Laddkabel?
Moderator: Redaktion
Laddkabel?
Hej.
Ska snart beställa installation av laddbox och det lutar åt Easee Home. På vissa av sidorna (ex Skarebo) kan man få laddkabel med. Följer det med en kabel till MY eller måste man beställa en separat? På Skarebo kan man välja antingen 11kw 16A eller 22kw 32A. Har man någon nytta av den större kabeln?
Ska snart beställa installation av laddbox och det lutar åt Easee Home. På vissa av sidorna (ex Skarebo) kan man få laddkabel med. Följer det med en kabel till MY eller måste man beställa en separat? På Skarebo kan man välja antingen 11kw 16A eller 22kw 32A. Har man någon nytta av den större kabeln?
Re: Laddkabel?
Den större är ju anpassad för större effekter så jag hade nog kört 22kw då Easee klarar de nivåerna samt att det är en Tesla som du ska ladda. Nackdelen är att de är klumpigare att bära med om man ska åka iväg någonstans.
Jag kör den tunnare till min XC90T8 då den kör låga effekter så att säga, men kommer byta till tjockare när jag får min MY.
Jag kör den tunnare till min XC90T8 då den kör låga effekter så att säga, men kommer byta till tjockare när jag får min MY.
Om du dragit fram 32A till boxen, och du har kapacitet över på din inkommande hussäkring, så ja; då kan det vara nytta med den större 32A-kabeln.Peja83 skrev:Hej.
Själv har jag bara 25A in till huset, och har därför nöjt mig med att maxa boxen till 16A. Då räcker ju en 16A-kabel fint för mig (även om den jag har råkar stödja 20A).
För mig är det alltså helt onödigt med en dyrare, tjockare och tyngre 32A-kabel för min hemmabox (som också är en Easee).
Eftersom du har en MY så kan jag däremot rekommendera dig en kabel med Tesla-knapp på handtaget. Det gör det hela mycket smidigare i att kunna avbryta laddning, och låsa upp laddporte. Bra när du skall iväg och behöver snabbt lossa laddkabeln.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Man kan också ställa sig frågan om när det kommer bilar som klarar av att ta emot 32A? Och om du tänker på din egen hemmaladdning, vill du betala nättariff för 32A?
Riktigt. Den glömde jag påpeka. För MY och M3 så är det helt meningslöst med mer än 11kW (16A 3-fas). MS/MX maxar 16kW (24A 3-fas).marclars skrev:Man kan också ställa sig frågan om när det kommer bilar som klarar av att ta emot 32A? Och om du tänker på din egen hemmaladdning, vill du betala nättariff för 32A?
Det är få elbilar som tar 22 kW. Zoe är väl en av de.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Tesla M3 & MY klarar 3-fas 16A (11kW) men 1-fas 32A (7 kW) .
Märkte den när jag råkade få med mig 1-faskabeln från vår i3. Tänkte först var fel på laddstolpen vid hotellet, men såg sedan att jag råkat få med fel kabel
Mer info här:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... rd-charger
Märkte den när jag råkade få med mig 1-faskabeln från vår i3. Tänkte först var fel på laddstolpen vid hotellet, men såg sedan att jag råkat få med fel kabel

Mer info här:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... rd-charger
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Tack för svar.martinot skrev:Riktigt. Den glömde jag påpeka. För MY och M3 så är det helt meningslöst med mer än 11kW (16A 3-fas). MS/MX maxar 16kW (24A 3-fas).marclars skrev:Man kan också ställa sig frågan om när det kommer bilar som klarar av att ta emot 32A? Och om du tänker på din egen hemmaladdning, vill du betala nättariff för 32A?
Det är få elbilar som tar 22 kW. Zoe är väl en av de.
Det var lite det jag var ute efter. Som jag förstår det då så är det egentligen meningslöst för mig att ta den grövre kabeln då MY inte klarar av det, även om Easee gör det, samt att jag endast har 20A på huvudsäkringen.
När jag läst runt lite gällande kabel så är det en del som skriver att man ”måste” använda Teslas egen kabel vid laddning för att garantier ska gälla om nått går sönder vid laddning. Stämmer verkligen detta?
Jag frågade en gång för skoj/intresse skull Tesla vad som gällde. De påstod att man skulle använda den medföljande Typ2-kabeln för att alla deras garantier skall gälla. Själv struntar jag i det och kör med Metrons kablar (och blir ju omöjligt att leva upp till vid ställen med boxar med fasta Typ2-kablar). Men kan ju vara bra att känna till iaf.Peja83 skrev:När jag läst runt lite gällande kabel så är det en del som skriver att man ”måste” använda Teslas egen kabel vid laddning för att garantier ska gälla om nått går sönder vid laddning. Stämmer verkligen detta?

Vi har två elbilar och klarar oss 99% av dagarna att samsas om de 5.5kW som boxen är ställd på (8A x 400V)
Extremt sällan som båda bilarna behöver laddas från 0-100% över samma natt.
Så om du inte har behov av att ladda från 0-100 snabbare än ~7h så räcker en 11kW kabel gott (11kW i 7h ger 77kWh)
Extremt sällan som båda bilarna behöver laddas från 0-100% över samma natt.
Så om du inte har behov av att ladda från 0-100 snabbare än ~7h så räcker en 11kW kabel gott (11kW i 7h ger 77kWh)
Ingen vinst för med TS med högre effekt. Dels har han inte så mycket kvar mot inkommande huvudsäkringar om han laddar med 16A, och dels så laddar inte MY med högre än 11kW oavsett. Det är max med 11kW för dess ombordladdare (samma modell som i vår M3).dfa skrev:Så om du inte har behov av att ladda från 0-100 snabbare än ~7h så räcker en 11kW kabel gott (11kW i 7h ger 77kWh)

Det har du rätt i. Försökte ge lite perspektiv på hur snabbt man igentligen behöver ladda bilen.martinot skrev:Ingen vinst för med TS med högre effekt. Dels har han inte så mycket kvar mot inkommande huvudsäkringar om han laddar med 16A, och dels så laddar inte MY med högre än 11kW oavsett. Det är max med 11kW för dess ombordladdare (samma modell som i vår M3).dfa skrev:Så om du inte har behov av att ladda från 0-100 snabbare än ~7h så räcker en 11kW kabel gott (11kW i 7h ger 77kWh)
Jag laddar inte ens med 11kW hemma även om det i teorin skulle gå. Saknar lastbalanserare så jag fegar

Väntar på vår MY LR till början av mars, i veckan installation av Easee laddbox, inkl 8m Metron kabel med Teslaknapp. Laddbalansering via Tibber Pulse. Bytte Elbolag och mätaren nu i februari. JAg valde att höja huset till 25A, till laddaren 16A/400V. Då har vi headroom för att kunna ladda bilen med fullfart och ändå använda spisen, maskinerna i garaget mm. Kanske inte helt nödvändigt då vi har en supercharger 4km bort, men skönt att veta att OM det behövs, kan jag hemma fylla på x antal mil på billigaste timmarna per dygn. Tex i natt från 01-03 ligger elpriset på 30 öre/kWh inkl skatt…
Grymt!Rhino69 skrev:Väntar på vår MY LR till början av mars, i veckan installation av Easee laddbox, inkl 8m Metron kabel med Teslaknapp. Laddbalansering via Tibber Pulse. Bytte Elbolag och mätaren nu i februari. JAg valde att höja huset till 25A, till laddaren 16A/400V. Då har vi headroom för att kunna ladda bilen med fullfart och ändå använda spisen, maskinerna i garaget mm. Kanske inte helt nödvändigt då vi har en supercharger 4km bort, men skönt att veta att OM det behövs, kan jag hemma fylla på x antal mil på billigaste timmarna per dygn. Tex i natt från 01-03 ligger elpriset på 30 öre/kWh inkl skatt…
Jo, det är just det som är fördelen med att man inte har allt för klent med laddeffekt; då kan man brassa på under de timmarna när priserna är som lägst på dygnet.

Enda nyttan du kan ha av en 22 kw kabel med den bilen är om du laddar någonstans där de erbjuds 7 kw 1-fas. Dessa är ganska ovanliga så personligen hade jag valt 11 kw kabeln då den blir lite smidigare.
Vid en 7 kw laddare 1 fas kommer du då begränsas till 3.6 kw.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag skulle förslå en tunnare (min 11kW) kabel som låses fast i Eease-boxen och alltid sitter redo där. Gärna en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare.chaffis75 skrev:Enda nyttan du kan ha av en 22 kw kabel med den bilen är om du laddar någonstans där de erbjuds 7 kw 1-fas. Dessa är ganska ovanliga så personligen hade jag valt 11 kw kabeln då den blir lite smidigare.
Sedan låter man den medföljande 22 kW (32A 3-fas) kabeln alltid ligga tillhands i frunken på bilen.
Blir annars ett jäkla härke att hela tiden flytta kabeln fram och tillbaka mellan hemmaboxen och frunken varje dag.

Jo precis så har jag också lagt upp de men tror den i bilen bara stödjer 11 kw tyvärr, men hittills har jag aldrig laddat på någon enfas som är över 16 amp så de kvittar egentligen.martinot skrev:Jag skulle förslå en tunnare (min 11kW) kabel som låses fast i Eease-boxen och alltid sitter redo där. Gärna en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare.chaffis75 skrev:Enda nyttan du kan ha av en 22 kw kabel med den bilen är om du laddar någonstans där de erbjuds 7 kw 1-fas. Dessa är ganska ovanliga så personligen hade jag valt 11 kw kabeln då den blir lite smidigare.
Sedan låter man den medföljande 22 kW (32A 3-fas) kabeln alltid ligga tillhands i frunken på bilen.
Blir annars ett jäkla härke att hela tiden flytta kabeln fram och tillbaka mellan hemmaboxen och frunken varje dag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Med både mina M3 så har det följt med 32A 3-fas Typ2-kabel. Som jag förstått det så skall det vara så även för andra Tesla, inklusive MY som TS angett att hen har.chaffis75 skrev:Jo precis så har jag också lagt upp de men tror den i bilen bara stödjer 11 kw tyvärr, men hittills har jag aldrig laddat på någon enfas som är över 16 amp så de kvittar egentligen.martinot skrev:Jag skulle förslå en tunnare (min 11kW) kabel som låses fast i Eease-boxen och alltid sitter redo där. Gärna en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare.chaffis75 skrev:Enda nyttan du kan ha av en 22 kw kabel med den bilen är om du laddar någonstans där de erbjuds 7 kw 1-fas. Dessa är ganska ovanliga så personligen hade jag valt 11 kw kabeln då den blir lite smidigare.

Jag kapar tråden för jag undrar om jag kan ladda min 2022 MY från det 16A 3-fasuttag vi har på landet. Jag har köpt en tesla laddare men funderar på om det inte skulle vara enklare att ha en lös sladd på landet. Kan man använda den laddare som följde med bilen med en 3-fasadapter istället för 1-fasadaptern (finns det en sådan adapter?) El är fullständigt obegripligt för mig så ursäkta om det är dumma frågor..
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Till att börja med sitter laddaren i bilen. Det du menar är en portabel laddbox.jai134 skrev:Jag kapar tråden för jag undrar om jag kan ladda min 2022 MY från det 16A 3-fasuttag vi har på landet. Jag har köpt en tesla laddare men funderar på om det inte skulle vara enklare att ha en lös sladd på landet. Kan man använda den laddare som följde med bilen med en 3-fasadapter istället för 1-fasadaptern (finns det en sådan adapter?) El är fullständigt obegripligt för mig så ursäkta om det är dumma frågor..
Den som medföljer nyare Teslor är enfas 13A, d.v.s. du får max 3 kW, även med en trefasadapter.
Jag har köpt en trefas portabel laddbox på Aliexpress, med den får jag max 11 kW.
SEK 3,304.26 | Type 2 16A 11KW IEC 62196 Fast EV Charging Cable Portable With Current Adjustable CE For Electric Car 3 Phase
https://a.aliexpress.com/_mN8BqLQ
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Den jag länkade till är billigast. Billigaste "riktiga" är nog den som Volvohandlarna säljer.jai134 skrev:Tack! Då vet jag vad det är jag ska söka efter
Volvo PV 544 Special 1963
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
martinot brukar rekommendera metron-kabel. Du kan få den med Teslaknapp och den har ingen stor plastburk på kabeln. Bästa valet tycker jag, dock drygt 6000 kr har jag för mej.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Måste man göra nått särskilt för att kunna öppna luckan med teslaknappen på kabeln? Jag fick hem min kabel men lyckas inte öppna luckan med knappen…?kenjon skrev:martinot brukar rekommendera metron-kabel. Du kan få den med Teslaknapp och den har ingen stor plastburk på kabeln. Bästa valet tycker jag, dock drygt 6000 kr har jag för mej.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Du behöver ha bilen upplåst, dvs ha med mobiltelefonen eller foben. Och bilen inställd på att låsa upp automatiskt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Jo det har jag. Bilen är olåst och jag står bredvid laddluckan och trycker på knappen men inget händer.kenjon skrev:Du behöver ha bilen upplåst, dvs ha med mobiltelefonen eller foben. Och bilen inställd på att låsa upp automatiskt.