Storlek Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Emil82
elbilist

Storlek Model S

Inlägg av Emil82 »

Har beställt en MS Plaid (har förstått att det kommer dröja länge innan den kommer till Sverige) men är osäker om jag får plats i garaget.

Bor i en BRF med 8 fasta platser i garaget. Tycker redan idag att det är trångt med min ID.4. Själva parkeringen är inget problem utan det det är när man ska navigera in och ut förbi väggar och stolpar. Samt rädslan för dörruppslag.

Min ID.4 har riktigt bra svängradie samt 360-kamera. Så jag bli lite orolig när MS är nästan 0,5 meter längre och bredare…

Har den nya MS 360 kamera? Och ni som har MS, går det att navigera i trånga parkeringsgarag?
Användarvisningsbild
Jven
Teslaägare

Re: Storlek Model S

Inlägg av Jven »

De flesta parkeringshus byggs mindre än vad man hade önskat. Men oftast går det bra, har varit problematiskt nån enstaka gång men har alltid gått att ta sig runt.
Emil82
elbilist

Inlägg av Emil82 »

Tack för svar!

Finns det 360-kamera? Det hade underlättat….
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Vet inte hur det ligger till med 360°, men om det inte blir nära åt många håll samtidigt så funkar det med den vanliga kameravisningen, särskilt om avstånden är >30 cm så det går att använda ultraljudssensorerna också. (Jag har inte märkt nån lucka i deras täckning.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fasiken asså, svårt att veta vilken tråd man ska svara i ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Emil82
elbilist

Inlägg av Emil82 »

Nu förstår jag ingenting….

Har du något svar på min fråga?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Ja i den andra tråden med samma namn ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Emil82
elbilist

Inlägg av Emil82 »

Har du någon länk till den tråden?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Eh, du har lagt upp bägge själv …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Det är du som startade den också (detblev nog dubbelt helt enkelt) ;)
Kolla bara under ”senaste” så ser du den också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Emil82
elbilist

Inlägg av Emil82 »

Sorry! Såg nu att det blev två trådar. Tack för ditt svar, har ingen kunskap av att hantera ett mindre fraktfartyg i ett garage…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Lätt hänt, ibland hänger det sig när man ska publicera ett inlägg (eller starta en tråd) och så
trycker man igen och vips så blir det två inlägg eller trådar…
Ja model S är en stor bil men oftast går det riktigt bra ändå (med kameror och allt) :)
Min sambo är 145cm och ser inte superbra genom rutorna men ändå har det funkat bra, men tex Mal of
Scandinavia är ingen höjdare i garaget tex…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag har en separat förarprofil för parkering som höjer stolen och vinklar ner backspeglarns så man ser var bakhjulen är. Den kan jag använda när det är lite extra knepiga garage och har alltid fungerat bra. Minns speciellt ett garage i München som hade ett par cm tillgodo mellan fälgarna och "trottoarkanten" på båda sidor.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Jag har en separat förarprofil för parkering som höjer stolen och vinklar ner backspeglarns så man ser var bakhjulen är. Den kan jag använda när det är lite extra knepiga garage och har alltid fungerat bra. Minns speciellt ett garage i München som hade ett par cm tillgodo mellan fälgarna och "trottoarkanten" på båda sidor.
Jag hade en liknande upplevelse i Girona. Galet trångt. Dels den svängda och trånga ingången men även platserna. Slutade med att jag fick ok från han som jobbade där att stå på handikapplats. :lol:
Användarvisningsbild
Pellelito
Teslaägare

Inlägg av Pellelito »

Emil82 skrev:
Har beställt en MS Plaid (har förstått att det kommer dröja länge innan den kommer till Sverige) men är osäker om jag får plats i garaget.

Bor i en BRF med 8 fasta platser i garaget. Tycker redan idag att det är trångt med min ID.4. Själva parkeringen är inget problem utan det det är när man ska navigera in och ut förbi väggar och stolpar. Samt rädslan för dörruppslag.

Min ID.4 har riktigt bra svängradie samt 360-kamera. Så jag bli lite orolig när MS är nästan 0,5 meter längre och bredare…

Har den nya MS 360 kamera? Och ni som har MS, går det att navigera i trånga parkeringsgarag?
Ja det går även utan 360 kamera, men den är stor och bred. Det är en av anledningarna till att det blir en trea för oss när vi byter, sen har vi inte samma lastbehov längre utan barnvagnar och extra sängar när vi ska åka någonstans. Tyckte själv inte att den såg så stor ut när vi kollade på den, men att navigera i trånga p-hus kräver uppmärksamhet :-)

Har för mig att vår S mäter 2,1 m över backspeglarna så man får snällt lägga sig i högerfilen vid vägarbeten och dylikt(för jämförelse).

Men som allt annat finns det en vilja så finns det en väg, och allt handlar om vanesak.Min erfarenhet säger att de flesta dörruppslag får man på mer allmänna parkeringsplatser.

Lycka till med nya bilen, när den väl kommer :-)
Svart S70 -15 AP1 *Såld*
Vit 3:a LR
Fattig är bara den som räknar sina pengar :-D
Emil82
elbilist

Inlägg av Emil82 »

Tack för alla svar!

Får nog leta efter en ny lägenhet/villa eller välja en annan bil. Efter att läst alla kommentarer så är en Model S inte rätt bil för mig som jag bor nu.

Önskar en Model Y Plaid från Tesla. Den hade passat mig perfekt.

(Och sorry igen för att det blev två trådar. Vet inte vad som hände. Kommer posta detta även i den andra tråden)
Skriv svar