Fråga om företagsleasing
Moderator: Redaktion
- jonsalgerier
- Teslaägare
Fråga om företagsleasing
Hej!
Jag har en leasad model S på mitt AB som börjar närma sig 3 år på kontraktet.
Det blev ett litet missförstånd när jag skaffade bilen så månadsavgiften blev ganska hög. Därför kommer restvärdet vara någonstans kring 20% efter 36 månader.
Eftersom den har fri SuC och är på det hela taget en väldigt bra bil ser jag inget skäl att byta så troligtvis kommer jag att fortsätta leasa ett tag till om lånegivaren går med på det.
Men vi någon tidpunkt kommer jag att behöva köpa loss bilen i första hand till företaget och då undrar jag om någon vet hur man behandlar värdet på bilen som ju blir någon sorts tillgång.
Är det till restvärdet? I så fall kommer jag ju ha en undervärderad tillgång i företaget och jag tycker att skatteverket skulle kunna ha lite invändningar mot det. Om det å andra sidan är marknadsvärdet kommer det ju bli en vinst som skall skattas men eftersom jag inte vill sälja bilen ännu blir det ju lite jobbigt att hantera eftersom den skatten behöver tas från likvida medel.
Min revisor säger att det är restvärdet som gäller, men jag är inte säker på att de riktigt satte sig in i frågan och det vore ju dumt att göra fel.
Någon som vet?
Mvh
Jons
Jag har en leasad model S på mitt AB som börjar närma sig 3 år på kontraktet.
Det blev ett litet missförstånd när jag skaffade bilen så månadsavgiften blev ganska hög. Därför kommer restvärdet vara någonstans kring 20% efter 36 månader.
Eftersom den har fri SuC och är på det hela taget en väldigt bra bil ser jag inget skäl att byta så troligtvis kommer jag att fortsätta leasa ett tag till om lånegivaren går med på det.
Men vi någon tidpunkt kommer jag att behöva köpa loss bilen i första hand till företaget och då undrar jag om någon vet hur man behandlar värdet på bilen som ju blir någon sorts tillgång.
Är det till restvärdet? I så fall kommer jag ju ha en undervärderad tillgång i företaget och jag tycker att skatteverket skulle kunna ha lite invändningar mot det. Om det å andra sidan är marknadsvärdet kommer det ju bli en vinst som skall skattas men eftersom jag inte vill sälja bilen ännu blir det ju lite jobbigt att hantera eftersom den skatten behöver tas från likvida medel.
Min revisor säger att det är restvärdet som gäller, men jag är inte säker på att de riktigt satte sig in i frågan och det vore ju dumt att göra fel.
Någon som vet?
Mvh
Jons
Re: Fråga om företagsleasing
Ja du köper loss den för restvärdet och den är ju värd restvärdet i bokföringen. Men det är inget konstigt - det är likadant med fastigheter. Du kan ha en bostadsrätt i företaget som är värd 100 000, Men i verkligheten får du 3 miljoner för den.
Vinsten blir en vinst det året du säljer bilen från företaget.
- jonsalgerier
- Teslaägare
Kanon!pejvic skrev:Ja du köper loss den för restvärdet och den är ju värd restvärdet i bokföringen. Men det är inget konstigt - det är likadant med fastigheter. Du kan ha en bostadsrätt i företaget som är värd 100 000, Men i verkligheten får du 3 miljoner för den.
Tack för snabbt svar!
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är om du köper bilen privat som du måste ta hänsyn till marknadsvärdet. Om du fortsätter leasa, vilket möjligen kan bli knepigt, så får du fortsatt 50% momsrabatt på amorteringarna.
För företaget är bilen en tillgång, men om du leasat mindre belopp hade du haft samma tillgång totalt sett men mer i pengar. Typ.
För företaget är bilen en tillgång, men om du leasat mindre belopp hade du haft samma tillgång totalt sett men mer i pengar. Typ.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det finns väl nån gräns vid 10-20% där leasinggivaren eller skatteverket kräver att bilen blir utlöst? Har för mig att jag sett det nånstans.
Enligt min redovisningsbyrå är detta inte sant. Man får leasa bilen ner tills restvärdet är noll. Däremot så får man inte lägga en för stor kontantinsats. Jag vet inte vem som har rätt.MWall skrev:Det finns väl nån gräns vid 10-20% där leasinggivaren eller skatteverket kräver att bilen blir utlöst? Har för mig att jag sett det nånstans.
Jag köpte loss e-Golfen nu i våras när restvärdet låg under 25%. Bara för att vara på den säkra sidan.
Man får dock komma ihåg att bilen blir momssmittad så fort man har löst leasingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja det finns ju något som heter "förtäckt köp".mati skrev:Enligt min redovisningsbyrå är detta inte sant. Man får leasa bilen ner tills restvärdet är noll. Däremot så får man inte lägga en för stor kontantinsats. Jag vet inte vem som har rätt.MWall skrev:Det finns väl nån gräns vid 10-20% där leasinggivaren eller skatteverket kräver att bilen blir utlöst? Har för mig att jag sett det nånstans.
Jag köpte loss e-Golfen nu i våras när restvärdet låg under 25%. Bara för att vara på den säkra sidan.
Man får dock komma ihåg att bilen blir momssmittad så fort man har löst leasingen.
Du får fortsätta leasa bilen tills restvärdet(skulden) är 10%. Då kommer leasingbolaget att kräva att du betalar in det sista.
Sen blir då bilen en tillgång i företaget med värdet =10% som du betalade in.
Sen blir då bilen en tillgång i företaget med värdet =10% som du betalade in.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- jonsalgerier
- Teslaägare
Hmm ja jag trodde att det var skatteverket som var drivande i 10%-frågan, men de kanske har lagt över det på leasingbolagen.
Då känns det som att det är läge att dra ned på takten på avbetalningen istället så att det inte händer i närtid. (det kan ju absolut vara en fördel att den inte är moms-smittad).
Tack för alla svar!
Mvh
Jons
Då känns det som att det är läge att dra ned på takten på avbetalningen istället så att det inte händer i närtid. (det kan ju absolut vara en fördel att den inte är moms-smittad).
Tack för alla svar!
Mvh
Jons
Leasingbolagen gör bara det de "måste" enligt skatteverkets regelverk. Ibland finns inget exakt skrivet så då jobba leasingbolagen efter det som genom prejudikat/tolkningar/branscherfarenhet osv vet är ok med Skatteverket.
Japp, kan vara värdefullt att dra ned på takten om du råkat lägga upp en inbetalningsplan som gör att du snabbt kommer ner till 10%. (av det skäl du nämner med momssmitta när leasingen upphör). Kan annars vara värt att åtminstone överväga när nästa byte/försäljning ska ske så att den helst kan säljas/bytas med levande moms om möjligt.
Japp, kan vara värdefullt att dra ned på takten om du råkat lägga upp en inbetalningsplan som gör att du snabbt kommer ner till 10%. (av det skäl du nämner med momssmitta när leasingen upphör). Kan annars vara värt att åtminstone överväga när nästa byte/försäljning ska ske så att den helst kan säljas/bytas med levande moms om möjligt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det återstående värdet på avdraget 50% moms minskar ju efterhand som bilen är nedbetald. Har man bara 10-20% kvar att betala spelar nog momssmittan mindre roll för en evt köpare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hmm, det var det jag frågade min redovisningsbyrå. Och som svar fick jag då att det gäller när man lägger en extremt hög första leasinghyra. Det får man inte göra. Säg att du skulle lägga typ 80% som första hyra och amorterar resten via leasing. Då slipper du betala en massa ränta, eftersom du betalat nästan hela bilen med en gång, men du får fortfarande dra halva momsen på hela bilen. Och det är tydligen inte okej.MWall skrev:Ja det finns ju något som heter "förtäckt köp".mati skrev:Enligt min redovisningsbyrå är detta inte sant. Man får leasa bilen ner tills restvärdet är noll. Däremot så får man inte lägga en för stor kontantinsats. Jag vet inte vem som har rätt.MWall skrev:Det finns väl nån gräns vid 10-20% där leasinggivaren eller skatteverket kräver att bilen blir utlöst? Har för mig att jag sett det nånstans.
Om du gör tvärtom, dvs betalar en rimlig kontantinsats (säg 20%) och leasar bilen ner till noll, så räknas det som en hyra. Du betalar leasing plus ränta och får i gengäld dra halva momsen. Om du löser bilen innan restvärdet är noll så betalar du hela momsen på restvärdet. Men SKV ställer inget krav på att du måste lösa eller sälja bilen innan restvärdet är noll. Det är så han förklarade det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14