Phantom breaking

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Phantom breaking

Inlägg av dah1berg »

Har ni ofta problem med phantom breaking?
Är det stor skillnad med upplevda problem mellan autopiloten och adaptiva farthållaren?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Phantom breaking

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har åkt land och rike runt och upplever i stort sett aldrig phantom breaking.

För nåt år sen var det ett problem men inte nu längre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Phantom breaking

Inlägg av taliz »

Tror jag fick det 2ggr på 3600 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Phantom breaking

Inlägg av mikebike »

Det händer, men oftare mildare fartsänkningar (på motorväg) när bilen plötsligt får för sig att ändra inställd hastighet till något mycket lägre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Phantom breaking

Inlägg av pejvic »

Passa er för att ha farthållare på 30-vägar i city. Brukade ha det förr för att undvika böter. Men när man nästan fått en långtradare intryckt i sig och bilar som tutar så vågar jag inte prova längre. Motorvägar har jag dock aldrig problem med detta.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Phantom breaking

Inlägg av Curik »

Aldrig haft phantom brakes när bara adaptiva farthållaren är i. Det brukar fungera jättebra. Jag gissar att det har något med AutoSteer att göra och att det är lite därför den är i beta fortfarande.

Edit: Fick två st (med AutoSteer) på en 50-mils resa över E4 i helgen varav ena inbromsningen var såpass kraftig att passagerarna ojade sig. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Phantom breaking

Inlägg av OfarligTesla »

Inte haft många under mina 4 år med Tesla, har i princip alltid Autosteer igång på motorväg och det har väl hänt 10-15 gånger totalt och har alltid skett klumpat kring en viss version av mjukvaran. Ibland sänker den hastigheten mjukt av någon annan anledning dock, typ att den tror jag är på vägen bredvid eller liknande.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Phantom breaking

Inlägg av bjornnilsson »

Jag upplevde stora problem i min S på autopilot vid en uppdatering för ett par månader sedan där den blev rädd för skuggor på vägen från exempelvis trädpartier i solnedgång. Därefter kom ny uppdatering och nu går det som tidigare, dvs bilen rullar på utan spökbromsningar, trots skuggor på vägen.

Med farthållaren igång så kan min bil reagera exempelvis vid trafikljus om det kommer in bilar med hög fart som stannar för rött i anslutande korsningar. Vilket egentligen är helt rätt då bilen är uppmärksam och beredd på att agera på en potentiell fara.

Edit: FSD + HW3 i MSP 21.
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Phantom breaking

Inlägg av backe »

Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.

Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.

Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.
dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Re: Phantom breaking

Inlägg av dah1berg »

backe skrev:
Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.

Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.

Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.

Vilken bil kör du och årsmodell?
Finns så mycket snack om phantom breaking att många blir osäkra på köp.
Men bra att flertalet här i tråden har positiva upplevelser av autopilot och tacc.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Phantom breaking

Inlägg av backe »

dah1berg skrev:
backe skrev:
Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.

Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.

Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.

Vilken bil kör du och årsmodell?
Finns så mycket snack om phantom breaking att många blir osäkra på köp.
Men bra att flertalet här i tråden har positiva upplevelser av autopilot och tacc.
Jag kör en MY LR uttagen i slutet på mars. Som jag skriver så vet jag inte vad själva definitionen på phantom breaking är, hade dock en ID4 innan och den hade inte de här märkliga bromsningarna som Teslan har, dock hade även den sina konstiga beteenden när man körde automatisk ändring av hastighet så kunde den sänka farten felaktigt då det ligger felaktig info i kartorna. Men stängde man av det så var den så gott som klockren för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Phantom breaking

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Det händer, men oftare mildare fartsänkningar (på motorväg) när bilen plötsligt får för sig att ändra inställd hastighet till något mycket lägre.
Det där gör min ID4 också, men det är inte phantom braking.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Phantom breaking

Inlägg av mikebike »

En liten notis, breaking är inte samma sak som braking. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Phantom breaking

Inlägg av Skatbo »

1. Dagligen på väg till jobbet, på väg över en viadukt bromsar den ner från 80 till 70-75, när jag ska över krönet.

2. En-två gånger i veckan på väg till jobbet på en speciell sträcka går larmet och det blir tokbroms, det är helt slumpmässigt var på denna 4-5 km sträcka det sker.
M3SR+ (21Q3)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Phantom breaking

Inlägg av juristen »

Min spökbromsar minst en gång per dag om jag använder autosteer eller adaptiva farthållaren. Större mötande fordon, cyklar eller gående längs vägen (som jag håller ut för) m.m. triggar beteendet lagom förutsägbart, säg varannan gång. Bilen får spel och vill "rädda mig från att köra av vägen" i ett par t-korsningar där grusväg möter asfalt, den piper högt och försöker styra, fast jag kör precis som man ska.

Sammantaget är bilen så dålig på automatiken att jag har stängt av allt som går, för det är så ofta som den reagerar på ingenting att det bara blir störande och stressande. Önskar att det gick att stänga av helt, funderar på att testa att tejpa över kamerorna. Tänk om man hade kunnat pröjsa 100K mindre och få den utan allt autoskräp. Elller, jag hade faktiskt till och med kunna betala lite MER för att slippa det.

Bil uttagen i slutet på mars 2022.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Phantom breaking

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
Min spökbromsar minst en gång per dag om jag använder autosteer eller adaptiva farthållaren. Större mötande fordon, cyklar eller gående längs vägen (som jag håller ut för) m.m. triggar beteendet lagom förutsägbart, säg varannan gång. Bilen får spel och vill "rädda mig från att köra av vägen" i ett par t-korsningar där grusväg möter asfalt, den piper högt och försöker styra, fast jag kör precis som man ska.

Sammantaget är bilen så dålig på automatiken att jag har stängt av allt som går, för det är så ofta som den reagerar på ingenting att det bara blir störande och stressande. Önskar att det gick att stänga av helt, funderar på att testa att tejpa över kamerorna. Tänk om man hade kunnat pröjsa 100K mindre och få den utan allt autoskräp. Elller, jag hade faktiskt till och med kunna betala lite MER för att slippa det.

Bil uttagen i slutet på mars 2022.
Att bilen piper och styr är väl emergency lane assist om jag inte minns fel.
Tyvärr är det ju EU-lag på att det inte får vara möjligt att disabla permanent. Min ID4 bråkar jämt om jag korsar en linje och inte blinkar, mkt irriterande. På småvägar poppar det hela tiden upp varningar om ”kör mitt i filen”, ”ta över styrningen” etc.
Men det har ju återigen inget med phantom braking att göra.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Phantom breaking

Inlägg av Gustafsson »

På ca 100 mil 2-3 ggr. Ibland verkar AP tro att det kommer en mötande bil i samma körfält som mitt. Mötande lastbil som kör nära mittlinjen så tvärbromsar bilen ofta. Sist var det en mötande cyklist (cyklade helt OK) som bilen nitade för, visserligen mycket kort inbromsning men hård. Den "vilsamma autopiloten" stressar iaf mig av och till rejält... Den nitar ibland på en 2:1:2 väg där bilen inte vet om den ska ta höger eller vänster körfält när det blir 2 filer från att ha varit 1. Har f.ö. FSD + HW3 i MS 18.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
teslalex
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 aug 2021 13:49

Re: Phantom breaking

Inlägg av teslalex »

M3 LR -20 - jag upplever phantom braking nån gång i månaden, oftast på landsväg med adaptiv farthållare. Jag har inte hittat något mönster.
Model 3 LR 2020
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Phantom breaking

Inlägg av Franz »

1 000 mil och cirka 6 månader i en Model Y 2021. Några gånger, kanske 5-10. I mitt fall handlar det uteslutande om autopilotkörning och en hastighetssänkning på några km/h. Egentligen ganska harmlöst men lite obehagligt när man inte är beredd på det. Jag tror att varje gång som det känts så har det varit i samband med en omkörning av ett större fordon som vinglat mer eller mindre. I majoriteten av de fallen har det känts som en överreaktion även om det vid 2 (?) tillfällen varit att det större fordonet åtminstone kört på linjen. Själv hade man ju så klart hellre accelererat snabbt men jag vet inte ifall man hade uppskattat en sådan vågad manöver hos autopiloten. ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Phantom breaking

Inlägg av SkipperO »

Händer ca 1 gång per 15 mil när jag kör lite längre sträckor på landsvägar med farthållaren på. Ser ingen systematik i det och ingen skillnad mellan releaser på mina snart 2år. Man vänjer sig. Reflexen att titta på skärmen och trycka på gasen när det händer känns ju dock inte direkt säkerhetsfrämjande.

Jag har inte lyckats se något på skärmen så jag fattar inte vad det är bilen tror den ser. Spöken uppenbarligen, Fantomen borde ju synts.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Phantom breaking

Inlägg av SwedishAdvocate »

pejvic skrev:
Passa er för att ha farthållare på 30-vägar i city. Brukade ha det förr för att undvika böter. Men när man nästan fått en långtradare intryckt i sig och bilar som tutar så vågar jag inte prova längre. Motorvägar har jag dock aldrig problem med detta.
En vanlig 'dum' farthållare kanske inte hade varit så 'dumt'?

Men sannolikheten att Tesla skulle uppgradera befintlig bilflotta med den möjligheten känns kanske inte jättestor...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Phantom breaking

Inlägg av ANLI »

Efter 500 mil med 2022 M3 hittar jag få + och många -.
Att Tesla skulle förbättra funktionen kan man nog glömma?

+ Håller stabil kurs
+ Klarar otydliga vägmarkeringar

- 5-7 kraftiga spökbromsningar
- >20 omotiverade fartsänkningar. Den är rädd för lastbilar och tomma 4-vägs korsningar.
- Farthållaren är på Teslaspråk trafikmedveten d v s skannar inte bara framförvarande bil (bromsar t ex vid omkörning av cyklister)
- Håller inte avståndet till framförvarande bil när farten ökar (seg acceleration)
- Kopplar inte ur autopilot vid blinkning. Blinkning kräver mindre brytkraft i ratten.
- Måste ofta kopplas ur vid övergång från 1-2 fil väg. Annars autobromsning eller vinglig färd vid brytning i ratt av föraren.

Teslaägare ska inte ställa höga krav på farthållare och autopilot enligt manualen:
Funktionen Trafikmedveten farthållare är främst till för att användas vid körning på torra, raka vägar som landsvägar.
Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Phantom breaking

Inlägg av themax »

Den Model 3 2019 vi sålde i mars hade betydligt färre fantombromsningat än nya Model Y. Det händer oftast vid viadukter och där vägen är skuggad. Måste vara betydligt mer ”med” nu än tidigare. Skulle säga det är uppemot tiofalt värre med nya bilen än med gamla (som hade samma hårdvara).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Phantom breaking

Inlägg av Henrik_skane »

Jag har samma stora problem med det här. Har flertalet gånger drabbats av inbromsningar som gränsat till panikbromsning vilket är illa om man har en annan bil bakom sig. Har tidigare kört Volvo XC 60 och upplevde med den aldrig det här. Dessutom är Volvos Pilotassist betydligt bättre (enligt mig) än Teslan. Detta kom som en stor överraskning då jag räknat med att Teslan vara bra mycket bättre. Vad jag förstått så blev spökbromsningar ett problem efter att Tesla beslutat sig för att enbart använda sig av kameror. Elons nyliga twitter tyder på att radar/lidar är påväg tillbaks. Jag kör en m3 LL my21.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Phantom breaking

Inlägg av infelicitas »

Nja, spökbromsningar har varit ett återkommande problem sedan de bytte från mobileye. Sen har det varierat med åren med mjukvaruversioner.
Jag hade en S innan och nu en 3:a, och båda hade de här spökbromsningarna.

Sen tyckte Elon att det var jobbigt att behandla resultat från både radar och kamera, och det var billigare att strunta i radarn. Nu har han väl ändrat sig igen.
Skriv svar