Värt att köpa laddbox utan elbil?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Tretor

Värt att köpa laddbox utan elbil?

Inlägg av Tretor »

Hej! Drog in fiber i huset för 20 000 efter att jag köpte det, fick veta från grannen att det hade kostat typ 3000 spänn på 00-talet när man först drog fram fibern. Kan man applicera detta tänk även på laddinfrastruktur idag? Alltså, kan det vara klokt att sätta in laddbox idag inför framtiden, att det blir dyrare och krångligare ju längre man väntar?

Har inte elbil idag och kanske inte kommer skaffa det förrän om flera år, kanske rentav hinner sälja huset innan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Värt att köpa laddbox utan elbil?

Inlägg av tor-ake »

Har aldrig kostat 3.000 att dra in någon fiber någonstans. 15.000 kostade det på 00-talet vilket är typ 20.000 idag justerat för inflation.

Men dra in laddbox du, medan det finns bidrag/avdrag att få. Inte en dum idé.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Min gissning är nej. Laddboxarna har blivit betydligt billigare de senaste åren, samtidigt har de blivit mycket bättre. Du går ju inte heller och köper en smartphone flera år innan du behöver den.
Jämförelsen med fiber haltar betänkligt. Vi betalade 28000kr för fiber 2007. Då hette det att det minsann skulle bli mycket billigare abonnemang framöver än t.ex. mobilt bredband, och att fiber även totalt sett skulle bli den billigaste lösningen. Det har visat sig vara helt fel. Med facit i hand hade jag aldrig dragit in fiber i huset.
Och på samma sätt skulle jag inte installera en laddbox om jag inte behöver den. Såvida du inte vill skaffa elbil. Får man fråga varför du inte vill ha elbil? Inget illa menat, jag frågar av rent intresse. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
matjo690

Inlägg av matjo690 »

tor-ake skrev:
Har aldrig kostat 3.000 att dra in någon fiber någonstans. 15.000 kostade det på 00-talet vilket är typ 20.000 idag justerat för inflation.

Men dra in laddbox du, medan det finns bidrag/avdrag att få. Inte en dum idé.
Det beror nog på var du bor. Drog in för 8k för ett antal år sedan.
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare

Inlägg av Ghideon »

Det kan vara klokt att installera, även om elbilsköp inte är på gång. Avdragen kanske tas bort när elbil & hemladdning blir "standard"*.
Om många i bekantskapskretsen har elbil är det fint att kunna erbjuda laddning när de kommer på besök?
Förberedd laddning öppnar även för att kunna låna eller hyra en elbil eller köpa med kort varsel om behovet uppstår.

*) Jämförelse med fiber/dator; om jag minns sätt var hem-pc-paket ett delvis subventionerat koncept för många år sedan innan "alla" hade dator.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Radhus kan vara billigare, alternativt om man lägger en del av kostnaden i en samfällighet, eller gör gratisjobb själv. Eller kan använda befintliga rör.

15' var priset för friliggande småhus där man var tvungen att gräva i snitt 30m kabeldike per hus samt sätta upp ny utrustning för att switcha trafiken, och gräva dike bort till stadsnätet anslutningspunkt.

Stockholmsförort.

Betalade f.ö. 12.000 för att få Telias kopparkablar indragna 2006, nybygge. Snacka om pengar i sjön. :-)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det är en lågoddsare att bidrag/avdrag för laddbox försvinner ganska snart. Låter ju på regeringen som att alla typer av elbilssubventioner försvinner under nästa mandatperiod.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tretor skrev:
Hej! Drog in fiber i huset för 20 000 efter att jag köpte det, fick veta från grannen att det hade kostat typ 3000 spänn på 00-talet när man först drog fram fibern. Kan man applicera detta tänk även på laddinfrastruktur idag? Alltså, kan det vara klokt att sätta in laddbox idag inför framtiden, att det blir dyrare och krångligare ju längre man väntar?

Har inte elbil idag och kanske inte kommer skaffa det förrän om flera år, kanske rentav hinner sälja huset innan.
Det kommer troligen höja värdet på bostaden om du har både fiber och Typ2-uttag installerat. Så passa på medans du ännu får 50% i bidrag. Kommer sannolikt att försvinna snart. Det blir ju även allt troligare att släktingar eller andra bekanta skaffar elbil i framtiden, och då underlättar du ju kanske även för de att besöka dig i vissa fall.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är du på väg att köpa elbil så kan det vara bra att ha det fixat innan bilen kommer, annars skulle jag vänta. Laddboxar är ju egentligen bara glorifierade vägguttag och kommer förmodligen sjunka i pris under kommande år. Men iofs kommer bidraget/avdraget förmodligen försvinna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Är du på väg att köpa elbil så kan det vara bra att ha det fixat innan bilen kommer, annars skulle jag vänta. Laddboxar är ju egentligen bara glorifierade vägguttag och kommer förmodligen sjunka i pris under kommande år. Men iofs kommer bidraget/avdraget förmodligen försvinna.
Det är det jag menar. Men jag tycker inte att man ska köpa nånting bara för att staten betalar ut bidrag. Det är en dålig motivering. Dessutom gör ju bidraget att priserna hålls uppe just nu. Så fort bidraget försvinner så sjunker priserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Fiberkostnaden består väl mest av grävarbete. Kostnaden för fiberuttaget i huset och tillhörande fiberbox är väl det lilla.
Grävningen blir såklart billigare om det görs till alla på en gång.

Jag ser inte mycket likhet med installation av laddbox. De är oskäligt dyra idag så varför skynda. Framöver kanske de blir billigare och kanske får fler funktioner (V2G, nätbalanseringstjänster?). Så vänta, om du ändå inte har annan elarbete inplanerat.
Laddboxen

Inlägg av Laddboxen »

Installerade fiber i mitt hus i Stockholm i november förra året. Tidigare ägare hade inte valt att ansluta för ca 15 år sedan. 1000/100 Mbit kostade 0 kr. Tvungen att välja ett abonnemang md 12 mån bindningstid som kostar 550 kr/mån.

Dagens laddboxar klarar inte dubbelriktad laddström och därmed inte V2G/V2H.
Måste alltså byta boxen om det önskas i framtiden.

Har själv en 22 kW box på fasaden men den fick jag gratis av Seat vid bilköp.
Tretor

Inlägg av Tretor »

Tack för alla svaren!! Kommer nog att släppa tanken, misstänkte också att laddbox inte riktigt är jämförbart med fiber. En annan tveksamhet är om jag ska sätta boxen i eller utanför garaget, det lär ju vara risk för att det måste ändras när det väl blir dags för elbil, för mig eller nästa ägare till huset.

Ingen elbil för mig ännu, jag gillar att skruva själv och har en gammal Prius som är billig att äga (så länge katalysatorn får sitta kvar). Och så kör jag inte så mycket, ganska mycket kollektivtrafik och cyklande till vardags. Bilen är mer för fritidsresor. Tänker lite att såna som mig kan köra slut på fossilbilarna medan ni andra uppgraderar er.

Glad påsk till er!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Grannen satte upp solceller på taket i fjol. Passade då på att även sätta upp laddbox när elektrikern ändå var där och fixade. Nu ett år senare beställde hon en VW ID.4 som hon får om några månader.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tretor skrev:
Ingen elbil för mig ännu, jag gillar att skruva själv och har en gammal Prius som är billig att äga (så länge katalysatorn får sitta kvar). Och så kör jag inte så mycket, ganska mycket kollektivtrafik och cyklande till vardags. Bilen är mer för fritidsresor. Tänker lite att såna som mig kan köra slut på fossilbilarna medan ni andra uppgraderar er.

Glad påsk till er!
Gillar du att skruva så passar en gammal Model S dig nog perfekt. Många ”roliga” små fel som är lätta att skruva med. Bilen är vettigt uppbyggt och det går att skruva bort saker.

Nej, det är inte vettigt att köra slut på fossilbilarna. Deras utsläpp sker när man använder dem och därför ska de användas så lite till som möjligt. Om man ser till miljön.
https://sverigesradio.se/artikel/7348243

Sem är det ju en helt annan sak med ekonomin. Där krävs det ju lite körsträcka för att det ska gå plus.
Fader J
elbilist

Inlägg av Fader J »

Om du mer eller mindre vet var du i framtiden vill ha en laddbox och du ändå ska gräva där i krokarna (dvs boxen ej placerad på hus/garagefasad eller i garage) så är det alltid läge att lägga rör för framtida kabeldragning om marginalkostnaden är låg. Och som någon skrev ovan i tråden, ska du ha hem en elektriker för en drös jobb så kan det vara läge att göra det i samma veva bara för att ha det gjort. Det är ju en del energi som går åt att ha kontakt med hantverkare, men som alltid är det en fråga om total livssituation.
El-ioniq sedan 2018.
Skriv svar