Varmvatten och kostnad
Moderator: Redaktion
Varmvatten och kostnad
Nu kommer lite räkning med dusch som exempel:
Vattenflöde: 10 liter/min (man har inte max på)
Värmer till ca 50-55 grader i varmvattenberedaren
Det går åt ca 1,16 kWh/10 grader och 100 liter
Man duschar i 35 grader
Vattnet är ca 5 grader när det kommer till huset
Totalkostnad: 5 kr/kWh
Beräkning:
4,64 kWh för att värma 100 liter i varmvattenberedaren
10 liter 35 grader per min => 6-7 liter varmvatten (från varmvattenberedaren) per min
0,3 kWh/min går det åt för att duscha
Kanske totalt 1,5 kr/min med dagens priser
Har jag genat för mycket här?
Man duschar i 35 grader
Beräkning:
10 liter 35 grader per min => 6-7 liter varmvatten (från varmvattenberedaren) per min
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Varmvatten och kostnad
10 liter/min delta 30C motsvarar 10x30 kcal/min = 300 kcal/min motsvarar 4,2x300kWs/min = 1260kWs/min = 0,35kWh/min
5kr/kWh ger en kostnad på 1,75 kr/min att duscha.
Det verkar ju stämma!
5kr/kWh ger en kostnad på 1,75 kr/min att duscha.
Det verkar ju stämma!
Nästan rätt! (Men ditt resultat blir också nästan rätt).Pontus skrev:Nu kommer lite räkning med dusch som exempel:
Man duschar i 35 grader
Beräkning:
Du värmer vattnet förhoppningsvis varmare än 35c, minimum är 50c enligt BBR. När du duschar späder du ut varmvattnet genom att blanda in kallvatten i blandaren tills du får 35c. Detta pga legionella.
En duschblandare har normflödet
0.2 l/s men men i praktiken blir det närmare 0.1 l/s eftersom du blandar både varmvatten och kallvatten i blandaren.
Effekten som krävs blir således 0,1 x (50-5) x 4,18 = 18,81 kW för att värma varmvattnet så du får 35c i duschen.
Duschar du i 10 min blir det ca 3,13 kWh.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Har man bott på enklare b&b i England har man säkert sett deras lösningar med beredaren inne själva duschen.
Kanske inte är så dumt? Att värma precis lagom mängd vatten precis när man behöver istället för att förvärma flera hundra liter?
Ofta går dom att använda med förvärmt vatten vilket ju borde fungera bra med solvärme.
T.ex. en sån här:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... -18kw.html
Man kan ju också tänka sig en duschkabin där man tar tillvara på värmen i avloppet genom värmeväxlare.
Kanske inte är så dumt? Att värma precis lagom mängd vatten precis när man behöver istället för att förvärma flera hundra liter?
Ofta går dom att använda med förvärmt vatten vilket ju borde fungera bra med solvärme.
T.ex. en sån här:
Man kan ju också tänka sig en duschkabin där man tar tillvara på värmen i avloppet genom värmeväxlare.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Och med frånluftvärmepump ca en tredjedel? av uppvärmningskostnaden
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag skulle gärna ha en mindre sådan som bara värmer vattnet innan jag får varmvatten.Fredrik j skrev:Har man bott på enklare b&b i England har man säkert sett deras lösningar med beredaren inne själva duschen.
T.ex. en sån här:
Idag måste jag spola 30-40sek innan jag får varmvatten och denna tid hade jag gärna haft en doppvärmare som automatiskt skulle stänga av sig när jag får varmvatten från BVP.
Dock inte hittat någon sådan lösning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
En genomströmningsvärmare är termostatstyrd och värmer ju bara om den matas med kallvatten. Den jag länkade till klarar 70grader inkommande. Men det finns ju traditionella sätt att få bort problemet du menar.LasseTM skrev:Jag skulle gärna ha en mindre sådan som bara värmer vattnet innan jag får varmvatten.Fredrik j skrev:Har man bott på enklare b&b i England har man säkert sett deras lösningar med beredaren inne själva duschen.
T.ex. en sån här:
Idag måste jag spola 30-40sek innan jag får varmvatten och denna tid hade jag gärna haft en doppvärmare som automatiskt skulle stänga av sig när jag får varmvatten från BVP.
Kan dock vara knepigt att eftermontera.
https://www.trityr.se/smart-vvc/vad-ar- ... abakterier.
Långa rör och/eller dåligt isolerade rör?LasseTM skrev:Jag skulle gärna ha en mindre sådan som bara värmer vattnet innan jag får varmvatten.Fredrik j skrev:Har man bott på enklare b&b i England har man säkert sett deras lösningar med beredaren inne själva duschen.
T.ex. en sån här:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Ett spartips till er som bor i hus med bara dusch är att byta till en liten 50liters beredare. Vi har det i villan vilket man klarar sig bra på både för dusch och disk när man monterar på snålspolande munstycken (många tusenlappar att spara).
MVH
MVH
Det beror väl på hur många som ska duscha?NiklasTesla skrev:Ett spartips till er som bor i hus med bara dusch är att byta till en liten 50liters beredare. Vi har det i villan vilket man klarar sig bra på både för dusch och disk när man monterar på snålspolande munstycken (många tusenlappar att spara).
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
Dom värmer upp sig själva rätt fort dom små beredarna. Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVHFredrik j skrev:Det beror väl på hur många som ska duscha?NiklasTesla skrev:Ett spartips till er som bor i hus med bara dusch är att byta till en liten 50liters beredare. Vi har det i villan vilket man klarar sig bra på både för dusch och disk när man monterar på snålspolande munstycken (många tusenlappar att spara).
MVH
Låter hemskt!NiklasTesla skrev:Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVH

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Gissar att du inte har tonåringar hemma.NiklasTesla skrev:Dom värmer upp sig själva rätt fort dom små beredarna. Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVHFredrik j skrev:Det beror väl på hur många som ska duscha?NiklasTesla skrev:Ett spartips till er som bor i hus med bara dusch är att byta till en liten 50liters beredare. Vi har det i villan vilket man klarar sig bra på både för dusch och disk när man monterar på snålspolande munstycken (många tusenlappar att spara).
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
Bada isvak utan bastu är hemskt det har man gjort några ggrmartinot skrev:Låter hemskt!NiklasTesla skrev:Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVH

MVH
Ja, det borde väl bara billigast energimässigt och bäst klimatmässigt (kan inte vara bra med vedeldad bastu).NiklasTesla skrev:Bada isvak utan bastu är hemskt det har man gjort några ggrmartinot skrev:Låter hemskt!NiklasTesla skrev:Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVH![]()
MVH

Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Intressant. Vad kostar fysisk aktivitet i CO2-utsläpp? När ska man börja jobba mot att göra t.ex. göteborgsvarvet CO2-neutralt jämför med om alla sitter hemma i sofforna och kopplar av?martinot skrev:Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Beror på hur mycket ärtsoppa man äter efteråtmartinot skrev:Ja, det borde väl bara billigast energimässigt och bäst klimatmässigt (kan inte vara bra med vedeldad bastu).NiklasTesla skrev:Bada isvak utan bastu är hemskt det har man gjort några ggrmartinot skrev:Låter hemskt!NiklasTesla skrev:Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVH![]()
MVH
Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?

- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Tänk också på åtgången av punsch.NiklasTesla skrev:Beror på hur mycket ärtsoppa man äter efteråtmartinot skrev:Ja, det borde väl bara billigast energimässigt och bäst klimatmässigt (kan inte vara bra med vedeldad bastu).NiklasTesla skrev:Bada isvak utan bastu är hemskt det har man gjort några ggrmartinot skrev:Låter hemskt!NiklasTesla skrev:Hemligheten i energi och vattenbesparingen ligger i att du bara har par minuter att duscha sedan blir det svalt vatten och då vill du sluta. MVH![]()
MVH
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Och pannkakor.RagWal skrev:Tänk också på åtgången av punsch.NiklasTesla skrev:Beror på hur mycket ärtsoppa man äter efteråtmartinot skrev:Ja, det borde väl bara billigast energimässigt och bäst klimatmässigt (kan inte vara bra med vedeldad bastu).NiklasTesla skrev:
Bada isvak utan bastu är hemskt det har man gjort några ggr![]()
MVH
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tur man har ätit nyss för annars skulle jag bli hungrig/sugen nu ju 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Att jogga och promenera är rätt ineffektivt och orsakar enormt mycket CO2-utsläpp. Det effektivaste och mest CO2-vänliga sättet är nog cykel.Fredrik j skrev:Intressant. Vad kostar fysisk aktivitet i CO2-utsläpp? När ska man börja jobba mot att göra t.ex. göteborgsvarvet CO2-neutralt jämför med om alla sitter hemma i sofforna och kopplar av?martinot skrev:Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?
Men om man redan har en elbil hemma (för längre transporter, och där man kräver större lastkapacitet än vad en cykel ger) så är det mer klimatvänligt att ta elbilen när jag såg någon räkna på det, förutsatt att elen man laddar på är vind/sol/vatten/kärnkraft (inte fossilt genererad el).

Läste en artikel i ny teknik om det där. Minns att man räknade på att cykla eller köra bil. Hur mycket cyklisten släppte ut i co2 berodde på vad han åt. Avokado räknades som dåligt.martinot skrev:Att jogga och promenera är rätt ineffektivt och orsakar enormt mycket CO2-utsläpp. Det effektivaste och mest CO2-vänliga sättet är nog cykel.Fredrik j skrev:Intressant. Vad kostar fysisk aktivitet i CO2-utsläpp? När ska man börja jobba mot att göra t.ex. göteborgsvarvet CO2-neutralt jämför med om alla sitter hemma i sofforna och kopplar av?martinot skrev:Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?
Men om man redan har en elbil hemma (för längre transporter, och där man kräver större lastkapacitet än vad en cykel ger) så är det mer klimatvänligt att ta elbilen när jag såg någon räkna på det, förutsatt att elen man laddar på är vind/sol/vatten/kärnkraft (inte fossilt genererad el).
Sparade ett klipp som kanske kom från NyT (minns inte var jag fick det ifrån):Fredrik j skrev:Läste en artikel i ny teknik om det där. Minns att man räknade på att cykla eller köra bil. Hur mycket cyklisten släppte ut i co2 berodde på vad han åt. Avokado räknades som dåligt.martinot skrev:Att jogga och promenera är rätt ineffektivt och orsakar enormt mycket CO2-utsläpp. Det effektivaste och mest CO2-vänliga sättet är nog cykel.Fredrik j skrev:Intressant. Vad kostar fysisk aktivitet i CO2-utsläpp? När ska man börja jobba mot att göra t.ex. göteborgsvarvet CO2-neutralt jämför med om alla sitter hemma i sofforna och kopplar av?martinot skrev:Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?
Enligt hemsidan Sport Fitness Advisor är maximal-upptaget av syre för en normaltränad man i 35-årsåldern mellan 40 och 50 milliliter per kilogram kroppsvikt per minut. Från information på en annan webbsida räknar jag ut att en normal människa i vila förbrukar cirka 5 ml/kg/min. Om vi antar att man inte vill ta ut sig maximalt under färden till jobbet kanske vi kan sätta denna parameter till 30 ml/kg/min. Antag vidare att mannens kroppsvikt är 80 kg. Det går då åt 2,4 liter ren syrgas per minut. Antag en hastighet om 20 km/h, så får vi en förbrukning på 7,2 liter syrgas per minut. En liter syrgas väger cirka 1,4 g, och för att få veta hur mycket CO2 som produceras måste vi multiplicera med 44/32, dvs förhållandet mellan syremolekylens och koldioxidmolekylens massor. Vi får då ett koldioxidutsläpp på 14 g/km. På de här 3 minuterna det tar att cykla 1 km hade en person i vila producerat cirka 2 g CO2, så netto producerar cyklisten 12 g/km.
Det ska dock tas hänsyn till att cyklisten dessutom måste få sin energi som åtgår för cyklandet någonstans ifrån, dvs genom att äta. Och mat medför ju som vi vet ett stort CO2-avtryck. Det går åt cirka 60 kcal/timme vid cykling. Under tre minuter (1 km cykling) således 30 kcal. Jag fann en tabell över CO2-utsläpp underproduktionen av några olika sorters mat, som säger att det bildas 14 g CO2 per kcal nötkött, eller 0,25 g CO2 per kcal sill. För en genomsnittlig amerikansk diet ska det bli cirka 1,5 g CO2 per kcal. Cyklisten behöver alltså äta mat som ger ett utsläpp på 45 g CO2 för att cykla 1 km.
Totalt får vi för cyklingen ett utsläpp på 12 g/km (nettoutsläpp från utandningen) adderat med 45 g/km (för energiförbrukningen av maten som åtgår till cyklingen), och landar då på att cyklingen medför ett totalt nettoutsläpp på 57 g CO2 för att cykla 1 km.
Ett rent elfordon (elcykel, elbil, el-scooter, elsparkcykel) kommer om den är laddad på förnybar el att släppa ut nära (men inte helt) 0 g CO2 för att köra 1 km.

Det skulle ju innebära att cykling skulle kvalificera för klimatbonus idag när gränsen är 60g/km men inte efter 1juli när gränsen sänks till 50g/km.martinot skrev:Sparade ett klipp som kanske kom från NyT (minns inte var jag fick det ifrån):Fredrik j skrev:
Läste en artikel i ny teknik om det där. Minns att man räknade på att cykla eller köra bil. Hur mycket cyklisten släppte ut i co2 berodde på vad han åt. Avokado räknades som dåligt.
Enligt hemsidan Sport Fitness Advisor är maximal-upptaget av syre för en normaltränad man i 35-årsåldern mellan 40 och 50 milliliter per kilogram kroppsvikt per minut. Från information på en annan webbsida räknar jag ut att en normal människa i vila förbrukar cirka 5 ml/kg/min. Om vi antar att man inte vill ta ut sig maximalt under färden till jobbet kanske vi kan sätta denna parameter till 30 ml/kg/min. Antag vidare att mannens kroppsvikt är 80 kg. Det går då åt 2,4 liter ren syrgas per minut. Antag en hastighet om 20 km/h, så får vi en förbrukning på 7,2 liter syrgas per minut. En liter syrgas väger cirka 1,4 g, och för att få veta hur mycket CO2 som produceras måste vi multiplicera med 44/32, dvs förhållandet mellan syremolekylens och koldioxidmolekylens massor. Vi får då ett koldioxidutsläpp på 14 g/km. På de här 3 minuterna det tar att cykla 1 km hade en person i vila producerat cirka 2 g CO2, så netto producerar cyklisten 12 g/km.
Det ska dock tas hänsyn till att cyklisten dessutom måste få sin energi som åtgår för cyklandet någonstans ifrån, dvs genom att äta. Och mat medför ju som vi vet ett stort CO2-avtryck. Det går åt cirka 60 kcal/timme vid cykling. Under tre minuter (1 km cykling) således 30 kcal. Jag fann en tabell över CO2-utsläpp underproduktionen av några olika sorters mat, som säger att det bildas 14 g CO2 per kcal nötkött, eller 0,25 g CO2 per kcal sill. För en genomsnittlig amerikansk diet ska det bli cirka 1,5 g CO2 per kcal. Cyklisten behöver alltså äta mat som ger ett utsläpp på 45 g CO2 för att cykla 1 km.
Totalt får vi för cyklingen ett utsläpp på 12 g/km (nettoutsläpp från utandningen) adderat med 45 g/km (för energiförbrukningen av maten som åtgår till cyklingen), och landar då på att cyklingen medför ett totalt nettoutsläpp på 57 g CO2 för att cykla 1 km.
Ett rent elfordon (elcykel, elbil, el-scooter, elsparkcykel) kommer om den är laddad på förnybar el att släppa ut nära (men inte helt) 0 g CO2 för att köra 1 km.
Undrar vad göteborgsvarvet resulterat i? Eller allt paddelspelande.
Lite nitpicking, men vi använder rent syre när vi andas. Hur får dom till det att vi producerar CO2.martinot skrev:Sparade ett klipp som kanske kom från NyT (minns inte var jag fick det ifrån):Fredrik j skrev:Läste en artikel i ny teknik om det där. Minns att man räknade på att cykla eller köra bil. Hur mycket cyklisten släppte ut i co2 berodde på vad han åt. Avokado räknades som dåligt.martinot skrev:Att jogga och promenera är rätt ineffektivt och orsakar enormt mycket CO2-utsläpp. Det effektivaste och mest CO2-vänliga sättet är nog cykel.Fredrik j skrev:Intressant. Vad kostar fysisk aktivitet i CO2-utsläpp? När ska man börja jobba mot att göra t.ex. göteborgsvarvet CO2-neutralt jämför med om alla sitter hemma i sofforna och kopplar av?martinot skrev:Men... frågan är om kroppen blir kraftigt nerkyld när man badar i kall isvak, och om kroppen då förbrukar mer kalorier för att värma upp sig, vad kostnad för den extra maten som krävs för att kompensera för kaloritappet som det då blir (i både pengar och CO2-utsläpp)?
Totalt får vi för cyklingen ett utsläpp på 12 g/km (nettoutsläpprent syre från utandningen) adderat med 45 g/km (för energiförbrukningen av maten som åtgår till cyklingen), och landar då på att cyklingen medför ett totalt nettoutsläpp på 57 g CO2 för att cykla 1 km.