Köp på spekulation
Moderator: Redaktion
Köp på spekulation
Hej,
Funderar på att köpa en MYP på spekulation. Har ni några tips, idéer eller annat ni vill dela med er av? Hur fungerar det med kontant betalning, sker betalningen vid upphämtning utav bilen eller måste betalning ske innan upphämtning?
Tack på förhand!
Funderar på att köpa en MYP på spekulation. Har ni några tips, idéer eller annat ni vill dela med er av? Hur fungerar det med kontant betalning, sker betalningen vid upphämtning utav bilen eller måste betalning ske innan upphämtning?
Tack på förhand!
Re: Köp på spekulation
Gissar att du inte menar kontanter? 
Man betalar via banköverföring strax innan planerat leveransdatum.
Har ingen input på kärnfrågan, mer än att de som fått levererat före 12 juli ligger hyfsat bra till för att spekulera framåt årsskiftet.

Har ingen input på kärnfrågan, mer än att de som fått levererat före 12 juli ligger hyfsat bra till för att spekulera framåt årsskiftet.
Tesla Model Y LR
Har gjort precis det. Kommer i september nu. Får se hur det går.Dustin skrev:Hej,
Tack på förhand!
Har dock börjat tänka om. Känns den bra så kanske jag behåller den istället för S:en. Och sen kommer min Plaid kanske i vinter.
Har kört samma bilar i 4 resp 5,5 år nu och börjar känna att det är dags för förändring.
antstein skrev:Gissar att du inte menar kontanter?
Ja, men de är bilen ett halvår gammal också. Att sälja en helt ny gör att man kan ta bättre betalt. Det motverkar bristen på bonus åtminstone en del.
Jag tror inte att det är lönt mycket längre då fabriken i Berlin snart är uppe i sån produktion att leveranstiderna kortas. Några månader till kanske, men efter årsskiftet vete tusan om någon betalar mycket mer än nypris.
Blir nog så. Speciell situation i så fall, Tesla har varorna och konkurrenterna erbjuder bara väntetider.Ginflyer skrev:Jag tror inte att det är lönt mycket längre då fabriken i Berlin snart är uppe i sån produktion att leveranstiderna kortas. Några månader till kanske, men efter årsskiftet vete tusan om någon betalar mycket mer än nypris.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har en MYP beställd på någon slags spekulation.
Det finns tre alternativ:
-Sälja min MYLR med vinst* och plocka ut min beställda MYP.
-Plocka ut MYP och sälja den med vinst.
-Behålla MYLR och cancellera beställningen.
*Jag räknar med att få ut bonusen om en månad. Då har jag betalat 742 + 14 - 70 = 684 000 för den. De (2021:or) som ligger ute på Blocket begärs det nästan 800 000 tusen för.
Min beställda MYP kostar 817 170.
Båda bilarna är Midnight Silver.
Det finns tre alternativ:
-Sälja min MYLR med vinst* och plocka ut min beställda MYP.
-Plocka ut MYP och sälja den med vinst.
-Behålla MYLR och cancellera beställningen.
*Jag räknar med att få ut bonusen om en månad. Då har jag betalat 742 + 14 - 70 = 684 000 för den. De (2021:or) som ligger ute på Blocket begärs det nästan 800 000 tusen för.
Min beställda MYP kostar 817 170.
Båda bilarna är Midnight Silver.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Plus att Elon hintat om att priserna kan sänkas framöver. De har redan hög marginal, plus 4680 och gigacasting fördelar framöver.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Det ligger nog längre bort. Men visst, om efterfrågan dyker så blir det nog så.Tellus skrev:Plus att Elon hintat om att priserna kan sänkas framöver. De har redan hög marginal, plus 4680 och gigacasting fördelar framöver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hintar om sänkta sänkta priser, men höjer istället?Tellus skrev:Plus att Elon hintat om att priserna kan sänkas framöver. De har redan hög marginal, plus 4680 och gigacasting fördelar framöver.
MYP har redan blivit 25 000 dyrare sedan jag beställde min.
Jag har som sagt tre val, och jag behöver inte bestämma mig förrän i november/december. Om priserna har rasat tills dess så behåller jag min bil.
Det är ett riksdagsval innan dess, så förutsättningarna kan ändras på flera sätt.
Volvo PV 544 Special 1963
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Han menar lite längre fram, kanske någon Torsdagmikebike skrev:Hintar om sänkta sänkta priser, men höjer istället?Tellus skrev:Plus att Elon hintat om att priserna kan sänkas framöver. De har redan hög marginal, plus 4680 och gigacasting fördelar framöver.
MYP har redan blivit 25 000 dyrare sedan jag beställde min.
Jag har som sagt tre val, och jag behöver inte bestämma mig förrän i november/december. Om priserna har rasat tills dess så behåller jag min bil.
Det är ett riksdagsval innan dess, så förutsättningarna kan ändras på flera sätt.
https://electrek.co/2022/07/15/elon-mus ... ev-prices/
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Med tanke på leveranstiderna på elbilar från t.ex. BMW så är jag tveksam till att en fabrik i Tyskland är en lösning på leveranstiderna. Det är nog annat än transporten som ställer till det, delarna till bilarna kommer antagligen från samma källor ändå.
Model Y LR AWD 2022