Farthållare, smal väg, inbomsningar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

stigjonas

Farthållare, smal väg, inbomsningar

Inlägg av stigjonas »

Hej,

Kommer jag med farthållaren på en 50 väg om nån går på samma sida så bromsar bilen nästan till stillastående med start i väldigt god tid. Samma när jag möter lastbilar på lite smalare 70 väg. Så fort bilen ser dom bromsar den. Den har inte gjort så tidigare. Nya mjukvaran, smutsiga kameror? (Enda som varnats är smutsig kamera på ena sidan, och det här har hänt med objekt på båda sidorna.)

I och med att bilen accelerar lätt så uppskattar jag farthållaren. Nån inställning som nu slås på automatiskt som jag kan stänga av så bilen blir "dummare" och låter bli att bromsa? Så här långt har jag haft tur utan bakomvarande bilar när det inträffat.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Farthållare, smal väg, inbomsningar

Inlägg av Maw »

stigjonas skrev:
Hej,

Kommer jag med farthållaren på en 50 väg om nån går på samma sida så bromsar bilen nästan till stillastående med start i väldigt god tid. Samma när jag möter lastbilar på lite smalare 70 väg. Så fort bilen ser dom bromsar den. Den har inte gjort så tidigare. Nya mjukvaran, smutsiga kameror? (Enda som varnats är smutsig kamera på ena sidan, och det här har hänt med objekt på båda sidorna.)

I och med att bilen accelerar lätt så uppskattar jag farthållaren. Nån inställning som nu slås på automatiskt som jag kan stänga av så bilen blir "dummare" och låter bli att bromsa? Så här långt har jag haft tur utan bakomvarande bilar när det inträffat.

Tack på förhand
Jag upplevde liknande sak när vi provkörde MY fast med AP på 70-väg. Enligt reaktionen här på forumet när jag skrev om det ska man visst inte använda Teslas AP och kanske inte heller farthållare om det inte är mötesfri väg? :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Farthållare, smal väg, inbomsningar

Inlägg av kenjon »

Jag har fått betydligt fler spökbromsningar efter senaste uppdateringen (2022.4.5.3).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar