Auto-klimat och AC
Moderator: Redaktion
Auto-klimat och AC
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
TM3 LR -21 MIC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Auto-klimat och AC
I auto läge(knappe auto blå) slår ac på och av automatiskt. Just när du tittade var den avstängd. Lika med återcirkulationen.
Men visst det borde kanske framgå tydligare.
Men visst det borde kanske framgå tydligare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Auto-klimat och AC
När det immar på sidorutorna t ex pga att inneluften blir fuktig pga att man är svettig efter träning så borde ju det kännas av och AC sättas på, men det sker inte. Under vilka förutsättningar på vintern sätt AC på i auto mode?
TM3 LR -21 MIC
Re: Auto-klimat och AC
Det måste väl vara varmare än 3-7 plusgrader i vart fall. Annars fungerar inte kondenseringen.zimpan skrev:När det immar på sidorutorna t ex pga att inneluften blir fuktig pga att man är svettig efter träning så borde ju det kännas av och AC sättas på, men det sker inte. Under vilka förutsättningar på vintern sätt AC på i auto mode?
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Auto-klimat och AC
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
Re: Auto-klimat och AC
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.NiklasTesla skrev:Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
TM3 LR -21 MIC
Re: Auto-klimat och AC
Kall uteluft som värms upp och tas in i bilen innehåller mycket mindre vatten än vad varm luft kan så den torkar ju ut inne ändå. Om du inte sätter på återcirkulation.zimpan skrev:Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Max ånghalt g/m3 vid
-4: 3,5
+20: 17,3
Re: Auto-klimat och AC
Japp på vanliga bilar, inte Teslazimpan skrev:Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.NiklasTesla skrev:Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
Re: Auto-klimat och AC
Jag har kört Auto på min MS tidigare år men nu i år är det omöjligt, det immar igen hela tiden.
Kör på manual konstant nu och då fungerar det bra.
Kör på manual konstant nu och då fungerar det bra.
Re: Auto-klimat och AC
Utveckligen går åt rätt håll!Curik skrev:Jag har kört Auto på min MS tidigare år men nu i år är det omöjligt, det immar igen hela tiden.
Kör på manual konstant nu och då fungerar det bra.
Re: Auto-klimat och AC
Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.Dexter86 skrev:Japp på vanliga bilar, inte Teslazimpan skrev:Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.NiklasTesla skrev:Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
TM3 LR -21 MIC
Re: Auto-klimat och AC
Som jag minns det funkade det här bättre för några år sedan. Gissar att Tesla stänger av AC:n för att spara energi. Blev galen på det i vår Nissan Leaf.
För mig brukar det funka bra att slå på den främre defrostern, då försvinner imman och det låter inte som en raketmotor som det brukar göra i andra bilar
För mig brukar det funka bra att slå på den främre defrostern, då försvinner imman och det låter inte som en raketmotor som det brukar göra i andra bilar
Re: Auto-klimat och AC
Kom ihåg att Tesla ligger i framkant när det gäller bilar. Eller hur var det ?zimpan skrev:Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.Dexter86 skrev:Japp på vanliga bilar, inte Teslazimpan skrev:Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.NiklasTesla skrev:Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
Mycket simpla fel på en bil för över en halv miljon tyvärr.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Auto-klimat och AC
Det är väl samma värmepump som värmer eller kyler, beroende på hur den körs?zimpan skrev:Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.Dexter86 skrev:Japp på vanliga bilar, inte Teslazimpan skrev:Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.NiklasTesla skrev:Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.zimpan skrev:Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."
Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
MVH
Då blir det svårt att värma och kyla samtidigt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Auto-klimat och AC
Låter skumt. Jag har alltid auto på, året om, och har aldrig upplevt något problem. Det enda jag rör är temperatur och sätesvärme. Är detta ett problem på nyare bilar? Min är från feb 2019.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Auto-klimat och AC
Har aldrig haft problem med imma på rutorna. Däremot blir det problem när värmen inte funkar. Har plockat hem den senaste mjukvaran 44.30. Hopps att värmen funkar bättre nu.. SR+ 2019
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Auto-klimat och AC
Nyare bilar har värmepump och därmed ett helt annat klimatsystem.Melkin skrev:Låter skumt. Jag har alltid auto på, året om, och har aldrig upplevt något problem. Det enda jag rör är temperatur och sätesvärme. Är detta ett problem på nyare bilar? Min är från feb 2019.
Ja, det har varit ganska mycket problem med Teslas värmepumpar, eller snarare saker runt själva värmepumpen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Auto-klimat och AC
Sedan har ju nyare bilarna dubbelglas vilket innebär bättre isolering, vilket också ibland ger samma fenomen som hus som väljer väldigt bra isolering i glasen, det immar om temperaturskillnaden är för stor mellan ute och inne.
Enklast är förmodligen att inte dra på full värme i bilen om du har kallt ute, ju högre du drar upp temperaturen inne i bilen desto större delta temperatur blir det, vilket ökar risken för kondens/imma på fönstren.
Jag personligen har inte hittills haft imma men har inte heller haft fuktiga kläder i kombination med väldigt varm bil än heller.
Enklast är förmodligen att inte dra på full värme i bilen om du har kallt ute, ju högre du drar upp temperaturen inne i bilen desto större delta temperatur blir det, vilket ökar risken för kondens/imma på fönstren.
Jag personligen har inte hittills haft imma men har inte heller haft fuktiga kläder i kombination med väldigt varm bil än heller.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21.
Model 3 -21.
Re: Auto-klimat och AC
Har också haft lite liknande problem några få gånger i min ID4. När det är slaskigt ute och golvmattorna blir blöta så brukar det imma igen bak framförallt. När det väl börjar komma på sidorutorna fram så jag som kör tycker det börjar bli lite jobbigt för sikten så har det varje gång dock slagits om per automatik i min bil (typ AC går igång). Brukar kännas som lite svalare eller annan typ av luft och då försvinner det direkt. De få gånger det hänt så har det slagits på precis när jag tänkt börja leta bland inställningarna så har aldrig kommit så långt så jag vet vad som går eller inte på ID4.
Re: Auto-klimat och AC
Jag har en 2021 i ett år nu och har inte haft några problem med imma när jag har haft auto på.
Re: Auto-klimat och AC
Precis så borde det funka i en Tesla oxå. Det kanske kommer en uppdatering, som det brukar heta.Nick skrev:Har också haft lite liknande problem några få gånger i min ID4. När det är slaskigt ute och golvmattorna blir blöta så brukar det imma igen bak framförallt. När det väl börjar komma på sidorutorna fram så jag som kör tycker det börjar bli lite jobbigt för sikten så har det varje gång dock slagits om per automatik i min bil (typ AC går igång). Brukar kännas som lite svalare eller annan typ av luft och då försvinner det direkt. De få gånger det hänt så har det slagits på precis när jag tänkt börja leta bland inställningarna så har aldrig kommit så långt så jag vet vad som går eller inte på ID4.
TM3 LR -21 MIC
Re: Auto-klimat och AC
Massa killgissningar här och många är fel. Teslas klimatautomatik är kass och AC används helt enkelt inte korrekt på vintern, åtminstone inte ur perspektivet att bli av med imma.
Lösningen om du vill ha kvar AUTO är att använda Defrostern, dvs vindrutan med tre bacon på. Då är AC alltid igång och du blir av med imman. Jag har en X och får använda Defrostern största delen av tiden på vintern.
Problemet är inte huruvida en AC kan fungera i kyla eller något annat, det är Tesla som valt denna lösning. På min förra Volvo var automatiken ofelbart även på vintern, den använde helt enkelt AC även i kyla.
Lösningen om du vill ha kvar AUTO är att använda Defrostern, dvs vindrutan med tre bacon på. Då är AC alltid igång och du blir av med imman. Jag har en X och får använda Defrostern största delen av tiden på vintern.
Problemet är inte huruvida en AC kan fungera i kyla eller något annat, det är Tesla som valt denna lösning. På min förra Volvo var automatiken ofelbart även på vintern, den använde helt enkelt AC även i kyla.
MX LR (Raven) 2019
Re: Auto-klimat och AC
Har inte märkt något av beskrivna problem, SR+ -21, beror kanske på att jag bor i Skåne där det numera sällan är minusgrader?
Re: Auto-klimat och AC
Har inte märkt några större problem med imma på min M3 -19 (utan vp). Dessutom är AC på när jag köra auto! Det är ”blådimmad”.
Det som kan hända är ty den är möjligtvis svajigare i temperatur än tidigare bilar.
Det kan ju imma på sifo-bakrutorna på vintern med full bil, men det har mina andra bilar också gjort.
Det som kan hända är ty den är möjligtvis svajigare i temperatur än tidigare bilar.
Det kan ju imma på sifo-bakrutorna på vintern med full bil, men det har mina andra bilar också gjort.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Auto-klimat och AC
Har kört AUTO i snart 10.000 mil i norra Norrbotten och ned till -35 grader.
Det har funkat hur bra som helst, även om man märker att den prioriterar vindrutan när det är riktigt kallt. Vilket är rätt prioritering. Någon gång har jag ökat på fläkthastigheten men sällan något annat.
AC kan inte köras under en viss temperatur av rent fysiska orsaker.
Det har funkat hur bra som helst, även om man märker att den prioriterar vindrutan när det är riktigt kallt. Vilket är rätt prioritering. Någon gång har jag ökat på fläkthastigheten men sällan något annat.
AC kan inte köras under en viss temperatur av rent fysiska orsaker.
Tesla Y LR -22 EAP