Auto-klimat och AC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Auto-klimat och AC

Inlägg av zimpan »

Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Tellus »

I auto läge(knappe auto blå) slår ac på och av automatiskt. Just när du tittade var den avstängd. Lika med återcirkulationen.
Men visst det borde kanske framgå tydligare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av zimpan »

När det immar på sidorutorna t ex pga att inneluften blir fuktig pga att man är svettig efter träning så borde ju det kännas av och AC sättas på, men det sker inte. Under vilka förutsättningar på vintern sätt AC på i auto mode?
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av BrooklynS »

zimpan skrev:
När det immar på sidorutorna t ex pga att inneluften blir fuktig pga att man är svettig efter träning så borde ju det kännas av och AC sättas på, men det sker inte. Under vilka förutsättningar på vintern sätt AC på i auto mode?
Det måste väl vara varmare än 3-7 plusgrader i vart fall. Annars fungerar inte kondenseringen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av NiklasTesla »

zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av zimpan »

NiklasTesla skrev:
zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Fluffy »

zimpan skrev:
Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Kall uteluft som värms upp och tas in i bilen innehåller mycket mindre vatten än vad varm luft kan så den torkar ju ut inne ändå. Om du inte sätter på återcirkulation.

Max ånghalt g/m3 vid
-4: 3,5
+20: 17,3
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Dexter86 »

zimpan skrev:
NiklasTesla skrev:
zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.
Japp på vanliga bilar, inte Tesla :lol:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Curik »

Jag har kört Auto på min MS tidigare år men nu i år är det omöjligt, det immar igen hela tiden.

Kör på manual konstant nu och då fungerar det bra. :roll:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Dexter86 »

Curik skrev:
Jag har kört Auto på min MS tidigare år men nu i år är det omöjligt, det immar igen hela tiden.

Kör på manual konstant nu och då fungerar det bra. :roll:
Utveckligen går åt rätt håll!
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av zimpan »

Dexter86 skrev:
zimpan skrev:
NiklasTesla skrev:
zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.
Japp på vanliga bilar, inte Tesla :lol:
Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Anderzzon »

Som jag minns det funkade det här bättre för några år sedan. Gissar att Tesla stänger av AC:n för att spara energi. Blev galen på det i vår Nissan Leaf.
För mig brukar det funka bra att slå på den främre defrostern, då försvinner imman och det låter inte som en raketmotor som det brukar göra i andra bilar
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Esterox »

zimpan skrev:
Dexter86 skrev:
zimpan skrev:
NiklasTesla skrev:
zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.
Japp på vanliga bilar, inte Tesla :lol:
Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.
Kom ihåg att Tesla ligger i framkant när det gäller bilar. Eller hur var det ? :?
Mycket simpla fel på en bil för över en halv miljon tyvärr.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av mikebike »

zimpan skrev:
Dexter86 skrev:
zimpan skrev:
NiklasTesla skrev:
zimpan skrev:
Tesla skriver: "För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt."

Men i auto-mode lyser inte AC-knappen blå, den är nedsläckt. När jag trycker på AC så avslutas auto-mode, och när jag därefter trycker på Auto så släcks AC-knappen igen. Hur gör man för att få Auto med AC?
Man vill ha AC även vintertid eftersom AC torkar luften och tar därmed bort imma.
Tvärtom är min erfarenhet. Sätt den i manuell efter ditt eget tycke.

MVH
Vill helst slippa det, auto har funkat de senaste 20 åren, minst. Inklusive AC på vintern för att torka luften. I en modern bil ska man inte behöva röra klimatinställningarna överhuvudtaget.
Japp på vanliga bilar, inte Tesla :lol:
Slutsatsen är alltså att Teslas egen instruktion inte är korrekt och att der på vintern inte går att ha Auto och AC aktiverat samtidigt på detta högteknologiska underverk.
Det är väl samma värmepump som värmer eller kyler, beroende på hur den körs?
Då blir det svårt att värma och kyla samtidigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Melkin »

Låter skumt. Jag har alltid auto på, året om, och har aldrig upplevt något problem. Det enda jag rör är temperatur och sätesvärme. Är detta ett problem på nyare bilar? Min är från feb 2019.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Antti V »

Har aldrig haft problem med imma på rutorna. Däremot blir det problem när värmen inte funkar. Har plockat hem den senaste mjukvaran 44.30. Hopps att värmen funkar bättre nu.. SR+ 2019
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av mikebike »

Melkin skrev:
Låter skumt. Jag har alltid auto på, året om, och har aldrig upplevt något problem. Det enda jag rör är temperatur och sätesvärme. Är detta ett problem på nyare bilar? Min är från feb 2019.
Nyare bilar har värmepump och därmed ett helt annat klimatsystem.
Ja, det har varit ganska mycket problem med Teslas värmepumpar, eller snarare saker runt själva värmepumpen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 nov 2021 09:22

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av amolin »

Sedan har ju nyare bilarna dubbelglas vilket innebär bättre isolering, vilket också ibland ger samma fenomen som hus som väljer väldigt bra isolering i glasen, det immar om temperaturskillnaden är för stor mellan ute och inne.

Enklast är förmodligen att inte dra på full värme i bilen om du har kallt ute, ju högre du drar upp temperaturen inne i bilen desto större delta temperatur blir det, vilket ökar risken för kondens/imma på fönstren.

Jag personligen har inte hittills haft imma men har inte heller haft fuktiga kläder i kombination med väldigt varm bil än heller.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Nick »

Har också haft lite liknande problem några få gånger i min ID4. När det är slaskigt ute och golvmattorna blir blöta så brukar det imma igen bak framförallt. När det väl börjar komma på sidorutorna fram så jag som kör tycker det börjar bli lite jobbigt för sikten så har det varje gång dock slagits om per automatik i min bil (typ AC går igång). Brukar kännas som lite svalare eller annan typ av luft och då försvinner det direkt. De få gånger det hänt så har det slagits på precis när jag tänkt börja leta bland inställningarna så har aldrig kommit så långt så jag vet vad som går eller inte på ID4.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Fluffy »

Jag har en 2021 i ett år nu och har inte haft några problem med imma när jag har haft auto på.
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av zimpan »

Nick skrev:
Har också haft lite liknande problem några få gånger i min ID4. När det är slaskigt ute och golvmattorna blir blöta så brukar det imma igen bak framförallt. När det väl börjar komma på sidorutorna fram så jag som kör tycker det börjar bli lite jobbigt för sikten så har det varje gång dock slagits om per automatik i min bil (typ AC går igång). Brukar kännas som lite svalare eller annan typ av luft och då försvinner det direkt. De få gånger det hänt så har det slagits på precis när jag tänkt börja leta bland inställningarna så har aldrig kommit så långt så jag vet vad som går eller inte på ID4.
Precis så borde det funka i en Tesla oxå. Det kanske kommer en uppdatering, som det brukar heta.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Hertsh »

Massa killgissningar här och många är fel. Teslas klimatautomatik är kass och AC används helt enkelt inte korrekt på vintern, åtminstone inte ur perspektivet att bli av med imma.

Lösningen om du vill ha kvar AUTO är att använda Defrostern, dvs vindrutan med tre bacon på. Då är AC alltid igång och du blir av med imman. Jag har en X och får använda Defrostern största delen av tiden på vintern.

Problemet är inte huruvida en AC kan fungera i kyla eller något annat, det är Tesla som valt denna lösning. På min förra Volvo var automatiken ofelbart även på vintern, den använde helt enkelt AC även i kyla.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av ducce916m »

Har inte märkt något av beskrivna problem, SR+ -21, beror kanske på att jag bor i Skåne där det numera sällan är minusgrader?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av Elix747 »

Har inte märkt några större problem med imma på min M3 -19 (utan vp). Dessutom är AC på när jag köra auto! Det är ”blådimmad”.

Det som kan hända är ty den är möjligtvis svajigare i temperatur än tidigare bilar.
Det kan ju imma på sifo-bakrutorna på vintern med full bil, men det har mina andra bilar också gjort.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Auto-klimat och AC

Inlägg av BrooklynS »

Har kört AUTO i snart 10.000 mil i norra Norrbotten och ned till -35 grader.

Det har funkat hur bra som helst, även om man märker att den prioriterar vindrutan när det är riktigt kallt. Vilket är rätt prioritering. Någon gång har jag ökat på fläkthastigheten men sällan något annat.

AC kan inte köras under en viss temperatur av rent fysiska orsaker.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar