Balansera batteriet (?)
Moderator: Redaktion
Balansera batteriet (?)
Den sista tiden har mitt batteri sjunkit en hel del i "Range". Nu ligger jag på 90% = 338km (S85, 43.000km)
Någonstans har jag läst att man kan "balansera batteriet" genom att köra det helt tomt och sen ladda til 100%. Är det någon som har positiva erfarenheter med det? Blev rangen bättre?
Någonstans har jag läst att man kan "balansera batteriet" genom att köra det helt tomt och sen ladda til 100%. Är det någon som har positiva erfarenheter med det? Blev rangen bättre?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Balansera batteriet (?)
Bra artikel om det på Sondells sajt:
http://tesla.sondell.biz/?p=2356
Tydligen bör man ladda batterierna över 93% då och då så cellerna kan balanseras.
Tydligen bör man ladda batterierna över 93% då och då så cellerna kan balanseras.
Jag tror det går lite troll i att bara ladda till 90%. Man kan absolut ladda fullt, men undvika att lagra bilen med fulladdade batterier. Men då är ju 90% ungefär lika illa som 100%. Pendlar man till och från jobbet 4+4mil så hade jag laddat varje dag med till kanske 50% och inte 90%.TiborBlomhall skrev:Bra artikel om det på Sondells sajt:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Ja det är många som sagt att dom fått konstiga värden om dom laddat till 90 procent under en längre tid.
Jag har inte märkt nån större skillnad om jag kört en full cykel.
Tror det framförallt uppkommer att den räknar fel om man ligger och pendlar mellan 50-90%.
Jag har inte märkt nån större skillnad om jag kört en full cykel.
Tror det framförallt uppkommer att den räknar fel om man ligger och pendlar mellan 50-90%.
Jag brukar ladda till 70% för det mesta (nån gång 80%) och bilen visar c:a 8km mindre idag än när jag fick den (c:a 1000 mil nu). Jag är inte speciellt bekymrad, men nån gång kanske jag ska ladda fullt bara för att. Hur lång tid brukar det ta från 80% till 100%, om jag laddar med 10A enfas? Vill ju köra en sväng när den kommit upp till 100% och då är det ju bra om det är dag.
Ställde du alltid bensinbilen med full tank också för att slippa kondens i tanken?Plinder skrev:Vill ju köra en sväng när den kommit upp till 100% och då är det ju bra om det är dag.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Det där var faktiskt ett problem med mina föräldrars gamla bil när det begav sig. Jag var den enda som körde den på vintern och de trodde att jag buskörde sönder den hela tiden när jag klagade på att den stannade då och då.18650 skrev:
Ställde du alltid bensinbilen med full tank också för att slippa kondens i tanken?

Då har vi nog nästan exakt samma range (utan range mode på). Jag märker dock ingen skillnad på att ladda upp till 100% och ned till 0% , eller t.o.m. underMarten skrev:Den sista tiden har mitt batteri sjunkit en hel del i "Range". Nu ligger jag på 90% = 338km (S85, 43.000km)

Har också varit livrädd för detta att ladda till 100%, men har sansat mig lite där. Att bilen står på 100% (eller 93-95% om det räcker) nån dag per år gör nog väldigt liten skillnad. Man kan ju passa på när det inte är för varmt ute, eftersom värme och hög SOC är det värsta.
Med nya 60 (75) balanseras aldrig cellerna? Då man inte kan ladda 100%.
S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Tesla Göteborg rekommenderade att regelbundet ladda fullt och stå över natten för att på så sätt balansera batterierna.
Laddar full nästan varje vecka men alltid med avresa i direkt anslutning till 100% har inte märkt någon större skillnad i räckvidd senaste 2 åren.
Laddar full nästan varje vecka men alltid med avresa i direkt anslutning till 100% har inte märkt någon större skillnad i räckvidd senaste 2 åren.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
De balanseras nog inte, men så what? Du kommer ändå inte märka nån skillnad. Även obalanserat kommer du kunna ladda 60 kWh I den.Schelin skrev:Med nya 60 (75) balanseras aldrig cellerna? Då man inte kan ladda 100%.
Balanseringen påverkar inte de enskilda cellernas livslängd egentligen, bara batteripackets maxkapacitet. Laddningen avbryts när någon utav cellerna når 100%, dvs när första cellen når 100%. Om de flesta cellerna har 40% laddnivå när man börjar ladda, men en enda har 50% kommer laddningen avbrytas när den har nått 100% laddning - men de andra har då fortfarande bara nått 90%. Då tycks batteripacket ha degraderats mycket - trots att de enskilda cellerna egentligen inte har gjort det.
När man balanserar batteripacket ser man till att de enskilda cellerna har ungefär samma laddning sinsemellan så att de når 100% samtidigt. Då kan batteripacket laddas optimalt. Därför gör att balansering skenbart förbättrar batteripackets kapacitet - utan att egentligen ha påverkat de enskilda cellernas kapacitet.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Har alltid laddat mina Teslor (3 st) till 90%, har bara haft någon kilometer om ens det i degradering. Brukar skilja lite beroende på vilken årstid det är, samt även vid programuppdateringar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD