3fas 22kw laddare
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: 3fas 22kw laddare
Helt löjligt att köpa en laddkabel för runt 8000kr. Finns det verkligen nån som gör det? Är inte detta typ samma kabel som någon från Tjeckien (?) annonserade om här på forumet för några dagar sen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.LarsL skrev:Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har också tänkt så. Samma med laddboxar för hemmabruk. Jag tycker att 10000-15000 för en sån box är rent löjeväckande och spräcker alla kalkyler för att köra elbil billigt.HelectriC skrev:Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.LarsL skrev:Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Men redan nu finns åtminstone ett 10-tal laddkablar på europeiska marknaden för 3-fas. Priserna ligger mellan 5000 och 12000. Den som det gjordes reklam för här på forumet är den klart billigaste där man kan ställa om laddströmmen på. Det finns billigare utan möjlighet att ställa laddströmmen på.
Men jag håller med. En sån kabel borde inte kosta mer än nån tusenlapp. Max.
Problemet är antagligen inte i första hand själva materialet även ifall delarna i laddaren inte är särskilt billiga utan certifiering och krav på kabeln gör antagligen dessa rätt dyra. Det skulle gå att sätta ihop en själv men det blir ändå ett antal tusen kronor. Kabel, kontakter, EVSE, relä, jordfelsbrytare, låda m.m. går sannolikt på minst 3500-4000 kronor och sedan måste du ha kunskap att programmera EVSE och att sätta ihop allt. Tror inte man vill chansa när konsekvensen kan vara att bilens laddare eller huset brinner upp eller värre...
Här kan man läsa lite om en holländare som gjort detta för sin framtida Model S:
http://blog.widodh.nl/tag/evse/
Här kan man läsa lite om en holländare som gjort detta för sin framtida Model S:
http://blog.widodh.nl/tag/evse/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Funderade på att göra en egen. Sen kom jag på att det var ganska meningslöst och att jag inte hade tid.
Idag är modulerna väldigt enkla att hantera, finns färdigprogrammerade och bara koppla in din fasta typ2-kabel till. Det som behövs är kapsling, modul, kabel och kontaktor. Förutsätter att den kopplas in av elektriker som drar fram rätt ledning och rätt avsäkring från det redan jordfelsskyddade huvudskåpet. Om du inte har den behörigheten själv.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Den där kabeln var ju smidigare än denna.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
som kostade 745€ plus moms
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
kostar 939,9€
Men den verkar ha mera finesser.
Ifall man har röd 32A uttag så är ju dessa kablar perfekta
Jag tror att tesla tar mellan runt 6-7 tusen kronor för en 16A umc kabel och då kan bara teslor ladda på dom och bara max 11kw.
så egentligen är ju dessa kablar ett enkelt och billigt sätt att sätta upp destinationsladdare för vilken elbil som helst.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
som kostade 745€ plus moms
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
kostar 939,9€
Men den verkar ha mera finesser.
Ifall man har röd 32A uttag så är ju dessa kablar perfekta
Jag tror att tesla tar mellan runt 6-7 tusen kronor för en 16A umc kabel och då kan bara teslor ladda på dom och bara max 11kw.
så egentligen är ju dessa kablar ett enkelt och billigt sätt att sätta upp destinationsladdare för vilken elbil som helst.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det är fortfarande alldeles för låga serier på grejerna för att rasa i pris.
Och kontaktdonen är fullständigt hiskeliga i pris
Inte ens om du direktimporterar från Kina kan du komma under 800 spänn för en Type 2 kontakt. Då är det svårt att fixa billiga kablar, liksom.
Och kontaktdonen är fullständigt hiskeliga i pris

Inte ens om du direktimporterar från Kina kan du komma under 800 spänn för en Type 2 kontakt. Då är det svårt att fixa billiga kablar, liksom.
Det här med laddning är fortfarande en djungel. Jag som är rejält insatt gått inte ens full koll. Jag hoppas att alla tillverkare går över till typ 2 så att det kan sitta fasta kablar i alla boxar och att de kan stödja minst upp till 7,4kw enfas eller 22kW trefas. Kanske inte är så dyrt att fixa 43kW trefas t.o.m.?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.
Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.
Hemmaladdare finns redan idag med fast kabel, men publika laddare bör nog ha Typ 2 kontakt även i framtiden, av ovanstående skäl.
43 kW trefas är inte så dyrt att fixa att boxen stödjer - men desto dyrare att fixa strömmatningen till.
Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.
Hemmaladdare finns redan idag med fast kabel, men publika laddare bör nog ha Typ 2 kontakt även i framtiden, av ovanstående skäl.
43 kW trefas är inte så dyrt att fixa att boxen stödjer - men desto dyrare att fixa strömmatningen till.
Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig 

Jag tycker också det känns lite väl vilda västern att köra runt med 5! Olika laddlösningar i trunken.kontakten2 skrev:Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig
Model 3-24/Polestar 3-24
Lite kluven.
Tycker å ena sidan att det är störigt att behöva ha med sig sladd, men å andra sida om det bara är ett uttag, så finner ofta fler som kan använda den eftersom dom har med egen kabel som passar till just deras bil.
Tycker å ena sidan att det är störigt att behöva ha med sig sladd, men å andra sida om det bara är ett uttag, så finner ofta fler som kan använda den eftersom dom har med egen kabel som passar till just deras bil.
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]
vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma
med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?
Erik
Erik
Har du dubbelladdare, så är väl 22kW att rekommender annars räcker väl 11? Uttag är nog bättre om d vill kunna ladda en annan bil med annan kontakt nån gång i framtidenErik skrev:billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
Erik
Model 3-24/Polestar 3-24
Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
http://www.ladduttag.se/shop/product/ab ... dc-20-50kw
Model 3-24/Polestar 3-24
Varför inte bara slå till med en fast charger från Tesla istället.HelectriC skrev:Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt härErik skrev:billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
Erik

Model 3-24/Polestar 3-24
Lätt hänt när man inte läser hela meddelandetHelectriC skrev:Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt härErik skrev:billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
Erik

Var står det det att han säljer då?Martinen skrev:Lätt hänt när man inte läser hela meddelandetHelectriC skrev:Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt härErik skrev:billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
Erik.
Model 3-24/Polestar 3-24
- lator
- Teslaägare
Häruppe sitter det fasta sladdar på alla stolpar och hittills har jag inte sett någon trasig kontakt. Enda problemet är att sladdarna kan frysa fast i marken ibland... Dessutom så har jag en type2 / type 1-kabel i bilen så att jag kan ladda både från stolpar med bara uttag samt från type 2-kabel... (Leaf)TiborBlomhall skrev:Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

1. I Örebro tillsammans med Kommunen i (Garaget på Conventum) ska vi sätta upp 3 eller 4 st Wallbox för elbilar
Senast redigerad av Erik, redigerad totalt 1 gånger.