Vampire drain

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

uma

Vampire drain

Inlägg av uma »

Hej!

Jag är ny på forumet, och har funderingar kring vampire drain. Jag fick min MYP för snart två veckor sedan. Noterade att det är en ansenlig batteriurladdning varje natt. Jag har sökt runt på forumet bland äldre posts, men tänkte ta upp frågan igen för att ta tempen på hur era upplevelser är kring detta med era nya bilar? 2022, tänker att hårdvara och mjukvara uppdateras och förhoppningen är att det blir mindre förlust med ny teknik.

Jag laddade till 90% för exakt 7 dagar sedan och nu är mitt batteri på 45%. Det har varit en väldig jämn drain, jag har tappat i snitt 6.5 % per dygn. Under denna tid har bilen stått orörd inomhus i garage. Jag har Sentry mode på, och har gått in för skojs skull ett par gånger under veckan för att titta lite igenom kamerorna remote. Är detta en rimlig drain? Har ni andra upplevt liknande?

Ang Sentry mode, vet någon om det finns krav från försäkringsbolagen att man skall ha denna feature på för att få ersättning vid eventuell skadegörelse, eller liknande? Något av försäkringsbolagen jag var i kontakt med nämnde kamerorna som en anledning till att premien var billigare. Just nu har jag har jag förlängt Trygghansas halvförsäkring som bilen "levereras" med.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Re: Vampire drain

Inlägg av Pasjostrom »

Ja det låter ganska rimligt, men det är inte vampire/phantom drain eftersom det går till Sentry. Stäng av Sentry så har du ingen eller väldigt liten dygnsförbrukning.

Försäkringsbolagen kollar inte om du har Sentry på eller inte, men det kan underlätta för dig att bevisa att en skada uppstått på grund av någon annan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Under säkerhet och vaktläge har jag bockat i att det ska vara avstängt hemma, då blir vampire drain i princip noll. Jag parkerar i eget garage.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har inte "råd" att ha Vaktläget aktiverat hemma. Det skulle dra mer på en vecka än vad jag hinner ladda när vi helghandlar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

mikebike skrev:
Jag har inte "råd" att ha Vaktläget aktiverat hemma. Det skulle dra mer på en vecka än vad jag hinner ladda när vi helghandlar.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

uma skrev:

jag har tappat i snitt 6.5 % per dygn. Under denna tid har bilen stått orörd inomhus i garage. Jag har Sentry mode på,
När sentry är på är bilen ”vaken”
Drar i storleksordningen 200W, dvs 0.2 x 24 per dygn = 4.8kWh

4.8/78= 6%

Min bil tar under 1% om den står en vecka med sentry avslaget.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar