Teslorna är rätt dåligt isolerad så man hör vägljudet rätt bra. Ska du ha dubb så välj gärna nåt mer diskret än just Hakka som bullrar mer än de flesta dubbdäck.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Första vintern körde jag med dubb. Visst det låter mer, men man har tryggheten där om det skulle bli halt. Men som tidigare påpekat, så vet du bäst själv om det kan bli halt där du oftast kör.
Andra vintern körde jag dubbfritt och fick fyrhjulsläpp på svartis nerför en lång smal backe med berg på ena sidan och ett räcke på andra. Det var mindre roligt, så nu har jag dubbat igen.
Nokian Hakkapeliitta 10 EV blev det och de har fungerat riktigt bra.
Jag körde med Hakka R3 dubbfritt första vintern på min Polestar 2. Gräsliga däck. För mjuka och styrningen känsel "klibbig". Bytte till Michelin X-Ice North 4 som jag stortrivs med. Stabila och förutsägbara. Inte alls särskilt högljudda. Bor i Umeå.
Min första elbil var en Nissan Leaf. Med adekvat ljudisolering. Hjälpte inte.
Vet att frågan gäller MY, men jag har dubbade 20” på min E-tron och det stör inte direkt, har även en Leaf av senaste modell där jag har dubbfritt för den går bara i stan men den ör inte lika tyst så där hade dubb stört mer. Till en Tesla skulle jag välja dubbfritt om jag bor där det oftast är barmark.
Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Torr is går alldeles utmärkt med dubbdäck. Det enda tillfället när man kan sakna dubb är vid underkylt regn, men det går det också. Min "halaste" upplevelse var på E4 norrut från Huskvarna, så påståendet att det främst är i Norrland man behöver dubbdäck stämmer inte.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, med undantag av två år när jag körde en begagnad bil som kom med dubbdäck.
De flesta av mina tidigare bilar har saknat både antisladd och antispinn, vissa hade inte ens ABS.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Jo jag vet, men jag gillar hur hakkorna beter sig när man är nära gränsen för släpp. Vissa däck har fäste och sedan inget fäste alls. Jag upplever hakkorna som kommunikatiova på så vis att det givet rätt förutsättningar går att känna när man ligger på gräsen. Nu blir detta första vintern med en Tesla, kommer från BMW tidigare så kan såklart skilja i kombo däck-bil också men för mig var det ett säkert val, ljudnivå nedprioriterad
Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Förutom skillnaden som man upplever just när man har bytt från sommarhjulen så tänker jag inte på det sen.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
Tesla Segeltorp hade i vintras en Model Y med Nokian Friktion R3 och en Model Y med de nya Nokian dubbade 10 EV. Provkörde båda bilarna direkt efter varandra vid två olika tillfällen just för att jämföra skillnad på ljudnivån.
Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).
Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.