Stänkskydd och invändiga mattor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare

Stänkskydd och invändiga mattor

Inlägg av Tera »

Hej på er,
Förstår att det finns andra trådar, har sökt en del och läst men vill ändå starta en ny diskussion och höra mig för med er som är experter :)

Jag hämtar ut bilen på fredag.

Var på Ditec idag och surrade lite och han sa att det som är mest utsatt är längst ner i sparklådorna/dörrkanter. Det blästras sönder eftersom Tesla har sämst stänkskydd.
På främre delen av glastaket och nere på dörrar (från vecket och ner) samt sparklådor rekommenderar han därför PPF, så jag tror att jag ska köra på det och lackskydd på resten. Blir ganska saftigt då man börjar sätta PPF på halva bilen upptäckte jag så detta får räcka.

Min största fundering är vilka stänkskydd och invändiga mattor ni rekommenderar? Söker stänkskydd som sitter ordentligt och täcker bra så det inte blästrar sönder bilen.
Mattorna vill jag ska vara så välpassande som möjligt så klart.

Supertacksam för alla tips och erfarenheter ni kan lämna :)
Väntar på Juniper P
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag -22
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Re: Stänkskydd och invändiga mattor

Inlägg av ducce916m »

Tera skrev:
Hej på er,
Förstår att det finns andra trådar, har sökt en del och läst men vill ändå starta en ny diskussion och höra mig för med er som är experter :)

Jag hämtar ut bilen på fredag.

Var på Ditec idag och surrade lite och han sa att det som är mest utsatt är längst ner i sparklådorna/dörrkanter. Det blästras sönder eftersom Tesla har sämst stänkskydd.
På främre delen av glastaket och nere på dörrar (från vecket och ner) samt sparklådor rekommenderar han därför PPF, så jag tror att jag ska köra på det och lackskydd på resten. Blir ganska saftigt då man börjar sätta PPF på halva bilen upptäckte jag så detta får räcka.

Min största fundering är vilka stänkskydd och invändiga mattor ni rekommenderar? Söker stänkskydd som sitter ordentligt och täcker bra så det inte blästrar sönder bilen.
Mattorna vill jag ska vara så välpassande som möjligt så klart.

Supertacksam för alla tips och erfarenheter ni kan lämna :)
Mattor är väl standard i alla bilar, tycker kvalitén på de medlevererade är mycket bra, använder inte gummimattor. På min bil, juni -21, är sparklådorna belagda med någon form av PPF från fabrik, har hittills inte några problem med stenskott eller annat, har heller inte bytt ut de stänkskydd som bilen var utrustad med.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

Någon som tagit leverans av en M3 2022 som vet om PPF på trösklar fortfarande ingår?

Och hur är det med stänkskydd – får man ens med några?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

Inlägg av pberglund »

Tog precis leverans av en M3 RWD. Den hade två stänkskydd fram + två extra man kan installera själv där bak. Verkar som att de e nåt skydd på trösklarna ja.

Hur bra stänkskydden är vet jag inte - hur bedömer man det?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

pberglund skrev:
Tog precis leverans av en M3 RWD. Den hade två stänkskydd fram + två extra man kan installera själv där bak. Verkar som att de e nåt skydd på trösklarna ja.

Hur bra stänkskydden är vet jag inte - hur bedömer man det?
Det var inte förlängare till de främre då? Som brukligt...

Original stänkskydd är felkonstruerade, de fylls med grus på nolltid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare

Inlägg av Tera »

Tack för svar :)
Bestämde mig för att gå på Ditecs rekommendation. Dom river bort Teslas egna "PPF" och sätter dit nytt. Situationstecken för att det verkar sämst det dom har satt dit :)
Jag köper några större ordentligare stänkskydd, vet inte vilka ännu men de löser sig.
Väntar på Juniper P
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag -22
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Har provat både allvädersmattor och de extra tåliga textilmattorna från Teslabutiken men kommit fram till att de bästa ändå är originalmattorna.
Jag gillar de extra tåliga men jag saknar "flärpen" för förarens vänstra fot, som originalmattorna har. Allvädersmattorna kräver ett gäng riktigt smetiga små passagerare för att kännas relevanta och det är jag typ förbi.
Användarvisningsbild
Burgermike
Teslaägare

Inlägg av Burgermike »

Vad jag förstått så är det extra klarlack på trösklarna, alltså inte ppf. Vi hämtar våran imorgon och har sen innan beställt Teslas egna ppf till hundben samt stänkskydd från Hamphi, hoppas det räcker :) Ska även lägga ett keramiskt lackskydd så fort vi kommer hem.
Skriv svar