Första veckan med nytt batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petah52
Teslaägare

Första veckan med nytt batteri

Inlägg av Petah52 »

I mitten av februari började jag få problem med felkoder vilket till slut ledde till att HV batteri och även LV batteri byttes. För detaljer se viewtopic.php?f=51&t=28803&hilit=harakiri. Nedan följer händelser, i kronologisk ordning, i samband med installation av nytt batteri. Bilderna kommer från Teslamate.

22-02-28.
Kl 10:32: Bilen lämnades till Tesla Service Center Mölndal (SC).

22-03-14
Charge level nytt batt.jpg
Bild 1. Charge level de första timmarna.

Kl 09:42: Nytt batteri aktivt. SOC = 22%.
Kl 11:35: Kort provtur 1,7km. SOC från 20% till 19%.
Kl 11:42: Start AC-laddning från SOC = 19% till 74% kl 15:30.
Kl 15:30: Bilen framkörd från SC garage för utleverans. SOC 74%.
Lite svårförklarligt SOC-hopp från 74% till 69%.
Kl 15:45: Bilen inkörd till verkstad för byte av 12V batteri. SOC 69%
Kl 15:46: Bilen framkörd för leverans på nytt. SOC 69%.

Jag fick inga som helst förhållningsorder från Tesla SC i samband med att jag hämtade bilen.
States.jpg
Bild 2. Bilens States sedan batteribyte. Det nya batteriet blev aktivt i samband med att tillstånd Offline upphörde. Färgkoder: Orange: Offline. Rött: Updating. Blå: Online. Lila: Körning. Grönt: Sleep.

Bilen Online 18h efter hemkomst med urladdning 0,38%/h. Min tolkning av detta är att batteriets 96 Bricks, med vardera 46 parallellkopplade celler, balanserades för första gången vid detta tillfälle.
States 15 mar.jpg
Bild 3. 22-03-15 var bilen Online i 13min efter 3h i Sleep och ytterligare 12min efter 1h i Sleep.

Nu fungerar bilen som vanligt igen. Det nya batteriet verkar marginellt bättre men jag behöver nog utvärdera det lite mer så jag jämför vid samma temperaturer.
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Första veckan med nytt batteri

Inlägg av AAKEE »

Petah52 skrev:
Lite svårförklarligt SOC-hopp från 74% till 69%.

Bilen Online 18h efter hemkomst med urladdning 0,38%/h. Min tolkning av detta är att batteriets 96 Bricks, med vardera 46 parallellkopplade celler, balanserades för första gången vid detta tillfälle.
Hoppet i SOC beror sannolikt på att bilen fick uppdatera SOC.

När bilen sover är HV-batteriet urkopplat och bilen kan mäta vilospänningen( OCV) vilken visar den faktiska SOC batteriet har.

När man kör eller laddar estimeras SOC med hjälp av påfylld energi eller urdragen energi enligt principen att tex 40kWh är 50% SOC om batterikapaciteten är 80kWh.
När bilen sedan sover läser bilen OCV och uppdaterar SOC mht det vilospänningen visar.
Är batteriet precis bytt är det säkerligen så att BMS uppfattning om batterikapaciteten inte är helt korrekt i början. Hade ditt gamla batteri någon issue hade det kanske en något lägre kapacitet. BMS räknade kanske med att batteriet hade 5% lägre kapacitet, vilket gör att den påfyllda energimängden motsvarar en högre SOC, så bilen tror det är 5% mer SOC tills den upptäckt att vilospänningen är lägre än den trodde (därför att det ryms mer energi i det nya batteriet).

Balansering sker inte med Soc under ca 90%, inte i normalfallet i vart fall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar