reparationskostnader upptagna och om inte däcken är nya nu så lär dom inte hålla tre år till.
Så vips har du en annan kalkyl.
Tror inte man kan räkna med så låg värdeminskning på 3 år, men vet inte vad som händer med pris på bränsle och pris på elbilar.
Jag skulle räkna halvering på 3 år.
Sedan ser jag inga reparationskostnader upptagna och om inte däcken är nya nu så lär dom inte hålla tre år till.
Så vips har du en annan kalkyl.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Räntorna är på väg upp också vilket kommer slå hårt på dyrare bilar. Pengar har varit nästan gratis en tid.
Vet inte hur stora lån en villaägare har i snitt men säg att belåningsgraden ligger kring 60% i snitt och att en villa går på 5 miljoner. Jag ligger fortfarande på ~1,5% ränta. Många ligger ännu lägre. Snart hoppar det upp mot 3,5-4%. Det blir, om jag inte räknar helt fel ca 5-6 tusen extra i ränta som ska ut varje månad.
Den där villan kanske drar 15 000 kWh dessutom och ligger i södra Sverige. Förr så snittade man under en krona per kWh. Kostade kanske 20 tusen per år inklusive moms, skatt och nätavgift. Framöver kanske det blir ca 3-4 tusen i månaden dyrare?
Maten ökar dramatiskt i pris. Där har du ytterligare ett par tusen i månaden i fördyring. Nu är vi uppe i över 10 tusen i månaden totalt.
Samtidigt ser man pengarna på börsen krympa och värdet på sin bostad sjunka...
Vet inte vad folk har för marginaler i sina ekonomier men nog kommer de allra flesta att påverkas rejält, det tror jag.
Jag hade behållit min XC70 över vintern och sett var det här landar.
Vet inte hur stora lån en villaägare har i snitt men säg att belåningsgraden ligger kring 60% i snitt och att en villa går på 5 miljoner. Jag ligger fortfarande på ~1,5% ränta. Många ligger ännu lägre. Snart hoppar det upp mot 3,5-4%. Det blir, om jag inte räknar helt fel ca 5-6 tusen extra i ränta som ska ut varje månad.
Den där villan kanske drar 15 000 kWh dessutom och ligger i södra Sverige. Förr så snittade man under en krona per kWh. Kostade kanske 20 tusen per år inklusive moms, skatt och nätavgift. Framöver kanske det blir ca 3-4 tusen i månaden dyrare?
Maten ökar dramatiskt i pris. Där har du ytterligare ett par tusen i månaden i fördyring. Nu är vi uppe i över 10 tusen i månaden totalt.
Samtidigt ser man pengarna på börsen krympa och värdet på sin bostad sjunka...
Vet inte vad folk har för marginaler i sina ekonomier men nog kommer de allra flesta att påverkas rejält, det tror jag.
Jag hade behållit min XC70 över vintern och sett var det här landar.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Man måste värdera varje enskilt erbjudande. VW t.ex. har traditionellt haft ganska bra affärer, sannolikt eftersom de har finansbolaget inhouse och verkar räkna med högre restvärden än många andra. Många elbilar har också varit vettiga att leasa eftersom man slagit ut bonusen på 70 000 över 24-36 månader och det pressar ner månadskostnaden rejält. Samma sak med Audi e-Tron som gått att leasa för löjligt lite pengar periodvis.linx skrev:Är inte privatleasing en utav dom sämsta affärerna man kan göra med en bil?
Men det finns många dåliga affärer också och en Model Y RWD för 8000 kr / månad tror jag är en sådan.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 18 feb 2020 22:32
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
Re: Byte till Model Y SR från XC70
liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Hade absolut valt xc70 framför MY.MWall skrev:liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: Byte till Model Y SR från XC70
En Trabant är bättre än XC70 på väldigt många sätt också.MWall skrev:liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Det hade jag nog inte gjort ändå. XC70 är nog den tråkigaste bilen jag ägt. Men den är ju grymt praktisk. Stolarna var gudomliga och utrymmena var bra.Dafro skrev:Hade absolut valt xc70 framför MY.MWall skrev:liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Så hade den haft eldrift så vore den perfektMWall skrev:Det hade jag nog inte gjort ändå. XC70 är nog den tråkigaste bilen jag ägt. Men den är ju grymt praktisk. Stolarna var gudomliga och utrymmena var bra.Dafro skrev:Hade absolut valt xc70 framför MY.MWall skrev:liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Dafro skrev:Så hade den haft eldrift så vore den perfektMWall skrev:Det hade jag nog inte gjort ändå. XC70 är nog den tråkigaste bilen jag ägt. Men den är ju grymt praktisk. Stolarna var gudomliga och utrymmena var bra.Dafro skrev:Hade absolut valt xc70 framför MY.MWall skrev:liquidmonkey skrev:Bättre att köpa istället.
Har gjort precis du beskriver men TCO över 5 år.
Då vinner du plus MY är tusen gånger bättre bil än xc70 eller xc60 (haft båda).
JUST DO IT!
XC70 är bättre än Y på väldigt många sätt också.
Perfekt vet jag inte. Köregenskaperna var rätt usla ärligt talat. Men visst, med eldrift hade nog viktfördelning och tyngdpunkt ändrats till det bättre också.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2047
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Spontant känns det som jag skulle kunna ha 5 Y:s i garaget för samma kostnad som min gamla Xc70 2010.
Förutom servicen så kan ju bilen faktiskt gå sönder också. Min skar tex och även om verkstaden som bytte kamrem betalade så kostar
Det ändå 100.000 att laga.
Men måste du ha privatleasing då? Det är nog det som pajar kalkylen helt enkelt. Får man ens bonusen? Om inte kronan stärks mycket eller tesla sänker priset avsevärt så tror jag att värdeminskningen blir väldigt låg på Y:n.
Privatleasa skulle jag knappt göra under pistolhot
Förutom servicen så kan ju bilen faktiskt gå sönder också. Min skar tex och även om verkstaden som bytte kamrem betalade så kostar
Det ändå 100.000 att laga.
Men måste du ha privatleasing då? Det är nog det som pajar kalkylen helt enkelt. Får man ens bonusen? Om inte kronan stärks mycket eller tesla sänker priset avsevärt så tror jag att värdeminskningen blir väldigt låg på Y:n.
Privatleasa skulle jag knappt göra under pistolhot
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Följande ju inte uttryckligen utskrivet i din kalkyl (eller på något annat ställe i den här tråden), men jag antar att det ändå finns med i bilden på något sätt i de här bilbytartankarna...Test1234 skrev:Hej!
Jag funderar nu på att äntligen göra slag i saken och beställa en Model Y SR. Äger idag en XC70 och det verkar som att man fortfarande får bra betalt för dessa på andrahandsmarknaden.
För att motivera köpet har jag försökt mig på en enkel TCO för att jämföra kostnader och tänker då att jag ska kolla med er insatta om jag har gjort en rimlig kalkyl och tänkt rätt. /...
Inom ekonomin finns det ju uttryck som tragedy of the commons och negativa externaliteter. När det kommer till bilar är Man-Made Global Warming och bilavgaser två sådana 'tragedier'/externaliteter. Dieselavgaser är ju vidare tydligen inte så trevliga innan avgasreningen kommit upp i temp när det är kallt ute...
Jag gissar att du har barn och en significant other. För dina barns och förhoppningsvis även blivande barnbarns skulle gissar jag som sagt att Man-Made Global Warming är något som spelar in nu när du funderar på att byta till elbil. Samt: Varje gång du inte kan 'köra ifrån' dina dieselavgaser så kommer du, dina barn och din significant other att andas in en del av dessa avgaser...
Jag vet ju inte hur din privatekonomi ser ut. Men om det är så att du har råd med en elbil så kanske det ovanstående kan 'balansera ut' kalkylen om det nu skulle vara så att enbart siffrorna fortfarande visar att en elbil blir dyrare än diesel-volvon...
EDIT: Kompletterade andra stycket med två meningar.
Källhänvisning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_o ... rn_commons
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extern_effekt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Tack för bra och givande svar.
Till att börja med kan jag hålla med om att XC70n är riktigt fin, speciellt med Dynamic utförandet (även kallad sport) därför är detta byte inte helt självlart.
Men absolut, jag har missat att ta med nya däck och reparation, det är helt klart en väsentlig post.
Angående miljösynpunkt så visst väger det in men jag är nog mer av att mitt beslut nu tas utifrån ett rationellt ekonomiskt beslut.
Jag har nu efter återkoppling försökt mig på att räkna på ett ägande istället för leasing. Anledningen varför privatleasing var aktuellt var för eventuellt ha mer låneutrymme för framtida boflytt men det får inte bli på bekostnad av ett alltför dyrt bilägande.
Nu vet jag inte alls om jag tänkt rätt, så rätta mig gärna. Jag har gjort två ägarkalkyler på både MYSR och MYLR och utgått från Teslas Privatavbetalnings belopp, dessa är baserad på 36 månader. Jag har räknat på ett restvärde på 60% (kanske optimistiskt). Värdeminskningen per månad blir ändå rätt rejäl.
Till att börja med kan jag hålla med om att XC70n är riktigt fin, speciellt med Dynamic utförandet (även kallad sport) därför är detta byte inte helt självlart.
Men absolut, jag har missat att ta med nya däck och reparation, det är helt klart en väsentlig post.
Angående miljösynpunkt så visst väger det in men jag är nog mer av att mitt beslut nu tas utifrån ett rationellt ekonomiskt beslut.
Jag har nu efter återkoppling försökt mig på att räkna på ett ägande istället för leasing. Anledningen varför privatleasing var aktuellt var för eventuellt ha mer låneutrymme för framtida boflytt men det får inte bli på bekostnad av ett alltför dyrt bilägande.
Nu vet jag inte alls om jag tänkt rätt, så rätta mig gärna. Jag har gjort två ägarkalkyler på både MYSR och MYLR och utgått från Teslas Privatavbetalnings belopp, dessa är baserad på 36 månader. Jag har räknat på ett restvärde på 60% (kanske optimistiskt). Värdeminskningen per månad blir ändå rätt rejäl.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Tror iofs XC70:n tappar mer än 42 tusen på 3 år. Om jag nu tolkar ditt ark rätt?
Men om du inte kör vansinnigt mycket så blir det dyrare med Tesla. Det går inte att komma ifrån. Så frågan är egentligen hur gärna du vill ha den. Vad får det kosta?
Men om du inte kör vansinnigt mycket så blir det dyrare med Tesla. Det går inte att komma ifrån. Så frågan är egentligen hur gärna du vill ha den. Vad får det kosta?
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Vad är det för service du ska göra på din Model Y för 2000 kr per år? Den summan borde du kunna sänka.
Att byta torkarblad och byta kupeluftfilter själv kostar inte 2000 kr och kanske måste man inte göra det var 12:e månad heller.
Att byta torkarblad och byta kupeluftfilter själv kostar inte 2000 kr och kanske måste man inte göra det var 12:e månad heller.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
2 tusen per år är en struntsumma i sammanhanget dock. Gör varken från eller till.Trean skrev:Vad är det för service du ska göra på din Model Y för 2000 kr per år? Den summan borde du kunna sänka.
Att byta torkarblad och byta kupeluftfilter själv kostar inte 2000 kr och kanske måste man inte göra det var 12:e månad heller.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2047
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Men du räknar knasigt.
Amorteringen kan du inte lägga in som en kostnad.
Ta bort 200.000 på den posten. Räkna endast räntan.
En Model3 har efter avdrag för miljöbonus tappat cirka 20% på tre år. Y blir nog populärare men även här skulle du kunna räkna med 30% värdetapp på 3 år om du vill räkna negativt- Dessutom med mer än 2000 mil / år.
Skall bilen tappa mycket mer så krävs kraftigt försvagad dollar / prissänkningar på Teslorna.
Amorteringen kan du inte lägga in som en kostnad.
Ta bort 200.000 på den posten. Räkna endast räntan.
En Model3 har efter avdrag för miljöbonus tappat cirka 20% på tre år. Y blir nog populärare men även här skulle du kunna räkna med 30% värdetapp på 3 år om du vill räkna negativt- Dessutom med mer än 2000 mil / år.
Skall bilen tappa mycket mer så krävs kraftigt försvagad dollar / prissänkningar på Teslorna.
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Jag fick otroligt nog prisförslag på 220.000kr från två olika oberoende firmor för ca en månad sedan. Är lite därför jag tänker att andrahandsmarknaden går på högvarv nu så om man ska göra sig av med den så är det väl nu.MWall skrev:Tror iofs XC70:n tappar mer än 42 tusen på 3 år. Om jag nu tolkar ditt ark rätt?
Men om du inte kör vansinnigt mycket så blir det dyrare med Tesla. Det går inte att komma ifrån. Så frågan är egentligen hur gärna du vill ha den. Vad får det kosta?
Mm förstår vad du menar att amortering inte är en kostnad men det är ändå något som kommer att belasta utgiftskontot för bilens ägande.pejvic skrev:Men du räknar knasigt.
Amorteringen kan du inte lägga in som en kostnad.
Ta bort 200.000 på den posten. Räkna endast räntan.
En Model3 har efter avdrag för miljöbonus tappat cirka 20% på tre år. Y blir nog populärare men även här skulle du kunna räkna med 30% värdetapp på 3 år om du vill räkna negativt- Dessutom med mer än 2000 mil / år.
Skall bilen tappa mycket mer så krävs kraftigt försvagad dollar / prissänkningar på Teslorna.
Sen är det nog som du säger att det kanske är 30% i värdeminskning man ska räkna på för att vara realistiskt.
Är väl mest tiden som är en osäkerhetsfaktor, 3 år känns som att det kan hända en hel del på elbilsmarknaden som gör att restvärdet ändras.