Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Mitt råd till alla som vill ha laddning - engagera er i styrelsen. Min tanke var att det skulle vara redo innan vi började köra Tesla men nu blev det tvärtom.
Flera års träget arbete resulterar nu i att vi förbereder samtliga platser för installation av laddbox och ca 25% av platserna kommer ha box installerad från start. Kanske mer, många som inte kör fossilbil är sugna på att vara redo ändå. Och flera av gamlingarna i föreningen har, trots att de inte kommer byta bil själva, uttryckt uppskattning över att vi gör detta. Konstigt nog ingen motståndare bland medlemmarna. De flesta inser nog att värdeökningen på respektive lägenhet är markant högre än kostnaden.
I styrelsen har det däremot varit lite trögt tidvis men lite rotation bland styrelsemedlemmarna tillsammans med att alla ändå känner att bidragen med NVV är något som finns just nu men kanske inte om några år gjorde att beslutet ändå var enhälligt.
Flera års träget arbete resulterar nu i att vi förbereder samtliga platser för installation av laddbox och ca 25% av platserna kommer ha box installerad från start. Kanske mer, många som inte kör fossilbil är sugna på att vara redo ändå. Och flera av gamlingarna i föreningen har, trots att de inte kommer byta bil själva, uttryckt uppskattning över att vi gör detta. Konstigt nog ingen motståndare bland medlemmarna. De flesta inser nog att värdeökningen på respektive lägenhet är markant högre än kostnaden.
I styrelsen har det däremot varit lite trögt tidvis men lite rotation bland styrelsemedlemmarna tillsammans med att alla ändå känner att bidragen med NVV är något som finns just nu men kanske inte om några år gjorde att beslutet ändå var enhälligt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Gratulerar. När jag läser uppfattar jag att ni bor i någon storstad. Stämmer det ?
Kan nämligen förstå att storstäder har det lättare att motivera värdeökningen än många mindre städer.
Jag bråkar och bråkar med min BRF och medlemmar. Många vill men ingen vill betala.
Som vanligt, det är någon annan som ska betala.
Kan nämligen förstå att storstäder har det lättare att motivera värdeökningen än många mindre städer.
Jag bråkar och bråkar med min BRF och medlemmar. Många vill men ingen vill betala.
Som vanligt, det är någon annan som ska betala.
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Jag bor i en 100.000 invånare stad , vi har en hel del i vår förening, dock väldigt god ekonomi här så det var nog inga konstigheter ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Bråka är fel väg! Meddela valberedningen att du vill bli medlem i styrelsen. Bearbeta inifrån.
Det behöver inte kosta en förmögenhet, speciellt inte med bidragen som finns nu. Det kommer aldrig kosta så lite som nu, upp till 50% i bidrag.
Erbjud dig att ta fram förslag, offerter. Titta på förutsättningar. Jobba lösningsfokuserat. Påminn om att föreningen ska jobba för medlemmarna (något jag hade lite svårt att få alla att förstå i början).
Det behöver inte kosta en förmögenhet, speciellt inte med bidragen som finns nu. Det kommer aldrig kosta så lite som nu, upp till 50% i bidrag.
Erbjud dig att ta fram förslag, offerter. Titta på förutsättningar. Jobba lösningsfokuserat. Påminn om att föreningen ska jobba för medlemmarna (något jag hade lite svårt att få alla att förstå i början).
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Vår förening installerade först 12 st laddboxar för att se efterfrågan. Dessa blev fulla inom 12 månader så de satte upp 24 till i år. Finns (eller fanns i alla fall) bidrag för föreningar att söka för att få ned kostnaden. Vår förening resonerade att de måste göra det någon gång och lika bra att göra det nu när man kunde få bidrag för investeringen. Tror det lätt går runt. Boende betalar 200kr extra i månaden för att nyttja laddbox samt 1,50 per kW.
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Samma här 1.50-2kr, slås ut på ett helt årNick skrev:Vår förening installerade först 12 st laddboxar för att se efterfrågan. Dessa blev fulla inom 12 månader så de satte upp 24 till i år. Finns (eller fanns i alla fall) bidrag för föreningar att söka för att få ned kostnaden. Vår förening resonerade att de måste göra det någon gång och lika bra att göra det nu när man kunde få bidrag för investeringen. Tror det lätt går runt. Boende betalar 200kr extra i månaden för att nyttja laddbox samt 1,50 per kW.
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Är era föreningar momsregistrerade?
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Oj, d vågar jag inte svara påjonasl skrev:Är era föreningar momsregistrerade?
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Tror min är det. Mycket butikslokaler i markplan. Hittade något om skattekonto i årsredovisningen. Vet dock inte om det påverkar bidragssöket.Dexter86 skrev:Oj, d vågar jag inte svara påjonasl skrev:Är era föreningar momsregistrerade?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Man får inte vidaresälja el (eller gas) för mer än 30 000 kr om man inte är momsregistrerad. Förhoppningsvis kommer det lättas upp så småningom.Nick skrev:Tror min är det. Mycket butikslokaler i markplan. Hittade något om skattekonto i årsredovisningen. Vet dock inte om det påverkar bidragssöket.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Ok, vår el i lägenheten ingår i vår avgift så betalar ju bara för el som laddas till vår bil.jonasl skrev:Man får inte vidaresälja el (eller gas) för mer än 30 000 kr om man inte är momsregistrerad. Förhoppningsvis kommer det lättas upp så småningom.Nick skrev:Tror min är det. Mycket butikslokaler i markplan. Hittade något om skattekonto i årsredovisningen. Vet dock inte om det påverkar bidragssöket.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Jag laddar ca 200kWh i månaden hemma i snitt, det blir 2400 kWh om året. Nästan 5000 kr. Går rätt fort att komma upp i 30 000 kr med några medlemmar med liknande körmönster. Bästa vore förstås om det gick att koppla respektive medlems laddare direkt på deras eget abonnemang men då ska det vara byggt så från början nästan.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Tror vi har så jag har en specifik laddare, så i guess jag som får kostanden från den dåjonasl skrev:Jag laddar ca 200kWh i månaden hemma i snitt, det blir 2400 kWh om året. Nästan 5000 kr. Går rätt fort att komma upp i 30 000 kr med några medlemmar med liknande körmönster. Bästa vore förstås om det gick att koppla respektive medlems laddare direkt på deras eget abonnemang men då ska det vara byggt så från början nästan.
Inte satt mig in i det men vill minnas d va så
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Bra att veta, om man har inviduella mätning debitering krävs det att brf:en är momsregistrerad. Det innebär alltså en merkostnad i hantering för föreningen om man går efter detta. Däremot slipper man vid schablonkostnad om jag inte minns fel.
- Bjorn Larsson BLD
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 jul 2021 23:17
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Eftersom jag är först i vår förening med att köpa elbil (Tesla Model 3) så har jag precis fått i uppdrag av ordföranden i min BRF att komma med förslag på hur vi bäst kan installera laddstolpar för alla 25 parkeringsplatserna. Är det någon som har något bra tips om någon mycket professionell leverantör med snygga laddare?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Vi valde till slut E-ways. De kom ut och kikade och kom med ett par olika förslag. De tog hand om ansökan till naturvårdsverket samt tar hand om fakturering från medlemmen för den el denne förbrukar. Just den detaljen gör det mkt enklare då det är svårt för föreningen att dels sälja el samt att överhuvudtaget administrera det hela.
Haft alla 3/Y
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Vi anlitade NewEl på våra 62 platser 2017 som satte upp Charge-Amps Halo.Bjorn Larsson BLD skrev:Eftersom jag är först i vår förening med att köpa elbil (Tesla Model 3) så har jag precis fått i uppdrag av ordföranden i min BRF att komma med förslag på hur vi bäst kan installera laddstolpar för alla 25 parkeringsplatserna. Är det någon som har något bra tips om någon mycket professionell leverantör med snygga laddare?
https://newel.se
https://smabjorken.se/category/smabjorkens-klimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Jag hade flera företag här för att lämna offert. NewEl var de som kom med den lösning som passar bäst för oss. Installationen sker i vår (hade antagligen gått att få fortare men det passar oss bra) så det återstår att se om de levererar som vi hoppas också men det har varit bra än så länge.
Vi väljer att sköta debitering och fakturering själva. Det känns viktigt att hålla ner de löpande kostnaderna för medlemmarna och att ta in en mellanhand som vill skära mellan för det lilla jobb det innebär känns onödigt. Vi börjar på egen hand iaf och se för allt i världen till att ha en lösning där du inte är knuten allt för hårt till en tredje part.
Ansökan till NVV tar ca fem minuter att göra så det är inga som helst konstigheter att göra själv. Ska de göra det åt dig behöver du ge dem fullmakt och det är ungefär lika komplicerat som att göra ansökan. Ansök nu direkt, som firmatecknare loggar du bara in med bankid. Ansök om 15000 per laddpunkt vilket är max. Du behöver inte bifoga någon offert. Sen utnyttjar du så mycket du behöver bara sen när det är dags.
Idag är vi fyra-fem som har laddbara bilar av 32. Bara jag som har ren elbil men några till är på väg in. Leveranstiderna verkar dock astronomiska hos många, en granne som beställde en BMW iX fick beskedet "Någon gång under 2022".
Vi väljer att sköta debitering och fakturering själva. Det känns viktigt att hålla ner de löpande kostnaderna för medlemmarna och att ta in en mellanhand som vill skära mellan för det lilla jobb det innebär känns onödigt. Vi börjar på egen hand iaf och se för allt i världen till att ha en lösning där du inte är knuten allt för hårt till en tredje part.
Ansökan till NVV tar ca fem minuter att göra så det är inga som helst konstigheter att göra själv. Ska de göra det åt dig behöver du ge dem fullmakt och det är ungefär lika komplicerat som att göra ansökan. Ansök nu direkt, som firmatecknare loggar du bara in med bankid. Ansök om 15000 per laddpunkt vilket är max. Du behöver inte bifoga någon offert. Sen utnyttjar du så mycket du behöver bara sen när det är dags.
Idag är vi fyra-fem som har laddbara bilar av 32. Bara jag som har ren elbil men några till är på väg in. Leveranstiderna verkar dock astronomiska hos många, en granne som beställde en BMW iX fick beskedet "Någon gång under 2022".
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Härligt! Gott och enträget jobbat. Grattis!jonasl skrev:Mitt råd till alla som vill ha laddning - engagera er i styrelsen. Min tanke var att det skulle vara redo innan vi började köra Tesla men nu blev det tvärtom.
Flera års träget arbete resulterar nu i att vi förbereder samtliga platser för installation av laddbox och ca 25% av platserna kommer ha box installerad från start. Kanske mer, många som inte kör fossilbil är sugna på att vara redo ändå. Och flera av gamlingarna i föreningen har, trots att de inte kommer byta bil själva, uttryckt uppskattning över att vi gör detta. Konstigt nog ingen motståndare bland medlemmarna. De flesta inser nog att värdeökningen på respektive lägenhet är markant högre än kostnaden.
I styrelsen har det däremot varit lite trögt tidvis men lite rotation bland styrelsemedlemmarna tillsammans med att alla ändå känner att bidragen med NVV är något som finns just nu men kanske inte om några år gjorde att beslutet ändå var enhälligt.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Tack!martinot skrev:Härligt! Gott och enträget jobbat. Grattis!
Faktum är att min käre far som är ordförande i sin BRF, själv klart skeptisk till elbilar, nu insett att de också ska göra det. Jag tror det börjar släppa nu..
Det som fick honom att släppa sargen är a) bidrag från NVV som kan försvinna i framtiden kombinerat med b) även han inser att det höjer värdet på lägenheterna. För några år sedan var svårt negativ när någon av medlemmarna förde upp frågan på agendan.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Kan jag läsa mer om detta någonstans?@Esterox skrev:Bra att veta, om man har inviduella mätning debitering krävs det att brf:en är momsregistrerad. Det innebär alltså en merkostnad i hantering för föreningen om man går efter detta. Däremot slipper man vid schablonkostnad om jag inte minns fel.
Vi ska ha individuell debitering men tror det ska gå via laddboxleverantören. Men har inte fått någon info än.
Installationen skulle påbörjadas i augusti men blev september och vi kan fortfarande inte starta laddning även fast att allt blinkar grönt... Styrelsens enda svar gång på gång är "vi återkommer med mer information inom kort". Vi är en ren elbil och två hybrider och styrelsen har länge varit negativt inställd till laddstolpar så jag börjar tro att dom med meningen inte vill slå på on-knappen... Sen kommer det säkert bli 5kr/kWh...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Det går att läsa mer här: https://www.energimyndigheten.se/fornyb ... rsaljning/ (samma regler är tillämpbara även vid den här typen av vidareförsäljning).
Håller sig föreningen under 30 000 kr så är det ändå OK. Jag hoppas reglerna kommer ändras. I nuläget tror jag ändå att vi skulle klara oss under 30 000 kr, men inom några år lär 50% av medlemmarna köra elbil om det fortsätter öka i samma takt.
Jag har stenhårt drivit tesen att vi själva ska sköta faktureringen och mätning just för att undvika att en tredje part ska skära mellan. Vill inte att det ska bli onödigt dyrt för medlemmarna. Att sitta med typ InCharge som leverantör och betala flera kronor extra per kWh skulle kännas rätt trist även om det är en enkel lösning för föreningen.
Håller sig föreningen under 30 000 kr så är det ändå OK. Jag hoppas reglerna kommer ändras. I nuläget tror jag ändå att vi skulle klara oss under 30 000 kr, men inom några år lär 50% av medlemmarna köra elbil om det fortsätter öka i samma takt.
Jag har stenhårt drivit tesen att vi själva ska sköta faktureringen och mätning just för att undvika att en tredje part ska skära mellan. Vill inte att det ska bli onödigt dyrt för medlemmarna. Att sitta med typ InCharge som leverantör och betala flera kronor extra per kWh skulle kännas rätt trist även om det är en enkel lösning för föreningen.
Model Y LR AWD 2022
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Mitt tips är också NewEL och ChargeAmps. Vi är nöjda i vår förening, egen debitering.
Överlag tror jag det är viktigt att man ser till att hålla nere fasta kostnader så elpriset blir lägre hemma än på stan. Skulle det bli dyrare hemma än på de publika laddarna så kommer folk inte använda boxarna i så stor utsträckning.
Så här ser laddningsmönstret ut efter två år. Nu är vi 10 bilar, varav tre rena eilbar en av dem taxi.
Överlag tror jag det är viktigt att man ser till att hålla nere fasta kostnader så elpriset blir lägre hemma än på stan. Skulle det bli dyrare hemma än på de publika laddarna så kommer folk inte använda boxarna i så stor utsträckning.
Så här ser laddningsmönstret ut efter två år. Nu är vi 10 bilar, varav tre rena eilbar en av dem taxi.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF
Vi installerar inte ChargeAmps utan Easee. Förbereder samtliga platser med Easee Ready vilket är en monteringsplatta och ett dummyskal och utrustar ca 10 av platserna med komplett laddare - innehållet heter något så bisarrt som ChargeBerry.
Då ser vi till att dra så stor nytta som möjligt av bidraget från NVV och förbereda maximalt. Beroende på om det finns bidrag kvar sedan eller inte så kostar det 5000-10000 kr per ny plats vi utrustar med ett laddningsbär.
En nackdel är att de inte har motorvärmaruttag, skulle gärna sett att vi mäter även dem. Men fördelen att det går att bygga ut eller flytta runt laddare utan att anlita elektriker överväger i mina ögon.
Intressant att se dina siffror. Antar att det är den gröna som är taxi.. utan en blir det inte så mycket totalt, rätt rimligt att tro att vi klarar oss under 30k per år i några år framåt.
Då ser vi till att dra så stor nytta som möjligt av bidraget från NVV och förbereda maximalt. Beroende på om det finns bidrag kvar sedan eller inte så kostar det 5000-10000 kr per ny plats vi utrustar med ett laddningsbär.
En nackdel är att de inte har motorvärmaruttag, skulle gärna sett att vi mäter även dem. Men fördelen att det går att bygga ut eller flytta runt laddare utan att anlita elektriker överväger i mina ögon.
Intressant att se dina siffror. Antar att det är den gröna som är taxi.. utan en blir det inte så mycket totalt, rätt rimligt att tro att vi klarar oss under 30k per år i några år framåt.
Model Y LR AWD 2022