Begagnade s 75d eller ny Y

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Farebet

Begagnade s 75d eller ny Y

Inlägg av Farebet »

Hej! Har sådan fruktansvärd beslutsångest ni kanske kan hjälpa mig med.

Ska köpa en tesla och står i valet och kvalet för en begagnad 75d från 2018 som gått ca 7000 mil med AP och i fint skick eller en ny model Y...

Kör Stockholm Göteborg en del med två mindre barn 3 och 6 år så inga problem att stanna å ladda, men vil inte göra det FÖR ofta.

Vad tror ni om värdeminskning om man tänker ha bilen i 3 - 5 år? Begagnat brukar ju ha mindre tapp men känns som många är nervösa över äldre elbilar? Sen får man ju 70 000 tillbaka om man köper en ny.
Laddar en ny Y snabbare än 75d? Vad skiljer sig försäkringen?

Vilken är roligast att köra? kommer förmodligen inte köpa till AP om jag köper en ny Y (har en budget på ca 700 000)

Suck mycket frågor och tankar just nu...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Begagnade s 75d eller ny Y

Inlägg av NEO »

Mest bang for the buck och modernaste bil: Model Y.

Den har dessutom krok. Jag hade inte köpt en begagnad S.
Dodde

Inlägg av Dodde »

NEO skrev:
Mest bang for the buck och modernaste bil: Model Y.

Den har dessutom krok. Jag hade inte köpt en begagnad S.
Krok kan ju diskuteras på Y iaf. Eller har dom börjar leverera med krok?
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Köp en 90D med fri SuC. Hade jag gjort.

Y är väl ok också. Den laddar snabbare men tänk på att skillnaden på 25 och 40 minuter i praktiken är ganska liten. Särskilt om man har små barn med.

Jag har själv en 100D med fri SuC och skulle inte byta den mot en Y om jag så fick göra ett rakt byte. Är något med 3 och Y som inte tilltalar mig alls.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Farebet skrev:
.../ Vilken är roligast att köra? /...
Här är en tråd där trådstartaren bytte från V90 till Model 3 SR+.

Kanske kan vara intressant...

Tråden börjar här:

viewtopic.php?f=51&t=26219

...och här är trådstararens sista inlägg från sidan 5 i tråden:
Bumbelbee81 skrev:
Har nu haft min SR+ i snart två veckor. Vilken bil! Ångrar inte alls att jag bytte in V90. Hela familjen (två vuxna, två barn) får plats utan problem. Ska tre vuxna med kan femåringen sitta på kudde i mitten. Lite tajt men helt överkomligt. Otroligt låg förbrukning och väldigt snabb laddning. Hade bara 50 procent när jag plockade upp bilen i GbG. Laddade från 20-85 procent på 15 min i Ulricehamn på väg till Jönköping. Hann knappt få i mig burgare. Det enda jag verkligen skulle önska är att kunna ställa in schemalagd avresa från appen. Allt annat är toppen! Så lätt att lära sig alla funktioner, grym körkänsla, så kvick! Och sjukt mycket bättre för miljön än törstiga Volvon…

Källa:
viewtopic.php?f=51&t=26219&start=40#p563713
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Farebet skrev:
.../ Vilken är roligast att köra? /...
Här är en tråd där trådstartaren bytte från V90 till Model 3 SR+.

Kanske kan vara intressant...

Tråden börjar här:

viewtopic.php?f=51&t=26219

...och här är trådstararens sista inlägg från sidan 5 i tråden:
Bumbelbee81 skrev:
Har nu haft min SR+ i snart två veckor. Vilken bil! Ångrar inte alls att jag bytte in V90. Hela familjen (två vuxna, två barn) får plats utan problem. Ska tre vuxna med kan femåringen sitta på kudde i mitten. Lite tajt men helt överkomligt. Otroligt låg förbrukning och väldigt snabb laddning. Hade bara 50 procent när jag plockade upp bilen i GbG. Laddade från 20-85 procent på 15 min i Ulricehamn på väg till Jönköping. Hann knappt få i mig burgare. Det enda jag verkligen skulle önska är att kunna ställa in schemalagd avresa från appen. Allt annat är toppen! Så lätt att lära sig alla funktioner, grym körkänsla, så kvick! Och sjukt mycket bättre för miljön än törstiga Volvon…

Källa:
viewtopic.php?f=51&t=26219&start=40#p563713
Fel tråd? Missar jag något vesäntligt här? Fattar inte all hur det du skriver hjälper i valet mellan en begagnad MS och en MY?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

3/Y är en generation nyare bilar i allt jämfört med S/X.

Snålare och snabbare laddning innebär kortare stopp och längre mellan stoppen med ungefär samma batteristorlek. Vill du dessutom kunna ha dragkrok är inte S ett alternativ (annat än för "cykelkrok" som kan användas för fuldragning av släp till tippen/sjösättning osv men tveksamt till mer än så).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

Maw skrev:
Fel tråd? Missar jag något vesäntligt här? Fattar inte all hur det du skriver hjälper i valet mellan en begagnad MS och en MY?
Farebet frågade vilken som var "roligast att köra" och jag slängde in en curveball eftersom en 3:a sannolikt kommer upplevas som roligare att köra än både S och Y.

Och det här är ju långt ifrån första gången någonsin som det föreslås ett tredje alternativ på det här forumet...

Vi kan väl åtminstone vänta och se vad Farebet tycker...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Farebet skrev:
Vilken är roligast att köra? kommer förmodligen inte köpa till AP om jag köper en ny Y (har en budget på ca 700 000)
Vanlig AP ingår i MY
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Farebet frågade vilken som var "roligast att köra" och jag slängde in en curveball eftersom en 3:a sannolikt kommer upplevas som roligare att köra än både S och Y.

Och det här är ju långt ifrån första gången någonsin som det föreslår ett tredje alternativ...

Vi kan väl åtminstone vänta och se vad Farebet tycker...
Ok, det var jämförelsen mellan en Volvo V90 och en M3 sr som jag främst inte riktigt hängde med på när trådstartaren jämförde MS och MY.
Jag kan bidra med åsikten att en Polestar 2 är mycket roligare att köra ön en VW ID4. :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev:
.../ Farebet frågade vilken som var "roligast att köra" och jag slängde in en curveball eftersom en 3:a sannolikt kommer upplevas som roligare att köra än både S och Y. /...
Farebet skrev:
.../ Kör Stockholm Göteborg en del med två mindre barn 3 och 6 år så inga problem att stanna å ladda, men vil inte göra det FÖR ofta. /...
Om en Model 3 skulle räcka storleksmässigt så kommer den ju även kunna erbjuda lite längre räckvidd än en Model Y. Särskilt i högre hastigheter/motorvägsfart... Exakt hur mycket kan jag dock inte svara på eftersom jag inte är tillräckligt duktig på just den här tekniska biten...
Farebet

Inlägg av Farebet »

Tack för alla tips! Model 3 är intressant att läs aom men gillar inte bagaget där.

Inga tankar om andrahandsvärde på y kontra tredjehandsvörde på S 75d? (100d förstår jag har ett högt andrahandsvärde men 75 känns som den blir mindre attraktiv pga lägre räckvidd)

Ska provköra Y imorgon

Modell 3 har för litet bagage för oss
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Valde själv mellan beg S o ny trea när vi för något år sen köpte Sen.. tycker inredningen i modell S passar mig bättre än treans ännu mer avskalade design.. klarar du dig på säg 35 mil körning i ett svep mellan laddningar så funkar en 75D utmärkt. Vi har två barn på 13 år, o vi hinner knappt äta färdigt på ett SuC besök innan bilen är klar med laddningen..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Jag går i samma tankar. Egentligen rätt så peppad på en riktig milslukare som en nyare S, men det är svårt att rättfärdiga att köpa en äldre bil, med äldre drivlina och allt, och ändå betala mer än för en ny Y.
Jag måste provköra både S, X och Y. Har bara åkt i en pre-facelift Taxi-S en gång och var inte särskilt imponerad av byggkvalitet/detaljer.
Har provkört en M3LR och den var fantastiskt kul, och vore nog den rimligaste egentligen, men nä, vi klarar oss nog inte på en sedan.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Säker? Model 3 rymmer mycket mer än man kan tro. Kan man förlika sig med den opraktiska luckan och de begränsningar den innebär så är den ofta ett vettigt val. Går som sagt effektivast av alla i lite högre fart.

Men vi kommer byta trean till en Y.. Byter SR+ till LR så den kommer ändå gå längre :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Farebet

Inlägg av Farebet »

jonasl skrev:
Säker? Model 3 rymmer mycket mer än man kan tro. Kan man förlika sig med den opraktiska luckan och de begränsningar den innebär så är den ofta ett vettigt val. Går som sagt effektivast av alla i lite högre fart.

Men vi kommer byta trean till en Y.. Byter SR+ till LR så den kommer ändå gå längre :)
Det är just den opraktiska bakluckan jag har svårt att förlika mig med :D har en SUV idag och gillar när det är lite höjd... Samtidigt som bagaget i S verkligen känns bra.
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare

Inlägg av CarlJ »

Har en 75d, supernöjd. Inte någon direkt ångest med 35 mil räckvidd. Går kanon, ser grymt bra ut jämfört med model Y. Något litet baksäte för långa personer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Skulle nog rek 100 D (eller Raven) framför en 75 D. Beror lite på prisskillnaden förstås, men den extra räckvidden, den bättre laddhastigheten och möjligen MCU2 gör en skillnad som för mig är värd en hel del. De känns också tystare. Men en ny Y skulle inte sitta fel heller...Har fri SuC på min och det har blivit allt viktigare med stigande laddpriser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar