Parkeringsskada - sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Tja!

Haft bilen i över en månad, och äntligen (otur nog...) inträffar en händelse i sentry mode som är värd att ha.

Står parkerad i ett inomhusgarage i ett varuhus varpå en kvinna till höger om min bil slår upp vänster bakdörr och slår i min Model Y. Hon sätter sig i bilen, sen åker de iväg. Allt spelas alltså in. Har regnr och allt. Är så arg att jag KOKAR av ilska.

Försökt ringa dem 4 ggr - inget svar. Allt detta inträffade 2-3h sen.

Vad gäller bilen så verkar den ej ha nån större skada, supersvårt att se pga all tö som smutsat ner bilen...måste tvätta noga för att veta till 100%. På sentry mode ser det dock helt ut som en klassisk potentiell parkeringsskada då hon öppnade sin dörr ganska kraftigt.

Ser dessutom ut att vara normalt folk, unga, bor i villa nära stan osv när jag kollar upp dom. Man blir inte mindre arg för det men är faktiskt rentut sagt rasande.

Vad göra? :lol:
Användarvisningsbild
dd88

Re: Parkeringsskada - sentry mode

Inlägg av dd88 »

Kolla om det först blivit en skada, om så är fallet så prata med ditt försäkringsbolag och skicka filmen.

Du behöver inte ha någon kontakt med de som vållade skadan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ett tips för att lugna nerverna, gör precis tvärtom. När du tvättar bilen så kollar du efter skador. Hittar du något så kollar du SentryCam. Att sitta och titta på SentryCam hela tiden blir man ju tokig på. Jag gjorde det i början när det kom och så många dörrar som studsade emot bilen och fick ut och kolla… men det var aldrig något på bilen.

Är det ingen skada slappna av och strunta i klippen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Kolla om det först blivit en skada, om så är fallet så prata med ditt försäkringsbolag och skicka filmen.

Du behöver inte ha någon kontakt med de som vållade skadan.
Precis är den en skada och blir försäkringsbolaget jätte glada om du kan visa att det var någon annan som gjorde de. Då kan de nämligen skicka räkningen vidare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Se till att ha tillräckligt stort minne så det räcker tills nästa gång du tvättar bilen.
Så gjorde jag. Varje gång jag tvättade så kollade jag om där var några märken, var de det så kollade jag sentry, annars inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

LarsL skrev:
Ett tips för att lugna nerverna, gör precis tvärtom. När du tvättar bilen så kollar du efter skador. Hittar du något så kollar du SentryCam. Att sitta och titta på SentryCam hela tiden blir man ju tokig på. Jag gjorde det i början när det kom och så många dörrar som studsade emot bilen och fick ut och kolla… men det var aldrig något på bilen.

Ok, får ta och tvätta den och sen kontakta försäkringen om skada uppstått.

Är bara så j*vla arg att man på det där nonchalanta sättet kan slå upp dörren och bara köra iväg. Usch fy :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

teslaponken skrev:
LarsL skrev:

Är bara så j*vla arg att man på det där nonchalanta sättet kan slå upp dörren och bara köra iväg. Usch fy :shock:
Jo, jag vet. Men det har ju hänt hela tiden innan du såg det också.

Om du hittar en skada så ska du polisanmäla också, eftersom det är en smitning. Men ta det lugnt och titta om det är någon skada först.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

LarsL skrev:
teslaponken skrev:
LarsL skrev:

Jo, jag vet. Men det har ju hänt hela tiden innan du såg det också.

Om du hittar en skada så ska du polisanmäla också, eftersom det är en smitning. Men ta det lugnt och titta om det är någon skada först.
Ska göra, tack för nykter feedback :D
Men kommer nog ha svårt att släppa den där jäkla nonchalansen. Hon smällde sin dörr in i min bil som om hon ägde hela världen och så körde de bara iväg. Jaja, får vänja mig vid sånt här. Tack
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Kan ju dela av mig med en händelse som jag utsattes för där jag också blev skogstokig. Det var en bil som skulle parkera bredvid men tryckte till hela sidan från kofångare till kofångare så jag tom fick byta en dörr. Ägaren fick ut och tittade på skadan och satte sig sedan i bilen och backade ut och parkerade i en annan ruta en bit bort. Att jag vet detta är för att en kollega till min fru bevittnade detta, jag var så arg så det var nog tur att jag inte kontakta honom. Folk har ingen respekt för andras bilar, tyvärr. Ställer mig alltid långt bort och tar andrabilen när vi ska till trånga p-hus.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Dafro skrev:
Kan ju dela av mig med en händelse som jag utsattes för där jag också blev skogstokig. Det var en bil som skulle parkera bredvid men tryckte till hela sidan från kofångare till kofångare så jag tom fick byta en dörr. Ägaren fick ut och tittade på skadan och satte sig sedan i bilen och backade ut och parkerade i en annan ruta en bit bort. Att jag vet detta är för att en kollega till min fru bevittnade detta, jag var så arg så det var nog tur att jag inte kontakta honom. Folk har ingen respekt för andras bilar, tyvärr. Ställer mig alltid långt bort och tar andrabilen när vi ska till trånga p-hus.
Förstår dig helt.
Har faktiskt inga problem med att ta saker i egna händer och göra deras liv riktigt jävligt, om jag hittar en skada. En polisanmälan idag är ju ingenting. Resursen och orken att jävlas tillbaka har jag :evil:

Jaja, ska inte göra något nu. Men man ska ge f*n i andras egendom, skulle aldrig få för mig att ens trampa på någon annans skor med flit, let alone skada någon annans bil liksom.

Otroligt otroligt respektlöst.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Man får ju tänka på att folk långt ifrån alltid ens är medvetna om det.
Blir sällan bra om man utgår ifrån att motparten är ett as. Prova tvärtom först.

Förövrigt kan sentry luras. Det är inte säkert att dörren träffade din dörr även om det ser ut så från den vinkeln. Som sagt, kolla om det överhuvudtaget finns något märke.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Bo G »

Spara över sentryavsnittet till ett annat usb så att du säkert har det kvar. Kolla i instruktionsboken hur du gör för att ta ut usb ur bilen, så att du inte sabbar filerna.
Skriv svar