Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 aug 2019 08:32
Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Hej, har en Tesla model 3 LR pearl white med dragkrok (standard AP) som tjänstebil. Leasingkontraktet går mot sitt slut, och en klausul gör det möjligt att köpa loss den från leasingbolaget, dock vet jag ännu inte till vilket pris.
Den har inte gått mer än 4000 mil pga pandemin. Batteriet har väl gått ner sig 5-7 procent nånting på 3 år men i övrigt är bilen i bra skick.
Jag diggar bilen skarpt, men är lite sugen på en model Y. Frågan jag ställer mig är dock om det inte är lönsamt att köpa loss 3:an ändå och köra vidare med den ett tag, och vilket pris brytpunkten för en lönsam affär går i så fall.
Hur hade ni resonerat? Bilen är uttagen augusti 2019. Är inte helt lätt tycker jag. Behöver bestämma mig till sommaren.
Den har inte gått mer än 4000 mil pga pandemin. Batteriet har väl gått ner sig 5-7 procent nånting på 3 år men i övrigt är bilen i bra skick.
Jag diggar bilen skarpt, men är lite sugen på en model Y. Frågan jag ställer mig är dock om det inte är lönsamt att köpa loss 3:an ändå och köra vidare med den ett tag, och vilket pris brytpunkten för en lönsam affär går i så fall.
Hur hade ni resonerat? Bilen är uttagen augusti 2019. Är inte helt lätt tycker jag. Behöver bestämma mig till sommaren.
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
mbryngelsson skrev:Hej, har en Tesla model 3 LR pearl white med dragkrok (standard AP) som tjänstebil. Leasingkontraktet går mot sitt slut, och en klausul gör det möjligt att köpa loss den från leasingbolaget, dock vet jag ännu inte till vilket pris.
Den har inte gått mer än 4000 mil pga pandemin. Batteriet har väl gått ner sig 5-7 procent nånting på 3 år men i övrigt är bilen i bra skick.
Jag diggar bilen skarpt, men är lite sugen på en model Y. Frågan jag ställer mig är dock om det inte är lönsamt att köpa loss 3:an ändå och köra vidare med den ett tag, och vilket pris brytpunkten för en lönsam affär går i så fall.
Hur hade ni resonerat? Bilen är uttagen augusti 2019. Är inte helt lätt tycker jag. Behöver bestämma mig till sommaren.
När förväntad värdeminskning per månad är lägre än förmånsvärdet? Nåt sånt...
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Utan att veta vad du får lösa bilen för är det omöjligt att svara. Begagnatpriserna är riktigt höga just nu, så det kan vara goda chanser att det är lönsamt att lösa bilen men det får du väl se. Jag skulle jämfört priset du får köpa loss den med med vad du skulle kunna förväntas få för bilen vid försäljning och tagit det därifrån. Är det lönsamt, köp. Är det inte lönsamt, köp inte. Sen får du värdera därifrån vad det är värt för dig att uppgradera till en Y. Men det kan vara lönt att köpa loss 3:an och sälja den själv oavsett.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Antar att du hade 52% restvärde eller nåt sådant? Begpriset ligger väl kring 480-500 kkr skulle jag tro för en 2019 med de milen.
Dvs får du köpa loss den för 350' är det ju en bra affär...
Dvs får du köpa loss den för 350' är det ju en bra affär...
Tesla Y LR -22 EAP
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Alla verkar glömma bort att försäkringskostnaden rusar efter tre år. Blir rätt stor skillnad på den totala månadskostnaden om det är några hundra eller två tusen per månad i försäkring…
Så kolla det först.
Så kolla det först.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Köpa loss privat måste man göra till marknadspris oavsett restvärdet. Men du kanske menar att företaget ska köpa loss bilen?
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 10 nov 2020 19:25
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Hur fungerar det? Om man (som jag) betalat (företagsleasing) så att man har ett restvärde på säg 50% utifrån inköpspris (700 000 kr), har man då lassat in för mycket alldeles i onödan om bilen är värd 450 000 - 500 000 kr efter 3 år?Gustafsson skrev:Köpa loss privat måste man göra till marknadspris oavsett restvärdet. Men du kanske menar att företaget ska köpa loss bilen?
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Nä tvärtom. Om det är en finansiell leasing så får du ju pengarna. Dessutom har du fått halv moms på leasingkostnaden plus förstaförhöjda hyran.
Beloppet du får tas upp som en vinst i bolaget..
för jag antar att det är ditt bolag när du skriver att du betalt.
Beloppet du får tas upp som en vinst i bolaget..
för jag antar att det är ditt bolag när du skriver att du betalt.
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Ditt bolag kan ju sälja bilen till marknadsvärde och då blir mellanskillnaden en vinst i bolaget. Men vinsten får bolaget såklart skatta för. Om bolaget säljer bilen till dig själv som privatperson gäller samma regler. Du får betala marknadspris, mellanskillnaden blir en vinst i ditt bolag, den vinsten kan du sedan ta ut som aktieutdelning igen. Om det är lönsamt eller inte får man räkna ut.Nikola-Tesla skrev:Hur fungerar det? Om man (som jag) betalat (företagsleasing) så att man har ett restvärde på säg 50% utifrån inköpspris (700 000 kr), har man då lassat in för mycket alldeles i onödan om bilen är värd 450 000 - 500 000 kr efter 3 år?Gustafsson skrev:Köpa loss privat måste man göra till marknadspris oavsett restvärdet. Men du kanske menar att företaget ska köpa loss bilen?
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
I vårt fall var det trots allt bäst att fortsätta leasa bilen, trots att den numera är 4 år gammal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Om du har betalat 50% av bilens värde tycker jag det vore rimligt att betala mellanskillnaden för att köpa loss den. Med rim och reson borde det vara bilens värde.(det borde anses som förlust i bokslutet att köpa bilen för över det)
Det finns massor av teslor som inte blir sålda på teslas hemsida)
Min värdering är 350kkr för en 2018-2019 model3.
Annars kanske du kan ta den övervärderade bilen som inbytesbil för en model y. Då kan du utnyttja värdet på 3 och få mer än vad du betalat.
Det finns massor av teslor som inte blir sålda på teslas hemsida)
Min värdering är 350kkr för en 2018-2019 model3.
Annars kanske du kan ta den övervärderade bilen som inbytesbil för en model y. Då kan du utnyttja värdet på 3 och få mer än vad du betalat.
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Din värdering är en önskevärdering. Jag fick till slut 480 kkr av en firma för en 2019 Model 3P- med 10.200 mil. Riddermarks bjöd 450 kkr rakt av och de behöver tjäna 35 kkr minst för att göra en affär.Mickep skrev:Om du har betalat 50% av bilens värde tycker jag det vore rimligt att betala mellanskillnaden för att köpa loss den. Med rim och reson borde det vara bilens värde.(det borde anses som förlust i bokslutet att köpa bilen för över det)
Det finns massor av teslor som inte blir sålda på teslas hemsida)
Min värdering är 350kkr för en 2018-2019 model3.
Annars kanske du kan ta den övervärderade bilen som inbytesbil för en model y. Då kan du utnyttja värdet på 3 och få mer än vad du betalat.
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Vinst i bolaget beskattas också, så det blir inte bara skatten på aktieutdelningen som tillkommer. Gissar att Teslakalkylen kan användas för att optimera detta. Det är lite krångligare än man först kan tro att veta vad som är bäst. Det är t.ex. svårt att veta hur stora kostnader för service/reparation/försäkring (ofta nästan dubbelt så dyr för företagsbil). som bolaget kan ta vid leasing. I mitt fall hade jag en relativt hög första hyra och månadskostnaden är låg. Täcker inte riktigt värdeminskningen på bilen längre. Men det blir billigare nu och på sikt om jag vill köpa loss för marknadsvärde billigare privat tror jag.mati skrev:Ditt bolag kan ju sälja bilen till marknadsvärde och då blir mellanskillnaden en vinst i bolaget. Men vinsten får bolaget såklart skatta för. Om bolaget säljer bilen till dig själv som privatperson gäller samma regler. Du får betala marknadspris, mellanskillnaden blir en vinst i ditt bolag, den vinsten kan du sedan ta ut som aktieutdelning igen. Om det är lönsamt eller inte får man räkna ut.Nikola-Tesla skrev:Hur fungerar det? Om man (som jag) betalat (företagsleasing) så att man har ett restvärde på säg 50% utifrån inköpspris (700 000 kr), har man då lassat in för mycket alldeles i onödan om bilen är värd 450 000 - 500 000 kr efter 3 år?Gustafsson skrev:Köpa loss privat måste man göra till marknadspris oavsett restvärdet. Men du kanske menar att företaget ska köpa loss bilen?
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
I vårt fall var det trots allt bäst att fortsätta leasa bilen, trots att den numera är 4 år gammal.
Tyvärr är jag lite inlåst i denna bil som har fri SuC och FSD, finesser som jag inte kommer at ha på nästa bil, men där fri SuC för mig är en bra sparbössa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Det har missats ett case här ifall man har ett bilkonto under sitt ansvar på företaget man jobbar på.
Jag har också en model 3 leasad genom jobbet. Men så som det är uppsatt så är "bilkontot" mitt ansvar, och pengar som blir över får jag ta ut som lön. Pengar som gått in där är mina pengar i form av bruttolöneavdrag. Pengar vi försäljning av bilen går också in där, men sen tar leasingbolaget (autoplan i detta fall) ut sin del av det beräknade restvärdet. Bilen går ut på auktion mellan bilhandlare, men jag får matcha högsta budet för att köpa ut den. Tex:
Efter 3 år så är restvärdet ca 350 000kr (50%)
Mitt bilkonto är i princip runt 0 kr efter 3 år(de är beräknat att gå 0 +/- efter 3 år)
Bilen går på auktion för 450 000kr -> in på bilkontot
Autoplan tar 350 000kr (restvärdet)
100 000kr återbetalas i form av lön till mig (lön som jag alltså "missat" pga bruttolöneavdrag). Netto blir det ca 38 000kr efter arbetsgivaravgift och skatt). Beroende på vad du tjänar och hur de i detta fall 100 000kr extra (minus arbetsgivaravgifter) påverkar din skatt, vs att det var uppdelat på 3 år så kan det blir lite extra skatt. Men det är små siffror i det stora hela.
Köper jag ut själv så kommer jag alltså få betala in 450 000kr, alltså matcha budet
Autoplan tar 350 000kr
100 000kr återbetalas i lön, dvs 38 000kr netto typ (som tidigare nämnt)
Så mitt slutpris skulle hamna på 450 000kr - 38 000kr = 412 000kr. Så lite "rabatt" mot marknadspriset får jag ju, men det är ju pengar som jag över 3 år betalat för mycket, så det är mina pengar jag får tillbaka helt enkelt.
Skulle det vara så att bilen säljs för lägre än restvärdet så blir jag skyldig att återbetala mellanskillnaden i form av bruttolöneavdrag, då har jag ju betalat för lite i bruttelöneavdrag de 3 åren
Förenklat kan man säga att detta leder till att ditt beräknade restvärde justeras till det faktiskta restvärdet (auktionens högsta bud) när kontraktet avslutas. Dvs egentligen har du ingen nytta av att köpa ut din egen bil, du kan lika gärna köpa någon annans eftersom det pris du betalar i slutändan ändå är marknaspriset
Jag har också en model 3 leasad genom jobbet. Men så som det är uppsatt så är "bilkontot" mitt ansvar, och pengar som blir över får jag ta ut som lön. Pengar som gått in där är mina pengar i form av bruttolöneavdrag. Pengar vi försäljning av bilen går också in där, men sen tar leasingbolaget (autoplan i detta fall) ut sin del av det beräknade restvärdet. Bilen går ut på auktion mellan bilhandlare, men jag får matcha högsta budet för att köpa ut den. Tex:
Efter 3 år så är restvärdet ca 350 000kr (50%)
Mitt bilkonto är i princip runt 0 kr efter 3 år(de är beräknat att gå 0 +/- efter 3 år)
Bilen går på auktion för 450 000kr -> in på bilkontot
Autoplan tar 350 000kr (restvärdet)
100 000kr återbetalas i form av lön till mig (lön som jag alltså "missat" pga bruttolöneavdrag). Netto blir det ca 38 000kr efter arbetsgivaravgift och skatt). Beroende på vad du tjänar och hur de i detta fall 100 000kr extra (minus arbetsgivaravgifter) påverkar din skatt, vs att det var uppdelat på 3 år så kan det blir lite extra skatt. Men det är små siffror i det stora hela.
Köper jag ut själv så kommer jag alltså få betala in 450 000kr, alltså matcha budet
Autoplan tar 350 000kr
100 000kr återbetalas i lön, dvs 38 000kr netto typ (som tidigare nämnt)
Så mitt slutpris skulle hamna på 450 000kr - 38 000kr = 412 000kr. Så lite "rabatt" mot marknadspriset får jag ju, men det är ju pengar som jag över 3 år betalat för mycket, så det är mina pengar jag får tillbaka helt enkelt.
Skulle det vara så att bilen säljs för lägre än restvärdet så blir jag skyldig att återbetala mellanskillnaden i form av bruttolöneavdrag, då har jag ju betalat för lite i bruttelöneavdrag de 3 åren
Förenklat kan man säga att detta leder till att ditt beräknade restvärde justeras till det faktiskta restvärdet (auktionens högsta bud) när kontraktet avslutas. Dvs egentligen har du ingen nytta av att köpa ut din egen bil, du kan lika gärna köpa någon annans eftersom det pris du betalar i slutändan ändå är marknaspriset
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Får du inte behålla pengarna på bilkontot för användning på nästa bil? Har för mig att jag hade den möjligheten när jag hade Autoplan. I övrigt skulle jag hellre köpa ut min egen bil än att köpa en annan begagnad som jag inte vet hur den skötts.ErikHallq skrev:Det har missats ett case här ifall man har ett bilkonto under sitt ansvar på företaget man jobbar på.
Jag har också en model 3 leasad genom jobbet. Men så som det är uppsatt så är "bilkontot" mitt ansvar, och pengar som blir över får jag ta ut som lön. Pengar som gått in där är mina pengar i form av bruttolöneavdrag. Pengar vi försäljning av bilen går också in där, men sen tar leasingbolaget (autoplan i detta fall) ut sin del av det beräknade restvärdet. Bilen går ut på auktion mellan bilhandlare, men jag får matcha högsta budet för att köpa ut den. Tex:
Efter 3 år så är restvärdet ca 350 000kr (50%)
Mitt bilkonto är i princip runt 0 kr efter 3 år(de är beräknat att gå 0 +/- efter 3 år)
Bilen går på auktion för 450 000kr -> in på bilkontot
Autoplan tar 350 000kr (restvärdet)
100 000kr återbetalas i form av lön till mig (lön som jag alltså "missat" pga bruttolöneavdrag). Netto blir det ca 38 000kr efter arbetsgivaravgift och skatt). Beroende på vad du tjänar och hur de i detta fall 100 000kr extra (minus arbetsgivaravgifter) påverkar din skatt, vs att det var uppdelat på 3 år så kan det blir lite extra skatt. Men det är små siffror i det stora hela.
Köper jag ut själv så kommer jag alltså få betala in 450 000kr, alltså matcha budet
Autoplan tar 350 000kr
100 000kr återbetalas i lön, dvs 38 000kr netto typ (som tidigare nämnt)
Så mitt slutpris skulle hamna på 450 000kr - 38 000kr = 412 000kr. Så lite "rabatt" mot marknadspriset får jag ju, men det är ju pengar som jag över 3 år betalat för mycket, så det är mina pengar jag får tillbaka helt enkelt.
Skulle det vara så att bilen säljs för lägre än restvärdet så blir jag skyldig att återbetala mellanskillnaden i form av bruttolöneavdrag, då har jag ju betalat för lite i bruttelöneavdrag de 3 åren
Förenklat kan man säga att detta leder till att ditt beräknade restvärde justeras till det faktiskta restvärdet (auktionens högsta bud) när kontraktet avslutas. Dvs egentligen har du ingen nytta av att köpa ut din egen bil, du kan lika gärna köpa någon annans eftersom det pris du betalar i slutändan ändå är marknaspriset
Elbilist sedan 2014
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Jo absolut kan pengarna ligga kvar till nästa bil, men sannolikheten är ju att man inte fortsätter leasa ytterligare en bil om man köper ut sin egna. Men absolut är det möjligt.Klintan skrev:Får du inte behålla pengarna på bilkontot för användning på nästa bil? Har för mig att jag hade den möjligheten när jag hade Autoplan. I övrigt skulle jag hellre köpa ut min egen bil än att köpa en annan begagnad som jag inte vet hur den skötts.ErikHallq skrev:Det har missats ett case här ifall man har ett bilkonto under sitt ansvar på företaget man jobbar på.
Jag har också en model 3 leasad genom jobbet. Men så som det är uppsatt så är "bilkontot" mitt ansvar, och pengar som blir över får jag ta ut som lön. Pengar som gått in där är mina pengar i form av bruttolöneavdrag. Pengar vi försäljning av bilen går också in där, men sen tar leasingbolaget (autoplan i detta fall) ut sin del av det beräknade restvärdet. Bilen går ut på auktion mellan bilhandlare, men jag får matcha högsta budet för att köpa ut den. Tex:
Efter 3 år så är restvärdet ca 350 000kr (50%)
Mitt bilkonto är i princip runt 0 kr efter 3 år(de är beräknat att gå 0 +/- efter 3 år)
Bilen går på auktion för 450 000kr -> in på bilkontot
Autoplan tar 350 000kr (restvärdet)
100 000kr återbetalas i form av lön till mig (lön som jag alltså "missat" pga bruttolöneavdrag). Netto blir det ca 38 000kr efter arbetsgivaravgift och skatt). Beroende på vad du tjänar och hur de i detta fall 100 000kr extra (minus arbetsgivaravgifter) påverkar din skatt, vs att det var uppdelat på 3 år så kan det blir lite extra skatt. Men det är små siffror i det stora hela.
Köper jag ut själv så kommer jag alltså få betala in 450 000kr, alltså matcha budet
Autoplan tar 350 000kr
100 000kr återbetalas i lön, dvs 38 000kr netto typ (som tidigare nämnt)
Så mitt slutpris skulle hamna på 450 000kr - 38 000kr = 412 000kr. Så lite "rabatt" mot marknadspriset får jag ju, men det är ju pengar som jag över 3 år betalat för mycket, så det är mina pengar jag får tillbaka helt enkelt.
Skulle det vara så att bilen säljs för lägre än restvärdet så blir jag skyldig att återbetala mellanskillnaden i form av bruttolöneavdrag, då har jag ju betalat för lite i bruttelöneavdrag de 3 åren
Förenklat kan man säga att detta leder till att ditt beräknade restvärde justeras till det faktiskta restvärdet (auktionens högsta bud) när kontraktet avslutas. Dvs egentligen har du ingen nytta av att köpa ut din egen bil, du kan lika gärna köpa någon annans eftersom det pris du betalar i slutändan ändå är marknaspriset
Ja rent praktiskt hade jag nog också gjort så, om jag hade tänkt behålla. Men jag hade aldrig behållt våran, hade hellre leasat en ny, bla för försäkrings kostnade, garantier och såna saker. Men sen också för min bil har haft så sjukt många fel som lagats (och inväntar lagning) så jag vill inte ha den

Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Tjänstebil - leasingperiod slut. Lönsamt att köpa loss.
Gustafsson skrev:Vinst i bolaget beskattas också, så det blir inte bara skatten på aktieutdelningen som tillkommer. Gissar att Teslakalkylen kan användas för att optimera detta. Det är lite krångligare än man först kan tro att veta vad som är bäst. Det är t.ex. svårt att veta hur stora kostnader för service/reparation/försäkring (ofta nästan dubbelt så dyr för företagsbil). som bolaget kan ta vid leasing. I mitt fall hade jag en relativt hög första hyra och månadskostnaden är låg. Täcker inte riktigt värdeminskningen på bilen längre. Men det blir billigare nu och på sikt om jag vill köpa loss för marknadsvärde billigare privat tror jag.mati skrev:Ditt bolag kan ju sälja bilen till marknadsvärde och då blir mellanskillnaden en vinst i bolaget. Men vinsten får bolaget såklart skatta för. Om bolaget säljer bilen till dig själv som privatperson gäller samma regler. Du får betala marknadspris, mellanskillnaden blir en vinst i ditt bolag, den vinsten kan du sedan ta ut som aktieutdelning igen. Om det är lönsamt eller inte får man räkna ut.Nikola-Tesla skrev:Hur fungerar det? Om man (som jag) betalat (företagsleasing) så att man har ett restvärde på säg 50% utifrån inköpspris (700 000 kr), har man då lassat in för mycket alldeles i onödan om bilen är värd 450 000 - 500 000 kr efter 3 år?Gustafsson skrev:Köpa loss privat måste man göra till marknadspris oavsett restvärdet. Men du kanske menar att företaget ska köpa loss bilen?
Jag väljer att förlänga leasingen då man ju drar av halva momsen, vilket i mitt fall är gynnsamt.
Har du eget företag kan man ju optimera sådant.
Att tänka på är att när du köper loss den blir den momssmittad och enligt vissa blir svårare att sälja sen.
I vårt fall var det trots allt bäst att fortsätta leasa bilen, trots att den numera är 4 år gammal.
Tyvärr är jag lite inlåst i denna bil som har fri SuC och FSD, finesser som jag inte kommer at ha på nästa bil, men där fri SuC för mig är en bra sparbössa.
För oss väntar bara brustna länkarmar och vattenskadade kabelstammar...

Funderar på att köpa ut min 100D. Har räknat ut att jag skulle tjäna ca tusen kronor i månaden på det. Men mycket (allt?) bygger ju på att man kan köpa den till ett bra pris. Sjukt svårvärderade. Spretig prisbild på Blocket också.