Förberedelse inför leverans av M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Förberedelse inför leverans av M3

Inlägg av tomishu »

Så, nu är det gjort! Har beställt mig en Tesla som beräknas komma November. Kan ju bli tidigare också, men förhoppningsvis inte för tidigt då det behöver fixas lite här hemma. :)
Behöver lite tips inför allt som komma skall.

1) Laddbox. Kommer behöva dra ny el till garaget då förra ägaren gjort nån lekmansdragning för många år sen. Inget problem då svärfar är elektriker. Men sen ska det väljas laddbox, och då har jag fastnat för Easee, verkar få bra omdömen och har 4G då vårt Wi-Fi inte når garaget. Men det finns ju en hel del installatörer, och då undrar jag vilken installatör ni rekommenderar? Gärna någon lokal firma i Linköping, men en rikstäckande som håller vad de lovar funkar också. :)
Hade gärna valt Teslas egen laddare, men Wi-Fi kommer inte funka för oss som sagt…

2) Behandling. Tänker att jag ska ge bilen lite kärlek med keramisk lackförsegling och underredsbehandling. Behöver jag göra något mer än det, eller är t.o.m. det overkill? Aldrig köpt ny bil förut. Till saken hör att varken jag eller frun är typen som polerar och tvättar bil med någon entusiasm, däremot har vi tänkt anlita en lokal firma som genomför handtvätt för 149/199:-. Tvättautomater går bort fr.o.m. denna bil. :)

3) Tillbehör. Vilka tillbehör är bra att införskaffa? Jag tänker allvädersmattor (då barnen gärna drar in snö i bilen) och stänkskärmar. Vad finns det mer, både praktiskt och sånt där som ni tycker höjer livskvalitén med Tesla? Är så klart öppen för 3:e parts tillverkare.

4) Vinterdäck. Behöver inhandla vinterdäck med fälg. Gärna 18” med så tysta däck som möjligt. Tänkt pris 15k, gärna under så länge inte kvalitén kompromissas för mkt. Kan gå upp till 20k om man får mkt mer för pengarna så klart. Öppen för allt, så ’hit me’ med bilder och recensioner. :)

5) Försäkring. Jag kommer så klart ta en halvförsäkring, tänker LF första tre åren då vi har det mesta andra där. Eller finns det andra bolag som skulle passa mig bättre och ger bättre assistans tex vid punka på motorvägen?

6) När jag hämtar bilen i Norrköping kommer jag vilja checka av så mkt som möjligt innan jag kör därifrån. Finns det nån bra och färdig checklista jag kan ha med mig så jag inte missar väsentliga saker?

7) Tänkt införskaffa laddtaggar att förvara i handskfacket till Mer, Incharge och Fortum för att täcka av de lite längre resorna i inlandet mellan Linköping och Falun. Städer vi passerar med jämna mellanrum (beroende på rutt) är Örebro, Västerås, Katrineholm och (framförallt) Köping. Räcker de brickorna, eller finns det nån mer att komplettera med?

8) Vad mer behöver jag tänka på? :D

Blev medlem nyligen, men redan läst här i ett par veckor och lärt mig massor. Men otroligt svårt att hitta specifik info med sökfunktionen, därav ber jag er ödmjukt om hjälp. <3
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Förberedelse inför leverans av M3

Inlägg av holden »

Du har ju SuC i Arboga. Tillbehör förutom gummimattor behövs inte tycker jag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

tomishu skrev:
Så, nu är det gjort! Har beställt mig en Tesla som beräknas komma November. Kan ju bli tidigare också, men förhoppningsvis inte för tidigt då det behöver fixas lite här hemma. :)
Behöver lite tips inför allt som komma skall.

1) Laddbox. Kommer behöva dra ny el till garaget då förra ägaren gjort nån lekmansdragning för många år sen. Inget problem då svärfar är elektriker. Men sen ska det väljas laddbox, och då har jag fastnat för Easee, verkar få bra omdömen och har 4G då vårt Wi-Fi inte når garaget. Men det finns ju en hel del installatörer, och då undrar jag vilken installatör ni rekommenderar? Gärna någon lokal firma i Linköping, men en rikstäckande som håller vad de lovar funkar också. :)
Hade gärna valt Teslas egen laddare, men Wi-Fi kommer inte funka för oss som sagt…

2) Behandling. Tänker att jag ska ge bilen lite kärlek med keramisk lackförsegling och underredsbehandling. Behöver jag göra något mer än det, eller är t.o.m. det overkill? Aldrig köpt ny bil förut. Till saken hör att varken jag eller frun är typen som polerar och tvättar bil med någon entusiasm, däremot har vi tänkt anlita en lokal firma som genomför handtvätt för 149/199:-. Tvättautomater går bort fr.o.m. denna bil. :)

3) Tillbehör. Vilka tillbehör är bra att införskaffa? Jag tänker allvädersmattor (då barnen gärna drar in snö i bilen) och stänkskärmar. Vad finns det mer, både praktiskt och sånt där som ni tycker höjer livskvalitén med Tesla? Är så klart öppen för 3:e parts tillverkare.

4) Vinterdäck. Behöver inhandla vinterdäck med fälg. Gärna 18” med så tysta däck som möjligt. Tänkt pris 15k, gärna under så länge inte kvalitén kompromissas för mkt. Kan gå upp till 20k om man får mkt mer för pengarna så klart. Öppen för allt, så ’hit me’ med bilder och recensioner. :)

5) Försäkring. Jag kommer så klart ta en halvförsäkring, tänker LF första tre åren då vi har det mesta andra där. Eller finns det andra bolag som skulle passa mig bättre och ger bättre assistans tex vid punka på motorvägen?

6) När jag hämtar bilen i Norrköping kommer jag vilja checka av så mkt som möjligt innan jag kör därifrån. Finns det nån bra och färdig checklista jag kan ha med mig så jag inte missar väsentliga saker?

7) Tänkt införskaffa laddtaggar att förvara i handskfacket till Mer, Incharge och Fortum för att täcka av de lite längre resorna i inlandet mellan Linköping och Falun. Städer vi passerar med jämna mellanrum (beroende på rutt) är Örebro, Västerås, Katrineholm och (framförallt) Köping. Räcker de brickorna, eller finns det nån mer att komplettera med?

8) Vad mer behöver jag tänka på? :D

Blev medlem nyligen, men redan läst här i ett par veckor och lärt mig massor. Men otroligt svårt att hitta specifik info med sökfunktionen, därav ber jag er ödmjukt om hjälp. <3
Varför köper du inte vinterdäcken via Tesla?
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

holden skrev:
Köping brukar vara det längsta vi kan ta oss utan att barnen börjar gråta pga hunger. :D Men Arboga är bara 2-3 mil extra på resan annars. Råkar det finnas nåt bra matställe i närheten av suc:en? :)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

tomishu skrev:
holden skrev:
Köping brukar vara det längsta vi kan ta oss utan att barnen börjar gråta pga hunger. :D Men Arboga är bara 2-3 mil extra på resan annars. Råkar det finnas nåt bra matställe i närheten av suc:en? :)
Dinners och Donken, brukar bli det senare om barnen får välja.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

Gadiel skrev:

Varför köper du inte vinterdäcken via Tesla?
Var nära att ta dem, men kändes tungt att betala 22k när fälgarna inte föll mig (eller frun) i smaken öht.
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

holden skrev:
tomishu skrev:
holden skrev:
Barnen tycker inte om mcd, men då ska vi testa dinners i alla fall. :) Tack för tipset!
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

tomishu skrev:
.../ Blev medlem nyligen, men redan läst här i ett par veckor och lärt mig massor. Men otroligt svårt att hitta specifik info med sökfunktionen, därav ber jag er ödmjukt om hjälp. <3
Jag har heller aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Tror du kommer kunna hitta rätt mycket trådar om det du undrar över ovan på det sättet. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

1. Vad är det du vill kunna se i laddaren eller varför behöver den vara uppkopplad?

2. underrede är väl lite overkill skulle jag säga. Inte fel, men bilen är täckt av plast under så det är inte direktutsatt.
Bättre i så fall att smörja upp alla bromsar. Det är väl ungefär samma kostnad. (OBS! inget tesla-specifikt, det borde man göra med alla nya bilar)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Ang 1

Kom i håg att du kan få lite problem med att få programuppdateringar till bilen om du inte har Wi-Fi.
Går att leva med men kan vara värt att se om det går att utöka Wi-Fi , finns olika sätt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tomishu skrev:
holden skrev:
tomishu skrev:
holden skrev:
Barnen tycker inte om mcd, men då ska vi testa dinners i alla fall. :) Tack för tipset!
Burger king ett par hundra meter bort också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag köpte en extra mesh-enhet till garaget men det är ju inte alls nödvändigt, uppdateringarna kommer att dyka upp på skärmen ändå och har du inte Wi-Fi får du internetdela mobilen och ladda hem dom, inte värre än så.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Fluffy skrev:
Ang 1

Kom i håg att du kan få lite problem med att få programuppdateringar till bilen om du inte har Wi-Fi.
Går att leva med men kan vara värt att se om det går att utöka Wi-Fi , finns olika sätt
Min Wi-Fi når inte garaget, delar från telefonen, fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

ducce916m skrev:
Fluffy skrev:
Ang 1

Min Wi-Fi når inte garaget, delar från telefonen, fungerar utmärkt.
Har du ström i garaget? I så fall har du provat med homeplugs för att förlänga Wi-Fi?
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

infelicitas skrev:
1. Vad är det du vill kunna se i laddaren eller varför behöver den vara uppkopplad?

2. underrede är väl lite overkill skulle jag säga. Inte fel, men bilen är täckt av plast under så det är inte direktutsatt.
Bättre i så fall att smörja upp alla bromsar. Det är väl ungefär samma kostnad. (OBS! inget tesla-specifikt, det borde man göra med alla nya bilar)
Jadu, man kanske inte alls behöver ha boxen uppkopplad? Det är väl om den behöver uppdateras, men att sätta igång laddningen kanske sköts genom bilen istället? Vi har inget behov av att ladda när det är som billigast då vi har bunden el, så tibber är inget vi har nytta av i en Easee...
Ok så underredet kan vi låta vara, och tack för tipset om smörjningen. Behöver man göra sånt ofta? (Som sagt, vi har aldrig köpt ny bil, och de vi haft har vi bara kört tills det är dags att laga.) :D
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

Fluffy skrev:
Ang 1

Dyker det upp en notifiering när det är dags att uppdatera? I så fall kanske jag kan parkera nära huset för där har vi wifi utomhus. Eller som någon annan skrev skulle jag kunna utnyttja mobilens hotspot de gångerna. Men så klart vore det skönt om sånt gick mer "automagiskt". :D
Annars har jag kollat på om jag skulle utöka nätverket till garaget genom att utnyttja elnätet, men det är ett kallgarage så det känns som den maskinvaran kan må lite tråkigt under de kalla månaderna. :/
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

holden skrev:
Jag köpte en extra mesh-enhet till garaget men det är ju inte alls nödvändigt, uppdateringarna kommer att dyka upp på skärmen ändå och har du inte Wi-Fi får du internetdela mobilen och ladda hem dom, inte värre än så.
Aha, frågade en annan om det notifieras på skärmen. Men då kan jag väl bara ställa bilen nära huset nån dag när jag ändå ska iväg senare så når vårt wifi ut dit. :) Borde väl funka att den kopplar upp sig per automatik om man ställt in det en gång förut, precis som med vilken annan wifi-apparat som helst?
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

SwedishAdvocate skrev:
tomishu skrev:
.../ Blev medlem nyligen, men redan läst här i ett par veckor och lärt mig massor. Men otroligt svårt att hitta specifik info med sökfunktionen, därav ber jag er ödmjukt om hjälp. <3
Jag har heller aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Tror du kommer kunna hitta rätt mycket trådar om det du undrar över ovan på det sättet. ;)
Tack, det ska jag testa! :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

tomishu skrev:
holden skrev:
Aha, frågade en annan om det notifieras på skärmen. Men då kan jag väl bara ställa bilen nära huset nån dag när jag ändå ska iväg senare så når vårt wifi ut dit. :) Borde väl funka att den kopplar upp sig per automatik om man ställt in det en gång förut, precis som med vilken annan wifi-apparat som helst?
Japp, har du kopplat upp en gång mot ditt wifi så kommer den ihåg det.
Och det kommer en notis i appen och bilen när det finns en uppdatering. Dock syns den inte i bilen direkt numera, man måste klicka nere till vänster på bil-ikonen för att få upp den. Det kanske ändras tillbaka igen, onödigt krångligt tycker jag.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Har du funderat på någon form av lastbalansering och sneglat på Tibber pulse så kräver det att pulse och easee är uppkopplad på samma wifi. Jag passade på att dra ner en nätverkskabel samtidigt med elen. Satte den gamla routern där som en AP. Också kallgarage så vi får se hur den klarar kylan och ev fukt. Kör pulse och easee.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare

Inlägg av tomishu »

Icerman skrev:
Har du funderat på någon form av lastbalansering och sneglat på Tibber pulse så kräver det att pulse och easee är uppkopplad på samma wifi. Jag passade på att dra ner en nätverkskabel samtidigt med elen. Satte den gamla routern där som en AP. Också kallgarage så vi får se hur den klarar kylan och ev fukt. Kör pulse och easee.
Ojoj, nu har jag missat nåt känner jag, eller?
Jag är inne på Easee med lastbalansering, men ingen Tibber-anslutning. Men måste jag ha wifi då?
Java
elbilist

Inlägg av Java »

tomishu skrev:
Icerman skrev:
Ojoj, nu har jag missat nåt känner jag, eller?
Jag är inne på Easee med lastbalansering, men ingen Tibber-anslutning. Men måste jag ha wifi då?
Jag kör med Easee och manuellt lastbegränsning dvs, laddar 8A mellan 2200 och 0700.
Last/Ström-begränsning kan du lägga till i efterhand om du så önskar eller behöver.
Skriv svar