Phantom breaking
Moderator: Redaktion
Phantom breaking
Har ni ofta problem med phantom breaking?
Är det stor skillnad med upplevda problem mellan autopiloten och adaptiva farthållaren?
Är det stor skillnad med upplevda problem mellan autopiloten och adaptiva farthållaren?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Phantom breaking
Jag har åkt land och rike runt och upplever i stort sett aldrig phantom breaking.
För nåt år sen var det ett problem men inte nu längre.
För nåt år sen var det ett problem men inte nu längre.
Phantom breaking
Tror jag fick det 2ggr på 3600 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Phantom breaking
Det händer, men oftare mildare fartsänkningar (på motorväg) när bilen plötsligt får för sig att ändra inställd hastighet till något mycket lägre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Phantom breaking
Passa er för att ha farthållare på 30-vägar i city. Brukade ha det förr för att undvika böter. Men när man nästan fått en långtradare intryckt i sig och bilar som tutar så vågar jag inte prova längre. Motorvägar har jag dock aldrig problem med detta.
Haft alla 3/Y
Re: Phantom breaking
Aldrig haft phantom brakes när bara adaptiva farthållaren är i. Det brukar fungera jättebra. Jag gissar att det har något med AutoSteer att göra och att det är lite därför den är i beta fortfarande.
Edit: Fick två st (med AutoSteer) på en 50-mils resa över E4 i helgen varav ena inbromsningen var såpass kraftig att passagerarna ojade sig.
Edit: Fick två st (med AutoSteer) på en 50-mils resa över E4 i helgen varav ena inbromsningen var såpass kraftig att passagerarna ojade sig.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Phantom breaking
Inte haft många under mina 4 år med Tesla, har i princip alltid Autosteer igång på motorväg och det har väl hänt 10-15 gånger totalt och har alltid skett klumpat kring en viss version av mjukvaran. Ibland sänker den hastigheten mjukt av någon annan anledning dock, typ att den tror jag är på vägen bredvid eller liknande.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Phantom breaking
Jag upplevde stora problem i min S på autopilot vid en uppdatering för ett par månader sedan där den blev rädd för skuggor på vägen från exempelvis trädpartier i solnedgång. Därefter kom ny uppdatering och nu går det som tidigare, dvs bilen rullar på utan spökbromsningar, trots skuggor på vägen.
Med farthållaren igång så kan min bil reagera exempelvis vid trafikljus om det kommer in bilar med hög fart som stannar för rött i anslutande korsningar. Vilket egentligen är helt rätt då bilen är uppmärksam och beredd på att agera på en potentiell fara.
Edit: FSD + HW3 i MSP 21.
Med farthållaren igång så kan min bil reagera exempelvis vid trafikljus om det kommer in bilar med hög fart som stannar för rött i anslutande korsningar. Vilket egentligen är helt rätt då bilen är uppmärksam och beredd på att agera på en potentiell fara.
Edit: FSD + HW3 i MSP 21.
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Phantom breaking
Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.
Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.
Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.
Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.
Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.
Re: Phantom breaking
backe skrev:Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.
Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.
Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.
Vilken bil kör du och årsmodell?
Finns så mycket snack om phantom breaking att många blir osäkra på köp.
Men bra att flertalet här i tråden har positiva upplevelser av autopilot och tacc.
Re: Phantom breaking
Jag kör en MY LR uttagen i slutet på mars. Som jag skriver så vet jag inte vad själva definitionen på phantom breaking är, hade dock en ID4 innan och den hade inte de här märkliga bromsningarna som Teslan har, dock hade även den sina konstiga beteenden när man körde automatisk ändring av hastighet så kunde den sänka farten felaktigt då det ligger felaktig info i kartorna. Men stängde man av det så var den så gott som klockren för mig.dah1berg skrev:backe skrev:Jag har säkert fått 40-50 konstiga inbromsningar(vet inte vad definitionen på Phantom Breaking är?) på 2,5 månader, kör oftast med adaptiva farthållaren.
Senast i måndags började den bara pumpbromsa ett par ggr på motortrafikleden i närheten av där jag bor, min kompis som åkte med undrade vad jag höll på med.
Händer lite då och då att den börjar bromsa för mötande bilar också.
Vilken bil kör du och årsmodell?
Finns så mycket snack om phantom breaking att många blir osäkra på köp.
Men bra att flertalet här i tråden har positiva upplevelser av autopilot och tacc.
Re: Phantom breaking
Det där gör min ID4 också, men det är inte phantom braking.mikebike skrev:Det händer, men oftare mildare fartsänkningar (på motorväg) när bilen plötsligt får för sig att ändra inställd hastighet till något mycket lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Phantom breaking
En liten notis, breaking är inte samma sak som braking.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Phantom breaking
1. Dagligen på väg till jobbet, på väg över en viadukt bromsar den ner från 80 till 70-75, när jag ska över krönet.
2. En-två gånger i veckan på väg till jobbet på en speciell sträcka går larmet och det blir tokbroms, det är helt slumpmässigt var på denna 4-5 km sträcka det sker.
2. En-två gånger i veckan på väg till jobbet på en speciell sträcka går larmet och det blir tokbroms, det är helt slumpmässigt var på denna 4-5 km sträcka det sker.
M3SR+ (21Q3)
Re: Phantom breaking
Min spökbromsar minst en gång per dag om jag använder autosteer eller adaptiva farthållaren. Större mötande fordon, cyklar eller gående längs vägen (som jag håller ut för) m.m. triggar beteendet lagom förutsägbart, säg varannan gång. Bilen får spel och vill "rädda mig från att köra av vägen" i ett par t-korsningar där grusväg möter asfalt, den piper högt och försöker styra, fast jag kör precis som man ska.
Sammantaget är bilen så dålig på automatiken att jag har stängt av allt som går, för det är så ofta som den reagerar på ingenting att det bara blir störande och stressande. Önskar att det gick att stänga av helt, funderar på att testa att tejpa över kamerorna. Tänk om man hade kunnat pröjsa 100K mindre och få den utan allt autoskräp. Elller, jag hade faktiskt till och med kunna betala lite MER för att slippa det.
Bil uttagen i slutet på mars 2022.
Sammantaget är bilen så dålig på automatiken att jag har stängt av allt som går, för det är så ofta som den reagerar på ingenting att det bara blir störande och stressande. Önskar att det gick att stänga av helt, funderar på att testa att tejpa över kamerorna. Tänk om man hade kunnat pröjsa 100K mindre och få den utan allt autoskräp. Elller, jag hade faktiskt till och med kunna betala lite MER för att slippa det.
Bil uttagen i slutet på mars 2022.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Phantom breaking
Att bilen piper och styr är väl emergency lane assist om jag inte minns fel.juristen skrev:Min spökbromsar minst en gång per dag om jag använder autosteer eller adaptiva farthållaren. Större mötande fordon, cyklar eller gående längs vägen (som jag håller ut för) m.m. triggar beteendet lagom förutsägbart, säg varannan gång. Bilen får spel och vill "rädda mig från att köra av vägen" i ett par t-korsningar där grusväg möter asfalt, den piper högt och försöker styra, fast jag kör precis som man ska.
Sammantaget är bilen så dålig på automatiken att jag har stängt av allt som går, för det är så ofta som den reagerar på ingenting att det bara blir störande och stressande. Önskar att det gick att stänga av helt, funderar på att testa att tejpa över kamerorna. Tänk om man hade kunnat pröjsa 100K mindre och få den utan allt autoskräp. Elller, jag hade faktiskt till och med kunna betala lite MER för att slippa det.
Bil uttagen i slutet på mars 2022.
Tyvärr är det ju EU-lag på att det inte får vara möjligt att disabla permanent. Min ID4 bråkar jämt om jag korsar en linje och inte blinkar, mkt irriterande. På småvägar poppar det hela tiden upp varningar om ”kör mitt i filen”, ”ta över styrningen” etc.
Men det har ju återigen inget med phantom braking att göra.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Phantom breaking
På ca 100 mil 2-3 ggr. Ibland verkar AP tro att det kommer en mötande bil i samma körfält som mitt. Mötande lastbil som kör nära mittlinjen så tvärbromsar bilen ofta. Sist var det en mötande cyklist (cyklade helt OK) som bilen nitade för, visserligen mycket kort inbromsning men hård. Den "vilsamma autopiloten" stressar iaf mig av och till rejält... Den nitar ibland på en 2:1:2 väg där bilen inte vet om den ska ta höger eller vänster körfält när det blir 2 filer från att ha varit 1. Har f.ö. FSD + HW3 i MS 18.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Phantom breaking
M3 LR -20 - jag upplever phantom braking nån gång i månaden, oftast på landsväg med adaptiv farthållare. Jag har inte hittat något mönster.
Model 3 LR 2020
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Phantom breaking
1 000 mil och cirka 6 månader i en Model Y 2021. Några gånger, kanske 5-10. I mitt fall handlar det uteslutande om autopilotkörning och en hastighetssänkning på några km/h. Egentligen ganska harmlöst men lite obehagligt när man inte är beredd på det. Jag tror att varje gång som det känts så har det varit i samband med en omkörning av ett större fordon som vinglat mer eller mindre. I majoriteten av de fallen har det känts som en överreaktion även om det vid 2 (?) tillfällen varit att det större fordonet åtminstone kört på linjen. Själv hade man ju så klart hellre accelererat snabbt men jag vet inte ifall man hade uppskattat en sådan vågad manöver hos autopiloten.
Driver sajten Car.info
Re: Phantom breaking
Händer ca 1 gång per 15 mil när jag kör lite längre sträckor på landsvägar med farthållaren på. Ser ingen systematik i det och ingen skillnad mellan releaser på mina snart 2år. Man vänjer sig. Reflexen att titta på skärmen och trycka på gasen när det händer känns ju dock inte direkt säkerhetsfrämjande.
Jag har inte lyckats se något på skärmen så jag fattar inte vad det är bilen tror den ser. Spöken uppenbarligen, Fantomen borde ju synts.
Jag har inte lyckats se något på skärmen så jag fattar inte vad det är bilen tror den ser. Spöken uppenbarligen, Fantomen borde ju synts.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
- Inlägg: 5760
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Phantom breaking
En vanlig 'dum' farthållare kanske inte hade varit så 'dumt'?pejvic skrev:Passa er för att ha farthållare på 30-vägar i city. Brukade ha det förr för att undvika böter. Men när man nästan fått en långtradare intryckt i sig och bilar som tutar så vågar jag inte prova längre. Motorvägar har jag dock aldrig problem med detta.
Men sannolikheten att Tesla skulle uppgradera befintlig bilflotta med den möjligheten känns kanske inte jättestor...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Phantom breaking
Efter 500 mil med 2022 M3 hittar jag få + och många -.
Att Tesla skulle förbättra funktionen kan man nog glömma?
+ Håller stabil kurs
+ Klarar otydliga vägmarkeringar
- 5-7 kraftiga spökbromsningar
- >20 omotiverade fartsänkningar. Den är rädd för lastbilar och tomma 4-vägs korsningar.
- Farthållaren är på Teslaspråk trafikmedveten d v s skannar inte bara framförvarande bil (bromsar t ex vid omkörning av cyklister)
- Håller inte avståndet till framförvarande bil när farten ökar (seg acceleration)
- Kopplar inte ur autopilot vid blinkning. Blinkning kräver mindre brytkraft i ratten.
- Måste ofta kopplas ur vid övergång från 1-2 fil väg. Annars autobromsning eller vinglig färd vid brytning i ratt av föraren.
Teslaägare ska inte ställa höga krav på farthållare och autopilot enligt manualen:
Funktionen Trafikmedveten farthållare är främst till för att användas vid körning på torra, raka vägar som landsvägar.
Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar
Att Tesla skulle förbättra funktionen kan man nog glömma?
+ Håller stabil kurs
+ Klarar otydliga vägmarkeringar
- 5-7 kraftiga spökbromsningar
- >20 omotiverade fartsänkningar. Den är rädd för lastbilar och tomma 4-vägs korsningar.
- Farthållaren är på Teslaspråk trafikmedveten d v s skannar inte bara framförvarande bil (bromsar t ex vid omkörning av cyklister)
- Håller inte avståndet till framförvarande bil när farten ökar (seg acceleration)
- Kopplar inte ur autopilot vid blinkning. Blinkning kräver mindre brytkraft i ratten.
- Måste ofta kopplas ur vid övergång från 1-2 fil väg. Annars autobromsning eller vinglig färd vid brytning i ratt av föraren.
Teslaägare ska inte ställa höga krav på farthållare och autopilot enligt manualen:
Funktionen Trafikmedveten farthållare är främst till för att användas vid körning på torra, raka vägar som landsvägar.
Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar
M3 RWD -22
Re: Phantom breaking
Den Model 3 2019 vi sålde i mars hade betydligt färre fantombromsningat än nya Model Y. Det händer oftast vid viadukter och där vägen är skuggad. Måste vara betydligt mer ”med” nu än tidigare. Skulle säga det är uppemot tiofalt värre med nya bilen än med gamla (som hade samma hårdvara).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 12 maj 2022 21:52
Re: Phantom breaking
Jag har samma stora problem med det här. Har flertalet gånger drabbats av inbromsningar som gränsat till panikbromsning vilket är illa om man har en annan bil bakom sig. Har tidigare kört Volvo XC 60 och upplevde med den aldrig det här. Dessutom är Volvos Pilotassist betydligt bättre (enligt mig) än Teslan. Detta kom som en stor överraskning då jag räknat med att Teslan vara bra mycket bättre. Vad jag förstått så blev spökbromsningar ett problem efter att Tesla beslutat sig för att enbart använda sig av kameror. Elons nyliga twitter tyder på att radar/lidar är påväg tillbaks. Jag kör en m3 LL my21.
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Phantom breaking
Nja, spökbromsningar har varit ett återkommande problem sedan de bytte från mobileye. Sen har det varierat med åren med mjukvaruversioner.
Jag hade en S innan och nu en 3:a, och båda hade de här spökbromsningarna.
Sen tyckte Elon att det var jobbigt att behandla resultat från både radar och kamera, och det var billigare att strunta i radarn. Nu har han väl ändrat sig igen.
Jag hade en S innan och nu en 3:a, och båda hade de här spökbromsningarna.
Sen tyckte Elon att det var jobbigt att behandla resultat från både radar och kamera, och det var billigare att strunta i radarn. Nu har han väl ändrat sig igen.