Inför Europaresa
Moderator: Redaktion
Inför Europaresa
Hej,
Har en Y och en längre Europaresa planerad till sommaren. Kör företagsleasing och Trygghansa. Jag försöker få reda på vad som kan hända i olika situationer och hur jag kan förbereda mig. Har hört av mig till Trygghansa separat, men skulle gärna ta er erfarenhet också.
Är det någon som har tips på hur man kan förbereda sig eller agera i olika situationer? Vid exempelvis batterislut, krock, skador, stöld etc.
Något som jag ska tänka på att det kan bli struligt? Något som är bra att ta med sig?
Har en Y och en längre Europaresa planerad till sommaren. Kör företagsleasing och Trygghansa. Jag försöker få reda på vad som kan hända i olika situationer och hur jag kan förbereda mig. Har hört av mig till Trygghansa separat, men skulle gärna ta er erfarenhet också.
Är det någon som har tips på hur man kan förbereda sig eller agera i olika situationer? Vid exempelvis batterislut, krock, skador, stöld etc.
Något som jag ska tänka på att det kan bli struligt? Något som är bra att ta med sig?
Re: Inför Europaresa
Kolla med leasingbolaget om du måste be om tillstånd för att köra utomlands. Många kräver det, även om jag aldrig har hört om någon som nekats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Inför Europaresa
Kolla även vad som ingår i din bilförsäkring, kanske läge att teckna en extra assistansförsäkring, kostar oftast inte många hundralappar.
Den kan komplettera med allt från hjälp vid däckbyte om du får punktering i mörker och ösregn, till att bärga bilen och se till att du får boende, hyrbil eller flyg betalt medan den repareras.
Inte säkert detta ingår i vanliga bilförsäkringen;
- Punktering
- Strömlöst batteri, innefattar urladdat batteri för elbil
- Lås eller nyckelrelaterade fel (tappart bort nyckel/kort)
- Transport av både bil/passagerare och bagage (inte självklart) vid olycka/stillestånd
Den kan komplettera med allt från hjälp vid däckbyte om du får punktering i mörker och ösregn, till att bärga bilen och se till att du får boende, hyrbil eller flyg betalt medan den repareras.
Inte säkert detta ingår i vanliga bilförsäkringen;
- Punktering
- Strömlöst batteri, innefattar urladdat batteri för elbil
- Lås eller nyckelrelaterade fel (tappart bort nyckel/kort)
- Transport av både bil/passagerare och bagage (inte självklart) vid olycka/stillestånd
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Inför Europaresa
Se som sagt till att få tillstånd för utlandsresa från leasingbolaget, jag har aldrig behövt visa upp mitt, men eftersom det bara handlar om ett mail så känns det dumt att chansa, mitt bolag (DNB) brukar skicka ett som gäller sex månader i taget.
Jag har domkraft och reparationskit för däck i frunken för säkerhets skull, som jag inte heller har behövt använda ännu (ta i trä), men det känns skönt att veta att det finns där. Ett par regn-ponchos, reflexväst (krävs i många länder), och första hjälpen känns också skönt att ha med sig. En li-ion batteribox med startkablar har jag alltid med mig eftersom min X av oklara anledningar (ren trots?) ibland helt laddar ur 12V-batteriet när den hamnar i bråk med obskyra AC-laddare, en snabb "zap" så vaknar den från sin dvala igen.
Många europeiska städer kräver att man skaffar etiketter i framrutan som visar miljöklass för att man öht ska få köra in i stadskärnan. I bl.a. Tyskland är dom också snabba att dela ut dryga böter om man inte har någon lapp, att hänvisa till att man faktiskt kör en elbil är meningslöst, i Tyskland är det officiella stämplar, klistermärken o dyl som betyder något, inte verkligheten.
Med tanke på tysk byråkrati är det också en mycket bra idé att skaffa lapparna i förväg, annars kan du bli tvungen att leta upp någon obskyr myndighet där du förväntas visa upp en massa officiella dokument med stämplar och sigill för att få din klisterlapp (fråga inte hur jag vet detta
).
Köper du dom i Sverige eller beställer på nätet i förväg så blir det betydligt enklare.
Glöm inte att köpa "vignettes" för motorvägar när du kör in i Schweiz, Österrike, Slovenien och en del andra länder, att glömma detta är också ett bra sätt att göra slut på reskassan, det är närmast garanterade (dryga) böter på det.
/fth
Jag har domkraft och reparationskit för däck i frunken för säkerhets skull, som jag inte heller har behövt använda ännu (ta i trä), men det känns skönt att veta att det finns där. Ett par regn-ponchos, reflexväst (krävs i många länder), och första hjälpen känns också skönt att ha med sig. En li-ion batteribox med startkablar har jag alltid med mig eftersom min X av oklara anledningar (ren trots?) ibland helt laddar ur 12V-batteriet när den hamnar i bråk med obskyra AC-laddare, en snabb "zap" så vaknar den från sin dvala igen.
Många europeiska städer kräver att man skaffar etiketter i framrutan som visar miljöklass för att man öht ska få köra in i stadskärnan. I bl.a. Tyskland är dom också snabba att dela ut dryga böter om man inte har någon lapp, att hänvisa till att man faktiskt kör en elbil är meningslöst, i Tyskland är det officiella stämplar, klistermärken o dyl som betyder något, inte verkligheten.

Med tanke på tysk byråkrati är det också en mycket bra idé att skaffa lapparna i förväg, annars kan du bli tvungen att leta upp någon obskyr myndighet där du förväntas visa upp en massa officiella dokument med stämplar och sigill för att få din klisterlapp (fråga inte hur jag vet detta

Köper du dom i Sverige eller beställer på nätet i förväg så blir det betydligt enklare.
Glöm inte att köpa "vignettes" för motorvägar när du kör in i Schweiz, Österrike, Slovenien och en del andra länder, att glömma detta är också ett bra sätt att göra slut på reskassan, det är närmast garanterade (dryga) böter på det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Inför Europaresa
Varje land med självaktning har sin egen miljödekal med tillhörande avgift (=dold skatt) och böter.
Motorvägsavgifter med eller utan klistermärke. (I Spanien faktiskt fn de flesta motorvägsavgifter borta, tydligen i väntan på ett annat system än vägtullstationer)
Så frekventa fartkameror att även den ambitiöst laglydige ändå riskerar att göra bort sig o få brev hemskickat.
Lokala miljözoner med små varningsskyltar som vid överträdelse följdriktigt också resulterar i brevvän.
Allt talar för att flyga istället.
Om man inte körde elbil och att det är mycket trevligt, förutom ovanstående, att bilsemestra i europa.
Så ett tips:
M har översikt för varje land avseende trafikregler osv.
Motorvägsavgifter med eller utan klistermärke. (I Spanien faktiskt fn de flesta motorvägsavgifter borta, tydligen i väntan på ett annat system än vägtullstationer)
Så frekventa fartkameror att även den ambitiöst laglydige ändå riskerar att göra bort sig o få brev hemskickat.
Lokala miljözoner med små varningsskyltar som vid överträdelse följdriktigt också resulterar i brevvän.
Allt talar för att flyga istället.
Om man inte körde elbil och att det är mycket trevligt, förutom ovanstående, att bilsemestra i europa.
Så ett tips:
M har översikt för varje land avseende trafikregler osv.
Re: Inför Europaresa
Viktigt att tänka på att man i t.ex. Österrike kräver att man har reflexvästar till samtliga passagerare i bilen och att dom ska förvaras i kupén lätt åtkomliga om man av någon anledning behöver kliva ur bilen längs motorvägen. Att ha västarna i frunken under packningen kommer inte imponera. Även i Italien finns samma krav.fth skrev:Jag har domkraft och reparationskit för däck i frunken för säkerhets skull, som jag inte heller har behövt använda ännu (ta i trä), men det känns skönt att veta att det finns där. Ett par regn-ponchos, reflexväst (krävs i många länder), och första hjälpen känns också skönt att ha med sig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Inför Europaresa
Nu tycker jag du överdriver lite...Jwe skrev:Varje land med självaktning har sin egen miljödekal med tillhörande avgift (=dold skatt) och böter.
Motorvägsavgifter med eller utan klistermärke. (I Spanien faktiskt fn de flesta motorvägsavgifter borta, tydligen i väntan på ett annat system än vägtullstationer)
Så frekventa fartkameror att även den ambitiöst laglydige ändå riskerar att göra bort sig o få brev hemskickat.
Lokala miljözoner med små varningsskyltar som vid överträdelse följdriktigt också resulterar i brevvän.
Allt talar för att flyga istället.

Jag har kört snart 16000 mil över hela Europa med min X, och många tiotusentals mil med andra bilar innan den, och aldrig fått en enda bot, varken pga fortkörning, saknad dekal/vignette, felparkering el dyl.
Den enda miljödekal jag har i rutan är för Tyskland (iofs rund, stor, ful och grön

Frankrike är enda landet jag vet som bevisligen har fungerande fartkameror, men deras motorvägar är redan 130 km/h, och dom är dessutom artiga nog att varna fortkörare (med regnr!) på stora skyltar, så man får verkligen anstränga sig för att få böter där. Andra länder, t.ex. Italien, har massor av skyltar där dom påstår sig ha elektronisk övervakning, men jag är mycket skeptisk till att det faktiskt finns med tanke på hur folk kör.
Detta är verkligen inget stort problem och inget som på något sätt skulle få mig att välja flyget istället.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Inför Europaresa
Det speciella med Italien är att mycket av regelverket är på lokal nivå. Kommunen kan sätta upp fartkameror där dom själva tycker det är befogat. Många italienska städer använder även kamera för att övervaka annat än hastighet.fth skrev:Andra länder, t.ex. Italien, har massor av skyltar där dom påstår sig ha elektronisk övervakning, men jag är mycket skeptisk till att det faktiskt finns med tanke på hur folk kör.
Tex:
https://www.autoeurope.se/travel-blog/k ... r-jag-dem/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Inför Europaresa
Jag syftade främst på skyltarna "Controllo Elettronico Della Velocita", som sitter tätt vid i princip alla motorvägar i Italien, men som inte på något sätt verkar påverka dom hetsiga italienarnas högerfötter.Fredrik j skrev:Det speciella med Italien är att mycket av regelverket är på lokal nivå. Kommunen kan sätta upp fartkameror där dom själva tycker det är befogat. Många italienska städer använder även kamera för att övervaka annat än hastighet.fth skrev:Andra länder, t.ex. Italien, har massor av skyltar där dom påstår sig ha elektronisk övervakning, men jag är mycket skeptisk till att det faktiskt finns med tanke på hur folk kör.
Tex:
https://www.autoeurope.se/travel-blog/k ... r-jag-dem/
"ZTL" har jag inte drabbats av själv, och det ser ju främst ut att vara dom allra mest centrala delarna av dom största städerna, och dit finns det ju många andra skäl att inte bege sig med bil (jag råkade själv en gång för många år sedan på något sätt hamna på en cykelbana precis utanför huvudingången till Il Duomo i Florens med min hyfsat stora MPV jag hade på den tiden, inget jag rekommenderar).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Inför Europaresa
Lol, den åkte jag på i Alghero i Italien samtidigt som WRC pågick. Körde nöjd och glad runt i centrum men pga avspärrningar överallt hamnade jag ofrivilligt och oavsiktligt i gamlastaden. Snabbspola fram ett halvår och jag får en faktura på ett gäng tusenlappar hem i brevlådan. Jag har hört rykten om att turistböter står för en icke oväsentlig del av städernas inkomst, så att det är pytteskylt med tillhörande kamera placerade lite varstans är isf inte så konstigt.Jwe skrev:Lokala miljözoner med små varningsskyltar som vid överträdelse följdriktigt också resulterar i brevvän.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Re: Inför Europaresa
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.fth skrev:Jag syftade främst på skyltarna "Controllo Elettronico Della Velocita", som sitter tätt vid i princip alla motorvägar i Italien, men som inte på något sätt verkar påverka dom hetsiga italienarnas högerfötter.Fredrik j skrev:Det speciella med Italien är att mycket av regelverket är på lokal nivå. Kommunen kan sätta upp fartkameror där dom själva tycker det är befogat. Många italienska städer använder även kamera för att övervaka annat än hastighet.fth skrev:Andra länder, t.ex. Italien, har massor av skyltar där dom påstår sig ha elektronisk övervakning, men jag är mycket skeptisk till att det faktiskt finns med tanke på hur folk kör.
Tex:
https://www.autoeurope.se/travel-blog/k ... r-jag-dem/
"ZTL" har jag inte drabbats av själv, och det ser ju främst ut att vara dom allra mest centrala delarna av dom största städerna, och dit finns det ju många andra skäl att inte bege sig med bil (jag råkade själv en gång för många år sedan på något sätt hamna på en cykelbana precis utanför huvudingången till Il Duomo i Florens med min hyfsat stora MPV jag hade på den tiden, inget jag rekommenderar).![]()
/fth
Re: Inför Europaresa
I mitt fall fick man enbart köra bil i zonen om man var registrerat som boende inom zonen, eller på annat vis hade tillstånd. Det var alltså inte rakt av förbjudet. Jag körde förbi en hel hög av poliser i dom trånga gatorna utan att få så mycket som en blick.Fredrik j skrev:
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Re: Inför Europaresa
Polisen vet ju inte vem som har tillstånd. Det är inte polisen som sköter den delen. Kommunen har ju en kamera.Dagfinn skrev:I mitt fall fick man enbart köra bil i zonen om man var registrerat som boende inom zonen, eller på annat vis hade tillstånd. Det var alltså inte rakt av förbjudet. Jag körde förbi en hel hög av poliser i dom trånga gatorna utan att få så mycket som en blick.Fredrik j skrev:
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.
I italien har man ju också ganska många olika sorters poliser med olika uppdrag.
Re: Inför Europaresa
Jag vet, det var menat att styrka dom två första meningarna i mitt inläggFredrik j skrev:Polisen vet ju inte vem som har tillstånd. Det är inte polisen som sköter den delen. Kommunen har ju en kamera.Dagfinn skrev:I mitt fall fick man enbart köra bil i zonen om man var registrerat som boende inom zonen, eller på annat vis hade tillstånd. Det var alltså inte rakt av förbjudet. Jag körde förbi en hel hög av poliser i dom trånga gatorna utan att få så mycket som en blick.Fredrik j skrev:
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.
I italien har man ju också ganska många olika sorters poliser med olika uppdrag.

/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Re: Inför Europaresa
Det finns tydligen många butiker som säljer vignettes till scammiga överpriser enligt denna video:fth skrev:Se som sagt till att få tillstånd för utlandsresa från leasingbolaget, jag har aldrig behövt visa upp mitt, men eftersom det bara handlar om ett mail så känns det dumt att chansa, mitt bolag (DNB) brukar skicka ett som gäller sex månader i taget.
Jag har domkraft och reparationskit för däck i frunken för säkerhets skull, som jag inte heller har behövt använda ännu (ta i trä), men det känns skönt att veta att det finns där. Ett par regn-ponchos, reflexväst (krävs i många länder), och första hjälpen känns också skönt att ha med sig. En li-ion batteribox med startkablar har jag alltid med mig eftersom min X av oklara anledningar (ren trots?) ibland helt laddar ur 12V-batteriet när den hamnar i bråk med obskyra AC-laddare, en snabb "zap" så vaknar den från sin dvala igen.
Många europeiska städer kräver att man skaffar etiketter i framrutan som visar miljöklass för att man öht ska få köra in i stadskärnan. I bl.a. Tyskland är dom också snabba att dela ut dryga böter om man inte har någon lapp, att hänvisa till att man faktiskt kör en elbil är meningslöst, i Tyskland är det officiella stämplar, klistermärken o dyl som betyder något, inte verkligheten.![]()
Med tanke på tysk byråkrati är det också en mycket bra idé att skaffa lapparna i förväg, annars kan du bli tvungen att leta upp någon obskyr myndighet där du förväntas visa upp en massa officiella dokument med stämplar och sigill för att få din klisterlapp (fråga inte hur jag vet detta).
Köper du dom i Sverige eller beställer på nätet i förväg så blir det betydligt enklare.
Glöm inte att köpa "vignettes" för motorvägar när du kör in i Schweiz, Österrike, Slovenien och en del andra länder, att glömma detta är också ett bra sätt att göra slut på reskassan, det är närmast garanterade (dryga) böter på det.
/fth
Så titta på den innan du åker iväg så kanske du slipper betala onödigt mycket för vignettes.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Inför Europaresa
Jag har råkat köra av misstag både mot rött och enkelriktat i Italien när Polis råkat se på, men ingen som brytt sig!Dagfinn skrev:I mitt fall fick man enbart köra bil i zonen om man var registrerat som boende inom zonen, eller på annat vis hade tillstånd. Det var alltså inte rakt av förbjudet. Jag körde förbi en hel hög av poliser i dom trånga gatorna utan att få så mycket som en blick.Fredrik j skrev:
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.

En gång i Bologna så var det så himla mycket enkelriktade gator, så jag hade inte tid/orkade att köra runt. Man anpassar ju sig till den lokala trafikkulturen (rött = sakta ner farten lite, enkelriktat = håll utkik för mötande), och tog medvetet en kort gata enkelriktat skall jag erkänna. Strax efter jag passerat mitten så mötte jag en polisbil som hamnade nos-mot-nos med mig. Tänkte att nu blir det dyrt med böter, eller åtminstone en massa skäll och att de ber mig backa tillbaka hela vägen dit jag kommit ifrån...
Nej, inte alls! De orkade inte ens gå ur bilen eller bry sig om att veva ner rutan. En av poliserna i framsätena viftade mig åt sidan och pekade att jag skulle köra upp på trottoaren. Gjorde så och de verkade nöjda att de kunde komma fram. När de passerat förbi körde jag ner från trottoaren och fortsatte den enkelriktade gatan fram. Bara i Italien sådant kan hända!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Inför Europaresa
Hahaha, jisses!martinot skrev:Jag har råkat köra av misstag både mot rött och enkelriktat i Italien när Polis råkat se på, men ingen som brytt sig!
En gång i Bologna så var det så himla mycket enkelriktade gator, så jag hade inte tid/orkade att köra runt. Man anpassar ju sig till den lokala trafikkulturen (rött = sakta ner farten lite, enkelriktat = håll utkik för mötande), och tog medvetet en kort gata enkelriktat skall jag erkänna. Strax efter jag passerat mitten så mötte jag en polisbil som hamnade nos-mot-nos med mig. Tänkte att nu blir det dyrt med böter, eller åtminstone en massa skäll och att de ber mig backa tillbaka hela vägen dit jag kommit ifrån...
Nej, inte alls! De orkade inte ens gå ur bilen eller bry sig om att veva ner rutan. En av poliserna i framsätena viftade mig åt sidan och pekade att jag skulle köra upp på trottoaren. Gjorde så och de verkade nöjda att de kunde komma fram. När de passerat förbi körde jag ner från trottoaren och fortsatte den enkelriktade gatan fram. Bara i Italien sådant kan hända!

/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Re: Inför Europaresa
Jag tror många italienska poliser helst undviker en språkförbistring. Har hänt mig flera gånger att jag först blivit invinkad för trafikkontroll men utvinkad igen när dom sett nummerplåten.martinot skrev:Jag har råkat köra av misstag både mot rött och enkelriktat i Italien när Polis råkat se på, men ingen som brytt sig!Dagfinn skrev:I mitt fall fick man enbart köra bil i zonen om man var registrerat som boende inom zonen, eller på annat vis hade tillstånd. Det var alltså inte rakt av förbjudet. Jag körde förbi en hel hög av poliser i dom trånga gatorna utan att få så mycket som en blick.Fredrik j skrev:
Jag har sett dom där skyltarna i förhållandevis små städer där andra bilar helt obekymrat kör förbi.
En gång i Bologna så var det så himla mycket enkelriktade gator, så jag hade inte tid/orkade att köra runt. Man anpassar ju sig till den lokala trafikkulturen (rött = sakta ner farten lite, enkelriktat = håll utkik för mötande), och tog medvetet en kort gata enkelriktat skall jag erkänna. Strax efter jag passerat mitten så mötte jag en polisbil som hamnade nos-mot-nos med mig. Tänkte att nu blir det dyrt med böter, eller åtminstone en massa skäll och att de ber mig backa tillbaka hela vägen dit jag kommit ifrån...
Nej, inte alls! De orkade inte ens gå ur bilen eller bry sig om att veva ner rutan. En av poliserna i framsätena viftade mig åt sidan och pekade att jag skulle köra upp på trottoaren. Gjorde så och de verkade nöjda att de kunde komma fram. När de passerat förbi körde jag ner från trottoaren och fortsatte den enkelriktade gatan fram. Bara i Italien sådant kan hända!
Re: Inför Europaresa
Fredrik j skrev:Jag tror många italienska poliser helst undviker en språkförbistring. Har hänt mig flera gånger att jag först blivit invinkad för trafikkontroll men utvinkad igen när dom sett nummerplåten.martinot skrev:
Jag har råkat köra av misstag både mot rött och enkelriktat i Italien när Polis råkat se på, men ingen som brytt sig!
En gång i Bologna så var det så himla mycket enkelriktade gator, så jag hade inte tid/orkade att köra runt. Man anpassar ju sig till den lokala trafikkulturen (rött = sakta ner farten lite, enkelriktat = håll utkik för mötande), och tog medvetet en kort gata enkelriktat skall jag erkänna. Strax efter jag passerat mitten så mötte jag en polisbil som hamnade nos-mot-nos med mig. Tänkte att nu blir det dyrt med böter, eller åtminstone en massa skäll och att de ber mig backa tillbaka hela vägen dit jag kommit ifrån...
Nej, inte alls! De orkade inte ens gå ur bilen eller bry sig om att veva ner rutan. En av poliserna i framsätena viftade mig åt sidan och pekade att jag skulle köra upp på trottoaren. Gjorde så och de verkade nöjda att de kunde komma fram. När de passerat förbi körde jag ner från trottoaren och fortsatte den enkelriktade gatan fram. Bara i Italien sådant kan hända!
Var iofs. en italienskreggad Alfa Romeo 156:a som jag hyrt i Milano, men med regskyltar från Rom. Vet inte om jag såg väldigt svensk ut, och om de isf. även kunde se det genom vindrutan (osäker på det). Kändes mest som de ansåg att detta var helt normalt, och inget för de att lägga tid på (så länge de kunde passera förbi).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Inför Europaresa
Detsamma gäller även alla miljödekaler som ev behövs. Tex crit’air som behövs för Frankrike kostar ofta 25 euro eller på svenska sidor ca 250kr.tommyd skrev:
Det finns tydligen många butiker som säljer vignettes till scammiga överpriser enligt denna video:
Så titta på den innan du åker iväg så kanske du slipper betala onödigt mycket för vignettes.
På den officiella sidan kostar den 3,70 euro. https://www.certificat-air.gouv.fr/
I Belgien var de gratis på officiella sidan.
Onödigt att betala extra. Kan ju bli en tusenlapp om man behöver flera miljödekaler.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Inför Europaresa
Fullt möjlig förklaring i så fall.martinot skrev:Fredrik j skrev:Jag tror många italienska poliser helst undviker en språkförbistring. Har hänt mig flera gånger att jag först blivit invinkad för trafikkontroll men utvinkad igen när dom sett nummerplåten.martinot skrev:
Jag har råkat köra av misstag både mot rött och enkelriktat i Italien när Polis råkat se på, men ingen som brytt sig!
En gång i Bologna så var det så himla mycket enkelriktade gator, så jag hade inte tid/orkade att köra runt. Man anpassar ju sig till den lokala trafikkulturen (rött = sakta ner farten lite, enkelriktat = håll utkik för mötande), och tog medvetet en kort gata enkelriktat skall jag erkänna. Strax efter jag passerat mitten så mötte jag en polisbil som hamnade nos-mot-nos med mig. Tänkte att nu blir det dyrt med böter, eller åtminstone en massa skäll och att de ber mig backa tillbaka hela vägen dit jag kommit ifrån...
Nej, inte alls! De orkade inte ens gå ur bilen eller bry sig om att veva ner rutan. En av poliserna i framsätena viftade mig åt sidan och pekade att jag skulle köra upp på trottoaren. Gjorde så och de verkade nöjda att de kunde komma fram. När de passerat förbi körde jag ner från trottoaren och fortsatte den enkelriktade gatan fram. Bara i Italien sådant kan hända!
Var iofs. en italienskreggad Alfa Romeo 156:a som jag hyrt i Milano, men med regskyltar från Rom. Vet inte om jag såg väldigt svensk ut, och om de isf. även kunde se det genom vindrutan (osäker på det). Kändes mest som de ansåg att detta var helt normalt, och inget för de att lägga tid på (så länge de kunde passera förbi).
Re: Inför Europaresa
Här tycker man ju att det hade varit fint om EU hade gjort nytta och styrt upp det hela med en gemensam standard för Europa.Elix747 skrev:Detsamma gäller även alla miljödekaler som ev behövs. Tex crit’air som behövs för Frankrike kostar ofta 25 euro eller på svenska sidor ca 250kr.tommyd skrev:
Det finns tydligen många butiker som säljer vignettes till scammiga överpriser enligt denna video:
Så titta på den innan du åker iväg så kanske du slipper betala onödigt mycket för vignettes.
På den officiella sidan kostar den 3,70 euro. https://www.certificat-air.gouv.fr/
I Belgien var de gratis på officiella sidan.
Onödigt att betala extra. Kan ju bli en tusenlapp om man behöver flera miljödekaler.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Inför Europaresa
Nån som har en länk till officiella i Tyskland? https://www.umwelt-plakette.de/en/products ?Elix747 skrev:Detsamma gäller även alla miljödekaler som ev behövs. Tex crit’air som behövs för Frankrike kostar ofta 25 euro eller på svenska sidor ca 250kr.tommyd skrev:
Det finns tydligen många butiker som säljer vignettes till scammiga överpriser enligt denna video:
Så titta på den innan du åker iväg så kanske du slipper betala onödigt mycket för vignettes.
På den officiella sidan kostar den 3,70 euro. https://www.certificat-air.gouv.fr/
I Belgien var de gratis på officiella sidan.
Onödigt att betala extra. Kan ju bli en tusenlapp om man behöver flera miljödekaler.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019