Tesla app till alla ger helt nya möjligheter
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Tesla app till alla ger helt nya möjligheter
Om nu väldigt många laddar ner Tesla appen för att kunna ladda på SuC, det ger helt nya möjligheter för Tesla.
Exempelvis:
Marknadsföring av:
1. Tesla bil
2. Tesla Försäkring
3. Tesla solceller
4. Tesla hemmabatteri
5. Tesla SuC abonnemang
6. Tesla Elbolag
7. Jämförelser. Du skulle ladda kanske 20% billigare om du körde en Tesla.
8. Sen skulle Tesla nästan få monopol på bildata. Det är ju en sak att bra koll på Tesla bilar. En helt annan att ha bra koll på nästan ALLA elbilar!
9. Sälja marknadsföring från tredje part.
Kan tänka mig att många skulle vilja ha utrymme i Tesla appen för marknadsföring av sina produkter.
Ser också inte riktigt möjligheten för någon annan aktör att bli så stor på en elbilsapp.
Exempelvis:
Marknadsföring av:
1. Tesla bil
2. Tesla Försäkring
3. Tesla solceller
4. Tesla hemmabatteri
5. Tesla SuC abonnemang
6. Tesla Elbolag
7. Jämförelser. Du skulle ladda kanske 20% billigare om du körde en Tesla.
8. Sen skulle Tesla nästan få monopol på bildata. Det är ju en sak att bra koll på Tesla bilar. En helt annan att ha bra koll på nästan ALLA elbilar!
9. Sälja marknadsföring från tredje part.
Kan tänka mig att många skulle vilja ha utrymme i Tesla appen för marknadsföring av sina produkter.
Ser också inte riktigt möjligheten för någon annan aktör att bli så stor på en elbilsapp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla app till alla ger helt nya möjligheter
Om appen fylls med reklam så laddar jag hellre på andra ställen, det är ändå 2021 och att dumförklara sina kunder med produktrekommendationer skulle vara ett stort misstag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
För 10kr i månaden slipper du reklamen!dd88 skrev:Om appen fylls med reklam så laddar jag hellre på andra ställen, det är ändå 2021 och att dumförklara sina kunder med produktrekommendationer skulle vara ett stort misstag.

Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Är det olika priser på olika ställen i Sverige?
Jämförelsen mot bensin måste göras mot den genomsnittliga laddningskostnaden. De allra flesta laddar mer än 90% på hushållsel.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mjo om man bor i hus. Men bor man i lägenhet så är laddkostnaden alltid dyr. Går inte att komma ifrån detMaw skrev:Jämförelsen mot bensin måste göras mot den genomsnittliga laddningskostnaden. De allra flesta laddar mer än 90% på hushållsel.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Min syster som kör en Seat Mii laddar hemma med egna solceller.Maw skrev:Jämförelsen mot bensin måste göras mot den genomsnittliga laddningskostnaden. De allra flesta laddar mer än 90% på hushållsel.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Och åker hon till stan laddar hon gratis på IKEA eller ICA.
Gissar att hon ligger under 1kr per mil i elkostnader i snitt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, det är olika priser på olika ställen, och även beroende på när man laddar.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Det går inte att se priset i förväg, bara när man sitter i bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jaha, det låter inte vidare transparent. Vad är lägsta och högsta pris du har betalat per kWh? Eon vet man vad det kostar på, 4 kr eller 5,25 kr.mikebike skrev:Ja, det är olika priser på olika ställen, och även beroende på när man laddar.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
3:40 till 4:45 har jag betalat, men innan jag köpte min bil kostade det 2:50 och i början hade jag gratis SuC....Swede1 skrev:Jaha, det låter inte vidare transparent. Vad är lägsta och högsta pris du har betalat per kWh? Eon vet man vad det kostar på, 4 kr eller 5,25 kr.mikebike skrev:Ja, det är olika priser på olika ställen, och även beroende på när man laddar.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Nej, det är inte speciellt transparent och hela finessen med att ha högre kostnad vid hög beläggning är ju att skall kunna veta det i förväg så att man kan planera sin resa i förväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Håller med. Det hela är väldigt ogenomtänkt av Tesla gällande prissättningen. Om man tänkt att använda priserna som styrmedel för när och var folk skall ladda, så måste man ju vi kunder få reda på dessa i förväg på ett enkelt och smidigt sätt. Detta sker inte idag.
Därav att jag är lite skeptisk till hur Tesla skall klara av att styra och organisera laddning på SuC när det öppnas upp för alla (men vi får se om de får bättre track record där, än prisstyrningen på SuC idag...).
Därav att jag är lite skeptisk till hur Tesla skall klara av att styra och organisera laddning på SuC när det öppnas upp för alla (men vi får se om de får bättre track record där, än prisstyrningen på SuC idag...).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ok, men det är nästan alltid billigast på Supercharger än så länge, så då behöver det inte vara så transparent när alla andra är dyrare.mikebike skrev:3:40 till 4:45 har jag betalat, men innan jag köpte min bil kostade det 2:50 och i början hade jag gratis SuC....Swede1 skrev:Jaha, det låter inte vidare transparent. Vad är lägsta och högsta pris du har betalat per kWh? Eon vet man vad det kostar på, 4 kr eller 5,25 kr.mikebike skrev:Ja, det är olika priser på olika ställen, och även beroende på när man laddar.Swede1 skrev:Vad kostar det att ladda på superschlager? 3,6 kr / kWh står det på Teslas hemsida. Läste nåt här om nån som i genomsnitt hade 4,5 kr/kWh. I Holland 2,6 kr /kWh, men för icke tesla 6 kr / kWh. Gränsen går nånstans mellan 4-6 kr /kWh jämfört med bensin.
Nej, det är inte speciellt transparent och hela finessen med att ha högre kostnad vid hög beläggning är ju att skall kunna veta det i förväg så att man kan planera sin resa i förväg.
- plutomanen
- Teslaägare
Priset för att ladda ser man ju på skärmen när man klickar på en SC så det är ingen hemlighet. Varför säger ni att man inte vet vad det kostar att ladda?
Ett fixa ett gränssnitt i appen som visar samma sak är nog rätt enkel om man kan flyga till rymden och sedan landa raketen och återanvända den.
Ett fixa ett gränssnitt i appen som visar samma sak är nog rätt enkel om man kan flyga till rymden och sedan landa raketen och återanvända den.
Tesla Modell Y LR -22
Priset syns väl redan i appen när man väljer station? Åtminstone har det gjort det på de bilder och videos som kommit från Nederländerna.plutomanen skrev:Priset för att ladda ser man ju på skärmen när man klickar på en SC så det är ingen hemlighet. Varför säger ni att man inte vet vad det kostar att ladda?
VW ID.7 GTX Tourer -25