https://www.di.se/hallbart-naringsliv/t ... ustralien/Tyskland ersätter rysk naturgas med grön vätgas – från Australien.
Tyskland vill ersätta en tredjedel av sina ryska gasimporter med grön vätgas från Australien.
Eon har tecknat en avsiktsförklaring med Fortescue om att importera fem miljoner ton.
Något som kräver investeringar på 50 miljarder dollar från den sistnämnda parten, rapporterar Financial Times.
Tyskland ersätter rysk naturgas med vätgas från Australien
Moderator: Redaktion
Tyskland ersätter rysk naturgas med vätgas från Australien
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tyskland ersätter rysk naturgas med vätgas från Australi
I den situation som råder så måste det väl ändå gå att skynda på alla processer? 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det kan bli tvärstopp i gasleveranserna från Ryssland.
https://www.energinyheter.se/20220330/2 ... r-krisplanKraftmätning med Ryssland om gasbetalning - Tyskland aktiverar krisplan.
Ett antal stora västländer nekar till Putins krav på att betala gas med rubel. Det får nu Putins talesman att hota med att stänga ventilerna.
Därför har Tyskland aktiverat en krisplan för att säkerställa leveranser av naturgas på grund av oro för att Rysslands invasion av Ukraina kan störa gasleveranserna, meddelar Bloomberg.
Under en presskonferens nyligen sa Tysklands ekonomiminister Robert Habeck att landets regering aktiverat den första fasen av tre möjliga i planen för att hantera den pressade energiförsörjningen, skriver Bloomberg.
Den ryska invasionen av Ukraina har gjort energiförsörjningen till ett nyckelelement i konflikten mellan väst och Ryssland, där ryssarna står för enorma leveranser av naturgas till europeiska länder.
I förra veckan uttalade Rysslands president Vladimir Putin att Ryssland i framtiden endast kommer att sälja gas i sin egen valuta, rubeln, till EU-länder, USA, Storbritannien, Kanada, Norge, Singapore, Sydkorea, Schweiz, Ukraina och EU-länder.
I måndags kom G7-länderna sedan överens om att avvisa den praxisen. Dessa är Tyskland, Italien, Japan, Storbritannien, USA och Kanada.
Ryssland har till dags dato inte lämnat något svar med anledningen av detta.
- Vi har verkligen inte för avsikt att engagera oss i välgörenhet, att skicka gas till Västeuropa gratis, säger den ryske presidentens talesman Dmitrij Peskov, enligt den amerikanska tv-stationen PBS.
- Ingen betalning - ingen gas, säger han också utan att svara på vad som ska hända efter att G7-länderna avvisat ryssarnas krav på betalning i rubel.
Drygt 40 procent av gasen till EU-länderna kommer idag från Ryssland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Intressant. Lär kunna påverka inflationen för energipriserna ännu mer på kort sikt.
MVH
MVH
Grön vätgas från Australien. Jaha. Låter ju spännande. Mig veterligen ligger vätgas inte bara omkring på marken utan den måste produceras med el. Med tanke på att just Australien har en jäkla massa kolkraft undrar jag hur grön en där vätgasen blir. Bortsett från att den måste fraktas bokstavligen runt halva jordklotet. Hade det inte varit bättre att producera vätgas på plats, så nära slutkunderna som möjligt?
Den där vätgasen blir nog minst lika ogrön som Putins naturgas. Fast Tyskland har ju hittat på en egen definition för vad grönt betyder.
Den där vätgasen blir nog minst lika ogrön som Putins naturgas. Fast Tyskland har ju hittat på en egen definition för vad grönt betyder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Grundprincip i världen: lägg ner fungerande kärnkraft och ersätt med kolkraft (dåligt för miljön) eller vindkraft (volatila och höga priser när det blir kallt därmed blåser lite). 

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jo hade samma frågor.. Och utöver dessa frågor så har jag för mig man brukar säga att vätgas är svårt att lagra och därmed transportera långt.. Har för mig jag läst artiklar där man pratat om att man mer eller mindre haft planer på att tillverka vätgasen bredvid macken.mati skrev:Grön vätgas från Australien. Jaha. Låter ju spännande. Mig veterligen ligger vätgas inte bara omkring på marken utan den måste produceras med el. Med tanke på att just Australien har en jäkla massa kolkraft undrar jag hur grön en där vätgasen blir. Bortsett från att den måste fraktas bokstavligen runt halva jordklotet. Hade det inte varit bättre att producera vätgas på plats, så nära slutkunderna som möjligt?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det går säkert att lösa rent tekniskt, men det är inte lika enkelt att hantera vätgas jämfört med Putin-prutt.chaffis75 skrev:Jo hade samma frågor.. Och utöver dessa frågor så har jag för mig man brukar säga att vätgas är svårt att lagra och därmed transportera långt.. Har för mig jag läst artiklar där man pratat om att man mer eller mindre haft planer på att tillverka vätgasen bredvid macken.
Det är patetiskt att se hur Tyskland nu på alla möjliga sätt försöker ta sig ur beroendet av Ryssland, ett beroende som man har skapat själv, inte för att man tvungen utan för att man ville.
Nu ska de ju importera naturgas från Qatar istället. Jag mår illa av att höra tyska politiker hur de försöker förklara att Qatar egentligen inte är så illa, typ att det är bara en liten liten liten diktatur osv. De gör samma misstag igen.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Priset på uran drar nu också iväg.martinot skrev:Grundprincip i världen: lägg ner fungerande kärnkraft och ersätt med kolkraft (dåligt för miljön) eller vindkraft (volatila och höga priser när det blir kallt därmed blåser lite).
Monetär reform och 100% förnyelsebart energisystem + lagring och transportsystem samt Negawatt är räddningen men allt detta görs inte över en natt. Peak allt är mänskligheten största problem som vi inte pratar om (fördelen är att IPCCs värsta prognoser inte slår in då det inte finns tillräckligt med olja,gas och kol att nå till detta scenario).
Tror det var Richard Heinberg som sade ungefär såhär: Det kanske mest intressanta med peak oil är att vi inte kommer prata om peak oil utan vi kommer prata om alla konflikter och kriser som pågår.
MVH samt allt lär kunna bli dyrare på kort sikt (om än korta dippar där det blir lite billigare).
mati skrev:Det går säkert att lösa rent tekniskt, men det är inte lika enkelt att hantera vätgas jämfört med Putin-prutt.chaffis75 skrev:Jo hade samma frågor.. Och utöver dessa frågor så har jag för mig man brukar säga att vätgas är svårt att lagra och därmed transportera långt.. Har för mig jag läst artiklar där man pratat om att man mer eller mindre haft planer på att tillverka vätgasen bredvid macken.
Det är patetiskt att se hur Tyskland nu på alla möjliga sätt försöker ta sig ur beroendet av Ryssland, ett beroende som man har skapat själv, inte för att man tvungen utan för att man ville.
Nu ska de ju importera naturgas från Qatar istället. Jag mår illa av att höra tyska politiker hur de försöker förklara att Qatar egentligen inte är så illa, typ att det är bara en liten liten liten diktatur osv. De gör samma misstag igen.
Man tänker ju som novis på att i Tyskland där är man rationella och har ordning och reda. Men sen verkar homeopati och annan alternativmedicin vara stort och så har man nu helt irrationellt snabbavvecklat kärnkraften utan att ha några bra och genomtänkta alternativ. Verkar ju vara något lite känslostyrt och "flummigt" i den tyska folksjälen också vid sidan av den där "Ordnung muß sein"-genen?
Vet du hur det kommer sig mati? Är det sprunget från Rudolf Steiner? (Även om han tydligen var österrikare precis som en annan känd "tysk".

- NiklasTesla
- Teslaägare
Sanningen är den att vi alla (hela vår civilisation) är enormt beroende av ändliga energiresurser (som nu alla blir dyrare och dyrare då vi ligger kring peak utvinning) .
Kommer ta många år att åtgärda detta samt vara smärtsamt tyvärr då vi borde börjat rejält för längesedan.
MVH
Kommer ta många år att åtgärda detta samt vara smärtsamt tyvärr då vi borde börjat rejält för längesedan.
MVH
Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.NiklasTesla skrev:Sanningen är den att vi alla (hela vår civilisation) är enormt beroende av ändliga energiresurser (som nu alla blir dyrare och dyrare då vi ligger kring peak utvinning) .
MVH
Ja, det kan man fråga sig. Jag vet inte heller. Tyskland har blivit extremt ideologiskt, man fattar allt fler beslut utifrån en skruvad ideologi (inte olikt Sverige alltså) men man driver detta med tysk perfektionism ad absurdum. Och ingen verkar ha modet att höja rösten. Eller jo, de finns, men de får inte komma till tals längre. Man fattar inga beslut längre utifrån vad som är vettigt och klokt, utan allt är helt känslostyrt. Och trots att man annars är så himla rädd för förändring så är man å andra sidan inte alls rädd att ta till drastiska åtgärder som inte sällan är helt oproportionerliga. Det är nåt konstigt som har hänt i Tyskland, men det är svårt att sätta fingret på vad det är och när det började. Det enda jag kan säga är att jag inte längre kan identifiera mig med landet där jag växte upp.MWall skrev:Man tänker ju som novis på att i Tyskland där är man rationella och har ordning och reda. Men sen verkar homeopati och annan alternativmedicin vara stort och så har man nu helt irrationellt snabbavvecklat kärnkraften utan att ha några bra och genomtänkta alternativ. Verkar ju vara något lite känslostyrt och "flummigt" i den tyska folksjälen också vid sidan av den där "Ordnung muß sein"-genen?
Vet du hur det kommer sig mati? Är det sprunget från Rudolf Steiner? (Även om han tydligen var österrikare precis som en annan känd "tysk".)
Lite osäker på vad du menar men för att kommentera uran kostanden så kan jag tänka mig (utan att veta) att detta är en väldigt liten del av kostanden för att producera en kWh kärnkrafts el..NiklasTesla skrev:Priset på uran drar nu också iväg.martinot skrev:Grundprincip i världen: lägg ner fungerande kärnkraft och ersätt med kolkraft (dåligt för miljön) eller vindkraft (volatila och höga priser när det blir kallt därmed blåser lite).
Monetär reform och 100% förnyelsebart energisystem + lagring och transportsystem samt Negawatt är räddningen men allt detta görs inte över en natt. Peak allt är mänskligheten största problem som vi inte pratar om (fördelen är att IPCCs värsta prognoser inte slår in då det inte finns tillräckligt med olja,gas och kol att nå till detta scenario).
Tror det var Richard Heinberg som sade ungefär såhär: Det kanske mest intressanta med peak oil är att vi inte kommer prata om peak oil utan vi kommer prata om alla konflikter och kriser som pågår.
MVH samt allt lär kunna bli dyrare på kort sikt (om än korta dippar där det blir lite billigare).
Sen är de som skrivs en ändlig resurs så ja kärnkraft ska bort men finns andra energi källor att ta bort som jag prioriterar betydligt högre (olja och kol är två exempel) , när de är klart så börjar vi ersätta kärnkraften..
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Dom verkar ha tittat för mycket på Sverige förutom det med perfektionismmati skrev:Ja, det kan man fråga sig. Jag vet inte heller. Tyskland har blivit extremt ideologiskt, man fattar allt fler beslut utifrån en skruvad ideologi (inte olikt Sverige alltså) men man driver detta med tysk perfektionism ad absurdum. Och ingen verkar ha modet att höja rösten. Eller jo, de finns, men de får inte komma till tals längre. Man fattar inga beslut längre utifrån vad som är vettigt och klokt, utan allt är helt känslostyrt. Och trots att man annars är så himla rädd för förändring så är man å andra sidan inte alls rädd att ta till drastiska åtgärder som inte sällan är helt oproportionerliga. Det är nåt konstigt som har hänt i Tyskland, men det är svårt att sätta fingret på vad det är och när det började. Det enda jag kan säga är att jag inte längre kan identifiera mig med landet där jag växte upp.MWall skrev:Man tänker ju som novis på att i Tyskland där är man rationella och har ordning och reda. Men sen verkar homeopati och annan alternativmedicin vara stort och så har man nu helt irrationellt snabbavvecklat kärnkraften utan att ha några bra och genomtänkta alternativ. Verkar ju vara något lite känslostyrt och "flummigt" i den tyska folksjälen också vid sidan av den där "Ordnung muß sein"-genen?
Vet du hur det kommer sig mati? Är det sprunget från Rudolf Steiner? (Även om han tydligen var österrikare precis som en annan känd "tysk".)

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Jag är snarare rädd att Sverige tvärtom tittar alldeles för mycket på Tyskland, men just inte när det gäller perfektionism. Annars verkar det ju som att Sverige försöker kopiera Tysklands ideologiska påfund i alla avseenden.Credde skrev:Dom verkar ha tittat för mycket på Sverige förutom det med perfektionism
Tack och lov har man ju i Sverige än så länge behållit vettet och inte försökt härma tyskarnas superpuckade genus-vurm. Här tycker man att det är lite fånigt när folk säger "hen", men det är ju egentligen inget större ingrepp i språket och ganska harmlöst. I Tyskland däremot är det numera inte längre politiskt korrekt att inte skriva <valfritt ord>*innen, för att tydliggöra att man minsann menar män och kvinnor. Alltså Autofahrer*innen, Bürger*innen, Student*innen, osv osv. Tänk om det hade sett ut så i svenska tidningar. Bilförar*innor, medborgar*innor, student*innor. Helt omöjligt att läsa skiten. Det har gått för långt, och det finns såklart ingen som helst förståelse för detta i befolkningen. Men alla gör det ändå.
Den dagen Sverige hoppar på det tåget bosätter jag mig på månens baksida för att slippa se eländet.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Tja, enorma mängder vet jag inte om jag håller med om, de samlade globala reserverna av kol, olja och uran motsvarar lite drygt 80 årsförbrukningar av 2015 års nivå.MWall skrev:Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.
Skulle vi faktiskt använda oss av de fossila delarna av detta, vilket är huvuddelen, så skulle vi hamna i en situation med klimatet som ligger långt utanför alla IPCC:s värsta scenarios.
Realistiskt har vi kanske 20-30 årsförbrukningar kvar av de ändliga resurserna innan de är slut eller i praktiken oanvändbara.
Det är inte politik, bara matematik. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Finns väl en massa uran i Sverige också som just nu är förbjudet att bryta. Det kanske vi skulle kunna ändra på?fth skrev:Tja, enorma mängder vet jag inte om jag håller med om, de samlade globala reserverna av kol, olja och uran motsvarar lite drygt 80 årsförbrukningar av 2015 års nivå.MWall skrev:Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.
Skulle vi faktiskt använda oss av de fossila delarna av detta, vilket är huvuddelen, så skulle vi hamna i en situation med klimatet som ligger långt utanför alla IPCC:s värsta scenarios.
Realistiskt har vi kanske 20-30 årsförbrukningar kvar av de ändliga resurserna innan de är slut eller i praktiken oanvändbara.
Det är inte politik, bara matematik.
/fth
Nu är prio ett att slippa vara beroende av despoten Putin. Prio två är att hejda klimatförändringarna.
För både prio ett och prio två är kärnkraft alldeles ypperligt som jag ser det. Finns viljan så bygger man ny kärnkraft på betydligt kortare tid än om man ska traggla med tillstånd osv.
- fth
- Teslaägare
Nja, skulle vi ersätta all fossil energi med kärnkraft så skulle dom samlade globala reserverna av uran, inklusive dom svenska, bara räcka några fåtal år med nuvarande typ av reaktorer.MWall skrev:Finns väl en massa uran i Sverige också som just nu är förbjudet att bryta. Det kanske vi skulle kunna ändra på?
Nu är prio ett att slippa vara beroende av despoten Putin. Prio två är att hejda klimatförändringarna.
För både prio ett och prio två är kärnkraft alldeles ypperligt som jag ser det. Finns viljan så bygger man ny kärnkraft på betydligt kortare tid än om man ska traggla med tillstånd osv.
Vi skulle varken hinna gräva upp tillräckligt med uran eller bygga de nya kärnkraftverken i tid för att ersätta kol och olja om vi mot förmodan skulle bestämma oss för att gå "cold turkey" på fossila bränslen.
Kärnkraft i sin nuvarande form är helt baserad på en ändlig resurs med mycket begränsad tillgång, och gen4+-reaktorerna som det talats om i decennier lyser fortfarande med sin frånvaro.
Jag håller helt med om att kärnkraft, trots alla sina uppenbara nackdelar, skulle vara helt överlägset kol och olja, men det är helt enkelt inte realistiskt att producera mer än en bråkdel av den energi som krävs på detta sätt.
/fth
- NiklasTesla
- Teslaägare
Tack för fin bild. Det är just detta som är det fina med det hela. Vi lever så vansinnigt ineffektivt idag när man ser till främst solenergins potential. Behöver inte bli MAD Max utan mer Star Trek om vi snabbt och ordnat går över till 100% förneyelsebart energi och transportsystem.fth skrev:Tja, enorma mängder vet jag inte om jag håller med om, de samlade globala reserverna av kol, olja och uran motsvarar lite drygt 80 årsförbrukningar av 2015 års nivå.MWall skrev:Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.
MVH
Tyvärr dåligt exempel så dilithium som de kör sim worpdrive på faktiskt blir förstört och i princip tar slut i en av de senare startrek serierna.NiklasTesla skrev:Tack för fin bild. Det är just detta som är det fina med det hela. Vi lever så vansinnigt ineffektivt idag när man ser till främst solenergins potential. Behöver inte bli MAD Max utan mer Star Trek om vi snabbt och ordnat går över till 100% förneyelsebart energi och transportsystem.fth skrev:Tja, enorma mängder vet jag inte om jag håller med om, de samlade globala reserverna av kol, olja och uran motsvarar lite drygt 80 årsförbrukningar av 2015 års nivå.MWall skrev:Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.
MVH
Dilithium bryts dessutom på Rura Penthe, och det tar ganska lång tid att ta sig dit med våra nuvarande raketer. Ingen kortsiktig lösning i sikte med andra ord.chaffis75 skrev:Tyvärr dåligt exempel så dilithium som de kör sim worpdrive på faktiskt blir förstört och i princip tar slut i en av de senare startrek serierna.NiklasTesla skrev:Tack för fin bild. Det är just detta som är det fina med det hela. Vi lever så vansinnigt ineffektivt idag när man ser till främst solenergins potential. Behöver inte bli MAD Max utan mer Star Trek om vi snabbt och ordnat går över till 100% förneyelsebart energi och transportsystem.fth skrev:Tja, enorma mängder vet jag inte om jag håller med om, de samlade globala reserverna av kol, olja och uran motsvarar lite drygt 80 årsförbrukningar av 2015 års nivå.MWall skrev:Ja det är sant men det är ju mycket kvar. Finns enorma mängder olja, kol och uran kvar. Det är politik som lett oss hit. Straffskatter och nedläggningsbeslut.
MVH

- fth
- Teslaägare
Jag räknade lite ytterligare på detta med lite färskare statistik etc och kom fram till följande:
Om vi över en natt skulle ersätta all elproduktion globalt från fossila källor (kol/torv 38%, naturgas 23%, olja 4% etc) med kärnkraft av nuvarande generation så skulle dom totala globala kända reserverna av uran räcka i c:a 13 år.
Räknar man in dom "okända" reserverna, den mängd kommersiellt brytbar uran som branschen något optimistiskt räknar med borde finnas, men ännu inte upptäckts, så skulle det räcka i c:a 39 år.
Detta under förutsättning att elförbrukningen stannar på 2016 års nivå, vilket förstås är helt orealistiskt, inte minst med tanke på att hela transportsektorn är på väg att ställa om till eldrift.
Realistiskt skulle alltså dom totala globala uranreserverna, inklusive ännu oupptäckta fyndigheter, bara räcka i ett par decennier.
Inte en särskilt långsiktig lösning i mina ögon.
Och ja, gen4 etc skulle förstås medföra en i praktiken oändlig tillgång på bränsle, men är det fortfarande någon som tror att denna teknik kommer finnas tillgängligt i stor skala i närtid?
/fth
Om vi över en natt skulle ersätta all elproduktion globalt från fossila källor (kol/torv 38%, naturgas 23%, olja 4% etc) med kärnkraft av nuvarande generation så skulle dom totala globala kända reserverna av uran räcka i c:a 13 år.
Räknar man in dom "okända" reserverna, den mängd kommersiellt brytbar uran som branschen något optimistiskt räknar med borde finnas, men ännu inte upptäckts, så skulle det räcka i c:a 39 år.
Detta under förutsättning att elförbrukningen stannar på 2016 års nivå, vilket förstås är helt orealistiskt, inte minst med tanke på att hela transportsektorn är på väg att ställa om till eldrift.
Realistiskt skulle alltså dom totala globala uranreserverna, inklusive ännu oupptäckta fyndigheter, bara räcka i ett par decennier.
Inte en särskilt långsiktig lösning i mina ögon.
Och ja, gen4 etc skulle förstås medföra en i praktiken oändlig tillgång på bränsle, men är det fortfarande någon som tror att denna teknik kommer finnas tillgängligt i stor skala i närtid?
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. jag insåg att jag glömde räkna med den aktuella förbrukningen av uran i mina siffror.
Antalet år som dom globala reserverna av uran räcker med 100% elproduktion från kärnkraft minskar då till 11 resp 32 år (exkl/inkl okända reserver)
/fth
Antalet år som dom globala reserverna av uran räcker med 100% elproduktion från kärnkraft minskar då till 11 resp 32 år (exkl/inkl okända reserver)

/fth