På McDonalds Ö-vik.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist

På McDonalds Ö-vik.

Inlägg av Robertrimmevik »

20211108_012811.jpg
Efter en dag med totalt laddkaos var ju detta det sista man behövde se.
Användarvisningsbild
nek0

Re: På McDonalds Ö-vik.

Inlägg av nek0 »

Skojar du?
Hur kan man gilla en sån bild?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Otroligt provocerande. Jag har sett laddplatserna när jag kört förbi på håll men ännu inte kikat närmare. Vad är det, ett par laddstolpar typ? Hoppas beslutsfattaren snart förstår hur illa budskapet är och att den skickas till återvinningen snarast möjligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Hur många laddplatser är det? Gissar på två? Helt sjukt att några enstaka extra platser kan vara värt för att sabba för elbilister...

(försökte kolla på google maps men kartorna var ej uppdaterade)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

bjornnilsson skrev:
Otroligt provocerande. Jag har sett laddplatserna när jag kört förbi på håll men ännu inte kikat närmare. Vad är det, ett par laddstolpar typ? Hoppas beslutsfattaren snart förstår hur illa budskapet är och att den skickas till återvinningen snarast möjligt.
Hade jag och bilen kommit dit hungrig för att sedan se platsen blockerad av fossiler, så hade jag kanske fifflat fram verktyg och skruvat ner skiten själv. :x :lol:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Donkens egna laddare eller ngn känd aktör?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
20211108_012811.jpg
Efter en dag med totalt laddkaos var ju detta det sista man behövde se.
Bra att du belyser detta!

Tyvärr kommer ju fossilfordon som parkerar där kunna hävda att det "var fullt" just vid det tillfället när de ställde sig där. Kommer i praktiken bli fritt fram att blockera de få platserna.

Ren idioti av McD att göra så här. De hånar verkligen sina kunder med elbilar rakt upp i ansiktet.

Detta är verkligen en orsak att inte ta McD seriöst, utan att man nu får man se vad deras få, klena och dåligt underhållna laddpunkter är till för; ren och skär greenwashing som har väldigt lite med omställningen till elfordon att göra.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Ren idioti av McD att göra så här. De hånar verkligen sina kunder med elbilar rakt upp i ansiktet.

Detta är verkligen en orsak att inte ta McD seriöst, utan att man nu får man se vad deras få, klena och dåligt underhållna laddpunkter är till för; ren och skär greenwashing som har väldigt lite med omställningen till elfordon att göra.
Det är väl en franchise? Betyder inte det att det är restaurangägarens egna beslut och inte McDonald's själva?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:

Det är väl en franchise? Betyder inte det att det är restaurangägarens egna beslut och inte McDonald's själva?
De har ändå lanserat möjligheten till den fantastiska elbilsladdning på sina restauranger central med massiva reklamkampanjer för några år sedan. Både för att gynna miljön och att underlätta för besök av kunder med behov för laddning.

Om McD centralt brister i regler och kommunikation med sina franchisetagare så är det ju främst ett internt organisatoriskt problem för McD. Det är ju inget som kunderna skall behöva drabbas av och behöva ta hänsyn till?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Robertrimmevik
elbilist

För ett par månader sedan när jag var där så belyste jag problemet med ICE:ade laddplatser på deras parkering. Det här var tydligen deras sätt att lösa problemet...
Mats E

Inlägg av Mats E »

Det finns 2 laddstationer på 150 kW på McD (förutom några långsammare). De är de snabbaste laddarna i Ö-vik för icke-Teslaägare just nu (enligt Chargefinder). Det är självklart att dessa platser ska fredas och reserveras för folk som väljer fossilfritt. Vi kanske får maila in och föreslå vad det ska stå på skylten ;)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Har de samma skylt på handikapplatsen?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Sicket hycklande dj-vla greenwashingföretag McD är. Mest PR och ytligt snack, men uppenbarligen extremt lite substans och intresse för det i verkligheten när det kommer till kritan. Bojkotta skiten! :evil:

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/hall ... miljo.html
Redan 2009 installerade vi vår första laddstation för elbilar vid restaurangen Lindvreten i Skärholmen. 2012 installerade vi den första snabbladdaren och tillsammans med Fortum Charge & Drive har vi fortsatt att bygga ut laddmöjligheter på våra restauranger.

Idag har vi över 100 laddstolpar på över 70 restauranger varav de flesta har snabbladdare och fler ska det bli! 2021 kommer det att laddas el för att köra motsvarande ca 200 varv runt jorden! Det är glädjande och inspirerar oss till att fortsätta att bygga ut laddmöjligheter runt om i Sverige. Vårt mål är att alla våra McDrive-restauranger ska ha laddstolpe. Här kan du se aktuell laddstatistik från våra restauranger.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/hall ... bilen.html
För att minska våra utsläpp använder McDonald’s logistikpartner, HAVI, energieffektiva bilar och planerar transporterna smart genom att köra så fullastat som möjligt. Idag körs ca 80 % av transporterna med det förnyelsebart bränsle. I Stockholm levereras varorna till ett antal restauranger med en lastbil som körs på el i innerstan.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
Har de samma skylt på handikapplatsen?
Troligen inte!
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tävling; spot the difference! :D

Hemsidan hos McD:

Bild

Verkligheten hos McD:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Bild
Hoppas inte det där är McDonalds mall att följa efter. Otroligt usel placering.

1. Laddarna ska placeras med gott om plats
2. Helst inte nära entrén för att slippa bjuda in fossilbilar som "bara" skulle in och hämta något snabbt
3. Ej precis bredvid handikapp och cykelställ! Blir lätt trångt!
4. Varför laddstolpe och snabbladdare som delar på EN parkering?

Vad kommer härnäst? En skylt där det står att elbilar får stå och ladda på handikapp om det är fullt? :roll:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Sicket hycklande dj-vla greenwashingföretag McD är. Mest PR och ytligt snack, men uppenbarligen extremt lite substans och intresse för det i verkligheten när det kommer till kritan. Bojkotta skiten! :evil:

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/hall ... miljo.html
Redan 2009 installerade vi vår första laddstation för elbilar vid restaurangen Lindvreten i Skärholmen. 2012 installerade vi den första snabbladdaren och tillsammans med Fortum Charge & Drive har vi fortsatt att bygga ut laddmöjligheter på våra restauranger.

Idag har vi över 100 laddstolpar på över 70 restauranger varav de flesta har snabbladdare och fler ska det bli! 2021 kommer det att laddas el för att köra motsvarande ca 200 varv runt jorden! Det är glädjande och inspirerar oss till att fortsätta att bygga ut laddmöjligheter runt om i Sverige. Vårt mål är att alla våra McDrive-restauranger ska ha laddstolpe. Här kan du se aktuell laddstatistik från våra restauranger.

https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/hall ... bilen.html
För att minska våra utsläpp använder McDonald’s logistikpartner, HAVI, energieffektiva bilar och planerar transporterna smart genom att köra så fullastat som möjligt. Idag körs ca 80 % av transporterna med det förnyelsebart bränsle. I Stockholm levereras varorna till ett antal restauranger med en lastbil som körs på el i innerstan.
Många företag kör greenwashing för deras kunder är rätt så lättlurade att de tror företagen gör det för miljöns skull och inte bara lite billig pr
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Har kontaktat McDonalds via mail med referens till denna tråden. Återkommer vid svar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

bjornnilsson skrev:
Har kontaktat McDonalds via mail med referens till denna tråden. Återkommer vid svar.
Jag med. Mailade media@se.mcd.com, men har inte fått svar ännu.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

DanneLKPG skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag med. Mailade media@se.mcd.com, men har inte fått svar ännu.
Även jag...
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

En eloge till ni som mailar! Om jag kom dit och inte kunde kombinera mat och laddning skulle jag kanske gå in och påpeka det i kassan. Jag skulle kanske visa dem min plånbok innan jag stoppar den tillbaka i fickan utan att köpa något. Om hen i kassan berättar för chefen att några i en elbil åkte igen utan att köpa något för att det står avgasbilar på laddplatsen ligger skylten nog snart i containern för metallåtervinning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Svar:
CA44A60B-2FAF-4987-A72E-6F798A223227.jpeg
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Elbilisten skrev:
En eloge till ni som mailar! Om jag kom dit och inte kunde kombinera mat och laddning skulle jag kanske gå in och påpeka det i kassan. Jag skulle kanske visa dem min plånbok innan jag stoppar den tillbaka i fickan utan att köpa något. Om hen i kassan berättar för chefen att några i en elbil åkte igen utan att köpa något för att det står avgasbilar på laddplatsen ligger skylten nog snart i containern för metallåtervinning.

Åh nej, ungdomarna i kassan skulle nog börja gråta om de inte får dig som kund. :lol: Och chefen skulle nog bry sig ännu mindre tyvärr...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

DanneLKPG skrev:
Svar:
Fast det är ju ett töntigt icke-svar som faktiskt understryker att de ser kundparkeringen som viktigare än tillgängliga laddare. Och ja, varför inte? Antalet elbilister är inte så många så det gör någon skillnad. Än.
Robertrimmevik
elbilist

20211120_152649.jpg
Just när skylten försvann på McDonalds så lyckades MAX med detta.
Vad är det för fel på den där stan egentligen?
Skriv svar