Snåljåpar som säljer standardutrustning.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

B99

Snåljåpar som säljer standardutrustning.

Inlägg av B99 »

Annonsmarknader på fb översvämmas av snåljåpar som säljer t ex
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Och i något fall även dragkrok (den löstagbara delen)

som har erhållits som standardutrustning.

Alltså hur tänker dessa snåljåpar?

Hur funkar det vid försäljning till olika firmor typ Riddermark, kollar de att all standardutrustning finns kvar?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Re: Snåljåpar som säljer standardutrustning.

Inlägg av R2D2 »

När jag sålde till Riddermark kollade de så att typ 2 kabeln och UMC var med.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

B99 skrev:
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Hur funkar det vid försäljning till olika firmor typ Riddermark, kollar de att all standardutrustning finns kvar?
Varför inte, jag behöver inte en UMC och fick 2-3000:- för min löst, navkapslar har jag gett bort och typ 2 kabeln fick jag 1000:- för.
Finns absolut 0 anledning att ha 10st typ 2 kablar i garaget och några UMC
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
B99

Inlägg av B99 »

LasseTM skrev:
B99 skrev:
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Varför inte, jag behöver inte en UMC och fick 2-3000:- för min löst, navkapslar har jag gett bort och typ 2 kabeln fick jag 1000:- för.
Men vad skickar du med när du säljer bilen?
B99

Inlägg av B99 »

LasseTM skrev:
B99 skrev:
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Och du räknar med att lura nästa ägare på denna standardutrustning?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Varför skulle man lura nästa ägare? Laddsladd ingår ej, borde väl inte vara en stor grej. Sålde min en-fas umc eftersom jag hade en 3fas redan. Sålde min ena typ2kabel eftersom jag fått två och Tesla vägrade låta mig lämna tillbaka den ena.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Sånt som kom med bilen skulle jag inte sälja, och Riddermark kollade att det var med bilen när de hämtade den. Aero-kapslarna höll de dock på att missa att ta med trots att de låg intill vinterhjulen.

Sådant som man själv köpt till som t.ex. plastmattor till kupe och bagage får man inte ett öre extra för när man lämnar till en bilhandlare så det ser jag inga problem med att sälja löst.

Har en Gen 1 3-fas UMC som jag använt till bilarna men kommer lägga den som kom med på hyllan till den dag bilen ska säljas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Eftersom det numera är enkelt och ganska smärtfritt samt gratis att sälja och köpa begagnade grejer är det en ganska bra idé att inte samla på sig en massa junk som tar plats. Den dagen man kommer på att man behöver en UMC eller Aero-kapslar är det ju fort gjort att köpa tillbaka dem, istället för att drunkna i grejer.

Samt miljösmart att någon använder grejerna istället för att fabriker bara spottar ut grejer som sedan ligger på hyllan. När jag snokade på garagevinden senast hittade jag bl.a. originalhögtalarna till en husbil jag sålde för tre år sedan, komplett fönsterhissmekanism till en mercedes som jag sålde 2012 samt en ljusmodul till en mercedes frugan använde för sju år sedan. Borde gjort mig av med skiten direkt istället för att låta det bli liggande, nu åker det till återvinningen, bilarna det passade i har redan skrotats.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

B99 skrev:
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Ursäkta men är detta någon sorts kommunistisk grundinställning att man inte ska kunna göra vinst på något som man inte har haft en utgift för?

Eller är det ett skämt?

:)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Mickep

Inlägg av Mickep »

Utan att se vad det handlar om skulle jag nog fundera om säljaren var den rättmätiga ägaren till de lösa föremålen. Jag menar även motorvärmarkablar (till vanliga bilar) stjäls ganska friskt och säljs.
Användarvisningsbild
tompajo
Teslaägare

Inlägg av tompajo »

B99 skrev:

Och du räknar med att lura nästa ägare på denna standardutrustning?
Vad är det för märklig inställning du har? Tar för givet att sånt du inte förstår är bedrägeri? Är du ett troll?

/ Tom
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Alla har olika referensramar. En del har tysk ordnüng på sina grejer, andra har mer ad hoc inställning till livet. Frågan är fri, jag försöker också förstå först, och döma sedan :lol:
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Fick aero navkapslar till båda uppsättningar hjul till min Model 3. Vid kommande byte av bil så skickar jag inte med de extra om jag säljer till bilfirma, men om en privat köpare vill ha dem så ok. För en bilfirma är extra prylar bara kostnad i hantering, ju snabbare bilen passerar igenom desto bättre.

Så då kanske jag har en uppsättning navkapslar 2019 modell över. Helt oanvända. Är jag snål om jag inte ger bort dem?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag tänker behålla mina allvädersmattor när jag byter in bilen om nån vecka, jag har betalat förmånsskatt för dem i tre år så nu anser jag att de är mina.

Fick inte ens tygmattor med bilen 2019.
B99

Inlägg av B99 »

slugger75 skrev:
B99 skrev:
UMC
Typ 2-kablar
Navkapslar
Mattor

Ursäkta men är detta någon sorts kommunistisk grundinställning att man inte ska kunna göra vinst på något som man inte har haft en utgift för?

Eller är det ett skämt?

:)
Det är väl snarare tvärtom, att man visar respekt och inte försöker sko sig på nästa ägares bekostnad.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Jag tänker behålla mina allvädersmattor när jag byter in bilen om nån vecka, jag har betalat förmånsskatt för dem i tre år så nu anser jag att de är mina.

Men med det resonemanget kan du ju behålla hela bilen eller? Att sno saker ifrån sin arbetsgivare har väl inte så mycket att göra med om man säljer standard sakerna eller inte, tror att förutsättningen för att man ska få sälja saker är att man äger dom själv.

Jag kan förstå dom som säljer saker som dom inte vill ha kvar eller använder men då ska man ju bara vara tydlig med att det saknas standard utrustning när man säljer bilen och inte försöka få det att låta som att allt som var standard finns med.
Sedan kan jag även förstå dom som tycker att man bör hålla ihop all standardutrustning som kommer med bilen så att det blir lättare att jämföra bilarna för de som ska köpa bilarna begagnade.

Men det finns ju ingen lag på hur man ska göra så det är väl upp till var och en att göra som dom vill så länge man inte lurar någon annan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

B99 skrev:

Det är väl snarare tvärtom, att man visar respekt och inte försöker sko sig på nästa ägares bekostnad.
Jag tror inte det är någon som skriver att ”UMC ingår” och sedan säljer den separat, så vad är i så fall problemet? Visst kan man skriva med extrasaker i avtalet men då kommer köparen få betala för det, eller så kan man vara snäll och ge bort dem men det är inget måste.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
tor-ake skrev:

Men med det resonemanget kan du ju behålla hela bilen eller? Att sno saker ifrån sin arbetsgivare har väl inte så mycket att göra med om man säljer standard sakerna eller inte, tror att förutsättningen för att man ska få sälja saker är att man äger dom själv.
Jag är min egen arbetsgivare så från den synvinkeln är det inget problem. Bara skattmasen som kan tycka att jag inte får behålla mattorna, eller vinterdäcken, eller som nämns i ursprungsämnet, UMCn. Och faktiskt har han rätt.

Men det är väldigt vanligt förekommande att egenföretagare säljer av t.ex. vinterdäck och annan lös utrustning på blocket eller fb. Vinterhjulen på min husbil har t.ex. denna tveksamma härkomst (blocket). Ren stöld från skattebetalarna. Men det är ingen som följer upp dessa brott och ingen som prickar av att allt finns (oftast).

Så det är bara att knyta näven i fickan och gå vidare. 8-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Pontus skrev:
tor-ake skrev:

Jag är min egen arbetsgivare så från den synvinkeln är det inget problem. Bara skattmasen som kan tycka att jag inte får behålla mattorna, eller vinterdäcken, eller som nämns i ursprungsämnet, UMCn. Och faktiskt har han rätt.

Men det är väldigt vanligt förekommande att egenföretagare säljer av t.ex. vinterdäck och annan lös utrustning på blocket eller fb. Vinterhjulen på min husbil har t.ex. denna tveksamma härkomst (blocket). Ren stöld från skattebetalarna. Men det är ingen som följer upp dessa brott och ingen som prickar av att allt finns (oftast).

Så det är bara att knyta näven i fickan och gå vidare. 8-)
Så sant, men det är väldigt irriterande med folk som tycker att du ska inte bry dig om jag betalar skatt eller inte det är ju bara staten som förlorar. Men folk verkar inte tänka på vart ifrån staten får sina pengar. Om någon låter bli att betala skatt så är det från alla sina medmänniskor han tar pengar. Men som du säger får man för det mesta bara knyta näven och gå vidare eller försöka fuska lika mycket som genomsnittet så kanske man kan vara glad själv också :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Kan inte heller se problemet, så länge den som säljer bilen tydligt visar att inte umc ingår tex så är det väl upp till köparen att bedöma om priset är bra nog.
När jag sålde min S så lät jag umc ingå, men det var den sprillans nya enfas umc som kom med Y:n. Tre-fasen var en jag själv fått köpa då original slutade funka och Tesla vägrade ta den på garanti. Kunde lika gärna sålt en-fasen själv men orkade inte..
Skriv svar