Model Y - sämsta vinterbilen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

popitop

Model Y - sämsta vinterbilen

Inlägg av popitop »

Finska Tekniikan Maailma (Teknikens Värld) korar Polestar 2 till bästa vinterbilen i sitt stora vintertest 2022. Model Y är lååångt efter. Med ”farthållare” får bilen 1 stjärna, utan får den 2. Teslan förlorar på dålig värme, köregenskaper och säkerhet. På plussidan är det den snabbaste långfärdsbilen tack vare snabb laddning och låg förbrukning. Också appen får beröm.
B4570F31-17AD-4D61-A916-FBD014D92009.jpeg
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Model Y - sämsta vinterbilen

Inlägg av themax »

Kan tänka mig att finnarna har testat på riktiga vintervägar med snöyra och då fungerar ju inget av autopiloten. Jag har önskat vanlig dum farthållare många gånger när det varit snö på fronten. Men skulle ändå vara kul att veta vad de menar med dåliga köregenskaper och säkerhet. Det är ju ändå något som många prisar. Kanske är det också den hårda fjädringen och en krånglande värmepump som fått finnarna på dåligt humör ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Kan det verkligen vara så stor skillnad på 3 och Y???
3’an var den överlägset bästa vinterbilen jag kört. Då har jag ändå kört en hel del…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

3 och Y har väl fått kritik för att vara lite yvig med baken när det är halt? Kan det vara det?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
3 och Y har väl fått kritik för att vara lite yvig med baken när det är halt? Kan det vara det?
Jag vet inte om det är olika på olika bilar, men min var klippstabil. (Då körde jag ändå på Firemax centraleuropeiska friktionsdäck)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

När skedde testet?

Det har ju hänt ganska mycket med mjukvara - och hårdvara - sedan före jul…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Resultat från Norska vinter tester.
Räckvidd i testet:
Polestar 2 LR Dual Motor: 340km
Tesla Model Y LR: 451km

Teslan har ca 111km längre räckvidd i verkligheten på vintern.
De tre förlorarna i NAF:s stora vintertest av elbilar:
Här är de tre bilarna som hade störst avvikelser i förhållande till fabrikens räckviddsindikering under NAF och Motors vintertest 2022.
WLTP står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure.
Skoda Enyaq iV80: WLTP-räckvidd: 509. Körda kilometer i testet: 347. Avvikelse från WLTP: - 162. Procent kortare: 31,83.
Peugeot e-2008: WLTP-räckvidd: 320. Körsträcka testad: 228. Avvikelse från WLTP: - 92. Kortare procentsats: 28,75.
Polestar 2 LR Dual Motor: WLTP-räckvidd: 476. Körda kilometer i testet: 340. Avvikelse från WLTP: - 136. Procent kortare: 28,57.

De tre bästa i NAF:s stora vintertest av elbilar:
Här är de tre bilarna som hade minst avvikelser i förhållande till fabrikens räckviddsindikering under NAF och Motors vintertest 2022. WLTP står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure .
BYD-tång: WLTP-räckvidd: 400. Körda kilometer i testet: 365,5. Avvikelse från WLTP: - 43,5. Procent kortare: 10,88.
Tesla Model Y LR: WLTP-räckvidd: 507. Körda kilometer i testet: 451. Avvikelse från WLTP: - 56. Kortare procentsats: 11,05.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo: WLTP-räckvidd: 456. Körsträcka testad: 402,6. Avvikelse från WLTP: - 53,4. Procent kortare: 11,71.
https://www.elbil24.no/annonse/kinesisk ... a/75302099
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
popitop

Inlägg av popitop »

Testet gjordes i slutet på januari och kördes uppe i Lappland. På räckviddstestet gjorde Model Y spökbromsningar runt 1 gång/mil vilket i kombination med saknad frirullning fick testförarna att se rött. Teslas representanter hade svarat att man inte ska använda farthållaren vid halt väglag.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

popitop skrev:
Testet gjordes i slutet på januari och kördes uppe i Lappland. På räckviddstestet gjorde Model Y spökbromsningar runt 1 gång/mil vilket i kombination med saknad frirullning fick testförarna att se rött. Teslas representanter hade svarat att man inte ska använda farthållaren vid halt väglag.
Man undrar varför "testföraren" inte kopplade in frirullningen.....
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Choke skrev:
popitop skrev:
Lägga i Neutral är lite överkurs och förknippad med viss fara att inte kunna öka farten
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

Tellus skrev:
Choke skrev:
popitop skrev:
Lägga i Neutral är lite överkurs och förknippad med viss fara att inte kunna öka farten
Vad menar du med att "fara att inte kunna öka farten"
Har bara en vecka bakom ratten och inte hunnit med så mycket vinterkörning :-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

popitop skrev:

Man kan ju undra om kameran verkligen hunnit kalibreras? Jag har kört tre vintrar med farthållare/AP och aldrig haft en spökbromsning vintertid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
popitop skrev:

Man kan ju undra om kameran verkligen hunnit kalibreras? Jag har kört tre vintrar med farthållare/AP och aldrig haft en spökbromsning vintertid.
Det var väl med radar i bilen de tre vintrarna?
Jag kan tänka mig att en radar klarar snörök bättre än vad en kamera gör. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nu tycker jag man såklart skall testa en bil så som den är vid testtillfället (så länge det inte är ett defekt exemplar) men om de klagade på värmen i Model Y så kan de saknat den senaste mjukvaran som löste vissa problem som fanns.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Nog är det väl radar fortfarande? Bara i USA de fimpat den. Väl?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Nog är det väl radar fortfarande? Bara i USA de fimpat den. Väl?
Jag trodde att den är borta i Europa också, men jag kanske har missuppfattat det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
popitop

Inlägg av popitop »

Ca 5:10 in i klippet. Farthållaren påslagen då testbilen möter en annan bil varefter farthållaren slås av automatiskt och bilens kraftiga regenerering orsakar sladd. Enligt testlaget skedde en inbromsning under testerna så kraftigt att de höll på att krascha hela bilen mitt på E75 mellan Saariselkä och Sodankylä 15 januari. De kontaktade Tesla som inte kunde se några automatiska inbromsningar i loggarna.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

popitop skrev:

Ca 5:10 in i klippet. Farthållaren påslagen då testbilen möter en annan bil varefter farthållaren slås av automatiskt och bilens kraftiga regenerering orsakar sladd. Enligt testlaget skedde en inbromsning under testerna så kraftigt att de höll på att krascha hela bilen mitt på E75 mellan Saariselkä och Sodankylä 15 januari. De kontaktade Tesla som inte kunde se några automatiska inbromsningar i loggarna.
När vi provkörde MY fick vi också frånslag vid möte med tre bilar vid ett tillfälle i en kurva på en relativt smal väg men bred nog att bekvämt kunna mötas. Ganska obehagligt när bilen börjar bromsa kraftigt av regenereringen när man inte är beredd. Det var fint väglag så det var ofarligt men om det hade varit halt hade det kunnat leda till en frontalkrock med bilen som kom efter den första i kurvan...

Jag har aldrig varit med om något liknande varken i vår Polestar från -21 eller vår Skoda Kodiaq från -18 som båda har motsvarande funktionalitet som Teslas AP och som vi kört i totalt ca 15000 mil.

Går det att justera känsligheten för när farthållaren kopplas ur vid möten?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Möter man tre bilar i en kurva på en smal väg vintertid, är det ett tecken på gott omdöme att köra med farthållaren i då? :roll:

Inte konstigt att det uppstår märkliga situationer ibland...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Möter man tre bilar i en kurva på en smal väg vintertid, är det ett tecken på gott omdöme att köra med farthållaren i då? :roll:

Inte konstigt att det uppstår märkliga situationer ibland...
Du anser dig uppenbarligen vara en fantastisk bedömmare av min frus omdöme (hon körde just då) när du tycker att det räcker med den lilla informationen för att avgöra att hon är en omdömeslös människa. Inte illa, jag har varit ihop med henne i 28 år och har fortfarande inte fattat det.. ;)

Relativt smal väg är för mig en ca 6-meters landsväg, med mittsträck om jag minns rätt, inga problem att mötas. Det var i öppet landskap utanför Malmö, i dagsljus och bra väglag. Finns ingen anledning till att man inte skulle kunna använda farthållare eller till och med Lane Assist i det fallet. Om det hade varit halt så hade vi inte använt det där men vad säger att samma sak inte skulle kunna hända på en större landsväg? Vi var väldigt tveksamma till köp efter detta men gick vidare och beställde ändå, vi får väl helt enkelt avstå från farthållare när det är halt.. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Avstå från farthållare när det är halt är ett tydligt tecken på gott omdöme. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Kan man inte minska på regenereringen på model y?

För det kan man väl på 3an?
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Ilduce77 skrev:
Kan man inte minska på regenereringen på model y?

För det kan man väl på 3an?
Jodå
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är det inte betydligt bättre att bara stänga av regenereringen helt och hållet när det är halt? Det gör jag. Eller så kör jag åtminstone med svagaste regen-nivå.
Framförallt en bakhjulsdriven elbil kan ju vara rentav livsfarlig när den plötsligt motorbromsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Är det inte betydligt bättre att bara stänga av regenereringen helt och hållet när det är halt? Det gör jag. Eller så kör jag åtminstone med svagaste regen-nivå.
Framförallt en bakhjulsdriven elbil kan ju vara rentav livsfarlig när den plötsligt motorbromsar.
Om bilen klarar att moderera regenereringen i halka så går det bra att ha den på. Jag använder regeringen på min Polestar även när det är halt och den har hittills inte haft några problem att reglera regenereringen på ett säkert sätt. Principiellt så är det väl samma typ av reglering som vid gaspådrag?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar