Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Nu börjar jag bli lite trött på Tesla och deras service (eller bristen på det rättare sagt). Jag undrar om någon här i forumet har haft liknande problem.

Lite före jul började min Tesla app bete sig lite märkligt. En annan bil började dyka upp i appen. Inte som en extra bil utan appen skiftade var 5:e sekund mellan min och en annan bil. Andra bilen var en grå LR och min är en vit SR+. Jag kontaktade Tesla, visade problemet och de lovade att kolla fixa det. Nu är vi inne i mitten av februari och problemet har bara blivit värre.
Den andra bilen visade sig vara i Ukraina. Tesla här i Malmö verkade inte tro att de hade något Center i det landet vilket var märkligt. Jag kunde se var bilen kördes och faktiskt tom styra vissa funktioner på distans. Tesla lovade att åtgärda det.

Efter 4 misslyckade försök kom nåt geni i Tesla på att det är lättast att flytta över ägandeskapet av min bil till personen i Ukraina utan att ens meddela mig. Och nej, detta var inte samma person som första gången utan en helt annan. Jag fick nämligen förfrågningar om att flytta över ägandeskapet av de Ukrainska ägarna så har deras namn.

Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna :o Ni kan tänka er hur obehagligt detta blev helt plötsligt.
Senast idag var jag inne hos Tesla Malmö bad dem om en annan bil då de har misslyckats med att lösa problemet 4 gånger. De hade inga bilar sa dem.

Orsaken till problemet är att något Tesla Center i Ukraina (oklart om officiellt) hade lyckats komma runt säkerheten och stulit andras RN som de sedan angav i sina bilar. Tesla nämnde att folk högt upp i bolaget är inblandade i det, att det är polisanmält och att jag inte är ensam om det. De kunde dock inte ge något estimat på när detta blir åtgärdat. Fler har tydligen det problemet med just Ukrainska bilar som har stulit deras RN.
Jag bad Tesla om att byta ut mitt RN bara, vilket de gjorde. Det funkade i ett par timmar och nu är den andra bilen tillbaka och spökar. Tänkte åka in imorgon och häva köpet.

Är det någon mer här som har upplevt något liknande? Löste det sig? Hur?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tslaqqq »

Alltså... Var ska man börja
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av dd88 »

Börja med att ställa bilen bakom något som en eventuell tjuv inte kan flytta på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Fredrik j »

En polisanmälan för bedrägeri är ju på sin plats. Samt kontakta försäkringsbolaget. Tror det finns viss rättshjälp att få via hemförsäkringen vid bedrägerier.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tommyd »

Fredrik j skrev:
En polisanmälan för bedrägeri är ju på sin plats. Samt kontakta försäkringsbolaget. Tror det finns viss rättshjälp att få via hemförsäkringen vid bedrägerier.
Ja det låter som att du bör kontakta ditt försäkringsbolag, förklara din situation som uppstått och få instruktioner för vad du eventuellt behöver göra för att försäkringsbolaget ska stå för kostanden ifall din bil blir stulen pga detta. Kanske även sätta mobilen på högtalartelefon och spela in samtalet med försäkringsbolaget så det inte blir ord mot ord om vad ni kom överens om ifall bilen skulle bli stulen och försäkringsbolaget "sa fel" eller på nåt sätt försöker slippa betala en ny bil till dig. Det handlar ju om mycket pengar om bilen skulle bli stulen pga detta hack.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Martin E-tron »

Lägg in pin to drive nu säger ja
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Fredrik j skrev:
En polisanmälan för bedrägeri är ju på sin plats. Samt kontakta försäkringsbolaget. Tror det finns viss rättshjälp att få via hemförsäkringen vid bedrägerier.
Det har jag inte tänkt på faktiskt. Ska ringa dem imorgon. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Martin E-tron skrev:
Lägg in pin to drive nu säger ja
Den la jag till innan jag körde iväg med bilen från Tesla för ett par år sen :)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 373
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av d3marcus »

Martin E-tron skrev:
Lägg in pin to drive nu säger ja
Hjälper det om personen i Ukraina har tillgång till bilen via appen?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av expat »

Så dom hackade bilarna här får sitt RN överfört till stulna bilar i Ukraina, eller?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tslaqqq »

Fråga har du använt någon tredje parts app som du tillåtit access till ditt Tesla konto?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tslaqqq »

expat skrev:
Så dom hackade bilarna här får sitt RN överfört till stulna bilar i Ukraina, eller?
Du skrev RN, men är inte reservations numret något du har temp innan du tilldelas en bil / VIN nummer? Dvs RN har ingen fysisk bil kopplad till sig alls, borde vara VIN du menar eller?
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

expat skrev:
Så dom hackade bilarna här får sitt RN överfört till stulna bilar i Ukraina, eller?
Ja precis. Verkstaden i Ukraina tar över någons RN. Då är det två bilar med samma nummer. Teslas system klarar så klart inte av detta så lösningen i mitt fall var att ta bort mitt RN från min bil istället för att lösa det.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

tslaqqq skrev:
Fråga har du använt någon tredje parts app som du tillåtit access till ditt Tesla konto?
Absolut inte. Jag är riktigt försiktig med just detta.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

tslaqqq skrev:
expat skrev:
Så dom hackade bilarna här får sitt RN överfört till stulna bilar i Ukraina, eller?
Du skrev RN, men är inte reservations numret något du har temp innan du tilldelas en bil / VIN nummer? Dvs RN har ingen fysisk bil kopplad till sig alls, borde vara VIN du menar eller?
Det är faktiskt det jag trodde med. Så när vi började felsöka (ja jag fick göra det åt dem) så frågade jag om det var VIN som delades med annan bil. Det var helt ologiskt att det kan uppstå sa dem.
När jag kollade på koden de använder i portalen på Tesla.com såg jag dock att det är RN de använder för att identifiera en bil. Du kan se det på urlen när du loggar in tex. Skickade och frågade om de kunde kolla upp det så att bara min bil är kopplad till det RN och voila, det var visst två bilar kopplade till samma RN.

Så VIN verkar inte användas internt utan RN istället. Fråga inte mig varför :)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tslaqqq »

Tror du drar lite snabba slutsatser utifrån vad du upplevt..
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

tslaqqq skrev:
Tror du drar lite snabba slutsatser utifrån vad du upplevt..
Hur tänker du där?

Allt detta har bekräftats av Teslas egna anställda (både i Sverige och USA). Nu går det inte att utesluta att både jag och Tesla har fel så klart :)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tslaqqq »

Ja du hävdar mycket men tycker inte det hänger ihop riktigt blir spännande o följa
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av dstr »

d3marcus skrev:
Martin E-tron skrev:
Lägg in pin to drive nu säger ja
Hjälper det om personen i Ukraina har tillgång till bilen via appen?
Förmodligen inte i det här fallet.

Bilens VIN verkar ju vara kopplat till RN som kopplas till användarprofilen. Om bilen plötsligt ägs av någon annan profil så är det dennes lösenord som behövs för att ta bort pin2drive.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av pejvic »

Man får köpa en Rattkrycka.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kanske är det den här killen som styr?
Skärmbild 2022-02-17 084253.png
För honom skulle det kanske lika gärna kunna vara du som stulit Ukrinarens uppgifter
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av SomTam »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kanske är det den här killen som styr?
Bilagan Skärmbild 2022-02-17 084253.png finns inte längre
För honom skulle det kanske lika gärna kunna vara du som stulit Ukrinarens uppgifter
Undra om tesla bygger en "necromancer" android ala "raised by wolves"...
1_R4tZG7Dr7H0cGmHBwNMdPA.jpeg
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Folke »

Håller helt med Holden, om detta nu stämmer är det ju bara ett register någonstans som behöver korrigeras. Eller ett gäng, men ja, otroligt om allt stämmer och Tesla påstår sig inte kunna göra något.

En annan sak, att de har sett ditt hus via kameran behöver du nog inte bekymra dig över. Vem som helst kan väl ställa sig på gatan och kolla på det ändå? Eller via Google street view..

Och har du tur(ironi) löser Putin det åt dig i veckan.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Martin E-tron »

Folke skrev:
Håller helt med Holden, om detta nu stämmer är det ju bara ett register någonstans som behöver korrigeras. Eller ett gäng, men ja, otroligt om allt stämmer och Tesla påstår sig inte kunna göra något.

En annan sak, att de har sett ditt hus via kameran behöver du nog inte bekymra dig över. Vem som helst kan väl ställa sig på gatan och kolla på det ändå? Eller via Google street view..

Och har du tur(ironi) löser Putin det åt dig i veckan.

HAHAHAHAHAHA Rått skämt än ändå kul ! :D
Skriv svar