Tips på sommardäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Tips på sommardäck?

Inlägg av John Galt »

Behöver byta mina 20" sommarsulor till X.

Någon som har tips på prisvärda? Gärna med kantskydd (rim guard eller vad det nu heter), men inte det viktigaste. Jag har redan riktiga Ringuards så det tipset behövs inte, men tänker hängslen och livrem typ.

(Köper gärna här, men ska köpas av företag.)
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare

Re: Tips på sommardäck?

Inlägg av FAberg »

Jag kör på Landsail LS588. Har inga klagomål. Skumma lite andra trådar här så hittar du fler som rekommenderar dem också.

https://www.gummihuset.se/sommardack/25 ... 88-uhp-suv säljer dem för drygt 1400:-/styck
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

FAberg skrev:
Jag kör på Landsail LS588. Har inga klagomål. Skumma lite andra trådar här så hittar du fler som rekommenderar dem också.

https://www.gummihuset.se/sommardack/25 ... 88-uhp-suv säljer dem för drygt 1400:-/styck
Tack, ska kolla.
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare

Inlägg av cmd »

Landsail pratas det mycket skit om vid varje däckhandlare jag besöker och det är svårt hitta tester gjorda i Sverige.
Nästan för billiga för vara sanna känner jag ibland :)

Varför valde du dom och har du märkt nåt problem vid bromsning, acceleration, ljud nivå osv mot vad jag antar du hade original Michelin Latitude Sport 3 innan?

Jag letar själv nya , vill dom ska vara tysta då jag tycker bilen på Latitude 3 är så känslig för underlaget.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Om man väljer att köpa några andra däck än de stora varumärkena (som alltid är uppe i toppen i tester) så bör man definitivt kolla på oberoende däcktester, som köper sina däck i butik och inte tar emot däck för test (allt för känt att det delas ut specialdäck för test). Ett bra test är Teknikens Värld. Om du inte prenumererar så köp testet, det är det värt.

Jag har läst en del kommentarer om att Landsail är tysta. Jag vore ändå själv mycket skeptisk innan jag läst riktiga test. Andra konsumenter som är "nöjda" är inte värt mycket. Som konsument är man nöjd tills olyckan är framme, men det är då man behöver bra däck.

Själv har jag köpt Continental SportContact 6 med contisilent. Inte bäst i alla test men ett bra däck och det enda jag kunde få tag i med kort varsel till mina fälgar.
Glad för att jag sålt min Tesla
Westtech

Inlägg av Westtech »

Jag har kört snart 4000 mil med mina Landsail och är väldigt nöjd. Byter till 22 tummare denna säsong men behåller 20 tummarna (med Landsail) om vi beger oss ut på en europaresa igen.
Jag kan absolut rekommendera Landsail på ModelX.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

Westtech skrev:
Jag har kört snart 4000 mil med mina Landsail och är väldigt nöjd. Byter till 22 tummare denna säsong men behåller 20 tummarna (med Landsail) om vi beger oss ut på en europaresa igen.

Hej!
Har du kört på samma däck i 4000 mil?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Westtech

Inlägg av Westtech »

niklasha01 skrev:
Westtech skrev:

Hej!
Har du kört på samma däck i 4000 mil?
Ja

Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Bytte precis mina sommardäck, valde Goodyear Eagle F1 21 tum är supernöjd, känns bättre än dem jag hade innan från fabrik mindre buller samt däck kanten går ut på dessa vilket skyddar fälgen mer. Dock är dem inte billiga :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

cmd skrev:
Landsail pratas det mycket skit om vid varje däckhandlare jag besöker och det är svårt hitta tester gjorda i Sverige.
Nästan för billiga för vara sanna känner jag ibland :)

Varför valde du dom och har du märkt nåt problem vid bromsning, acceleration, ljud nivå osv mot vad jag antar du hade original Michelin Latitude Sport 3 innan?

Jag letar själv nya , vill dom ska vara tysta då jag tycker bilen på Latitude 3 är så känslig för underlaget.

Man märker givetvis ingenting vid vanlig användning. Det är därför det finns tester.
Skriv svar