Råd model Y
Moderator: Redaktion
Råd model Y
Hej!
Vi har gått i köptankar ganska länge. Först kring en Model 3 och sedan vi fick vår hund en Model Y. Men vi velar. Det handlar om att vi låser in en del pengar (även om vi båda tjänar hyffsat bra) och sedan vet väl jag med mig att köpa en ny bil alltid är en dålig affär (värdeminskningen). Däremot verkar tesla behålla värdet bra, därför kan det också vara en bra ekonomiskt val på lång sikt.
Vi båda är av uppfattningen att den här generösa miljöbonusen inte kommer vara för evigt och vi upplever att den just nu är ganska överdimensionerad. Mot bakgrund av det upplever vi att det kanske ändå är bäst att slå till nu. Model Y:n kommer att kosta oss ca 2k mer i månaden än vår nuvarande (Rav4 Hybrid 2017) över 36 månader och det gapet minskar lite så som jag räknat över 48 & 60 månader. Vid 60 månaders ägandetid är gapet 700kr mer i månaden för en model y LR (räknat med ett restvärde på 50% /2000 mil per år) även om försäkringspremien mer än dubblas för Model Y efter 36 månader. Reparation och service kommer gå upp rejält för rav4:an även den täcks av 10 års begagnatgaranti som kommer sträcka sig längre än 2027 (gäller ej sådant som anses förbrukning så som bromsar osv). Har några vänner som äger Model 3 som mot bakrgund av att de är så billiga att köra faktiskt kommer iväg mycket oftare på både längre och kortare utflykter.
Nu till mina frågor:
Hur räknar ni? i era kalkyler? Rimligt med ett restvärde på 50% efter 3 eller 5 år? Ni som sålt era begagnade (speciellt Model 3) vad har ni fått för andrahandsvärden (både privat och handlare)?
Räcker det med en model 3 (mellanstor hund och 1 barn + sambo)? Hund i baksäte, skydd osv?
Ja o i annat också övriga inspel och vinklar på det hela. Otroligt tacksam för det.
Allt gott
Vi har gått i köptankar ganska länge. Först kring en Model 3 och sedan vi fick vår hund en Model Y. Men vi velar. Det handlar om att vi låser in en del pengar (även om vi båda tjänar hyffsat bra) och sedan vet väl jag med mig att köpa en ny bil alltid är en dålig affär (värdeminskningen). Däremot verkar tesla behålla värdet bra, därför kan det också vara en bra ekonomiskt val på lång sikt.
Vi båda är av uppfattningen att den här generösa miljöbonusen inte kommer vara för evigt och vi upplever att den just nu är ganska överdimensionerad. Mot bakgrund av det upplever vi att det kanske ändå är bäst att slå till nu. Model Y:n kommer att kosta oss ca 2k mer i månaden än vår nuvarande (Rav4 Hybrid 2017) över 36 månader och det gapet minskar lite så som jag räknat över 48 & 60 månader. Vid 60 månaders ägandetid är gapet 700kr mer i månaden för en model y LR (räknat med ett restvärde på 50% /2000 mil per år) även om försäkringspremien mer än dubblas för Model Y efter 36 månader. Reparation och service kommer gå upp rejält för rav4:an även den täcks av 10 års begagnatgaranti som kommer sträcka sig längre än 2027 (gäller ej sådant som anses förbrukning så som bromsar osv). Har några vänner som äger Model 3 som mot bakrgund av att de är så billiga att köra faktiskt kommer iväg mycket oftare på både längre och kortare utflykter.
Nu till mina frågor:
Hur räknar ni? i era kalkyler? Rimligt med ett restvärde på 50% efter 3 eller 5 år? Ni som sålt era begagnade (speciellt Model 3) vad har ni fått för andrahandsvärden (både privat och handlare)?
Räcker det med en model 3 (mellanstor hund och 1 barn + sambo)? Hund i baksäte, skydd osv?
Ja o i annat också övriga inspel och vinklar på det hela. Otroligt tacksam för det.
Allt gott
Re: Råd model Y
Att ha restvärde 50% efter 5år tror jag är en drömkalkyl. Rimligen har du restvärde runt 35% efter 5år.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag köpte min 3’a för 625K och sålde den till en handlare för 490K 30 månader och 4600 mil senare.
= nästan 22% tapp.
Men…. Då har jag ju fått 60K tebax i bonus av staten.
Så jag räknar: 625K -60 = 565K
565K - 490K = 13% tapp.
= nästan 22% tapp.
565K - 490K = 13% tapp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Så bra värde tror jag inte att man ska räkna på om tre år från nu. Vet att dom har hållit värdet bra tills nu men nu väller det ut Teslor och som någon sa så kommer det ut bilar som har som tjänstebilar interner strax. Jag skulle räkna med 50% på tre år och vara glad om man fick mer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
50% restvärde efter tre år är lugnt, både Model 3 och Model Y kommer förmodligen ligga mycket högre.
Model 3 borde räcka för er, men Y är ju såklart mycket större.
Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Model 3 borde räcka för er, men Y är ju såklart mycket större.
Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag sålde nyss min M3LR från 2019 med 7100mil och slitna sommardäck, fast fina vinterdäck.
Jag tog in fyra offerter.
1. Tesla vid inbyte 404k
2. Carla 432k
3. Fordonsbolaget 440k
4. Riddermark 450k efter snack.
Den såldes för 450k.
Efter bonus gav jag 611k sommaren 2019.
Så tappade väl 23kr/mil.
Vi åkte hela tiden två vuxna och ett barn, så vi har haft med en barnvagn utan problem vid en familj på 3.
Nu är vi 4 och vi åkte två turer Sthlm-Orsa innan jag tyckte att nu börjar det bli trångt.
Jag står nu utan bil och lånar bilar, fossilare, känns hemskt. Sålde min bil i lite dålig tajming, det var en förbaskad bra bil.
Vad jag ska ha nu är ett mörker.
1. Tesla vid inbyte 404k
2. Carla 432k
3. Fordonsbolaget 440k
Den såldes för 450k.
Så tappade väl 23kr/mil.
Vi åkte hela tiden två vuxna och ett barn, så vi har haft med en barnvagn utan problem vid en familj på 3.
Nu är vi 4 och vi åkte två turer Sthlm-Orsa innan jag tyckte att nu börjar det bli trångt.
Jag står nu utan bil och lånar bilar, fossilare, känns hemskt. Sålde min bil i lite dålig tajming, det var en förbaskad bra bil.
M3LR-2019 såld
E-tron 55 - 2021 (nuvarande)
Det fick jag höra när jag köpte min….Dafro skrev:Så bra värde tror jag inte att man ska räkna på om tre år från nu. Vet att dom har hållit värdet bra tills nu men nu väller det ut Teslor och som någon sa så kommer det ut bilar som har som tjänstebilar interner strax. Jag skulle räkna med 50% på tre år och vara glad om man fick mer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
50% värdeminskning på tre år för en ny bil är väl ett rätt normalt. De som köpte bilar för 3 - 4år sedan har däremot haft betydligt lägre värdefall än normalt och det gäller inte bara Tesla eller bara elbilar.Walker skrev:Det fick jag höra när jag köpte min….Dafro skrev:Så bra värde tror jag inte att man ska räkna på om tre år från nu. Vet att dom har hållit värdet bra tills nu men nu väller det ut Teslor och som någon sa så kommer det ut bilar som har som tjänstebilar interner strax. Jag skulle räkna med 50% på tre år och vara glad om man fick mer.
Vår Skoda Kodiaq som är 4 år och har gått drygt 12000 mil har bara tappat ca 34% trots att vi valde till en massa utrustning som normalt försämrar kalkylen, beräknat restvärde efter tre år var 40% när vi la upp leasingen. Det har aldrig hänt oss tidigare att en ny bil minskat så lite i förhållande till år och miltal.
Hur värdeminskningen kommer bli med den elbil vi köpte i somras och den vi planerar att köpa till sommaren återstår att se men vi kommer kalkylera med minst 50% värdeminskning på tre år

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Ska vi inte vara lite tydligare här?slugger75 skrev:.../ Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Så hår står det på hemsidan när man ska beställa:
Som jag tolkar det så kan alla Y utrustas med dragkrok. Alltså även performance-modellen. MEN. Hittintills så är det något som saknas vid produktionen. Den här funktionaliteten kommer således vid ett senare tillfälle efter att bilen har levererats (oklart exakt när). Eventuellt krävs ett X [tidsenhet] långt besök på ett servicecenter.Dragkrok
Dragkrok av höghållfast stål, klass II med förmåga att dra upp till 1 600 kg
Tillgänglig för köp efter leverans.
Är detta viktigt för er så dubbelkolla isåfall det här med Tesla direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja det kan vara bra att vara tydlig. Teslas intention verkar vara att Y ska gå att utrusta med dragkrok. Senast igår eftermiddag fick jag besked från Tesla att de inte har någon update angående dragkroken, men de hoppas på att dragkrokspaketet blir tillgängligt för beställning i början på 2022.SwedishAdvocate skrev:Ska vi inte vara lite tydligare här?slugger75 skrev:.../ Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Så hår står det på hemsidan när man ska beställa:Som jag tolkar det så kan alla Y utrustas med dragkrok. Alltså även performance-modellen. MEN. Hittintills så är det något som saknas vid produktionen. Den här funktionaliteten kommer således vid ett senare tillfälle efter att bilen har levererats (oklart exakt när). Eventuellt krävs ett X [tidsenhet] långt besök på ett servicecenter.Dragkrok
Så, vi vet inte om dragkroken någonsin kommer. Förhoppningsvis kommer den i framtiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Om en 3e partsfirma tar fram en dragkrok, är det lagligt att montera den och ger tesla ett ok för det? Eller måste man vänta in teslas egna dragkrok……slugger75 skrev:Ja det kan vara bra att vara tydlig. Teslas intention verkar vara att Y ska gå att utrusta med dragkrok. Senast igår eftermiddag fick jag besked från Tesla att de inte har någon update angående dragkroken, men de hoppas på att dragkrokspaketet blir tillgängligt för beställning i början på 2022.SwedishAdvocate skrev:Ska vi inte vara lite tydligare här?slugger75 skrev:.../ Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Så hår står det på hemsidan när man ska beställa:Som jag tolkar det så kan alla Y utrustas med dragkrok. Alltså även performance-modellen. MEN. Hittintills så är det något som saknas vid produktionen. Den här funktionaliteten kommer således vid ett senare tillfälle efter att bilen har levererats (oklart exakt när). Eventuellt krävs ett X [tidsenhet] långt besök på ett servicecenter.Dragkrok
Så, vi vet inte om dragkroken någonsin kommer. Förhoppningsvis kommer den i framtiden.
Hela vår beställning hänger på dragkroken, om ingen dragkrok på model y, kör vi helst model s även i fortsättningen.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tesla lär behöva ladda mjukvara, och de kan ju vägra om dragkroken är "pirat".frippe skrev:Om en 3e partsfirma tar fram en dragkrok, är det lagligt att montera den och ger tesla ett ok för det? Eller måste man vänta in teslas egna dragkrok……slugger75 skrev:Ja det kan vara bra att vara tydlig. Teslas intention verkar vara att Y ska gå att utrusta med dragkrok. Senast igår eftermiddag fick jag besked från Tesla att de inte har någon update angående dragkroken, men de hoppas på att dragkrokspaketet blir tillgängligt för beställning i början på 2022.SwedishAdvocate skrev:Ska vi inte vara lite tydligare här?slugger75 skrev:.../ Är dragkrok ett krav? Tänk i så fall på att Model Y inte går att få med dragkrok. Förhoppningsvis går det i framtiden.
Hela vår beställning hänger på dragkroken, om ingen dragkrok på model y, kör vi helst model s även i fortsättningen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är inte illa pinkat. Vad tror du är anledningen till det ?Walker skrev:Jag köpte min 3’a för 625K och sålde den till en handlare för 490K 30 månader och 4600 mil senare.
= nästan 22% tapp.
565K - 490K = 13% tapp.
Tack för intressant input! Tror du en model 3 hade räckt med 1 barn och 1 hund? Vi kommer inte bli fler. Upplever att många är mer än nöjda med lastmöjligheterna i model 3.MickeS skrev:Jag sålde nyss min M3LR från 2019 med 7100mil och slitna sommardäck, fast fina vinterdäck.
1. Tesla vid inbyte 404k
2. Carla 432k
3. Fordonsbolaget 440k
Den såldes för 450k.
Så tappade väl 23kr/mil.
Tack! Det är nog som många säger klokare att räkna med 50% och hellre bli positivt överraskadMaw skrev:50% värdeminskning på tre år för en ny bil är väl ett rätt normalt. De som köpte bilar för 3 - 4år sedan har däremot haft betydligt lägre värdefall än normalt och det gäller inte bara Tesla eller bara elbilar.Walker skrev:Det fick jag höra när jag köpte min….Dafro skrev:Så bra värde tror jag inte att man ska räkna på om tre år från nu. Vet att dom har hållit värdet bra tills nu men nu väller det ut Teslor och som någon sa så kommer det ut bilar som har som tjänstebilar interner strax. Jag skulle räkna med 50% på tre år och vara glad om man fick mer.
Vår Skoda Kodiaq som är 4 år och har gått drygt 12000 mil har bara tappat ca 34% trots att vi valde till en massa utrustning som normalt försämrar kalkylen, beräknat restvärde efter tre år var 40% när vi la upp leasingen. Det har aldrig hänt oss tidigare att en ny bil minskat så lite i förhållande till år och miltal.
Hur värdeminskningen kommer bli med den elbil vi köpte i somras och den vi planerar att köpa till sommaren återstår att se men vi kommer kalkylera med minst 50% värdeminskning på tre år
Teslas andrahandsvärde samt allmän bilbrist.Richie skrev:Det är inte illa pinkat. Vad tror du är anledningen till det ?Walker skrev:Jag köpte min 3’a för 625K och sålde den till en handlare för 490K 30 månader och 4600 mil senare.
= nästan 22% tapp.
565K - 490K = 13% tapp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det tror jag absolut.Richie skrev:Tack för intressant input! Tror du en model 3 hade räckt med 1 barn och 1 hund? Vi kommer inte bli fler. Upplever att många är mer än nöjda med lastmöjligheterna i model 3.MickeS skrev:Jag sålde nyss min M3LR från 2019 med 7100mil och slitna sommardäck, fast fina vinterdäck.
1. Tesla vid inbyte 404k
2. Carla 432k
3. Fordonsbolaget 440k
Den såldes för 450k.
Så tappade väl 23kr/mil.

M3LR-2019 såld
Beror väl på det här med hund, men kan man ha den i baksätet så borde det ju fungera.Richie skrev:Tack för intressant input! Tror du en model 3 hade räckt med 1 barn och 1 hund? Vi kommer inte bli fler. Upplever att många är mer än nöjda med lastmöjligheterna i model 3.MickeS skrev:Jag sålde nyss min M3LR från 2019 med 7100mil och slitna sommardäck, fast fina vinterdäck.
1. Tesla vid inbyte 404k
2. Carla 432k
3. Fordonsbolaget 440k
Den såldes för 450k.
Så tappade väl 23kr/mil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vi hade en dvärgschnauzer i en isofix-fäst bur (4-pets Caree). Funkade kanon. Sigge äääääälskade också 3’an.SomTam skrev:Var har man hunden i en model 3? I baksätet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
-
Det finns även div. skydd från tredjepartstillverkare för baksätet till Model 3 som är avsedda just för hundar.SomTam skrev:Var har man hunden i en model 3? I baksätet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
För 300 spänn. Har hållt för en schäfer i ett år.SwedishAdvocate skrev:Det finns även div. skydd från tredjepartstillverkare för baksätet till Model 3 som är avsedda just för hundar.SomTam skrev:Var har man hunden i en model 3? I baksätet?
2023 M3P vit/vit
- MattiPekka
- Teslaägare
Den här ser intressant ut! Jag kommer behöva liknande för att klara mina två barns sandiga overaller (som min fru sällan borstar av)steffe68 skrev:För 300 spänn. Har hållt för en schäfer i ett år.SwedishAdvocate skrev:Det finns även div. skydd från tredjepartstillverkare för baksätet till Model 3 som är avsedda just för hundar.SomTam skrev:Var har man hunden i en model 3? I baksätet?
Tänker att främre flärpen får vara lös och skydda kanten och dirigera gruset ner till gummimattan
Vart köpte du den?
Wish av alla ställenMattiPekka skrev:Den här ser intressant ut! Jag kommer behöva liknande för att klara mina två barns sandiga overaller (som min fru sällan borstar av)steffe68 skrev:För 300 spänn. Har hållt för en schäfer i ett år.SwedishAdvocate skrev:Det finns även div. skydd från tredjepartstillverkare för baksätet till Model 3 som är avsedda just för hundar.SomTam skrev:Var har man hunden i en model 3? I baksätet?
Tänker att främre flärpen får vara lös och skydda kanten och dirigera gruset ner till gummimattan
Vart köpte du den?

2023 M3P vit/vit