GPS problem
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
GPS problem
De senaste dagarna har jag flera gånger råkat ut för att GPS kartan inte rör sig. Den står kvar på samma ställe resan började trots att man har åkt iväg.
Det har hänt mig i båda av våra bilar, både Tesla Model 3 och Kia Soul EV så det verkar inte vara något Tesla-specifikt.
Har ni råkat ut för liknande? Att GPS kartan tror bilen står still trots att ni åker?
Är det GPS störningar? (Kriget är det första man tänker på.)
Det har hänt mig i båda av våra bilar, både Tesla Model 3 och Kia Soul EV så det verkar inte vara något Tesla-specifikt.
Har ni råkat ut för liknande? Att GPS kartan tror bilen står still trots att ni åker?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: GPS problem
Jag har fått mycket märkliga spår när jag springer också. Inte igår, men både måndag och tisdag blev det väldigt konstigt. Får se hur det blir idag!
Men det stod inte helt stilla.
Men det stod inte helt stilla.
Model Y LR AWD 2022
Kan ju va att USA har börjat trixa med GPS:n för att jävlas med Ryssland.TiborBlomhall skrev:De senaste dagarna har jag flera gånger råkat ut för att GPS kartan inte rör sig. Den står kvar på samma ställe resan började trots att man har åkt iväg.
Andra blir också lidande då, men det får man väl stå ut med.
Dom kanske kan stänga av satelliterna när dom passerar över Ryssland
Ryssland har ett eget system, GLONASS. Täcker hela globen sedan 10 år tillbaka, ungefär.expat skrev:Kan ju va att USA har börjat trixa med GPS:n för att jävlas med Ryssland.TiborBlomhall skrev:De senaste dagarna har jag flera gånger råkat ut för att GPS kartan inte rör sig. Den står kvar på samma ställe resan började trots att man har åkt iväg.
Andra blir också lidande då, men det får man väl stå ut med.
Dom kanske kan stänga av satelliterna när dom passerar över Ryssland
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- TiborBlomhall
Då får de justera sina koordinater för det funkar inte norr om Stockholm, längs med E4 och E18.expat skrev:Dom kanske kan stänga av satelliterna när dom passerar över Ryssland
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag hade samma problem i Teslan igår. Provade att göra en omstart men det hjälpte naturligtvis inte.TiborBlomhall skrev:De senaste dagarna har jag flera gånger råkat ut för att GPS kartan inte rör sig. Den står kvar på samma ställe resan började trots att man har åkt iväg.
Det är generellt väldigt mycket störningar i de satellitbaserade navigationssystemen just nu och det har helt säkert med kriget i Ukraina att göra.
När vi flyger ner över sydöstra Östersjön mot Kaliningrad är den satellitbaserade navigeringen oftast helt utslagen. Så har det varit sedan invasionen började.
Jag har även kollegor som flyger i östra medelhavet och de har samma problem där.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hade problem med GPS:en för nån vecka sen då appen trodde att bilen var i sydkinesiska sjön periodvis.
Bilen hoppade fram och tillbaka mellan olika platser (I teslas app dvs).
Antog att det hade med Ukarina/Ryssland att göra......
Bilen hoppade fram och tillbaka mellan olika platser (I teslas app dvs).
Antog att det hade med Ukarina/Ryssland att göra......
Ryssland är långt framme när det gäller att störa GPS och om det nu är riktiga störningar är det dom, och inte USA, som ligger bakom.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- TiborBlomhall
Försökte slå på autopiloten på E18 idag men det var ingen bra idé då bilen trodde att den fortfarande stod hemma på 30-väg... 

Detta belyser något intressant, vad hände?TiborBlomhall skrev:Försökte slå på autopiloten på E18 idag men det var ingen bra idé då bilen trodde att den fortfarande stod hemma på 30-väg...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- TiborBlomhall
Bilen började sakta ner till 30 och vägrade när jag försökte öka på max tillåten hastighet med höger tumhjul på ratten för det får man inte på 30-vägen hemma hos oss.
Så det blev till att snabbt stänga av autopiloten och köra manuellt till jobbet. Har inte gjort det på minst ett år. Ack vilka i-landsproblem...
Så det blev till att snabbt stänga av autopiloten och köra manuellt till jobbet. Har inte gjort det på minst ett år. Ack vilka i-landsproblem...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Men farthållaren funkar väl ändå?TiborBlomhall skrev:Bilen började sakta ner till 30 och vägrade när jag försökte öka på max tillåten hastighet med höger tumhjul på ratten för det får man inte på 30-vägen hemma hos oss.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Normalt sett så bryr sig inte bilen om några hastighetsgränser alls när man bara använder farthållaren. Så det vore konstigt om den gör det när den har fel GPS-position.TiborBlomhall skrev:Inte testat men jag tror det blir samma problem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det beror väl på hur man ställt in i "settings" om farthållaren ska ta nuvarande hastighet eller hastighet enligt kartdata? Jag kör alltid med "nuvarande hastighet" och då tror jag inte GPSen påverkar.Nicke Nyfiken skrev:Normalt sett så bryr sig inte bilen om några hastighetsgränser alls när man bara använder farthållaren. Så det vore konstigt om den gör det när den har fel GPS-position.TiborBlomhall skrev:Inte testat men jag tror det blir samma problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Förmodligen ryssarna som stör ut GPS. Det var väl rabalder för nått år sedan när ingen GPS-mottagare fungerade i norra Sverige. Ingen förklaring fanns förutom att man misstänkte att Ryssland störde ut GPS-mottagarna. Vilket tydligen är relativt enkelt.
Edit: verkar som finnarna har problem med störningar på GPS efter gränsen mot Ryssland.
Edit: verkar som finnarna har problem med störningar på GPS efter gränsen mot Ryssland.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag hade samma problem sedan igår, även efter omstart.
Testade sedan, efter lite googlande, att dra ut usb-anslutningar (trådlös laddare och sentry) och starta om igen.
Då hittade den position igen och fungerar nu.
Testade sedan, efter lite googlande, att dra ut usb-anslutningar (trådlös laddare och sentry) och starta om igen.
Då hittade den position igen och fungerar nu.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Den enda skillnaden på ”hastighetsgräns” och ”nuvarande hastighet” är den initiala hastigheten när man startar farthållaren. Sedan kan man sätta vilken hastighet man vill för bilen bryr sig inte om några hastighetsgränser, oavsett vilken ”setting” man valt.renes skrev:Det beror väl på hur man ställt in i "settings" om farthållaren ska ta nuvarande hastighet eller hastighet enligt kartdata? Jag kör alltid med "nuvarande hastighet" och då tror jag inte GPSen påverkar.Nicke Nyfiken skrev:Normalt sett så bryr sig inte bilen om några hastighetsgränser alls när man bara använder farthållaren. Så det vore konstigt om den gör det när den har fel GPS-position.TiborBlomhall skrev:Inte testat men jag tror det blir samma problem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015