Fixat lite med bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Fixat lite med bilen

Inlägg av Wester »

Fixade lite med bilen i senaste tiden.

Tonade rutorna med 20% film. Blev kanon tycker jag.
Lade även på Vossen CV4 fälgar. Tog 20", tycker 22" ser lite för pimpigt ut för mig. Vill gärna ha lite gummi att köra på.
Bild

Riktigt konkava och fina tycker jag.
Bild

Behövde även lite 12V uttag, främst i frunken så jag satte dit ett dubbelt infällt 12V uttag. Blev riktigt snyggt tycker jag och funkar perfekt för min kompressor kyl. Märkligt lite 12V uttag i Model S. Ska slänga in ett likadant i bagaget oxo.
Bild

Belysningen i bagaget e under all kritik, ser ju inget där när det e mörkt så jag satte dit dubbla LED strippar. Blev riktigt bra ljus och man ser inte själva stripparna alls.
Bild

Sedan satte jag även LED lampor på skyltbelysningen. Vem vill köra vanliga tråd lampor nu för tiden... Tog ingen bild på det dock.
Användarvisningsbild
zomdaz
Teslaägare

Re: Fixat lite med bilen

Inlägg av zomdaz »

Var kopplade du in uttaget. (kopplar man in det fram, är det alltid på)
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Drog det direkt från polerna på 12v batteriet (gängade stängerna som bakom svarta plastkonen i fronten). Ville att det alltid skulle vara på så det sitter inget relä emellan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Snälla säg att du har satt nån säkring på sladden i alla fall. :o
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Självklart, tror du jag e dum eller???
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Såg bilen live idag, och kan säga att bilderna gör den inte rättvisa. Fälgarna gör sig riktigt bra!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

vart tonade du rutorna? vilken film? inga problem med lila/blå etc?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

sott optimuz pro 20% heter filmen och e riktigt fin. Top Tint här i Gbg gjorde jobbet.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Snyggt jobbat, vet du om 12V batteriet underhålls från stora batteriet även när systemet gått i djupsömn :?:
Det är inget stort 12V batteri och om kylboxen sänker det kan inte bilen starta ens om stora batteriet är fullt. :?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

hade jag inte kört med + hade jag kört på samma fälg fast i 22". tycker mina 21" med PS2 könns riktigt sköna. kommer från ganska hårda bilar som referens och för mig var det mycket komfortabelt jämfört med tidigare. 21 eller 22" spelar minimal roll för komforten men oj vad snyggt med 22" och luftfjödringen på low...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

nej 12v laddas inte via stora batteriet... nog inte smart att säta i en massa saker som drar ström om något snåldrar... iofs går ju model S att starta med startkabel. sitter bakom den svarta plastbiten i fronten.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

sen ryker nog garantierna i teorin. Tror inte Tesla är hårda men läs warranty så ser man att alla moddar riskerar no warranty...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

hybris skrev:
nej 12v laddas inte via stora batteriet..
Jo de lär det göra, iom att alla lampor och radio och sånt går på de batteriet så mååste de ju konstant laddas av de stora batteriet.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Kalle skrev:
hybris skrev:
nej 12v laddas inte via stora batteriet..
Jo de lär det göra, iom att alla lampor och radio och sånt går på de batteriet så mååste de ju konstant laddas av de stora batteriet.
Precis så e det. Hur det e i riktigt "deep sleep" vet jag inte men för min del e detta inget problem. Men 12V batteriet borde vara prio ett då det försörjer datorerna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Intressant bit detta om laddning av 12 volts batteriet från driftsbatteriet. Vid normal drift försörjes ju 12 voltar´n från det stora batteriet men vad händer när bilen står parkerad utan laddning eller för all del även med sladden i... Tillverkarna verkar ha gått lite olika vägar. Min gamla Renault Clio Electrique fortsatte att underhålla 12 volt batteriet så länge det fanns "kräm" i driftbatteriet men nyare Renault måste stå med laddsladd i för att det ska funka. VW E-Up påstås inte underhålla 12 volt förrän tändningen är påslagen... Om sant, mycket dumt! Think måste också ha sladden i för att ladda 12 volt men hur är det egentligen med Model S? Norska Björn har i en video visat hur det fungerar när han åker på semester i ca tre veckor. Inga problem! Har bilen varit i "deep sleep" då eller? Det är givetvis intressant att veta hur det fungerar för att man ska slippa problemet med att "kabelstarta" bilen...

En annan sak som jag undrar över är vad man gör den dagen som dörrhandtagen vägrar att komma ut? Finns det något annat sätt att öppna bilen, utom frunken som ju är manuell, eller blir man helt enkelt strandsatt då? All el kan ju krångla (allt annat också för den delen) och de måste ju ha tänkt på detta. Det finns väl inget diagnosuttag på utsidan av bilen? Då måste det gå att ta sig in i bilen på något sätt, eller hur? Finns det något i instruktionsboken om detta?

Jag är van att fixa och trixa själv med bilar men vad jag kan göra på en Tesla (eller någon annan ny bil) är jag osäker på. Oj, bilen startade inte i morse. Vad gör jag då? Ahh, ringer service och hoppas att de kommer inom 5 minuter i en helikopter...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Tonat rutorna. Blev väldigt nöjd. Nu ska bara däck och fälgar bytas, sen kommer bilen vara precis så som jag vill ha den (iaf för tillfället).

Bild
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Kul att få se tonat på en brun. Blev riktigt bra. Vem gjorde det o vilken film satte du?

Vilka fälgar hade du tänkt dig?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Wester skrev:
Kul att få se tonat på en brun. Blev riktigt bra. Vem gjorde det o vilken film satte du?

Vilka fälgar hade du tänkt dig?
Gjorde det hos stockholm solfilmcenter. Det blev en solfilm som dom kallar för "Performer 15%" som ska ge 63% avvisning.

Funderar på Rial Lugano 19" turbine silver fälgar. Har tidigare varit inne på gråa fälgar, men tror nu, efter att ha fått bilen, att ljusa fälgar kommer bli snyggare tillsammans med det bruna. Finns risk för att allting bara blir väldigt mörkt annars. Oklart vilka däck jag vill ha dock än så länge. Vet bara att jag tycker att standarddäcken som följer med släpper lite väl mycket när man trycker plattan i botten. Vill ha något som biter lite bättre.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Inlägg av Gorr »

Daniel skrev:
Tonat rutorna. Blev väldigt nöjd. Nu ska bara däck och fälgar bytas, sen kommer bilen vara precis så som jag vill ha den (iaf för tillfället).

Bild
Blev riktigt bra. Får man fråga vad det kostade? Lite sugen på att tona när min kommer men har ingen aning om hur mycket och vilken film man bör ta. Jag får nog ta med mig min bil som jag har nu och be dom lägga på ngn liknande. Hur bestämde du dig för vilken film du ville ha? Finns det nga exempel man kan titta på innan?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Gorr skrev:
Daniel skrev:

Bild
Blev riktigt bra. Får man fråga vad det kostade? Lite sugen på att tona när min kommer men har ingen aning om hur mycket och vilken film man bör ta. Jag får nog ta med mig min bil som jag har nu och be dom lägga på ngn liknande. Hur bestämde du dig för vilken film du ville ha? Finns det nga exempel man kan titta på innan?
Kostade 4,200:-
Jag har en A6:a sedan tidigare med originaltoning som jag varit nöjd med, så ville ha något i närheten av den mörkhetsgraden. Tror 15% som jag tog eller 20% (lite mer ljusgenomsläpp) blir snyggast.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Vår bruna kommer i månadsskiftet jul/aug. Jag funderar också på Rial Lugano. Någon nämnde på forumet tidigare att Tesla behöver någon utfasning i fälgen för att inte skada bromsoket. Finns det på Rial?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Det kan ha varit jag som pep till.
Hade nämligen hittat den här firman (CH)
http://www.e-driver.net/tesla-model-s/f ... ksensoren/
Nur unsere RIAL Lugano haben die richtige Nabenbohrung! Was Pneuhändler anbieten, sind IMMER Felgen mit falscher Nabenbohrung und Zentrierring.
Unsere RIAL Lugano funktionieren mit den Original-Tesla-Schrauben, weil wir die Schraubenaufnahmen für die Sonderserie richtig haben anpassen lassen.
som antyder att alla andras varor är sämre anpassade och kräver speciella bultar och navringar. Om jag fattar rätt. Det tar man säkert betalt för också.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Tack Lessmog!
Desto större anledning att lära av dina erfarenheter. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Nichen
Kontakt:

Inlägg av Nichen »

Dom där fälgarna får mig att vilja springa till K2 i Himalaya och tillbaka. Sjukt snygga!!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

@ bod: Oj. [rodnar] Erfarenhet bara bakom skärmen, så här långt. Jag lovar inget och kan inte stå för om allt är sant på e-driver.net . Bäst att kolla själv! Men jag kan ju bjuda på länken. :)
Skriv svar