Behöver lite tips inför allt som komma skall.
1) Laddbox. Kommer behöva dra ny el till garaget då förra ägaren gjort nån lekmansdragning för många år sen. Inget problem då svärfar är elektriker. Men sen ska det väljas laddbox, och då har jag fastnat för Easee, verkar få bra omdömen och har 4G då vårt Wi-Fi inte når garaget. Men det finns ju en hel del installatörer, och då undrar jag vilken installatör ni rekommenderar? Gärna någon lokal firma i Linköping, men en rikstäckande som håller vad de lovar funkar också.

Hade gärna valt Teslas egen laddare, men Wi-Fi kommer inte funka för oss som sagt…
2) Behandling. Tänker att jag ska ge bilen lite kärlek med keramisk lackförsegling och underredsbehandling. Behöver jag göra något mer än det, eller är t.o.m. det overkill? Aldrig köpt ny bil förut. Till saken hör att varken jag eller frun är typen som polerar och tvättar bil med någon entusiasm, däremot har vi tänkt anlita en lokal firma som genomför handtvätt för 149/199:-. Tvättautomater går bort fr.o.m. denna bil.

3) Tillbehör. Vilka tillbehör är bra att införskaffa? Jag tänker allvädersmattor (då barnen gärna drar in snö i bilen) och stänkskärmar. Vad finns det mer, både praktiskt och sånt där som ni tycker höjer livskvalitén med Tesla? Är så klart öppen för 3:e parts tillverkare.
4) Vinterdäck. Behöver inhandla vinterdäck med fälg. Gärna 18” med så tysta däck som möjligt. Tänkt pris 15k, gärna under så länge inte kvalitén kompromissas för mkt. Kan gå upp till 20k om man får mkt mer för pengarna så klart. Öppen för allt, så ’hit me’ med bilder och recensioner.

5) Försäkring. Jag kommer så klart ta en halvförsäkring, tänker LF första tre åren då vi har det mesta andra där. Eller finns det andra bolag som skulle passa mig bättre och ger bättre assistans tex vid punka på motorvägen?
6) När jag hämtar bilen i Norrköping kommer jag vilja checka av så mkt som möjligt innan jag kör därifrån. Finns det nån bra och färdig checklista jag kan ha med mig så jag inte missar väsentliga saker?
7) Tänkt införskaffa laddtaggar att förvara i handskfacket till Mer, Incharge och Fortum för att täcka av de lite längre resorna i inlandet mellan Linköping och Falun. Städer vi passerar med jämna mellanrum (beroende på rutt) är Örebro, Västerås, Katrineholm och (framförallt) Köping. Räcker de brickorna, eller finns det nån mer att komplettera med?
8) Vad mer behöver jag tänka på?

Blev medlem nyligen, men redan läst här i ett par veckor och lärt mig massor. Men otroligt svårt att hitta specifik info med sökfunktionen, därav ber jag er ödmjukt om hjälp. <3