Förkonditionering batteri navigering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dave_Tesla
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 sep 2020 21:19

Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av Dave_Tesla »

Kör en LR-20. När jag ställer navigeringen på långresor får jag direkt upp att batteriet förkonditioneras för SC. Detta resulterar i ca 30-40Wh/km extra förbrukning vilket också medför att när jag kör Stockholm-Malmö så vill navigeringen att jag ska "vända tillbaka" till föregående SC för att den inte tror jag kommer fram. Min lösning so far är att ta bort laddstopp från navigeringen och då normalisera förbrukningen direkt.
IMG_0033.jpg
Detta är inget nytt problem så ej relaterat till specific mjukvara.

Ska det vara så här, när är det normalt att bateriet ska börja förkonditioneras (avstånd till SC).
Model 3 LR AWD Vit 2020 - Såld
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9367
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av mikebike »

Tre timmar innan, d.v.s. direkt vid avfärd från Sundsvall mot Dorotea.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4158
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av Tellus »

Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Dave_Tesla
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 sep 2020 21:19

Re: Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av Dave_Tesla »

Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...
Model 3 LR AWD Vit 2020 - Såld
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4158
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av Tellus »

Dave_Tesla skrev:
Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...

Låter inte normalt
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19936
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förkonditionering batteri navigering

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Dave_Tesla skrev:
Tellus skrev:
Batteriet vill vara ~ 45 grader vid supercharging.
Så det beror på batteriets nuvarande temp och tid kvar till SuC och med singel motor tar det dubbelt så lång tid.

Har man förvärmt kupén innan avfärd så är batteriet 20-25 grader vid avfärd, då tar det inte jättelänge. Men om den stått ute i kylan länge och ingen förvärmning så tar det länge.
Hade förvärmt när jag körde vilket gav 3h före SC, får samma beteende sommartid...

Låter inte normalt
Näe det låter lite väl länge…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar