Slö laddning SuC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

RikiRu

Slö laddning SuC

Inlägg av RikiRu »

Hej!

Upplever slö laddning tycker jag på SuC station, har en Model S 75, bör jag vara orolig? Tesla hänvisar bara till service station så fort jag frågar om detta.

Tacksam för hjälp och svar!
20220303_074402.jpg
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Re: Slö laddning SuC

Inlägg av Folke »

Hej,

Du har alltså åkt in på Supercharger med typ 80% batteri när du börjar ladda?

Googla laddkruva Tesla models s 75d så kan du se hur du ligger mot den, men det generella svaret är väl att du inte kan förvänta dig ngn hastighet när du börjar laddningen med så fyllt batteri.

Hur snabbt går de om du kommer in med varmt batteri och typ 20%?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Laddar du ens på Supercharger?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Dålig laddstrategi att försöka ladda 100% på supercharger. Åk vidare istället.
75 D kanske är den Teslan som laddar långsammast dock. Men extremt mycket högre laddhastighet i början…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur långt åkte du innan laddning? Navigerade du till stationen?

Kallt batteri, hög laddnivå så kan du räkna med att det går riktigt långsamt.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

BrooklynS skrev:
Laddar du ens på Supercharger?
Ja, det syns i bild.
Håller med övriga, dålig strategi att superladda med så fullt batteri. Blockar en stolpe, om inte annat.
RikiRu

Inlägg av RikiRu »

Hej!

Vill starkt påstå att det är väldigt roligt att ni är så oerhört duktiga på dethär med elbilar och hur det fungerar.

En annan har aldrig ägt en elbil, detta är min första, att jag laddade var ett test för jag tyckt att jag haft slö laddning över långt tid.

Så tack o bock för så snälla svar, ni är så duktiga! Hoppas ni känner er oerhört stora och starka! :)

Jag trodde man hjälpte folk istället för att dumförklara någon på ett elbils forum online, svara på någons oro eller fråga istället, det är personer som ni som får folk att inte vilja ha elbil eller lära sig det, bättre att bara hjälpa till än att lipa om annat.

För övrigt fanns det 17 andra lediga stolpar, så ni lättkränkta kan vänligen avstå från att lämna onödiga kommentarer.

Tillbaka till frågan i sig.

Jag har tidigare laddat med ca 50 % i batterirt och då aldrig gått över 35 kwh, tycker ändå det är lågt, men detta beror kanske starkt på tempratur då?

Tacksam för alla vettiga svar, har man inget vettigt att skriva så avstå vänligen!

Tack! :D
RikiRu

Inlägg av RikiRu »

För er som inte orkar läsa.

TLDR

Första elbilen, tacksam för hjälp, måste få chansen att lära sig, dryga & onödiga kommentarer undanbes.

Tack å kram! :D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

RikiRu skrev:
Hej!

Jag har tidigare laddat med ca 50 % i batterirt och då aldrig gått över 35 kwh, tycker ändå det är lågt, men detta beror kanske starkt på tempratur då?

Tacksam för alla vettiga svar, har man inget vettigt att skriva så avstå vänligen!

35kw är nog lite långsamt. Men det mesta beror på temperatur i batteriet. Det krävs ganska lång körning i motorvägsfart för att arbeta upp en lagom temp i batteriet.

Testa att köra ned batteriet till 10%, sedan ladda, då bör du ha så snabb hastighet som möjligt. Då kört minst en timme hellre mer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Förvärming behöver under längre tid; räkna med 10-15 mils körning. Sedan är det ingen idé att ladda innan du kommit nedåt 20% nivå. Det går enormt mycket snabbare att ladda 10-60% än 40-90%.

Du lär dig med tiden. Njut av fin bil. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Kapar tråden då jag inte vet hur jag skall göra ett inlägg.
Jag fyller 50 denna månad och tänkte ta med Mamma på en tripp till tulpanernas förlovade land.
Min model S som jag beställde som en 40års present, är nu så fruktansvärt mjukvarustrypt att en resa med den blir lite för problematisk. Här kommer frågan:

Var kan jag hyra en Tesla model S för en resa på totalt nästan 300 mil (137×2 plus eventuella avstickare)
Alla tips jag kan få är oerhört välkomna.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Testa gomore.se
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
RikiRu

Inlägg av RikiRu »

frippe skrev:
RikiRu skrev:
Hej!

35kw är nog lite långsamt. Men det mesta beror på temperatur i batteriet. Det krävs ganska lång körning i motorvägsfart för att arbeta upp en lagom temp i batteriet.

Testa att köra ned batteriet till 10%, sedan ladda, då bör du ha så snabb hastighet som möjligt. Då kört minst en timme hellre mer.
Hej!

Tacksam för ditt svar! Ska testa det du säger!

BrooklynS skrev:
Förvärming behöver under längre tid; räkna med 10-15 mils körning. Sedan är det ingen idé att ladda innan du kommit nedåt 20% nivå. Det går enormt mycket snabbare att ladda 10-60% än 40-90%.

Du lär dig med tiden. Njut av fin bil. :)
Hej!

Stort tack för detta svar! Ska testa, tackar stort för vettigt svar! Jag njuter vidare av bilen än så länge :)
Skriv svar