3fas 22kw laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

kontakten2

3fas 22kw laddare

Inlägg av kontakten2 »

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av ovelundkvist »

Vad ska jag ha den till?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

Helt löjligt att köpa en laddkabel för runt 8000kr. Finns det verkligen nån som gör det? Är inte detta typ samma kabel som någon från Tjeckien (?) annonserade om här på forumet för några dagar sen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av LarsL »

Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11214
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.
Jag har också tänkt så. Samma med laddboxar för hemmabruk. Jag tycker att 10000-15000 för en sån box är rent löjeväckande och spräcker alla kalkyler för att köra elbil billigt.

Men redan nu finns åtminstone ett 10-tal laddkablar på europeiska marknaden för 3-fas. Priserna ligger mellan 5000 och 12000. Den som det gjordes reklam för här på forumet är den klart billigaste där man kan ställa om laddströmmen på. Det finns billigare utan möjlighet att ställa laddströmmen på.

Men jag håller med. En sån kabel borde inte kosta mer än nån tusenlapp. Max.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Svenssons »

Problemet är antagligen inte i första hand själva materialet även ifall delarna i laddaren inte är särskilt billiga utan certifiering och krav på kabeln gör antagligen dessa rätt dyra. Det skulle gå att sätta ihop en själv men det blir ändå ett antal tusen kronor. Kabel, kontakter, EVSE, relä, jordfelsbrytare, låda m.m. går sannolikt på minst 3500-4000 kronor och sedan måste du ha kunskap att programmera EVSE och att sätta ihop allt. Tror inte man vill chansa när konsekvensen kan vara att bilens laddare eller huset brinner upp eller värre...

Här kan man läsa lite om en holländare som gjort detta för sin framtida Model S:
http://blog.widodh.nl/tag/evse/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Martinen »

Funderade på att göra en egen. Sen kom jag på att det var ganska meningslöst och att jag inte hade tid.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av jonas »

Idag är modulerna väldigt enkla att hantera, finns färdigprogrammerade och bara koppla in din fasta typ2-kabel till. Det som behövs är kapsling, modul, kabel och kontaktor. Förutsätter att den kopplas in av elektriker som drar fram rätt ledning och rätt avsäkring från det redan jordfelsskyddade huvudskåpet. Om du inte har den behörigheten själv.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av mickeisol »

Den där kabeln var ju smidigare än denna.

http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
som kostade 745€ plus moms

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
kostar 939,9€
Men den verkar ha mera finesser.

Ifall man har röd 32A uttag så är ju dessa kablar perfekta
Jag tror att tesla tar mellan runt 6-7 tusen kronor för en 16A umc kabel och då kan bara teslor ladda på dom och bara max 11kw.

så egentligen är ju dessa kablar ett enkelt och billigt sätt att sätta upp destinationsladdare för vilken elbil som helst.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är fortfarande alldeles för låga serier på grejerna för att rasa i pris.

Och kontaktdonen är fullständigt hiskeliga i pris :o
Inte ens om du direktimporterar från Kina kan du komma under 800 spänn för en Type 2 kontakt. Då är det svårt att fixa billiga kablar, liksom.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av apkungen »

Det här med laddning är fortfarande en djungel. Jag som är rejält insatt gått inte ens full koll. Jag hoppas att alla tillverkare går över till typ 2 så att det kan sitta fasta kablar i alla boxar och att de kan stödja minst upp till 7,4kw enfas eller 22kW trefas. Kanske inte är så dyrt att fixa 43kW trefas t.o.m.?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.

Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.

Hemmaladdare finns redan idag med fast kabel, men publika laddare bör nog ha Typ 2 kontakt även i framtiden, av ovanstående skäl.

43 kW trefas är inte så dyrt att fixa att boxen stödjer - men desto dyrare att fixa strömmatningen till.
kontakten2

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av kontakten2 »

Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig :?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

kontakten2 skrev:
Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig :?
Jag tycker också det känns lite väl vilda västern att köra runt med 5! Olika laddlösningar i trunken.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Martinen »

Lite kluven.

Tycker å ena sidan att det är störigt att behöva ha med sig sladd, men å andra sida om det bara är ett uttag, så finner ofta fler som kan använda den eftersom dom har med egen kabel som passar till just deras bil.
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Erik »

billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Har du dubbelladdare, så är väl 22kW att rekommender annars räcker väl 11? Uttag är nog bättre om d vill kunna ladda en annan bil med annan kontakt nån gång i framtiden
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
http://www.ladduttag.se/shop/product/ab ... dc-20-50kw
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
http://www.ladduttag.se/shop/product/ab ... dc-20-50kw
Varför inte bara slå till med en fast charger från Tesla istället.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:
Lätt hänt när man inte läser hela meddelandet :D.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:
Lätt hänt när man inte läser hela meddelandet :D.
Var står det det att han säljer då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.

Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.
Häruppe sitter det fasta sladdar på alla stolpar och hittills har jag inte sett någon trasig kontakt. Enda problemet är att sladdarna kan frysa fast i marken ibland... Dessutom så har jag en type2 / type 1-kabel i bilen så att jag kan ladda både från stolpar med bara uttag samt från type 2-kabel... (Leaf)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Erik
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 sep 2015 18:49

Re: 3fas 22kw laddare

Inlägg av Erik »

1. I Örebro tillsammans med Kommunen i (Garaget på Conventum) ska vi sätta upp 3 eller 4 st Wallbox för elbilar
Senast redigerad av Erik, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar