Tesla App Store

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Tesla App Store

Inlägg av markuswesterberg »

Någon mer än jag som börjar tycka att det är long overdue att Tesla öppnar en ordentlig App store? Fattar inte riktigt varför man inte gjort det ännu?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla App Store

Inlägg av kenjon »

De får mer att göra på supporten? Utan att få in mer pengar....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tesla App Store

Inlägg av markuswesterberg »

kenjon skrev:
De får mer att göra på supporten? Utan att få in mer pengar....
Menar du att Apple inte tjänar några pengar på sin App Store? :D Såklart får de ju skala organisationen därefter men detta är ju en uppenbar kassako om det görs på rätt sätt...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla App Store

Inlägg av tor-ake »

Fast skulle det vara en kassako-egentligen? Vad skulle tesla kunna tjäna in extra per bil? Säg att genomsnittsteslaägaren spenderar 100kr plus moms per år i appstoren, av detta kanske Tesla skulle kunna ta 30% så 30kr per bil per år. Peanuts.

Och för att komma dit måste de utveckla själva appstoren, organisationen för att drifta appstoren, utvecklaronboardingresurser och utvecklingsmiljöer som utvecklarna kan använda.

Finns mycket annan lågt hängande frukt som Tesla kan investera i innan en appstore. Tyvärr. Jag skulle haka på direkt om det dök upp, har en körjournalsapp (Kilometerkoll) som skulle passa som en smäck i omborddatorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla App Store

Inlägg av Anderzzon »

tor-ake skrev:
Fast skulle det vara en kassako-egentligen? Vad skulle tesla kunna tjäna in extra per bil? Säg att genomsnittsteslaägaren spenderar 100kr plus moms per år i appstoren, av detta kanske Tesla skulle kunna ta 30% så 30kr per bil per år. Peanuts.

Och för att komma dit måste de utveckla själva appstoren, organisationen för att drifta appstoren, utvecklaronboardingresurser och utvecklingsmiljöer som utvecklarna kan använda.

Finns mycket annan lågt hängande frukt som Tesla kan investera i innan en appstore. Tyvärr. Jag skulle haka på direkt om det dök upp, har en körjournalsapp (Kilometerkoll) som skulle passa som en smäck i omborddatorn.
Elon har ju tidigare uttryckt sig negativ till Apples prissättning på App Store så jag skulle bli förvånad om man lanserade en sådan lösning. Det jag tror kommer hända är att man utvecklar samarbetet med olika spelutvecklare och underhållningsleverantörer (Netflix, Disney etc) och utvecklar grejer ihop med dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla App Store

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
Någon mer än jag som börjar tycka att det är long overdue att Tesla öppnar en ordentlig App store? Fattar inte riktigt varför man inte gjort det ännu?
Håller med helt. Riktigt segt. :(

Tesla sackar klart efter nu. Ingen appstore som Polestar/Volvo, och ingen central sparning i molnet gällande inställningar som BMW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6537
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla App Store

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
markuswesterberg skrev:
Någon mer än jag som börjar tycka att det är long overdue att Tesla öppnar en ordentlig App store? Fattar inte riktigt varför man inte gjort det ännu?
Håller med helt. Riktigt segt. :(

Tesla sackar klart efter nu. Ingen appstore som Polestar/Volvo, och ingen central sparning i molnet gällande inställningar som BMW.
Tesla behöver inte en egen AppStore. Tesla behöver CarPlay/Android Auto.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla App Store

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Tesla behöver inte en egen AppStore. Tesla behöver CarPlay/Android Auto.
De är ju mer ett plåster när infotainmentsystemet är så dåligt att man inte vill kännas vid det, finns inte speciellt mycket intressanta appar som körs via dem pga de begränsningar Apple/Google verkar sätta.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla App Store

Inlägg av tesla newbie »

Beror nog mycket på säkerhet också. Frågan är ju hur mycket funktioner som ska göras tillgängliga för tredjeparts-appar? Programvara som körs på Teslas infotainmentdator har tillgång till i stort sett hela CAN-nätverket, så det krävs nog en hel jobb för att få till en vettig sandbox för tredjepartsappar. Kanske man bara kan tillåta att appar läser ut värden men inte får skriva någonting.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3359
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla App Store

Inlägg av Maw »

tesla newbie skrev:
Beror nog mycket på säkerhet också. Frågan är ju hur mycket funktioner som ska göras tillgängliga för tredjeparts-appar? Programvara som körs på Teslas infotainmentdator har tillgång till i stort sett hela CAN-nätverket, så det krävs nog en hel jobb för att få till en vettig sandbox för tredjepartsappar. Kanske man bara kan tillåta att appar läser ut värden men inte får skriva någonting.
Andra tillverkare klarar det så Tesla borde kunna fråga dem (Google Automotive) hur man gör :)

För övrigt så kostar apparna i Polestar/Volvo ingenting så inkomsterna blir indirekta genom en mer attraktiv bil. Som det är nu så säljer Tesla bra ändå så de behöver nog helt enkelt inte en app-store. Hoppas dock att den kommer ändå.

Kan man förresten spela upp film från Amazon Prime, Svt play och Disney+ på något sett i Tesla? Jag har inte hittat något sätt att göra det i vår Model Y. Webbläsaren i vår MY verkar inte fungera över huvud taget, annars kanske jag kunde använt den. I min PS2 finns en app för SVT play och de andra två går att köra i webbläsaren, däremot klarar inte PS2 av Netflix ännu, men det ska vara på gång.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla App Store

Inlägg av kenjon »

SVTPlay har jag kört, men bara när jag står still med bilen. De andra två har jag inte testat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Tesla App Store

Inlägg av R2_m3 »

Mytesla.nu har länkar till massa streamingstänster inkl svtplay, tv4play mm. Funkar när man står still men kanske också om man kör med wifi via telefonens internetdelning. Har inte provat det senare dock.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla App Store

Inlägg av d3marcus »

Har blivit idiotförklarad flera ggr här när jag påpekat Teslas gammeldags syn på digitala ekosystem (dvs lås allt).

Att skapa en App Store för Teslas proprietära Linuxklon kommer på sin höjd ge ett tjugotal appar som inte kommer uppdateras efter första release. Du kommer ha de senaste funktionerna i mobilapparna och svära över att in-dash-apparna ligger långt efter i funktionalitet.

Google har fattat detta med Android Automotive. Utvecklarna kan enkelt porta sina mobilappar istället för att skriva helt separata appar till Teslas OS.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla App Store

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Har blivit idiotförklarad flera ggr här när jag påpekat Teslas gammeldags syn på digitala ekosystem (dvs lås allt).

Att skapa en App Store för Teslas proprietära Linuxklon kommer på sin höjd ge ett tjugotal appar som inte kommer uppdateras efter första release. Du kommer ha de senaste funktionerna i mobilapparna och svära över att in-dash-apparna ligger långt efter i funktionalitet.

Google har fattat detta med Android Automotive. Utvecklarna kan enkelt porta sina mobilappar istället för att skriva helt separata appar till Teslas OS.
Så du menar att alla som inte anammar Goolges operativsystem är idioter?

Inkluderar detta Apple också, och de borde enligt dig också direkt kasta sitt system och anamma Android?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Tesla App Store

Inlägg av Reconnnn »

Det finns gott om rykten om att Tesla jobbar på att bygga en app store: https://www.notateslaapp.com/software-u ... -you-think
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla App Store

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
tesla newbie skrev:
Beror nog mycket på säkerhet också. Frågan är ju hur mycket funktioner som ska göras tillgängliga för tredjeparts-appar? Programvara som körs på Teslas infotainmentdator har tillgång till i stort sett hela CAN-nätverket, så det krävs nog en hel jobb för att få till en vettig sandbox för tredjepartsappar. Kanske man bara kan tillåta att appar läser ut värden men inte får skriva någonting.
Andra tillverkare klarar det så Tesla borde kunna fråga dem (Google Automotive) hur man gör :)

För övrigt så kostar apparna i Polestar/Volvo ingenting så inkomsterna blir indirekta genom en mer attraktiv bil. Som det är nu så säljer Tesla bra ändå så de behöver nog helt enkelt inte en app-store. Hoppas dock att den kommer ändå.

Kan man förresten spela upp film från Amazon Prime, Svt play och Disney+ på något sett i Tesla? Jag har inte hittat något sätt att göra det i vår Model Y. Webbläsaren i vår MY verkar inte fungera över huvud taget, annars kanske jag kunde använt den. I min PS2 finns en app för SVT play och de andra två går att köra i webbläsaren, däremot klarar inte PS2 av Netflix ännu, men det ska vara på gång.
I princip går det att spela upp från SVTPLAY i bilen, men SVT anser att bilen befinner sin utomlands (NL) och därför går det inte (ännu).
Skriv in mytesla.nu i webläsaren och klicka sedan på det röda fältet längst till höger. I nästa steg klickar du på fortsätt till site eller liknande.
20220327_110114.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla App Store

Inlägg av tor-ake »

d3marcus skrev:
Har blivit idiotförklarad flera ggr här när jag påpekat Teslas gammeldags syn på digitala ekosystem (dvs lås allt).

Att skapa en App Store för Teslas proprietära Linuxklon kommer på sin höjd ge ett tjugotal appar som inte kommer uppdateras efter första release. Du kommer ha de senaste funktionerna i mobilapparna och svära över att in-dash-apparna ligger långt efter i funktionalitet.

Google har fattat detta med Android Automotive. Utvecklarna kan enkelt porta sina mobilappar istället för att skriva helt separata appar till Teslas OS.
Eftersom MCU:n har relativt kraftig hårdvara, och OS:et i botten är linux så vore den kortaste tekniska vägen för Tesla vara att helt enkelt köra Android-appar som en container. Då får man hela verktygskedjan gratis, det enda utvecklare behöver göra är att kompilera om för Android-x86 eller vilken processor det är för tillfället. Det stora jobbet är själva app storen i sig, och allt bakom. Här ett projekt som gör att man kan köra android-app direkt på ubuntu: https://github.com/anbox/anbox
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla App Store

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Tesla behöver inte en egen AppStore. Tesla behöver CarPlay/Android Auto.
De är ju mer ett plåster när infotainmentsystemet är så dåligt att man inte vill kännas vid det, finns inte speciellt mycket intressanta appar som körs via dem pga de begränsningar Apple/Google verkar sätta.
Vilka appar saknar du?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla App Store

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Vilka appar saknar du?
Videoströmningsappar, webbläsare, Reddit, laddappar, parkeringsappar.

Eftersom CarPlay och Android Auto körs i en egen container blir det viktigt att allt kan köras via den för användarupplevelsen. Hittills är det väl bara BMW som integrerat skärmen vid instrumentbrädan i dessa lösningar så man kan få navigationen där?

Har man redan musikstreaming, vettig navigation och liknande så tillför dessa inte speciellt mycket idag just för det är så begränsat vad som får finnas. Android Automotive å andra sidan är en väldigt bra väg att gå om de bara tillåter fler typer av appar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla App Store

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:

Vilka appar saknar du?
Videoströmningsappar, webbläsare, Reddit, laddappar, parkeringsappar.

Eftersom CarPlay och Android Auto körs i en egen container blir det viktigt att allt kan köras via den för användarupplevelsen. Hittills är det väl bara BMW som integrerat skärmen vid instrumentbrädan i dessa lösningar så man kan få navigationen där?

Har man redan musikstreaming, vettig navigation och liknande så tillför dessa inte speciellt mycket idag just för det är så begränsat vad som får finnas. Android Automotive å andra sidan är en väldigt bra väg att gå om de bara tillåter fler typer av appar.
Laddappar och parkeringsappar har det ju kommit ett gäng, men för övriga så måste man ha en jailbreakad telefon eller köpa en adapter. Jag hade en jailbreakad 12a i bilen tidigare, då kan man köra mer eller mindre alla appar, men skärmen är för dålig/liten för att det ska vara värt att titta på film och serier.

VW-gruppen sa att det var på gång i början av 2021, så borde ha kommit vid detta laget men har faktiskt inte kollat hur det går för dom. Går extremt långsamt för tillverkarna att få in nya funktioner. Möjligheten att få in all info i HUD/display, låsa upp med telefon/klocka, ge Carplay/AA tillgång till bildata (för att kunna ruttplanera/laddning osv) har ju funnits ett tag men mig veterligen så är det bara BMW som har allt.

För mig är Carplay det bästa systemet utan tvekan, men det är inte utan sina brister.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla App Store

Inlägg av martinot »

Reconnnn skrev:
Det finns gott om rykten om att Tesla jobbar på att bygga en app store: https://www.notateslaapp.com/software-u ... -you-think
Hoppas att detta verkligen stämmer. Vore verkligen på tiden! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla App Store

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Laddappar och parkeringsappar har det ju kommit ett gäng, men för övriga så måste man ha en jailbreakad telefon eller köpa en adapter. Jag hade en jailbreakad 12a i bilen tidigare, då kan man köra mer eller mindre alla appar, men skärmen är för dålig/liten för att det ska vara värt att titta på film och serier.

VW-gruppen sa att det var på gång i början av 2021, så borde ha kommit vid detta laget men har faktiskt inte kollat hur det går för dom. Går extremt långsamt för tillverkarna att få in nya funktioner. Möjligheten att få in all info i HUD/display, låsa upp med telefon/klocka, ge Carplay/AA tillgång till bildata (för att kunna ruttplanera/laddning osv) har ju funnits ett tag men mig veterligen så är det bara BMW som har allt.

För mig är Carplay det bästa systemet utan tvekan, men det är inte utan sina brister.
Ja, att man kan "hacka" in saker själv tillhör inte systemet som sådant, man kan ha workarounds för att få in massa intressanta saker i Teslan också.

En egen "App Store" är vad jag tycker är rätt väg att gå i Teslas fall där vi pratar stora skärmar med AMD hårdvara med okej prestanda, Elon pratar ju även om att de verkar sikta på en mer generell översättning så att varje program inte skall behöva anpassas vilket bådar gott. Då får man inte bara in mobilappar utan riktiga versioner av program designade för större skärmar.
Skriv svar