Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjden.
Moderator: Redaktion
Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjden.
Tänkte att det kan vara lämpligt att igen tipsa om hur man på ett smidigt sätt kan undvika att ladda bilen när elen är dyrare än någonsin.
Har du ett spotprisbaserat elavtal så kan det i vissa fall kosta flera hundralappar mer att ladda bilen om du gör det vid den tid då elen är som dyrast. Har du ett fastprisavtal så finns det faktiskt också goda anledningar att ladda smart. (mer om det nedan)
Dessvärre sammanfaller detta vanligtvis just då man normalt kommer hem och pluggar in. Lyckligtvis finns det enkla sätt att undvika detta.
Tips #1: Använd bilens inställning för Off-peak laddning. En ganska säker inställning är att ställa Off-peak sluttid till 05:00
Tips #2: Använd någon app eller tjänst som dygn för dygn håller koll på vilka tider elen är billigast och slår på laddningen just då. Det finns några varianter på marknaden. Men den som är absolut enklast att komma igång med och som inte kräver att man byter elleverantör eller tecknar någon form av avtal är gratisappen Gridio. (Som jag själv varit med och utvecklat) Fördelen med en sådan app är att de billigaste timmarna inte är konstanta. De flyttar sig, men med an smartladdnings app så kan man vara säker på att laddningen sker när det är billigast. Man får också god statistik på hur allt förlöpt och hur mycket man sparat. Det är som sagt inte ovanligt att spara flera hundra kronor i veckan.
Vilka fler fördelar finns det då med smartladdning?
* Även om man har ett fastpris på sin el så kan man vara säker på att det direkt eller indirekt baseras på historiska förbrukningsvaror. Vill man att nästa period skall ha ett lågt pris så är det en bra ide att ha en bra elförbrukningshistorik.
* Att bidra till att elnätet får en jämnare belastning gör generell samhällsnytta och hjälper till att omställningen till mer förnybart och elektrifiering går smidigt.
* Sverige sitter ju ihopkopplat med många andra elmarknader. Några av dem har riktigt smutsigt elproduktion som går för högtryck under höglastimmarna. Ju fler som avstår att ladda då ju mindre måste de gasa på.
Hoppas detta inlägg inspirerar till ett lite mer medvetet laddande. Tillsammans kan vi göra vi stor skillnad!
Sven-Olof Englund
http://www.gridio.io
Har du ett spotprisbaserat elavtal så kan det i vissa fall kosta flera hundralappar mer att ladda bilen om du gör det vid den tid då elen är som dyrast. Har du ett fastprisavtal så finns det faktiskt också goda anledningar att ladda smart. (mer om det nedan)
Dessvärre sammanfaller detta vanligtvis just då man normalt kommer hem och pluggar in. Lyckligtvis finns det enkla sätt att undvika detta.
Tips #1: Använd bilens inställning för Off-peak laddning. En ganska säker inställning är att ställa Off-peak sluttid till 05:00
Tips #2: Använd någon app eller tjänst som dygn för dygn håller koll på vilka tider elen är billigast och slår på laddningen just då. Det finns några varianter på marknaden. Men den som är absolut enklast att komma igång med och som inte kräver att man byter elleverantör eller tecknar någon form av avtal är gratisappen Gridio. (Som jag själv varit med och utvecklat) Fördelen med en sådan app är att de billigaste timmarna inte är konstanta. De flyttar sig, men med an smartladdnings app så kan man vara säker på att laddningen sker när det är billigast. Man får också god statistik på hur allt förlöpt och hur mycket man sparat. Det är som sagt inte ovanligt att spara flera hundra kronor i veckan.
Vilka fler fördelar finns det då med smartladdning?
* Även om man har ett fastpris på sin el så kan man vara säker på att det direkt eller indirekt baseras på historiska förbrukningsvaror. Vill man att nästa period skall ha ett lågt pris så är det en bra ide att ha en bra elförbrukningshistorik.
* Att bidra till att elnätet får en jämnare belastning gör generell samhällsnytta och hjälper till att omställningen till mer förnybart och elektrifiering går smidigt.
* Sverige sitter ju ihopkopplat med många andra elmarknader. Några av dem har riktigt smutsigt elproduktion som går för högtryck under höglastimmarna. Ju fler som avstår att ladda då ju mindre måste de gasa på.
Hoppas detta inlägg inspirerar till ett lite mer medvetet laddande. Tillsammans kan vi göra vi stor skillnad!
Sven-Olof Englund
http://www.gridio.io
Re: Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjd
Ja, eller så undviker man timpris så långt det går? Jag har två elbilar. Ibland måste någon laddas på eftermiddagen eller på morgonen om man glömt ladda eller om man vill ladda upp till 100% inför en långresa och inte vill låta bilen stå med 100% i timmar före avresa...
Att de rödgröna politikerna har tagit ett antal felbeslut under de senaste mandatperioderna vad gäller elproduktionen är inte mitt ansvar.
Att de rödgröna politikerna har tagit ett antal felbeslut under de senaste mandatperioderna vad gäller elproduktionen är inte mitt ansvar.
Ja det ger betydande sinnesro med fasta priser.MWall skrev:Ja, eller så undviker man timpris så långt det går? Jag har två elbilar. Ibland måste någon laddas på eftermiddagen eller på morgonen om man glömt ladda eller om man vill ladda upp till 100% inför en långresa och inte vill låta bilen stå med 100% i timmar före avresa...
Jag vill ändå vurma för ett smart och ansvarsfullt elanvändande även för de med fast avtal. Om man vill förvissa sig att nästa fasta period ska ha ett rimligt pris så gör man också bäst i att "skona" elnätet och elleverantören från de dyraste timmarna. Direkt och/eller indirekt så kommer din elanvändning påverka vad det erbjuds för pris till nästa period. I vissa fall håller elbolagen koll på din användning timme för timme och anpassar fastpriserbjudandet efter din och andras förbrukningshistorik.
Sen har vi den stora samhällsnyttan i att inte belasta nätet i onödan.
Dessutom blir det en stor miljövinst att flytta sin laddning till låglastperioder. Fulelsproducenterna i våra sammankopplade grannländer kan nämligen lätta lite på gasen om fler tog det lugnt med att ladda vid höglast.
Att politiker verkar ha som livsuppgift att blunda för verkligheten och sakna konsekvensanalys kanske man inte skall bli så förvånad över.
Jag förstår verkligen känslan av att inte vara den som ska behöva städa efter andras uppenbara misstag.
Men nu är det som det är och det blir upp till oss alla att göra vad vi kan, för att rädda vad som går så våra barn slipper avsky oss för allt som knasats till.
Med vänlig hälsning,
Sven-Olof Englund
www.gridio.io
- nallebrean
- Teslaägare
Tack för apptipset, det ska jag testa!
Jag har inte heller rörligt elpris men är väl insatt i elnätets dynamik. Om Du vill göra din bil "grönare" så sätt igång funktionen off peak/laddning vid låglast!
Jag har dock landat i att 0600 är en bra sluttid eftersom hela timme 5 brukar vara billigare = off peak.
Jag har inte heller rörligt elpris men är väl insatt i elnätets dynamik. Om Du vill göra din bil "grönare" så sätt igång funktionen off peak/laddning vid låglast!
Jag har dock landat i att 0600 är en bra sluttid eftersom hela timme 5 brukar vara billigare = off peak.
Ditt resonemang värmer verkligen klimataktivisten i mig. Moget och klokt resonerat. På lite sikt kommer vi försöka redovisa besparingarna i CO2 tillsammans med det monetära vinsterna i Gridio.nallebrean skrev:Tack för apptipset, det ska jag testa!
/Sven-Olof Englund
www.gridio.io
Vi vet att många känt sig lite osäkra på hur man bäst ställer in tiderna för smartladdning i Gridio appen. Därför har vi förbättrat dessa inställningar.
Nu kan du välja vilken tid Gridio skall AKTIVERAS – så Gridio pausar laddningen till priset är lägst. Innan den tiden är Gridio INAKTIV – så att laddningen startas direkt när du pluggar in. Dessutom kan du välja att ha Gridio aktiverad dygnet runt.
Kort sagt, du behöver inte ändra någonting på grund av uppdateringen, men om du tidigare hade en sen startid tex 21:00 och undrade varför laddningen startades när du pluggade in före den tiden, så är de nya inställningarna förhoppningsvis lite tydligare och du kanske ska överväga att AKTIVERA Gridio lite tidigare.
Vad tycker ni? Blev det bättre och tydligare?
Nu kan du välja vilken tid Gridio skall AKTIVERAS – så Gridio pausar laddningen till priset är lägst. Innan den tiden är Gridio INAKTIV – så att laddningen startas direkt när du pluggar in. Dessutom kan du välja att ha Gridio aktiverad dygnet runt.
Kort sagt, du behöver inte ändra någonting på grund av uppdateringen, men om du tidigare hade en sen startid tex 21:00 och undrade varför laddningen startades när du pluggade in före den tiden, så är de nya inställningarna förhoppningsvis lite tydligare och du kanske ska överväga att AKTIVERA Gridio lite tidigare.

Vad tycker ni? Blev det bättre och tydligare?
Hej är ev lite trög men hör kommer en undran till ditt inlägg. Jag har nu Tibber men kör utan smartladdning för jag tyckte den var lite för smart för den drog igång laddningen direkt nör jag kom hem och vi lagade mat så då fick bilen bara lite ström och tänkte att nu kan jag inte hinna ladda klart med billig el så jag börjar nu nör det är som dyrast. Då hade jag en hyv´brid med 3.7 kW laddning och 29kwh batteri men nu har jag 11 kW men 95 kWh batteri, så det blir väl på ett ut.
Nu till min fråga. Du skriver starttid då den ska aktiveras vilket jag tycker låter bra men sedan skriver du i ditt exempel att den öndå börjar ladda innan 21.00 och att man då borde aktivera Grido lite tidigare. Här förlorade du mig, kan du göra ett försök till eller kan man läsa mer på er hemsida kanske.
Nu till min fråga. Du skriver starttid då den ska aktiveras vilket jag tycker låter bra men sedan skriver du i ditt exempel att den öndå börjar ladda innan 21.00 och att man då borde aktivera Grido lite tidigare. Här förlorade du mig, kan du göra ett försök till eller kan man läsa mer på er hemsida kanske.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hej,Dafro skrev:Hej är ev lite trög men hör kommer en undran till ditt inlägg. Jag har nu Tibber men kör utan smartladdning för jag tyckte den var lite för smart för den drog igång laddningen direkt nör jag kom hem och vi lagade mat så då fick bilen bara lite ström och tänkte att nu kan jag inte hinna ladda klart med billig el så jag börjar nu nör det är som dyrast. Då hade jag en hyv´brid med 3.7 kW laddning och 29kwh batteri men nu har jag 11 kW men 95 kWh batteri, så det blir väl på ett ut.
Jag förstår att din situation är väldigt annorlunda ny med 11Kw laddning och ett stort batteri.
I mitt exempel med en start tid för att aktivera Gridios smnartladdning vid 21:00 så startar laddningen utan att Gridio pausar innan 21:00. Tex 17:00. Ställer man in att Gridio skall vara aktiv från 16:00 så kommer laddningen pausas när man pluggar in 17:00. Hoppas det gick att hänga med. Med aktiv så menar vi att Gridio letar efter bästa pris och ser till att laddningen sker då. Utanför valda tider i appen och på annan adress än vad som valts så styr Gridio inte laddningen.
Med vänlig hälsning,
/Sven
Förutsätter att denna appen inte har samma problem som Tibber att den ligger och pingar/väcker bilen så den snor en massa batterikraft.
Någon som kan bekräfta?
Någon som kan bekräfta?
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Inte för mig i alla fall. Fungerar bra.arena999 skrev:Förutsätter att denna appen inte har samma problem som Tibber att den ligger och pingar/väcker bilen så den snor en massa batterikraft.
Någon som kan bekräfta?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Hej,slugger75 skrev:Inte för mig i alla fall. Fungerar bra.arena999 skrev:Förutsätter att denna appen inte har samma problem som Tibber att den ligger och pingar/väcker bilen så den snor en massa batterikraft.
Någon som kan bekräfta?
Nej, faktiskt så har vi lagt mycket arbete på att Gridio inte ska störa bilens sömn mer än absolut nödvändigt.

Med vänlig hälsning,
/Sven
Gör en jämförelse mellan att ladda med timer mellan kl 01-05 varje natt och er app.
Hur många ören per månad sparar man då?
Med timern kommer man en lång väg.JONI skrev:Gör en jämförelse mellan att ladda med timer mellan kl 01-05 varje natt och er app.
Vad vi noterat är att lågpristimmarna flyttar på sig allt mer. Ibland går priset ner mellan 23-00 sedan upp ett par timmar och sedan ner igen. Gridio klarar att pausa laddningen och fortsätta.
Vi har inte räknat på det exempel du tar upp men min gissning är att det lär röra sig om 20-70 kronor/månad.
Med Gridio får man en tydlig överblick över hur mycket som laddats, när och besparingarna.
/Sven
Har testat appen några dagar och den verkar funka bra.
Men tittar jag på siffrorna hur mång kWh som lades till i senaste laddning så skiljer det några kWh mellan Gridio och Teslaappen.
Första tanken var att Teslaappen bara visar senaste laddning (om nu Gridio valt att stoppa och återstarta laddningen).
I Gridio finns staplar hur mycket den laddat varje timme. Det indikerar inte på stopp och start, men inte heller summan av dessa staplar stämmer med totalen.
Är det småbuggar eller så att den även tar hänsyn till förluster?
Men tittar jag på siffrorna hur mång kWh som lades till i senaste laddning så skiljer det några kWh mellan Gridio och Teslaappen.
Första tanken var att Teslaappen bara visar senaste laddning (om nu Gridio valt att stoppa och återstarta laddningen).
I Gridio finns staplar hur mycket den laddat varje timme. Det indikerar inte på stopp och start, men inte heller summan av dessa staplar stämmer med totalen.
Roligt att du vill testa Gridio.arena999 skrev:Har testat appen några dagar och den verkar funka bra.
Staplarna kan förutom smartladdning visa även laddning som inte styrts av Gridio samt tillexempel uppvärmning av kupen och batteriet. En kall morgon kan det lätt bli 5kWh eller till och med mer. Däremot försöker Gridio hålla reda på vad som var smartladdning och bara ta med det i siffrorna som redovisas.
Med vänlig hälsning,
/Sven
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag skulle uppskatta stöd för Mazda MX-30 eftersom deras app är otroligt dålig.
Hej,Nicklas skrev:Jag skulle uppskatta stöd för Mazda MX-30 eftersom deras app är otroligt dålig.
Vi jobbar på det faktiskt men jag kan inte lova något datum ännu.
Med vänlig hälsning,
/Sven
Var inne på hemsidan och skulle kolla upp detta, men Audi finns inte med så då slutade jag att lösa, planer för E-tron?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hej,Dafro skrev:Var inne på hemsidan och skulle kolla upp detta, men Audi finns inte med så då slutade jag att lösa, planer för E-tron?
E-tron integrering kommer inom ett par månader om allt går som planerat.
Med vänlig hälsning,
/Sven
Låter bra då ska jag ta och lösa på lite, om jag kan få det jag vill ha, är inte helnöjd med Tibber som vill börja ladda för tidigt för att den råkar få lite för lite effekt nör vi tex lagar mat men jag vet att den kommer få drygt 10 kWh under natten. Vill alltså ha en spärr att den inte får börja ladda innan säg 23 fast den uppfattar att den inte kommer hinna ladda klart i tid, finns det?Gridio skrev:Hej,Dafro skrev:Var inne på hemsidan och skulle kolla upp detta, men Audi finns inte med så då slutade jag att lösa, planer för E-tron?
E-tron integrering kommer inom ett par månader om allt går som planerat.
Med vänlig hälsning,
/Sven
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
"Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjden"Gridio skrev:Med timern kommer man en lång väg.JONI skrev:Gör en jämförelse mellan att ladda med timer mellan kl 01-05 varje natt och er app.
Vad vi noterat är att lågpristimmarna flyttar på sig allt mer. Ibland går priset ner mellan 23-00 sedan upp ett par timmar och sedan ner igen. Gridio klarar att pausa laddningen och fortsätta.
Vi har inte räknat på det exempel du tar upp men min gissning är att det lär röra sig om 20-70 kronor/månad.
Med Gridio får man en tydlig överblick över hur mycket som laddats, när och besparingarna.
/Sven
Om räddningen är 20-70 kr per månad så lever man nog på marginalen.
Till Gridios försvar är att 20-70kr är relativt till timern, besparingen är betydligt större än så om man kör timpris och laddar antingen på timer eller mer riktat med app.JONI skrev:"Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjden"Gridio skrev:Med timern kommer man en lång väg.JONI skrev:Gör en jämförelse mellan att ladda med timer mellan kl 01-05 varje natt och er app.
/Sven
Oavsett med dessa timpriser är man inte räddad i något läge såvida man inte har ett passivhus och solpaneler.
Räddningen är inte deras eller andras appar utan att man laddar på natten. Om det också kallas smartladdning så visst, själv skulle jag kalla det nattladdning.JockeX skrev:Till Gridios försvar är att 20-70kr är relativt till timern, besparingen är betydligt större än så om man kör timpris och laddar antingen på timer eller mer riktat med app.JONI skrev:"Smartladdning, en räddning när elpriserna skjuter i höjden"Gridio skrev:Med timern kommer man en lång väg.JONI skrev:Gör en jämförelse mellan att ladda med timer mellan kl 01-05 varje natt och er app.
/Sven
Oavsett med dessa timpriser är man inte räddad i något läge såvida man inte har ett passivhus och solpaneler.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nja, det behöver ju inte vara nattladdning. Du ställer själv in den tid då du vill att bilen senast ska vara färdigladdad. Från och med när du pluggar i kabeln och fram till den tiden är ditt laddningsfönster. Visst, de flesta vill säkert att bilen ska vara färdigladdad på morgonen, och då laddar ju Gridio på natten, när det brukar vara billigast. Men den kan också ladda på kvällen, eller morgonen, om det skulle vara billigare då.JONI skrev:Räddningen är inte deras eller andras appar utan att man laddar på natten. Om det också kallas smartladdning så visst, själv skulle jag kalla det nattladdning.
Somliga kanske istället alltid vill att bilen ska vara färdigladdad vid lunchtid, av någon anledning. Ja, då kanske det inte blir nattladdning. Eller så blir det det, om kabeln var inpluggad under natten (och det var billigast då).
Du får kalla det vad du vill, men jag kallar det nog smartladdning. Men visst, det är oftast billigast på natten, det håller jag med om.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ni som kör "smart laddning" i SE3. Vilket snittpris kommer ni ner i?