Chockad pris från försäkringsbolaget
Moderator: Redaktion
Chockad pris från försäkringsbolaget
Hej
Behöver hjälp
Skall köpa en Tesla S85 2013
Blev chockad Trygg Hansa skall ha 1800kr/Månaden
Är detta riktigt, vad kostar era försäkringar
Behöver hjälp
Re: Chockad pris från försäkringsbolaget
Ja de är dyra. Kolla med Watercircles
Multicoat Red Model X P100D
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag blir chockad att ännu en tråd skapas om försäkringar när det redan finns 2747483 st.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Försäkringar är väldigt individuellt både när det gäller bolag och personer. Man måste helt enkelt höra med flera olika bolag för att hitta det billigaste för en själv.
Men det borde finnas någon rimlighetsgräns.
Det här är en normal premie. Om det är stora skillnader är det något fel (enligt mig själv).
Även de som bor i områden där ligister bränner bilar för jämnan så borde det jämna ut sig.
Skulle vara intressant med en jämförelse mellan försäkringsbolag och bilar.
Det här är en normal premie. Om det är stora skillnader är det något fel (enligt mig själv).
Även de som bor i områden där ligister bränner bilar för jämnan så borde det jämna ut sig.
Skulle vara intressant med en jämförelse mellan försäkringsbolag och bilar.
Du som har några Teslor borde väll ha någon kollLarsL skrev:Försäkringar är väldigt individuellt både när det gäller bolag och personer. Man måste helt enkelt höra med flera olika bolag för att hitta det billigaste för en själv.
Ligger månads priset över 1000kr
Mellan 500-1000kr
Går knappt att jämföra mellan varandra eftersom det är mycket som spelar in. Men jag testade några olika s85:or från 2013 och fick följande priser:matbor01 skrev:Hej
Behöver hjälp
Bil 1, 15 500 mil: hel 1960 kr, halv 1170 kr
Bil 2, 15 000 mil: hel 2645 kr, halv 1190 kr
Bil 3, 6400 mil: hel 2326 kr, halv 1148 kr
Testade även en S100D, 2019:
Hel 1704 kr, halv 808 kr.
För Model S P90D kostar min helförsäkring 1090k/mån. Men det varierar mellan försäkringsbolagen så kolla runt. Länsförsäkringar, IF och Watercircle.matbor01 skrev:Du som har några Teslor borde väll ha någon kollLarsL skrev:Försäkringar är väldigt individuellt både när det gäller bolag och personer. Man måste helt enkelt höra med flera olika bolag för att hitta det billigaste för en själv.
Ligger månads priset över 1000kr
Mellan 500-1000kr
- Skogslasse
- Teslaägare
Blev också chockad, väldigt chockad.
Fick förlängningsförslag på min S från 2020 på 5800/år
Nybilsgarantin spelar roll, liksom att jag bokstavligen bor i skogen och är i gråskäggs ålder
Nybilsgarantin spelar roll, liksom att jag bokstavligen bor i skogen och är i gråskäggs ålder
TMS 2020 nov
Inte så mycket nybilsgaranti utan snarare vagnskadegaranti så att det räcker med halvförsäkring de första tre årenSkogslasse skrev:Blev också chockad, väldigt chockad.

Vad triggar bolagen att generellt ha så höga premier på Tesla?
Garanti i fyra år/8000mil och drivlina/batteri i 8år och 19-20K mil borde ju göra att det blir färre maskinskador som bolagen får stå för?
Teslor borde inte krocka oftare än andra bilar?
Garanti i fyra år/8000mil och drivlina/batteri i 8år och 19-20K mil borde ju göra att det blir färre maskinskador som bolagen får stå för?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Spekulation från min sida men oftast så är det väll försäkringsbolagen som står för lånebil vid behov av reparation och Tesla är ju inte kända för att fixa reservdelar snabbt. Eller är jag helt fel ute i min spekulation?AAKEE skrev:Vad triggar bolagen att generellt ha så höga premier på Tesla?
Lånebil ingår oftast inte i grundförsäkring utan brukar vara tillägg. En gissning är nog bla glastak och att dom troligen får en dal skador att lösa och ett högt pris på bilarna brukar ge högre premie. Kan väl glädja dig med att försäkra en E-tron ör inte mycket billigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Aluminiumkaross gissar jag ärret stora problemet, svårare att laga och skadas lätt av dörruppslag. Sen att det är snabba bilar gör ju inte saken bättre.
Model S är väl extremt dyr att reparera plåtskador på pga aluminiumkaross och brist på skadeverkstäder som har kunnandet. Det blir väldigt dyrt och tar lång tid.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Teslan är billig att försäkra. Riktigt billig.
Ta och jämför med ngt likvärdigt som kostade runt miljonen ny, stor sedan, rwd, 0-100 på 5 sek. Tex BMW M5.
Ta och jämför med ngt likvärdigt som kostade runt miljonen ny, stor sedan, rwd, 0-100 på 5 sek. Tex BMW M5.
Låt oss kika på nuh331
Jag landar på 5800/mån hos trygg hansa.
Vad får ni?
Vad får ni?
-
När ett stenskott kan göra skador för 175.000 (annan tråd) så är det väl inte så förvånande?AAKEE skrev:Vad triggar bolagen att generellt ha så höga premier på Tesla?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Teslor är generellt billiga att försäkra i jämförelse med andra likvärdiga bilar, speciellt Model S är riktigt billig i jämförelse.AAKEE skrev:Vad triggar bolagen att generellt ha så höga premier på Tesla?
7046 kr / mån. Blir lite sugen faktiskt. Not.dstr skrev:Låt oss kika på nuh331
Vad får ni?
3900dstr skrev:Låt oss kika på nuh331
Vad får ni?
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
4800kr/mdstr skrev:Låt oss kika på nuh331
Vad får ni?
34 år, hus.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Du menar att dom lägre driftskostnaderna lockar till sig kunder som inte är vana vid vad miljonbilar brukar kosta att försäkra?OfarligTesla skrev:Teslor är generellt billiga att försäkra i jämförelse med andra likvärdiga bilar, speciellt Model S är riktigt billig i jämförelse.AAKEE skrev:Vad triggar bolagen att generellt ha så höga premier på Tesla?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Typ så, inte bara miljonbilar utan motorstarka miljonbilar. Och det gäller egentligen inte bara Model S utan även Model 3.Fredrik j skrev:
Du menar att dom lägre driftskostnaderna lockar till sig kunder som inte är vana vid vad miljonbilar brukar kosta att försäkra?
Ja, det blir väl dyrt då premierna sätts efter vad bilen kostar att köpa inte vad den totalt kostar.OfarligTesla skrev:Typ så, inte bara miljonbilar utan motorstarka miljonbilar. Och det gäller egentligen inte bara Model S utan även Model 3.Fredrik j skrev:
Du menar att dom lägre driftskostnaderna lockar till sig kunder som inte är vana vid vad miljonbilar brukar kosta att försäkra?