Kajakhållare My
Moderator: Redaktion
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Kajakhållare My
Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
I tillägg, kan man på något sätt få den gamla boxen som har en u-profil med gängor, dvs ett spår i boxen med två uppstickande gängor(längs bilen) stålplatta på, muttrar, att konverteras till att passa t-spår? Sett att det finns lite t-spår kit därute. Någon som gjort detta?
I tillägg, kan man på något sätt få den gamla boxen som har en u-profil med gängor, dvs ett spår i boxen med två uppstickande gängor(längs bilen) stålplatta på, muttrar, att konverteras till att passa t-spår? Sett att det finns lite t-spår kit därute. Någon som gjort detta?
Model Y LR -22
Re: Kajakhållare My
Passar det inte att få in T-skruven i boxen?Icerman skrev:Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
Då hade jag mätt ut var skruvarna kommer och borrat fyra nya små hål i boxen.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag körde alltid med höglastare förut men sen några år tillbaka kör vi inte så mycket med kajaker på taket längre, i samband med något bilbyte landade jag istället i såna här skumblock som har urtag för räcket. Köpte för aerobars, kostade bara några hundra och fungerar alldeles utmärkt tycker jag.
Tar ingen plats heller, enda ackdelen är möjligen att det bara går att ha två kajaker på taket istället för 3-4 som gick med gamla lösningen men det var nog tveksamt när det kommer till lastvikten på taket ändå. Sen är ju inte Teslas bilar perfekta för kajaktransport eftersom räckena sitter så tätt, men det är ju oavsett vilken lösning du kör med.
Tar ingen plats heller, enda ackdelen är möjligen att det bara går att ha två kajaker på taket istället för 3-4 som gick med gamla lösningen men det var nog tveksamt när det kommer till lastvikten på taket ändå. Sen är ju inte Teslas bilar perfekta för kajaktransport eftersom räckena sitter så tätt, men det är ju oavsett vilken lösning du kör med.
Model Y LR AWD 2022
- Icerman
- Teslaägare
Det är mkt möjligt att det går att få in T-skruv i boxen.Ilduce77 skrev:Passar det inte att få in T-skruven i boxen?Icerman skrev:Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
Skall se om jag kan lokalisera några bra T-skruvar för inköp.
Model Y LR -22
- Icerman
- Teslaägare
Högst intressant, kör inte varje dag med kajak utan det blir transport till stugan på sommaren.jonasl skrev:Jag körde alltid med höglastare förut men sen några år tillbaka kör vi inte så mycket med kajaker på taket längre, i samband med något bilbyte landade jag istället i såna här skumblock som har urtag för räcket. Köpte för aerobars, kostade bara några hundra och fungerar alldeles utmärkt tycker jag.
Har du någon länk till passande skumblock för orginalräcket till Y?
Model Y LR -22
Jag har dessa.. Bra skruv och stor gummiklädd platta, som håller boxen på plats...Icerman skrev:Det är mkt möjligt att det går att få in T-skruv i boxen.Ilduce77 skrev:Passar det inte att få in T-skruven i boxen?Icerman skrev:Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
https://www.mekonomen.se/packline-mount ... lsrc=aw.ds
- Icerman
- Teslaägare
Snyggt! Angående kajakhållare hittade jag denna för att modifiera Thule 874 kajakhållare (har just dem avsedda för fyrkant) för att passa Thule wing. Bör fungera även på teslas tycker jag.Ilduce77 skrev:Jag har dessa.. Bra skruv och stor gummiklädd platta, som håller boxen på plats...Icerman skrev:Det är mkt möjligt att det går att få in T-skruv i boxen.Ilduce77 skrev:Passar det inte att få in T-skruven i boxen?Icerman skrev:Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
Model Y LR -22
- JoGi
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johannes258751
Dags att lyfta bästa kajak-transporter igen.
Finns lite olika val här, allt från det enklaste och billigaste med skumblock. Rätt dyrt för vad det egentligen är och vad troligtvis produktionskostnaden är men ändå det billigaste valet.
Upp till de dyraste Hullavator Pro där man får hjälp med lyftet.
I mitt specifika fall så ska jag upp med två havskajaker på taket samtidigt.
Samt att det ska upp på ett Tesla orginal takräcke.
Jag funderar på Thule Hull-a-Port XTR som ger en kajak en schysst vagga. Man ska kunna lägga upp den andra utan vagga på andra sidan men då blir den andra kajaken vilande endast mot räcket ytan skydd.
Kanske finns plats och passar att köra den platt med skumblock men då kanske det är lika bra att köra båda med skumblock. Tror det ska få plats.
Och en samvetsfråga
Spänner alla ned fören och aktern av båten i bogseringsögla och dragkroken?
Gamla bilen kändes som att räcket hade betydligt bättre fäste mot bilen och kunde belastas mera.
Tesla känns ha ett klenare fästet mot bilen för eventuell hastig inbromsning. Men då man ligger under maxvikt på takräcket så borde förankring mot räcket vara nog och inga fästen i för och akter behövas.
Inte köra 120km/h så klart lufttrycket uppåt, men hålla sig på max 90km/h som utgångspunkt.
Finns lite olika val här, allt från det enklaste och billigaste med skumblock. Rätt dyrt för vad det egentligen är och vad troligtvis produktionskostnaden är men ändå det billigaste valet.
Upp till de dyraste Hullavator Pro där man får hjälp med lyftet.
I mitt specifika fall så ska jag upp med två havskajaker på taket samtidigt.
Samt att det ska upp på ett Tesla orginal takräcke.
Jag funderar på Thule Hull-a-Port XTR som ger en kajak en schysst vagga. Man ska kunna lägga upp den andra utan vagga på andra sidan men då blir den andra kajaken vilande endast mot räcket ytan skydd.
Kanske finns plats och passar att köra den platt med skumblock men då kanske det är lika bra att köra båda med skumblock. Tror det ska få plats.
Och en samvetsfråga
Spänner alla ned fören och aktern av båten i bogseringsögla och dragkroken?
Gamla bilen kändes som att räcket hade betydligt bättre fäste mot bilen och kunde belastas mera.
Tesla känns ha ett klenare fästet mot bilen för eventuell hastig inbromsning. Men då man ligger under maxvikt på takräcket så borde förankring mot räcket vara nog och inga fästen i för och akter behövas.
Inte köra 120km/h så klart lufttrycket uppåt, men hålla sig på max 90km/h som utgångspunkt.
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7
20/6 hämtad 22/6
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7
20/6 hämtad 22/6
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vanliga skumblock för aeroprofil funkar bra. Tror jag köpte från kajaksidan.se men de finns inte kvar. https://www.soderkajak.se/tillbehor/tra ... nd-seahawk med profil vinge är ett ex.
Jag har aldrig spänt ner i för och akter ärligt talat. Men på Teslan sitter ju räckena väl nära varandra. Har haft bilar med rails innan Teslorna delvis för att det då gick att flytta isär dem ordentligt, men då paddlade vi mycket mer också. Då körde vi med höglastare och kunde få på tre kajaker på taket.
Jag har aldrig spänt ner i för och akter ärligt talat. Men på Teslan sitter ju räckena väl nära varandra. Har haft bilar med rails innan Teslorna delvis för att det då gick att flytta isär dem ordentligt, men då paddlade vi mycket mer också. Då körde vi med höglastare och kunde få på tre kajaker på taket.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
- Icerman
- Teslaägare
Jag har just denna Thule 874 på tesla orginal. Lite bökigt att knö in t-skruv i spår på räcket men med lite würts gummismörj gick det rätt ok.Icerman skrev: ↑20 jun 2022 15:22Snyggt! Angående kajakhållare hittade jag denna för att modifiera Thule 874 kajakhållare (har just dem avsedda för fyrkant) för att passa Thule wing. Bör fungera även på teslas tycker jag.Ilduce77 skrev:Jag har dessa.. Bra skruv och stor gummiklädd platta, som håller boxen på plats...Icerman skrev:Det är mkt möjligt att det går att få in T-skruv i boxen.Ilduce77 skrev:Passar det inte att få in T-skruven i boxen?Icerman skrev:Någon som inhandlat Kajakhållare som passar tesla takräcke orginal. Hade fyrkantsprofil tidigare så inget passar längre.
Model Y LR -22