Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Herr X »

Bild
Grafikern Rain Prisk har gjort en mockup på hur Model S skulle kunna se ut som kombi. Vad tycker ni om denna? Hade den gått hem i Sverige?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av LeffeP »

Ärligt, hade valet funnit i design studion hade jag kryssat i det direkt...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av LarsL »

Jädrans va Svensson svensk man är men den där skulle gå hem här direkt. (Jag som försöker avskaffa kombin här på gården)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Martinen »

Jag hade lätt valt den.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av chpaulin »

Hade absolut tagit den om valet fanns, kanske med aningens mer gummi på hjulen. Två lager eltejp räcker liksom inte :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av ovelundkvist »

Innan jag fick min Model S var jag helt inställd på att vi behövde en kombi. Men efter ett par bilsemestrar har jag insett att högre tak i lastrummet faktiskt inte behövs eftersom trunk+frunk tillsammans är så stort ändå!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av e5m1r »

Är det bara jag som tycker att den är ful ser ut som korsning mellan tesla opel samt crysler


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av chpaulin »

Designern hade nog kunna kosta på sig lite mindre sluttning av taket efter b-stolpen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1427
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Niclas »

En av anledningarna till att jag köpte model S var att komma bort från kombi-träsket.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av chpaulin »

Niclas skrev:
En av anledningarna till att jag köpte model S var att komma bort från kombi-träsket.
Lugn, din kommer inte tvångskonverteras :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av danni »

Alltså, jag har alltid varit en kombiperson. Exempelvis A6 Allroad har alltid varit en favoritbil. Men jag är lite tveksam till den här. Ser lite likbil ut över den bakdelen, och den förstör mycket av harmonin som finns i hatchbackdesignen. Och för vad? Den lastar ju tokmycket ändå. Hur mycket vinner man på en rak baklucka? Det är väl bara när man ska transportera kylskåp eller liknande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Andreasson »

Jättefin!! :D
Jag kryssar!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Alx »

danni skrev:
Alltså, jag har alltid varit en kombiperson. Exempelvis A6 Allroad har alltid varit en favoritbil. Men jag är lite tveksam till den här. Ser lite likbil ut över den bakdelen, och den förstör mycket av harmonin som finns i hatchbackdesignen. Och för vad? Den lastar ju tokmycket ändå. Hur mycket vinner man på en rak baklucka? Det är väl bara när man ska transportera kylskåp eller liknande.
+1
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av HelectriC »

Det är nåt som inte stämmer med övergången mellan bakljusen och kombidelen. Designen är inte fullkomlig. Här är det någon som bara har klistrat på en kombidel utan att förena alla linjer. Det finns några andra idéer på nätet som ser bättre ut. Bl.a. En frånDrammen som har en grön kombi som avatar på det amerikanska Teslaforumet. Själv är jag glad att ha tagit steget från kombi, det kändes aldrig så väldigt kul, bara praktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av ovelundkvist »

HelectriC skrev:
Själv är jag glad att ha tagit steget från kombi, det kändes aldrig så väldigt kul, bara praktiskt.
+1
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av jonas »

Kombi är överskattat. Ofta är det mer plats i en sedan som har djupare bagage. om man sen vill ha mycket last ex semester så lastar en sedan mer om man vill ha uppsikt bakåt via innerspegel och man har all sin last dold i en sedan.
Ok det finns kanske kombibilar som är större än sin motsvarande sedan men jag har inte hittat dem. Kombin kan vara lättare att lasta med plant golv och lägre lasttröskel (för golvet är så högt)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av ovelundkvist »

Håller helt med. Jämför man lastvolymen mellan vanliga kombibilar och sedan verkar det mer ha med höjd på golv att göra än kombi eller ej.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonas skrev:
Kombi är överskattat. Ofta är det mer plats i en sedan som har djupare bagage. om man sen vill ha mycket last ex semester så lastar en sedan mer om man vill ha uppsikt bakåt via innerspegel och man har all sin last dold i en sedan.
Ok det finns kanske kombibilar som är större än sin motsvarande sedan men jag har inte hittat dem. Kombin kan vara lättare att lasta med plant golv och lägre lasttröskel (för golvet är så högt)
Tolkar jag dig rätt, att du menar att det inte skulle gå att lasta i utrymmet under det plana bagagerumsgolvet i Model S, i och med att den utformas som en kombi :?:

Jag förstår över huvud taget inte dina argument kring att det går att lasta mer i en sedan. Vad är det som finns under bagagerumsgolvet på en kombi som inte finns på motsvarande sedanmodell?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av jonas »

Varför det är så liten skillnad till kombin om det är större öht, har jag inget bra svar på. Hörde med en bilhandlare om detta för många år sedan och han påstod att det hade med krockskydd att göra eftersom en kombi blev en svagare konstruktion. Ja ofta är utrymmet under plana golvet använt till annat.
kollade upp volvos s60 vs v60 där var det 25% större men de andra bilarna var det marginellt av de som fanns i både kombi och sedan utförande. Och många ggr är det större utrymme i en sedan om man skall sitta 5pers i bilen. Om man fäller sätet så är ofta en kombi märkbart större. Men den gången du skall köra hem ett kylskåp eller annat stort kan man ta det i släp om man har dragkrok. eller begära hemkörning. För risken är väldigt stor att man skadar inredningen när man skall köra dessa. då anser jag det bättre att man inte kan köra tvättmaskiner i bilen var 8:e år. Sedan är oftast tystare och snyggare också.
Bakrutan på en sedan har inte problem med smuts på samma sätt som kombi. Nackdel med kombisedan likt tesla är en stor glasruta som ger mycket värme vid solinstrålning. Idag går det oftast reducera på konstlad väg.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonas skrev:
Varför det är så liten skillnad till kombin om det är större öht, har jag inget bra svar på. Hörde med en bilhandlare om detta för många år sedan och han påstod att det hade med krockskydd att göra eftersom en kombi blev en svagare konstruktion. Ja ofta är utrymmet under plana golvet använt till annat.
kollade upp volvos s60 vs v60 där var det 25% större men de andra bilarna var det marginellt av de som fanns i både kombi och sedan utförande. Och många ggr är det större utrymme i en sedan om man skall sitta 5pers i bilen. Om man fäller sätet så är ofta en kombi märkbart större. Men den gången du skall köra hem ett kylskåp eller annat stort kan man ta det i släp om man har dragkrok. eller begära hemkörning. För risken är väldigt stor att man skadar inredningen när man skall köra dessa. då anser jag det bättre att man inte kan köra tvättmaskiner i bilen var 8:e år. Sedan är oftast tystare och snyggare också.
Bakrutan på en sedan har inte problem med smuts på samma sätt som kombi. Nackdel med kombisedan likt tesla är en stor glasruta som ger mycket värme vid solinstrålning. Idag går det oftast reducera på konstlad väg.
Så majoriteten av svenskarna är lurade. Intressant tanke och inte alls otrolig eftersom svenskarna är världens mest lättlurade och naiva folk.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av ovelundkvist »

Med tanke på att tex Volvo V70 alltid beskrivs som en bil "man kan lasta mycket" med sina 575 liter så är vi svenskar uppenbarligen tämligen lättlurade...
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av pegs »

Varför inte? Borde förbättra takhöjden i baksätet.
Men det blir ett väldigt stort lastutrymme!
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1427
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Niclas »

ovelundkvist skrev:
Med tanke på att tex Volvo V70 alltid beskrivs som en bil "man kan lasta mycket" med sina 575 liter så är vi svenskar uppenbarligen tämligen lättlurade...
Lättlurade svenskar, ja vilket annat land än sverige satsar på E85?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
ovelundkvist skrev:
Med tanke på att tex Volvo V70 alltid beskrivs som en bil "man kan lasta mycket" med sina 575 liter så är vi svenskar uppenbarligen tämligen lättlurade...
Lättlurade svenskar, ja vilket annat land än sverige satsar på E85?
Tyskland och Frankrike har större konsumption, men inte per capita. Brasilien har också många etanolfordon, men där är det E100 snarare än E85 som gäller (E25 för "vanlig" bensin).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av ovelundkvist »

Huruvida E85 är ett klimatsmart drivmedel eller ej beror såklart på vad det jämförs med.
Skriv svar